Nya Nissan Leaf

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

Enda gången vi inte fick fullt över natten med 30kWh Leafen var när vi övernattade på hotel. Vi kom dit kl 21 på kvällen och skulle vidare nästa morgon kl9, å räckte inte 8A kabeln som vi hade då att ge full laddning. Annars har det alltid funkat för oss.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av evilirish »

joel80 skrev:
Vad klarar nya Leaf att ladda med när man har laddbox. Den klarar väl bara enfas 7.4kw som mest (eller 6.6kw?) men för att det ska funka måste man ha 32A-abonnemang. Eller klarar nya leafen 3-fas?
Ingen 3fas, så den klarar så högt ampere-tal du ställer boxen på, men endast 1 fas. Men det är lyckligtvis typ2-uttag på nya 40kWh Leafen istället för de gamla 24/30 som alla har typ1. Lyckas du få in 32A i villan så kan du utnyttja det :)
Publika typ2 finns ju däremot som 22kW 3fas så där kan du teoretiskt kräma ut 7,4kW.
Du kopplar såklart in alla faser i boxen hemma, så andra bilar som klarar 3fas kan utnyttja det.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Bjelke »

Ett annat tips är fortfarande att kika på en mini-CHAdeMO på tex 11kW för den drar ju från
3-fas och laddar då med fullt kräm till bilen :)
Dom börjar komma ner i pris och funkar det med bidraget så blir det ju än mer najs :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av evilirish »

LarsL skrev:
Enda gången vi inte fick fullt över natten med 30kWh Leafen var när vi övernattade på hotel. Vi kom dit kl 21 på kvällen och skulle vidare nästa morgon kl9, å räckte inte 8A kabeln som vi hade då att ge full laddning. Annars har det alltid funkat för oss.
Aah, man fick ju EVSE-kabeln utbytt från en 8A till 10A för ett år sen. Då går det ju lite snabbare.
Någon som har en 40kWh får köra slut på sitt batteri och mäta tiden det tar tid det når 100% så vi får svart på vitt.. Jag gissar dock närmare 20h
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av TiborBlomhall »

Hela #rapidgate tror jag bottnar i misslyckad optimering.

Nissan har massa statistik på att Leaf brukar köras med 90-100 km/h när folk åker långt med den. Så de anpassade drivlinan till att tåla sådana hastigheter. Åker man med sån fart kan man faktiskt snabbladda hur mycket man vill har tester visat.

Det de inte räknade med dock är att när bilen ser mer "normal" ut och har såpass stort batteri börjar folk köra med normal motorvägsfart, 110-120 km/h. Den ökade belastningen tål inte batteripacket utan börjar överhettas och laddhastigheten begränsas.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

TiborBlomhall skrev:
Hela #rapidgate tror jag bottnar i misslyckad optimering.

Nissan har massa statistik på att Leaf brukar köras med 90-100 km/h när folk åker långt med den. Så de anpassade drivlinan till att tåla sådana hastigheter. Åker man med sån fart kan man faktiskt snabbladda hur mycket man vill har tester visat.

Det de inte räknade med dock är att när bilen ser mer "normal" ut och har såpass stort batteri börjar folk köra med normal motorvägsfart, 110-120 km/h. Den ökade belastningen tål inte batteripacket utan börjar överhettas och laddhastigheten begränsas.
Inte ens enkelspåriga matematiker kan väl vara så dumma? De kan ju fundera på varför vi kört omkring i 90-100km/h eller hur? Tur att de inte tog bort luftkonditioneringen också ;)
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Wilson »

TiborBlomhall skrev:
Hela #rapidgate tror jag bottnar i misslyckad optimering.

Nissan har massa statistik på att Leaf brukar köras med 90-100 km/h när folk åker långt med den. Så de anpassade drivlinan till att tåla sådana hastigheter. Åker man med sån fart kan man faktiskt snabbladda hur mycket man vill har tester visat.

Det de inte räknade med dock är att när bilen ser mer "normal" ut och har såpass stort batteri börjar folk köra med normal motorvägsfart, 110-120 km/h. Den ökade belastningen tål inte batteripacket utan börjar överhettas och laddhastigheten begränsas.
Fast när Björn Nyland testade Leaf40 Oslo-Trondheim ToR körde han just max 100 på motorvägen ut från Oslo. Men snart landade han på vanliga Norge-hastigheter kring 80-90. Likförbannat steg tempen så mycket under laddningarna så mycket att batteriet inte hann kylas ned tillräckligt under körning ens under vintertemperaturer. Laddhastigheten begränsades därmed rätt snabbt även vid dessa låga hastigheter.

Filmen finns här:


Rätt lång, men mycket statistik och insikter.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

TiborBlomhall skrev:
Hela #rapidgate tror jag bottnar i misslyckad optimering.

Nissan har massa statistik på att Leaf brukar köras med 90-100 km/h när folk åker långt med den. Så de anpassade drivlinan till att tåla sådana hastigheter. Åker man med sån fart kan man faktiskt snabbladda hur mycket man vill har tester visat.

Det de inte räknade med dock är att när bilen ser mer "normal" ut och har såpass stort batteri börjar folk köra med normal motorvägsfart, 110-120 km/h. Den ökade belastningen tål inte batteripacket utan börjar överhettas och laddhastigheten begränsas.
Det var ett felskott som inte är sant.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Wilson skrev:
Fast när Björn Nyland testade Leaf40 Oslo-Trondheim ToR körde han just max 100 på motorvägen ut från Oslo. Men snart landade han på vanliga Norge-hastigheter kring 80-90. Likförbannat steg tempen så mycket under laddningarna så mycket att batteriet inte hann kylas ned tillräckligt under körning ens under vintertemperaturer. Laddhastigheten begränsades därmed rätt snabbt även vid dessa låga hastigheter.

Filmen finns här:


Rätt lång, men mycket statistik och insikter.
Snart blir det varmare och jag är säker på att Björn följer upp med mer videos.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

Det intressant blir han testar e-NV200 40kWh med kylning. Då kanske vi kan se hur mycket bättre det skulle kunnat funka.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

LarsL skrev:
Det intressant blir han testar e-NV200 40kWh med kylning. Då kanske vi kan se hur mycket bättre det skulle kunnat funka.
Eller om 40 kan uppgraderas med de nya LG cellerna och sänkt effekt/laddeffekt mot beryktade leaf60. Kanske skulle nya moderna celler fungera bättre utan kylning? Kylning är ju trots allt också något tungt att släpa runt på och ett bevis på lägre verkningsgrad.

Teslas batteri består bara av 55% celler, resten är deras extremt komplexa inkapsling av alla celler.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

Batteri kylning måste inte vara särskilt komplicerat eller dyrt. Så här enkelt är det på e-NV200.
4DCE0666-6243-429A-B541-A80F72508005.jpeg
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av TiborBlomhall »

Wilson skrev:
TiborBlomhall skrev:
Hela #rapidgate tror jag bottnar i misslyckad optimering.

Nissan har massa statistik på att Leaf brukar köras med 90-100 km/h när folk åker långt med den. Så de anpassade drivlinan till att tåla sådana hastigheter. Åker man med sån fart kan man faktiskt snabbladda hur mycket man vill har tester visat.

Det de inte räknade med dock är att när bilen ser mer "normal" ut och har såpass stort batteri börjar folk köra med normal motorvägsfart, 110-120 km/h. Den ökade belastningen tål inte batteripacket utan börjar överhettas och laddhastigheten begränsas.
Fast när Björn Nyland testade Leaf40 Oslo-Trondheim ToR körde han just max 100 på motorvägen ut från Oslo. Men snart landade han på vanliga Norge-hastigheter kring 80-90. Likförbannat steg tempen så mycket under laddningarna så mycket att batteriet inte hann kylas ned tillräckligt under körning ens under vintertemperaturer. Laddhastigheten begränsades därmed rätt snabbt även vid dessa låga hastigheter.

Filmen finns här:


Rätt lång, men mycket statistik och insikter.
Hmm då är det ännu värre än jag trott. Andra tester antydde att håller man bara 90-100 så tål batterierna det.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av vigge50 »

Kanske redan skrivit i tråden men Nissan har nu svarat på kritiken och säger att minskningen i effekt är för att förlänga batteriets livslängd.
The 2018 Nissan LEAF has charging safeguards to protect the battery during repeated fast charging sessions in a short period of time. While the safeguards may increase charging times after multiple fast charging sessions, they are important to maintaining battery life over an extended time period.
https://insideevs.com/watch-2018-nissan ... ng-issues/
N H
elbilist
Inlägg: 60
Blev medlem: 02 apr 2016 17:32

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av N H »

Det finns en del teorier om att man kan kyla batteriet vid snabbladdning genom att slå på AC, bl.a. nämndes det i senaste electrekpodden (https://electrek.co/2018/04/06/electrek ... olar-roof/).

Jag tror att det hänger samman med att de två fläktarna i fronten då skapar ett luftflöde i luftintaget och på det viset transporterar bort viss värme runt batteripacket. Vad jag inte förstår är varför Nissan helt enkelt inte startar fläktarna vid snabbladdning och hög batteritemperatur. Kanske är det mycket oväsen för lite värmeminskning? I det läget Nissab nu är med Leaf 40 så borde varje grad ner vara värt mycket.

Nån här med några erfarenheter?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av bylund »

vigge50 skrev:
Kanske redan skrivit i tråden men Nissan har nu svarat på kritiken och säger att minskningen i effekt är för att förlänga batteriets livslängd.
The 2018 Nissan LEAF has charging safeguards to protect the battery during repeated fast charging sessions in a short period of time. While the safeguards may increase charging times after multiple fast charging sessions, they are important to maintaining battery life over an extended time period.
https://insideevs.com/watch-2018-nissan ... ng-issues/
Ja, varför skulle de annars göra det? Problemet är ju att konstruktionen utan kylning gör att enda sättet att se till att inte överhetta batterierna är att ladda dem med lägre effekt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
morrow
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 apr 2018 08:57

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av morrow »

Hej på er.
Jag funderar på att ta ut en Nissan Leaf som PERSONALBIL, är det någon som gjort det eller funderar på att göra det som har räknat lite på vad det kan kosta i månaden.
Personalbil är ju inte samma sak som förmånsbil så frågan är om det är ekonomiskt försvarbart att satsa på en Leaf eller ej. Dels tycker jag att det är skoj med ny teknik men jag är inte beredd att betala hysteriskt mycket mer än för en vanlig mindre bil. Vi har 2 bilar i familjen och kommer fortsätta att ha 2 bilar i familjen. Leafen kommer användas som pendlingsbil och för kortare resor och sedan kommer vi ha en stor bil för familjen. Så jag kan leva med de problem som tagits upp angående Nissan Leaf.
Med vänlig hälsning Markus
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av fnystrom »

morrow skrev:
Personalbil är ju inte samma sak som förmånsbil så frågan är om det är ekonomiskt försvarbart att satsa på en Leaf eller ej.
Du får nog förklara hur personalbil fungerar rent ekonomiskt på ditt företag, dvs vad skall du betala och hur. Så vitt jag vet finns det ingen standarddefinition för vad en personalbil är eller förmånsbil...
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av hed »

Personalbil, då får du bruttolöneavdrag plus förmånsskatt va? Så du prösjar företagets leasingkostnad med bruttolöneavdrag om jag inte missminner mig. Då ska du se till att få tillgodoräkna dig den minskade arbetsgivaravgiften iom att du får lägre lön efter bruttolöneavdraget.
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
morrow
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 apr 2018 08:57

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av morrow »

hed skrev:
Personalbil, då får du bruttolöneavdrag plus förmånsskatt va? Så du prösjar företagets leasingkostnad med bruttolöneavdrag om jag inte missminner mig. Då ska du se till att få tillgodoräkna dig den minskade arbetsgivaravgiften iom att du får lägre lön efter bruttolöneavdraget.
Det är lite rörigt ingen verkar kunna säga exakt vad det kommer att kosta, det var därför jag frågade.
Stämmer att jag ska få tillgodoräkna mig den minskade arbetsgivaravgiften, men det tror jag dom har koll på här.

tex idag har jag en Passat som har ett förmånsvärde på ca 4500 sek/månad och på en leaf blir det 1800 sek/månad enligt skatteverket.
Tänker jag rätt om det jag kommer tjäna på att ha en El bil Vs en vanlig bil är förmånsvärdet under förutsättning att dom kostar lika mycket, tex 7,5 basbelopp.
Frågan är då hur man räknar, blir det 4500-1800=2700 minus skatt på ca 35% så det blir 1800 sek billigare i månaden?
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Limbster »

nöjd med min Ampera tillsvidare
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Elbilisten »

Norska Teknisk Ukeblad har testat Leafens snabbladdning tillsammans med Hyundai Ioniq ett par ovanligt varma dagar nu i maj. Det var inte mycket till mätresultat i artiklen. De gjorde iaf åtta snabbladdningar på två dagar. Men ser man på norska elbilsföreningens undersökning är frågan nog hur många som skulle ha upptäckt detta om inte de läste om det.

https://www.tu.no/artikler/treg-lading- ... ver/437910

Självklart har vi även en egen artikel i ämnet:

http://teslaclubsweden.se/inte-sa-snabb ... ssan-leaf/
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
Ort: Eslöv

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av spacemoose »

Fick kampanjerbjudande igår om nya Nissan Leaf 40kwh Tekna inkl vinterdäck för 2998kr/mån i privatleasing. 12 mån avtal. 1200mil.
Vad tror ni? Bra eller dåligt erbjudande? Efter 12 mån kan man lämna tillbaka bilen eller köpa loss den.

Jag satte iaf upp mig på listan så frugans diesel äntligen kan försvinna. :)
Model 3 SR+ Refresh 2021.
Model S 90D 2016 - såld.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Mickep »

3000 kr i månaden. (antar att försäkring och sådant ingick) bra att vinterhjul ingår då bara de går på 5000 * 4. Sådant brukar man inte få något extra för om man säljer bilen. bara den biten är värt 20 000 (vilket innebär att man i praktiken har 6-7 månader som man inte behöver betala något alls för bilen)
total kostnaden blir då 36000. Detta skall jämföras med värdefallet på vanliga bilen + driftskostnader.
Säg att du har en ganska ny bil som kostar 150 000 om du skulle sälja den. om du väntar 1 år har den fallit i värde på ca 10-15 000 (då räknar vi lågt). sedan har du service och besiktning det går lätt på 1500 kr, försäkring (halv 1500-2000). Då har vi ca 18000 kr som bränslekostnaden kan ta. räknar vi 15 kr liter/mil så kan du åka 1200 mil på det. Jag säger att du kommer gå exakt +- noll på erbjudandet.(dvs åker du längre så gäller inte erbjudandet oavsett)

Fast, då åker du i en sprillans ny bil istället för dit gamla härke. tänk på det.

vänta lite... har glömt skatten som du slipper betala. nåja du kommer inte gå back ekonomisk om du tar erbjudandet.
Verdi

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Verdi »

spacemoose skrev:
Fick kampanjerbjudande igår om nya Nissan Leaf 40kwh Tekna inkl vinterdäck för 2998kr/mån i privatleasing. 12 mån avtal. 1200mil.
Vad tror ni? Bra eller dåligt erbjudande? Efter 12 mån kan man lämna tillbaka bilen eller köpa loss den.

Jag satte iaf upp mig på listan så frugans diesel äntligen kan försvinna. :)

2998:-/mån är superbilligt. Går knappt att ha en bil billigare än så. Bara bränslet för 100 mil/mån kostar ju drygt 1000:-. Återstår då värdeminskning, skatt, vinterdäck, försäkring, ev reparationer... Tror inte ens en gammal Volvo V70 för 50 tusen är billigare per månad.
Skriv svar