Nya Nissan Leaf

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

spacemoose skrev:
Verkar dom det kan finnas möjlighet för fler bilar till samma erbjudande om det är någon som är intresserad. Skicka pm så skickar jag över kontaktuppgifter till säljaren. Beslut senast måndag verkar det som.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Utförsäljning av 40kWh versionen innan
64kWh versionen börjar säljas?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av chaffis75 »

Tror de handlar om att snabbt få begagnade till Norge och att man då kan utnyttja svenska statens 60000 kr och därefter de norska reglerna utan moms.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Remuz »

Spottade nya Nissan leaf idag. Stod och laddade vid suc Jung (Kvänum energi har chademo bredvid). VIN 93, regplåt från Hedins bil.
P85D svart/svart med gratis SuC
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jag lånade hem en ny Leaf40 över helgen för att jämföra lite. Skriver ner mina observationer här så att jag minns i framtiden om inte annat. kanske hjälper det någon också?! Hoppar över en hel del om utseende osv som andra ändå bubblat massor om i sina reviews.

Bild

Backspeglarna monterade upp och ner?!

Bild



Laddningen är placerad mer uppe på huven än rakt i nosen, det gör det enklare att se och komma åt. På sommaren är det i vart fall ett plus.

Bilens interiör känns mycket fräschare, den känns nyare än vad den är. Från displayen och upp är det riktigt trevligt medan under displayen syns det gamla och något som ser ut som en nödlösning med startknapp, usb-uttag och sätesvärme tillsynes provisoriskt monterat intryckt i mitten.

Bakluckan vet jag inte om det är bättre direkt. Volymen är större men frågan är om det blev bättre. Inte sämre i vart fall. Slutsteget på bagagerummets golv är katastrof.

Bose ljudanläggningen är förvisso bättre än original, men den låter riktigt illa. Inget direkt tryck och absolut inget välljud.

Väghållningen upplevdes som stabilare, kanske beroende på att denna bilen hade 215mm 17" hul mot de 205mm 16" jag är van vid. Inget under till gokartkänsla, men stabilare på vägen.

Luftkonditioneringen gör faktiskt sitt jobb. Ställ den på 21grader och bilen respekterar detta. Gamla Leaf gjorde ju som bekant inte det utan man fick själv slå på AC genom att dra ner till 16grader och slå av på vintern genom att dra upp till 26grader.

Timer för AC fungerar nu utan laddsladden inpluggad.

Ljud från inverter/elmotor kvarstår som på Leaf 1 tyvärr. Hyfsat tyst i kupén, men på utsidan låter det bedrövligt.

Propilot... alltså, det är hiskeligt dåligt. Håller du inte i ratten på 5sekunder så får du en varning sedan stegrar denna i intensitet under 10sekunder sedan stannar bilen. Man kan lösa varningen genom att stötta knät emot ratten men bilen styr så illa så det är ju ingen poäng med att låta den styra när man ändå får vara där med knät. Då kan man lik väl styra själv och inte ping-ponga mellan linjerna. När man väl hade behövt att bilen styr så misslyckas den, ger varning för den kör över linjen och säger "plong" och man får ta över. Detta på stora välmärkta vägar. Den säger heller inte till när den tar över kontrollen. På en mindre väg utan mittlinje var den flera gånger på väg ut i spenaten på vänster sida. Detta är ju komplett livsfarlig. E-pedal och adaptiv farthållare är nog bara en vanesak men propilot, jeeez.

Så över till det som är intressant, drivlinan med större batteri. Jag är intresserad av hur mycket jag kan ladda medan jag tar en paus, då får pausen inte direkt begränsas av laddningen så jag åker när laddeffekten börjar dala. Leaf30 som är föregångaren håller 40kW laddeffekt upp mot 85% och det går faktiskt riktigt fort upp till 95%. Men säg att man bryter vid 35kW och 90%. Hos leaf40 är dessa 35kW redan vid 65%. Vill man ha mer än 27kWh så får man alltså börja vänta på att bilen skall ladda klart. I praktiken blir det för mig alltså samma antal kilowattimmar jag får med mig om jag snabbladdar.

Bilen känns pigg!! Kopplade upp mig med Leafspy och tittade på effekten, den säger faktiskt att bilen har 170hk! Det tror jag på för den är verkligen piggare än gamla modellen. Riktigt rapp. 0-100 på 7.5sekunder och 80-120 på 5.5sekunder.

Bild


Hastighetsmätaren visar helt okej i denna bilen, kanske pga de större 17" hjulen?! Bilar jag tidigare testat har haft 16" hjul och felvisning på 11kph i denna hastigheten.

Bild

_____________________________________________________________

Jag har inte kört bilen långa sträckor så jag kan inte uttala mig om Rapidgate, bara förmedla det jag upplevde. Vi börjar berätta om söndag eftermiddag, bilen har stått sedan lördag em. Vid start ca 50% laddning och vi kör 42km med 1.4kWh/mil i snitt. Då ser det ut så här.

(Notera att Leafspy inte riktigt har rätt på antalet GIDS. Max GIDS som går att ställa in ät 500, denna bil hade velat ha lite fler GIDS så siffran i Leafspy är några procent högre än vad bilen rapporterar.)


Laddning påbörjas och bilen tar emot full fart, "45kW".

Bild


Fortsatt 45kW vid ca 50%.

Bild


Redan vid 65% har laddeffekten sjunkit rejält. Batteriet är nu 41grader.

Bild


Nu var chokladbollarna slut för länge sedan och det började ta tid att vänta på bilen. Den fick ladda till 30Kwh sedan fick det räcka. Under 30kW laddeffekt och 43grader på batteriet

Bild


Körning hem igen 42km med 1.4kWh i snitt. 70-80 väg hela vägen (Hyltebruk - Torpa)

Bild


Data från returresan, 23grader utetemp.

Bild


För att summera det hela. Det är bra med räckvidd i bilen. Jag körde från hemma till Växjö och retur 9+9mil. Mycket 100-väg och ganska varmt ute. Då snittade den 1.6kWh vilket är i linje med de äldre modellerna, det större batteriet ger då 24mil. Bilen har 6.6kW intern laddare som jag inte fick möjlighet att prova. Snabbladdningen var inte speciellt snabb utan begränsar dig till samma kapacitet som en Leaf30. Lånebilen kopplade jag aldrig upp mot appen, det sög....

Batteritemperaturen är hög, även vid normal användning. Jag körde med kall bil 42km, laddade från ca 30%-77% samt körde 42km igen och vi ser över 44grader på batteriet. Jag tycker inte det är okej, jag vet inte vad som hänt om jag nu skulle kört längre och snabbare osv.... men det är högt i temp helt klart.

Har man 32A säkring till övers eller en 32A laddstolpe dit man brukar åka så tror jag denna bilen skulle vara ett bra alternativ. Man kommer faktiskt ganska långt på en laddning om man nu nattladdar så man har med sig 100%.

Nu vill jag prova Ioniq också och se hur den upplevs. På pappret samma räckvidd med mindre batteri.
Senast redigerad av Henrik Torphammar, redigerad totalt 3 gång.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Verdi

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Verdi »

Bra genomgång. En liten sak bara. 17" hjulen bör vara exakt lika stora som 16". Som hjul alltså. Är fälgarna större så är däcksidorna lägre i motsvarande grad.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Verdi skrev:
Bra genomgång. En liten sak bara. 17" hjulen bör vara exakt lika stora som 16". Som hjul alltså. Är fälgarna större så är däcksidorna lägre i motsvarande grad.
215/50/17 satt det på testbilen, mot 205/55/16 på min gamle Leaf 1
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Legato »

Intressant läsning, tack!

Appropå däck, 3,5 - 3,6 bar? Jag som tycker det är högt tryck att köra på runt 3 bar i Teslorna. Rekommenderar Nissan 3,5 bar?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Legato skrev:
Intressant läsning, tack!

Appropå däck, 3,5 - 3,6 bar? Jag som tycker det är högt tryck att köra på runt 3 bar i Teslorna. Rekommenderar Nissan 3,5 bar?
Appen verkar inte läsa av däcktrycket speciellt ofta. Detta låg kvar från en annan bil. Denna bilen hade dock 3.1bar enligt dess egen färddator. Vilket jag tyckte var högt, men väl original från Nissan.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av joel80 »

Vad står GIDS för? Hur ska man veta vad olika bilar har? Tänkte försöka använda LeafSpy på vår E-NV200... Är det alltså massa saker jag behöver ställa in för att det ska funka riktigt? :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

joel80 skrev:
Vad står GIDS för? Hur ska man veta vad olika bilar har? Tänkte försöka använda LeafSpy på vår E-NV200... Är det alltså massa saker jag behöver ställa in för att det ska funka riktigt? :)
SOC är state of charge. Nissan låser en bit uppe och en bit nere. GIDS är typ den användbara delen av batteriet. Det blir mindre och mindre i takt med degraderingen. I leafspy får du ange hur många GIDS din bil har vid 100%, alltså inte 100% SOC utan vid fulladdat.

Ladda din bil till 100% och justera GIDS-antalet i Leafspy tills Leafspy också säger 100% GIDS. Då har du kalibrerat det mot din bil.

Jag avslutar med en sån där asfjantig rätta mig om jag har fel. Men jag upplever det som om ovan beskrivning stämmer väl in på det hela.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av zyax »

OK, jag ska nog skaffa LeafSpy, kan man köpa en OBD-2-adapter vilken som typ denna https://www.runns.se/felkodslasare/elm3 ... kodslasare eller vad funkar?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av bonath »

Jag har en sån här, fungerar klockrent.
Dock pratas det om olika versioner för att det ska fungera på Leaf men min går i alla fall.
Nu är det 75 kronor påslag från E-bay, kolla om du hittar den på Wish, dom har ingen PostNord-avgift...

https://www.ebay.com/itm/Auto-Car-Mini- ... SwvHRa4BXp
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Om jag inte minns fel så måste det vara en 1.5, alltså inte de nyare typerna. Googla!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Henrik Torphammar skrev:
Jag lånade hem en ny Leaf40 över helgen för att jämföra lite.

Batteritemperaturen är hög, även vid normal användning. Jag körde med kall bil 42km, laddade från ca 30%-77% samt körde 42km igen och vi ser över 44grader på batteriet. Jag tycker inte det är okej, jag vet inte vad som hänt om jag nu skulle kört längre och snabbare osv.... men det är högt i temp helt klart.
Nu har jag haft möjlighet att jämföra mot Leaf30 på liknande förhållanden. Fast egentligen sju resor värre förhållanden. Vi kan börja med att säga att Leaf40 antagligen drar en liten smula mindre än Leaf30. Det baserat på att Leaf30 med STD hjul drar lika mycket som Leaf40 på Tekna hjulen som är 215mm breda.

Sen laddningen. Igen kall bil som nu kördes 111km Kalmar - Växjö i skyltad fart. Här snittade vi 1.6kWh/mil med AC påslagen i 26-28gradig värme. Detta är alltså nästan 3ggr så långt och snabbare än i mitt Leaf40 test, dessutom varmare ute. Temp vid laddaren som nedan,

Bild


Efter att ha laddat fullt så såg det ut så här. Laddningen från 25% till 98% tog exakt 30minuter. Nu har vi alltså FULLT batteri dessutom 1.5kWh mer från 25-98% än vad Leaf40 lyckades ladda mellan 33-77% på samma tid.

Bild


Sedan fortsatte färden Växjö - Ljungby med samma 1.6kWh/mil och temperaturen på batteriet sjönk faktiskt medan på Leaf40 så fortsatte det stiga vid lägre 1.4kWh/mil och lägre utetemp!!

Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Oykkh47 »

Finns det ngn som hört när Leaf 60kwh presenteras? Under 2018 sa väl Nissan på sitt event den 6sep2017 när 40kwh versionen kom


Skickat från min iPad med Tapatalk
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Oykkh47 skrev:
Finns det ngn som hört när Leaf 60kwh presenteras? Under 2018 sa väl Nissan på sitt event den 6sep2017 när 40kwh versionen kom


Skickat från min iPad med Tapatalk
Jag tror fortfarande inte vi får se någon Leaf i dagens skepnad med 60kWh.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Oykkh47 »

Henrik Torphammar skrev:
Oykkh47 skrev:
Finns det ngn som hört när Leaf 60kwh presenteras? Under 2018 sa väl Nissan på sitt event den 6sep2017 när 40kwh versionen kom


Skickat från min iPad med Tapatalk
Jag tror fortfarande inte vi får se någon Leaf i dagens skepnad med 60kWh.
Varför inte då? Är det strul att få fram batterier från LG chem??


Skickat från min iPad med Tapatalk
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Bilens livscykel är nästan slut. Efter 8år så kom en facelift, hur länge är det ekonomiskt att driva denna gamla plattform? I synnerhet nu när Nissan åter igen lagt korten på bordet och visat att dom skiter i kunderna. Så jag tror vi får se en ny bil ihop med nya batteriet.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Oykkh47 »

Henrik Torphammar skrev:
Bilens livscykel är nästan slut. Efter 8år så kom en facelift, hur länge är det ekonomiskt att driva denna gamla plattform? I synnerhet nu när Nissan åter igen lagt korten på bordet och visat att dom skiter i kunderna. Så jag tror vi får se en ny bil ihop med nya batteriet.
Ja du kan ha rätt. Måste ju bli billigare att bygga en helt ny Leaf på en ny plattform precis som VW gör med sin nya MEB plattform för elbilar


Skickat från min iPad med Tapatalk
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Mickep »

Har hört att de skall göra bilen längre (sedan var det något om batteriet som jag har förträngt) men det kan tolkas som om det behövs en ny platta.
8 år som sagt i slutet av livscykeln och det borde finnas rum att göra tillverkingen billigare och enklare för kommande version.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Mickep skrev:
Har hört att de skall göra bilen längre (sedan var det något om batteriet som jag har förträngt) men det kan tolkas som om det behövs en ny platta.
8 år som sagt i slutet av livscykeln och det borde finnas rum att göra tillverkingen billigare och enklare för kommande version.
Det är många olika små saker som gör att jag tror på en ny bil. Öppnar man motorhuven och där är fullsmetat med saker så måste det ju vara dyrare att bygga än om det bara är luft där som på Tesla. Nissans motorpaket är ju gigantiskt för det lilla som det gör.

Tänk om man lagt batterierna underst, gjort en liten motor som förblir på 80kW men inte är större än den behöver, sedan en 16A 3fas laddare till det. Sänk bilens hjulupphängning med 70mm och takhöjden med samma 70mm. Vi kan ju behålla "samma" 40kWh fast i kyld LG version och få en bil som går längre än vad dagens leaf med 64kWh skulle göra. På något vis är det dit vi måste komma. Effektivare bilar som laddar fortare på lägre ineffekter. När Tesla gör detta med Model 3 så kan ju inte Nissan komma med en 10år gammal bil och tro att dom kan sälja den billigare i serier som är mindre. Det går liksom inte ihop sig.

Gillar VW I.D Neo, hoppas den blir en Tesla light till lägre pris och rimlig prestanda. För min del gärna utan både takräcke och dragkrok, men gärna med en hatch back ;-)

Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av vigge50 »

Henrik Torphammar skrev:
Mickep skrev:
Har hört att de skall göra bilen längre (sedan var det något om batteriet som jag har förträngt) men det kan tolkas som om det behövs en ny platta.
8 år som sagt i slutet av livscykeln och det borde finnas rum att göra tillverkingen billigare och enklare för kommande version.
Det är många olika små saker som gör att jag tror på en ny bil. Öppnar man motorhuven och där är fullsmetat med saker så måste det ju vara dyrare att bygga än om det bara är luft där som på Tesla. Nissans motorpaket är ju gigantiskt för det lilla som det gör.
Kan inte hålla med här, tar du ut frunken i en Model S så ser du att de har mängder av kylning, datorer, AC mm där under men tack vare att utrymmet framför kupén är så stor så kan de även ha förvaring. Förläng Leaf med en halvmeter framtill så kan du säkert få plats med en frunk, men skulle detta ses som innovation? Tesla kan mycket väl ha bättre packning av olika komponenter men att ha frunken som bevis på att det är bättre går inte.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

Nissan har helt enkelt inte haft någon brainstorming innan de designade motorutrymmet. Jag har aldrig sett en elmotor som ser ut så mycket som en bensinmotor någonstanns tidigare. Dessa bilar, även Teslan, kommer att se lika roliga ut som de första bilarna som såg ut som hästvagnar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Jerker »

Henrik Torphammar skrev:
Det är många olika små saker som gör att jag tror på en ny bil. Öppnar man motorhuven och där är fullsmetat med saker så måste det ju vara dyrare att bygga än om det bara är luft där som på Tesla. Nissans motorpaket är ju gigantiskt för det lilla som det gör.
Nu är det väl iofs så att det är minst lika fullsmetat med saker i utrymmena under motorhuven och runt frunken i en Tesla. Just för att lyckas få till en frunk. Så just i kostnadsaspekten föreligger det nog ingen skillnad.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

Nu med borttagen tull på 10% på japanska bilar, kan man ju hoppas på att Nissan Leaf sjunker med 10% i pris.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar