Nya Nissan Leaf

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

nek0 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
nek0 skrev:
Om vi tar min påstående att inte ens tesla laddar 50kWh på en timme och påstående att Leaf laddar 50kWh på en timme vilken av de är mer felaktig?
Ingen sa att du måste ladda alla kWh samtidigt. Ingen säger du måste ladda fullt.
Nej ingen sa det men man sa att man trycker in 50kWh i en Leaf på en timme. Det är det jag tycker är felaktigt.
Man pratar om en bil som ingen har sett och påstår att den laddar med 50kWh på en timme
Från 2010 har Leaf kunnat ladda med på pappret 50kW, i praktiken 47.5kW vilket ja, då inte blir 50. Men du kan ladda 47.5kWh på en timme i vart fall. På samma snabbladdare kan Tesla inte ladda alls.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av vigge50 »

Henrik Torphammar skrev:
nek0 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
nek0 skrev:
Om vi tar min påstående att inte ens tesla laddar 50kWh på en timme och påstående att Leaf laddar 50kWh på en timme vilken av de är mer felaktig?
Ingen sa att du måste ladda alla kWh samtidigt. Ingen säger du måste ladda fullt.
Nej ingen sa det men man sa att man trycker in 50kWh i en Leaf på en timme. Det är det jag tycker är felaktigt.
Man pratar om en bil som ingen har sett och påstår att den laddar med 50kWh på en timme
Från 2010 har Leaf kunnat ladda med på pappret 50kW, i praktiken 47.5kW vilket ja, då inte blir 50. Men du kan ladda 47.5kWh på en timme i vart fall. På samma snabbladdare kan Tesla inte ladda alls.
Han syftar på att Nissan Leaf inte har ett batteri på 50 kWh vilket gör att du kan inte ladda så mycket. När det kommer till Tesla som enkelt klarar 50 kWh på en timme så måste han dock ändra förutsättningarna och räknar då över hela tiden upp till 100 kWh. Om man däremot tar en Tesla med mjukvarustrypt 75 kWh batteri som kanske är lite mer mjukvarustrypt än andra så borde inte det vara några problem att snitta över 50 kW från 0-100%.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av nek0 »

Henrik Torphammar skrev:
nek0 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
nek0 skrev:
Om vi tar min påstående att inte ens tesla laddar 50kWh på en timme och påstående att Leaf laddar 50kWh på en timme vilken av de är mer felaktig?
Ingen sa att du måste ladda alla kWh samtidigt. Ingen säger du måste ladda fullt.
Nej ingen sa det men man sa att man trycker in 50kWh i en Leaf på en timme. Det är det jag tycker är felaktigt.
Man pratar om en bil som ingen har sett och påstår att den laddar med 50kWh på en timme
Från 2010 har Leaf kunnat ladda med på pappret 50kW, i praktiken 47.5kW vilket ja, då inte blir 50. Men du kan ladda 47.5kWh på en timme i vart fall. På samma snabbladdare kan Tesla inte ladda alls.
Ok, fån först kWh till sista kWh snitt 47,5kW ?
Har ingen Leaf själv och har inte heller sett på YouTube att det går så snabbt. Det jag sett var att om man åker långt so blir laddningen alt långsammare ju fler laddningar man behöver under resan. Det kanske är fejk vad vet jag.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av bylund »

Henrik Torphammar skrev:
Från 2010 har Leaf kunnat ladda med på pappret 50kW, i praktiken 47.5kW vilket ja, då inte blir 50. Men du kan ladda 47.5kWh på en timme i vart fall. På samma snabbladdare kan Tesla inte ladda alls.
Med adapter går det finfint att ladda en Tesla på Chademo. Så inte ladda alls stämmer inte riktigt, även om man behöver rätt utrustning med sig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

12man skrev:
men den "nya" leafen vi sett är ju egentligen en facelift, leaf 3 (med 60kwh) vets det inte mycket om ännu, kanske t.o.m får typ2 kontakt, kanske de röjer upp under huven också?
Mitt resonemang gick ut på att ”dagens” Leaf skulle få 60kWh och att den då skulle fungera utmärkt med 50kW laddning.

Enligt säljare kommer Leaf 2 komma med Typ2 intag i EU.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
12man skrev:
men den "nya" leafen vi sett är ju egentligen en facelift, leaf 3 (med 60kwh) vets det inte mycket om ännu, kanske t.o.m får typ2 kontakt, kanske de röjer upp under huven också?
Mitt resonemang gick ut på att ”dagens” Leaf skulle få 60kWh och att den då skulle fungera utmärkt med 50kW laddning.

Enligt säljare kommer Leaf 2 komma med Typ2 intag i EU.
Ja finns de inte t.o.m bilder på nya leaf med typ 2 uttag har jag för mig jag sett... Däremot tydfer allt på att de fortfarande handlar om 1 fas laddning men bättre ändå att de åtminstone går över till typ 2 uttag.
Vad de gäller 60kWh batteriet så säger väl åtminstone rykten att denna ska få stöd för 150kW ladd effekt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Bjelke »

chaffis75 skrev:
LarsL skrev:
12man skrev:
men den "nya" leafen vi sett är ju egentligen en facelift, leaf 3 (med 60kwh) vets det inte mycket om ännu, kanske t.o.m får typ2 kontakt, kanske de röjer upp under huven också?
Mitt resonemang gick ut på att ”dagens” Leaf skulle få 60kWh och att den då skulle fungera utmärkt med 50kW laddning.

Enligt säljare kommer Leaf 2 komma med Typ2 intag i EU.
Ja finns de inte t.o.m bilder på nya leaf med typ 2 uttag har jag för mig jag sett... Däremot tydfer allt på att de fortfarande handlar om 1 fas laddning men bättre ändå att de åtminstone går över till typ 2 uttag.
Vad de gäller 60kWh batteriet så säger väl åtminstone rykten att denna ska få stöd för 150kW ladd effekt.
Stämmer nog för i pdf:en jag fick så är det specat typ 2-uttag (men bara enfasladdning).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Teslaspolen »

Det stämmer, har sett på film att Leafen får Typ-2 plus CHAdeMO (hur tänkte Nissan här?), och samma laddare som gamla Leaf, dvs enfas med normal strömstyrka, och en med högre strömstyrka som ingen vanligt person ha hemma i Sverige...

Hoppas verkligen 60 kWh versionen får trefas, annars blir det en pina att ladda.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

nek0 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
nek0 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
nek0 skrev:
Om vi tar min påstående att inte ens tesla laddar 50kWh på en timme och påstående att Leaf laddar 50kWh på en timme vilken av de är mer felaktig?
Ingen sa att du måste ladda alla kWh samtidigt. Ingen säger du måste ladda fullt.
Nej ingen sa det men man sa att man trycker in 50kWh i en Leaf på en timme. Det är det jag tycker är felaktigt.
Man pratar om en bil som ingen har sett och påstår att den laddar med 50kWh på en timme
Från 2010 har Leaf kunnat ladda med på pappret 50kW, i praktiken 47.5kW vilket ja, då inte blir 50. Men du kan ladda 47.5kWh på en timme i vart fall. På samma snabbladdare kan Tesla inte ladda alls.
Ok, fån först kWh till sista kWh snitt 47,5kW ?
Har ingen Leaf själv och har inte heller sett på YouTube att det går så snabbt. Det jag sett var att om man åker långt so blir laddningen alt långsammare ju fler laddningar man behöver under resan. Det kanske är fejk vad vet jag.
Ja, jag har inte jättemycket över för Leaf, men den laddar faktiskt på ganska bra från noll upp till säg 90%. Du kan alltså plocka 50kWh på en timme i det närmaste. Tesla har en mycket mer konservativ ramp trots vattenkylningen vilket förvånar mig.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av vigge50 »

Henrik Torphammar skrev:
nek0 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
nek0 skrev:
Nej ingen sa det men man sa att man trycker in 50kWh i en Leaf på en timme. Det är det jag tycker är felaktigt.
Man pratar om en bil som ingen har sett och påstår att den laddar med 50kWh på en timme
Från 2010 har Leaf kunnat ladda med på pappret 50kW, i praktiken 47.5kW vilket ja, då inte blir 50. Men du kan ladda 47.5kWh på en timme i vart fall. På samma snabbladdare kan Tesla inte ladda alls.
Ok, fån först kWh till sista kWh snitt 47,5kW ?
Har ingen Leaf själv och har inte heller sett på YouTube att det går så snabbt. Det jag sett var att om man åker långt so blir laddningen alt långsammare ju fler laddningar man behöver under resan. Det kanske är fejk vad vet jag.
Ja, jag har inte jättemycket över för Leaf, men den laddar faktiskt på ganska bra från noll upp till säg 90%. Du kan alltså plocka 50kWh på en timme i det närmaste. Tesla har en mycket mer konservativ ramp trots vattenkylningen vilket förvånar mig.
Det kan nog ha att göra med batterikemin, den är betydligt mer energitätare när det kommer till Wh/liter och Wh/kg men har inte samma möjligheter när det kommer till in och ur laddning. Koenigsegg kan ju få ut 525 kW från deras batteri på 4,5 kWh, förhållanden som Tesla inte kommer i närheten av om det stämmer att de inte kunde få ut lika mycket effekt från 85 kW batteriet som 90 kWh batteriet. Om anledningen till snabbare acceleration på P100D också är batteriet så är det ytterligare ett tecken på begränsningar i kemin.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Monark1954 »

Filosoferar över det höga Nissan Leaf intresset på forumet.
Är det för att bilen inte finns att köra än, mycket att spekulera om tills vi vet?
Bilen är prisvärd?
Provkörning får ske i februari, alla fall i Umeå.

Sällan pratar vi om Norges mest sålda elbil 2017 e-golf eller Hyundai Ioniq.

Alla tre är bra elbilar men olika.

Hyundai Ioniq förmodligen regerande mästare i låg förbrukning. Fullspäckad med utrustning.
Kan inte vara misstro för bilar för den delen av klotet då Leafen är från samma del av klotet.
Extremt få registrerade än men det kanske ökar.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... &start=460

E-golf, klart dyrast.
Hoppas den är lika driftsäker som Leafen och trevlig att köra. Annars blir frun missnöjd som gillar Leafen som pendlarbil.
Våra synpunkter för har vi mest skrivit här:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... hilit=golf
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av vigge50 »

Monark1954 skrev:
Filosoferar över det höga Nissan Leaf intresset på forumet.
Är det för att bilen inte finns att köra än, mycket att spekulera om tills vi vet?
Bilen är prisvärd?
Provkörning får ske i februari, alla fall i Umeå.

Sällan pratar vi om Norges mest sålda elbil 2017 e-golf eller Hyundai Ioniq.

Alla tre är bra elbilar men olika.

Hyundai Ioniq förmodligen regerande mästare i låg förbrukning. Fullspäckad med utrustning.
Kan inte vara misstro för bilar för den delen av klotet då Leafen är från samma del av klotet.
Extremt få registrerade än men det kanske ökar.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... &start=460

E-golf, klart dyrast.
Hoppas den är lika driftsäker som Leafen och trevlig att köra. Annars blir frun missnöjd som gillar Leafen som pendlarbil.
Våra synpunkter för har vi mest skrivit här:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... hilit=golf
Du skriver att det sällan är diskussion om Ioniq och så länkar du till en av flera trådar om den som har över 460 inlägg, har den inte diskuterats menar du? Nissan Leaf är världens mest sålda elbil och nu har den kommit med längre räckvidd, det är väll inte så konstigt att den diskuteras?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av mati »

Monark1954 skrev:
Filosoferar över det höga Nissan Leaf intresset på forumet.
Är det för att bilen inte finns att köra än, mycket att spekulera om tills vi vet?
Leaf har i mångas ögon varit den enda vettiga elbilen under många år. Ganska stor, hyfsat med räckvidd, inte astronomiskt dyr. Den är världens mest sålda elbil och det säger en del. Trots utseendet har folk köpt den. ;) Mycket talar för att Leaf2 blir ännu bättre och populärare.
Ioniq har ju inte funnits så länge. Framförallt har det varit svårt att få tag på den, och det är väl fortfarande ganska långa leveranstider. Men jag ser allt fler Ioniq på vägarna. Den bilen blir nog populär. Helt klart.
E-Golf har funnits ett antal år, och i Norge är den väldigt vanlig. Men i resten av världen är den en underdog. Den hade med sina små batterier och det höga priset ingen chans att konkurrera med Leaf & Co. Få har ens märkt att den har återuppstått med mycket större batterier och lägre förbrukning till samma pris som föregångaren. Och att VW gör allt för att inte behöva sälja den gör saken inte bättre.
E-Golfens fördel är att den är så normal. Den sticker inte ut, och har man kört Golf förut så känner man igen sig. Jag tog körkort på en Golf 2, och den var lättkörd redan då. Same but different.
Ändå så tror jag inte att e-Golf har en chans mot Nya Leaf. Priset och den långa leveranstiden, plus att ingen vet att den finns, kommer att hålla försäljningssiffrorna nere. Förmodligen precis som VW vill.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av iAkita »

mati skrev:
Monark1954 skrev:
Filosoferar över det höga Nissan Leaf intresset på forumet.
Är det för att bilen inte finns att köra än, mycket att spekulera om tills vi vet?
Leaf har i mångas ögon varit den enda vettiga elbilen under många år. Ganska stor, hyfsat med räckvidd, inte astronomiskt dyr. Den är världens mest sålda elbil och det säger en del. Trots utseendet har folk köpt den. ;) Mycket talar för att Leaf2 blir ännu bättre och populärare.
Ioniq har ju inte funnits så länge. Framförallt har det varit svårt att få tag på den, och det är väl fortfarande ganska långa leveranstider. Men jag ser allt fler Ioniq på vägarna. Den bilen blir nog populär. Helt klart.
E-Golf har funnits ett antal år, och i Norge är den väldigt vanlig. Men i resten av världen är den en underdog. Den hade med sina små batterier och det höga priset ingen chans att konkurrera med Leaf & Co. Få har ens märkt att den har återuppstått med mycket större batterier och lägre förbrukning till samma pris som föregångaren. Och att VW gör allt för att inte behöva sälja den gör saken inte bättre.
E-Golfens fördel är att den är så normal. Den sticker inte ut, och har man kört Golf förut så känner man igen sig. Jag tog körkort på en Golf 2, och den var lättkörd redan då. Same but different.
Ändå så tror jag inte att e-Golf har en chans mot Nya Leaf. Priset och den långa leveranstiden, plus att ingen vet att den finns, kommer att hålla försäljningssiffrorna nere. Förmodligen precis som VW vill.
Fast nu verkar det som om det börjar ta fart på försäljningen av e-Golf i resten av Europa också, trots VW's ointresse att marknadsföra den. I oktober såldes det nästan lika många e-Golf som Zoe, det ska bli spännande att se Novembersiffrorna när de kommer:

http://ev-sales.blogspot.se/2017/11/eur ... 7.html?m=1

Tycker det är en intressant reflektion som görs i länken ovan om att de två bäst säljande elbilarna är motsvarande modeller som de två bäst säljande fossilbilarna i respektive klass (dvs Golf och Clio). Är det så det kommer bli framöver? Samma gamla vanliga bilar som toppar försäljningen, bara de att de kommer drivas med el istället. Blir det elektrifiering av de modeller som köparna redan känner till som till sist kommer leda till elbilarnas riktiga genombrott?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av mati »

iAkita skrev:
Fast nu verkar det som om det börjar ta fart på försäljningen av e-Golf i resten av Europa också, trots VW's ointresse att marknadsföra den. I oktober såldes det nästan lika många e-Golf som Zoe, det ska bli spännande att se Novembersiffrorna när de kommer:
Kul, det visste jag inte. :) De kanske ökar produktionstakten nu så att man får sin bil lite tidigare. Det hade inte varit fel.
Om jag fattar det rätt så skulle de flytta produktionen av E-Golf till Dresden eller vad det nu var. Jag hängde inte riktigt med och hörde bara med halva örat när jag var i Wolfsburg förra veckan. Men nån förändring skulle ske.
Jag tror absolut att folk fortsätter att köpa "vanliga" bilar. Det är helt rimligt att de flesta vill fortsätta köra de modellerna de är vana vid. Folk vill inte ha udda spaceiga bilar som ser ut som antingen Kalle-Anka bilen eller en TIE-fighter eller nåt. Jag känner folk som alltid har kört Golf. En ny bil varje eller vart annat år. Det är det VW kallar för "Generation Golf". Man växte upp med den bilen. Det är bara konsekvent och logiskt att man bara byter drivlina, men resten behåller man.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av vigge50 »

mati skrev:
iAkita skrev:
Fast nu verkar det som om det börjar ta fart på försäljningen av e-Golf i resten av Europa också, trots VW's ointresse att marknadsföra den. I oktober såldes det nästan lika många e-Golf som Zoe, det ska bli spännande att se Novembersiffrorna när de kommer:
Kul, det visste jag inte. :) De kanske ökar produktionstakten nu så att man får sin bil lite tidigare. Det hade inte varit fel.
Om jag fattar det rätt så skulle de flytta produktionen av E-Golf till Dresden eller vad det nu var. Jag hängde inte riktigt med och hörde bara med halva örat när jag var i Wolfsburg förra veckan. Men nån förändring skulle ske.
Jag tror absolut att folk fortsätter att köpa "vanliga" bilar. Det är helt rimligt att de flesta vill fortsätta köra de modellerna de är vana vid. Folk vill inte ha udda spaceiga bilar som ser ut som antingen Kalle-Anka bilen eller en TIE-fighter eller nåt. Jag känner folk som alltid har kört Golf. En ny bil varje eller vart annat år. Det är det VW kallar för "Generation Golf". Man växte upp med den bilen. Det är bara konsekvent och logiskt att man bara byter drivlina, men resten behåller man.
Jag tror eGolf har slagit nytt person bästa i Europa fyra gånger de senaste fem månaderna, mycket händer när man ökar batterikapaciteten. Nu ska det dock tilläggas att i juni var det 1409 stycken och i oktober var det 2159 så ingen jätteökning men det går åt rätt håll.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Monark1954 skrev:
Filosoferar över det höga Nissan Leaf intresset på forumet.
Är det för att bilen inte finns att köra än, mycket att spekulera om tills vi vet?
Bilen är prisvärd?
Jag funderar också på detta. Teslapodden hajpar också nya leaf på lite lösa grunder. Det är ju ingen "ny" Leaf utan en facelift. Den drar mycket mer ström än konkurrenternas nya bilar och den har inte 40kWh utan ~35kWh tillgängligt. Detta gör att räckviddsmässigt är Ioniq lika bra i princip.

Eftersom Ioniq drar mindre ström blir den inbyggda laddaren snabbare i kph räknat. Ioniq kan även ladda med 70kW DC medan Leaf40 har samma 47kW som innan.

Det är alltså mycket hajp kring en bil som egentligen inte är mer hopp än från Leaf 24 till Leaf30. Nissans PR avdelning har lyckats, det var väl allt ;)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av vigge50 »

Henrik Torphammar skrev:
Monark1954 skrev:
Filosoferar över det höga Nissan Leaf intresset på forumet.
Är det för att bilen inte finns att köra än, mycket att spekulera om tills vi vet?
Bilen är prisvärd?
Jag funderar också på detta. Teslapodden hajpar också nya leaf på lite lösa grunder. Det är ju ingen "ny" Leaf utan en facelift. Den drar mycket mer ström än konkurrenternas nya bilar och den har inte 40kWh utan ~35kWh tillgängligt. Detta gör att räckviddsmässigt är Ioniq lika bra i princip.

Eftersom Ioniq drar mindre ström blir den inbyggda laddaren snabbare i kph räknat. Ioniq kan även ladda med 70kW DC medan Leaf40 har samma 47kW som innan.

Det är alltså mycket hajp kring en bil som egentligen inte är mer hopp än från Leaf 24 till Leaf30. Nissans PR avdelning har lyckats, det var väl allt ;)
Vad jag har läst så är det motsatsen, Nissan har nu följt Renault och presenterar endast den användbara delen av batteriet precis som Hyundai. Om det stämmer vet jag dock inte.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

vigge50 skrev:
Vad jag har läst så är det motsatsen, Nissan har nu följt Renault och presenterar endast den användbara delen av batteriet precis som Hyundai. Om det stämmer vet jag dock inte.


4% kvar blir 246km på en laddning. 7km/kWh ger 246/7=35kWh tillgängligt vid körning vid 14kWh/100km vilket är ganska mesigt kört.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av 12man »

Är ju lite glaset över detta, den Leaf som annonseras nu är som bäst halvny, jag tycker den känns halvgammal...

Finns det nån info på den förhoppningsvis nya 60kwh Leafen som komma skall?
ms 76132 "Eleamore"
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

12man skrev:
Finns det nån info på den förhoppningsvis nya 60kwh Leafen som komma skall?
Jag sticker ut hakan och menar att den aldrig kommer komma. Det behövs en ny bil, en ny plattform för att lyckas med det.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av chaffis75 »

Henrik Torphammar skrev:
12man skrev:
Finns det nån info på den förhoppningsvis nya 60kwh Leafen som komma skall?
Jag sticker ut hakan och menar att den aldrig kommer komma. Det behövs en ny bil, en ny plattform för att lyckas med det.
Men är inte en 60kWh Leaf officiell och ska komma mot slutet av 2018? Däremot har vi väl inte alla detaljer som tex laddnings effekter.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

chaffis75 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
12man skrev:
Finns det nån info på den förhoppningsvis nya 60kwh Leafen som komma skall?
Jag sticker ut hakan och menar att den aldrig kommer komma. Det behövs en ny bil, en ny plattform för att lyckas med det.
Men är inte en 60kWh Leaf officiell och ska komma mot slutet av 2018? Däremot har vi väl inte alla detaljer som tex laddnings effekter.
Som sagt.... jag tror aldrig den kommer
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av 12man »

Henrik Torphammar skrev:
12man skrev:
Finns det nån info på den förhoppningsvis nya 60kwh Leafen som komma skall?
Jag sticker ut hakan och menar att den aldrig kommer komma. Det behövs en ny bil, en ny plattform för att lyckas med det.
Den kanske kommer heta nåt annat men nissan vill väl sälja eldriven bil i det segmentet 2018/2019 också? Vw Golf finns ju ända upp till #8 numera, Nissan bilar funkar ju bra annars..men det som mest diskuterats hittills i denna tråd är ju inte leaf2 utan nån facelift med lite större batteri
Den kommande? "Leafixen" med klimatiserade batterier, vassare laddning och uppröjd under huven? och ett säljande utseende, vets det inget om idag eller?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

Jo planen ligger så sedan tidigare. Och till skillnad mot Tesla så verkar de följa sina planer.

En av styrkorna med Leaf 2 är ju att stora delar är beprövade. Sedan finns det några få som ska snacka ner Leaf hela tiden... eller hur?
Henke du klagar på vägegenskaperna hos Leaf, men vad tror du om vägegenskaperna för Ioniq? Det är svårt att dölja en dålig design även om tex Porsche lyckats.
Skriv svar