Det är ju å andra sidan svårt att göra testet på annat vis än samma dag, samma plats tom samma märke på däcken. Förbrukningarna låter rimliga i mina öron. Batteriernas innehåll låter orimliga baserat på vad tillverkarna anger.frippe skrev:Jag skulle nog vilja veta betydligt mer om testen innan jag drar några längre slutsatser av ett test.Laban skrev:
Ionic verkar ha längre räckvidd än nya Leaf i kallare klimat.
Det kan finnas stora skillnader på bilarna som en av orsakerna till olika energiåtgång, t.ex. däck/fälg val, olika inkörda m.m.
Ja, det är inte dumt att ta sig dit man ska. Jag åker aldrig långt men vill ju kunna ta mig normala dagsutflykter utan att behöva ladda flera gånger. Säg att jag vill åka 8+8mil till släkten och dessutom en runda på stan när jag väl är där. Det tar mig med en Leaf24 3st snabbladdningar att göra det, det är 2 för mycket. Jag skall förklara varför också. Jag kör hem från jobbet 5mil, dagen efter kommer jag på att jag vill åka. Då har jag ingen chans att ta mig 8mil till utan måste stanna efter ett par mil och ladda. Då till 80% för att tiden inte skall rusa iväg. Sen har jag åter igen ingen chans att ta mig till målet och tillbaka utan att ladda på snabbladdare vid destinationen. Sen på vägen hem igen så är det inte görbart att åka alla 8mil från 80% utan att man skall behöva planera med väder/vind värme i bil osv. Så man följer trafikrytmen och laddar en gång till för att nå hem. Då går ju den bilen enligt Nissan 199km.Cargo skrev:
Är räckvidd det viktigaste som finns för dig när det kommer till val av bil?
Vi säger att den hade haft 40kWh, dvs dubbla mot Leaf24. Då kunde man åkt och laddat en gång även vintertid.
Jag tycker inte det är speciellt extrema förväntningar jag har. Leaf60 och Kona funkar utmärkt. Prislappen är jag rädd för dock. Vi får se....