Nya Nissan Leaf

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Limbster »

nöjd med min Ampera tillsvidare
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Elbilisten »

Norska Teknisk Ukeblad har testat Leafens snabbladdning tillsammans med Hyundai Ioniq ett par ovanligt varma dagar nu i maj. Det var inte mycket till mätresultat i artiklen. De gjorde iaf åtta snabbladdningar på två dagar. Men ser man på norska elbilsföreningens undersökning är frågan nog hur många som skulle ha upptäckt detta om inte de läste om det.

https://www.tu.no/artikler/treg-lading- ... ver/437910

Självklart har vi även en egen artikel i ämnet:

http://teslaclubsweden.se/inte-sa-snabb ... ssan-leaf/
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
Ort: Eslöv

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av spacemoose »

Fick kampanjerbjudande igår om nya Nissan Leaf 40kwh Tekna inkl vinterdäck för 2998kr/mån i privatleasing. 12 mån avtal. 1200mil.
Vad tror ni? Bra eller dåligt erbjudande? Efter 12 mån kan man lämna tillbaka bilen eller köpa loss den.

Jag satte iaf upp mig på listan så frugans diesel äntligen kan försvinna. :)
Model 3 SR+ Refresh 2021.
Model S 90D 2016 - såld.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Mickep »

3000 kr i månaden. (antar att försäkring och sådant ingick) bra att vinterhjul ingår då bara de går på 5000 * 4. Sådant brukar man inte få något extra för om man säljer bilen. bara den biten är värt 20 000 (vilket innebär att man i praktiken har 6-7 månader som man inte behöver betala något alls för bilen)
total kostnaden blir då 36000. Detta skall jämföras med värdefallet på vanliga bilen + driftskostnader.
Säg att du har en ganska ny bil som kostar 150 000 om du skulle sälja den. om du väntar 1 år har den fallit i värde på ca 10-15 000 (då räknar vi lågt). sedan har du service och besiktning det går lätt på 1500 kr, försäkring (halv 1500-2000). Då har vi ca 18000 kr som bränslekostnaden kan ta. räknar vi 15 kr liter/mil så kan du åka 1200 mil på det. Jag säger att du kommer gå exakt +- noll på erbjudandet.(dvs åker du längre så gäller inte erbjudandet oavsett)

Fast, då åker du i en sprillans ny bil istället för dit gamla härke. tänk på det.

vänta lite... har glömt skatten som du slipper betala. nåja du kommer inte gå back ekonomisk om du tar erbjudandet.
Verdi

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Verdi »

spacemoose skrev:
Fick kampanjerbjudande igår om nya Nissan Leaf 40kwh Tekna inkl vinterdäck för 2998kr/mån i privatleasing. 12 mån avtal. 1200mil.
Vad tror ni? Bra eller dåligt erbjudande? Efter 12 mån kan man lämna tillbaka bilen eller köpa loss den.

Jag satte iaf upp mig på listan så frugans diesel äntligen kan försvinna. :)

2998:-/mån är superbilligt. Går knappt att ha en bil billigare än så. Bara bränslet för 100 mil/mån kostar ju drygt 1000:-. Återstår då värdeminskning, skatt, vinterdäck, försäkring, ev reparationer... Tror inte ens en gammal Volvo V70 för 50 tusen är billigare per månad.
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
Ort: Eslöv

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av spacemoose »

Försäkring och skatt tillkommer utöver leasingkostnaden.
Halvförsäkring hos Länsförsäkringar kostar 194kr/mån + MER tillägget 40 kr/mån = 234 kr/mån.
Skatten är väll ingen på en sådan bil.
Model 3 SR+ Refresh 2021.
Model S 90D 2016 - såld.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Mickep »

240 kr gör ca 2900 på 12 månader.

Om du jämför med vilka kostnader du har för gamla bilen så kan du se om det är ett bra erbjudande eller inte. men som de redan sagt så har jag svårt att tro att du kan göra bättre resultat på budgeten om du behåller den. posta gärna vilka siffror du räknar med.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av 12man »

Vad är Nissans uppsida här?
Export Norge, vill öka försäljningen till alla pris, stora lager innan Leaf 64kwh kommer?
ms 76132 "Eleamore"
Verdi

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
240 kr gör ca 2900 på 12 månader.

Om du jämför med vilka kostnader du har för gamla bilen så kan du se om det är ett bra erbjudande eller inte. men som de redan sagt så har jag svårt att tro att du kan göra bättre resultat på budgeten om du behåller den. posta gärna vilka siffror du räknar med.
Årskostnad bensinbil (räknat på en Volvo V60 D3 -11) för ca 100 tkr som rullar 1200 mil och drar 0,65 liter/mil.

Diesel: 11 700:-
Värdeminskning: 15 000:-
Skatt: 2 800:-
Försäkring (hel): 6 000:-
Däckslitage: 3 000:- (slår lite ojämnt. Men över tid behöver man ju byta både vinter och sommardäck men snittkostnaden borde bli nån tusenlapp per år)
Service: 4 000:- (ingen aning, men nåt kostar det ju...)
Reparationer: 5 000:- (har man tur är det 0:-, har man otur är det mycket mer...)
Kapitalkostnad räknat på 3%: 3 000:- (även om man inte har lånat så har man en kapitalkostnad då pengarna kunde gjort nytta på annat håll istället)

Summa: 50 500:-/år eller 4 208:-/mån.

Att komma ner i 3 000:-/mån är nog nästan omöjligt om man inte är väldigt bra på att köpa billigt och sälja dyrt.
Verdi

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Verdi »

12man skrev:
Vad är Nissans uppsida här?
Export Norge, vill öka försäljningen till alla pris, stora lager innan Leaf 64kwh kommer?

Export till Norge såklart. Därav 12 månader... Först får de 60 tkr av svenska skattebetalare och sen iväg till Norge där den säljs dyrt utan moms.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av lator »

Verdi skrev:
12man skrev:
Vad är Nissans uppsida här?
Export Norge, vill öka försäljningen till alla pris, stora lager innan Leaf 64kwh kommer?

Export till Norge såklart. Därav 12 månader... Först får de 60 tkr av svenska skattebetalare och sen iväg till Norge där den säljs dyrt utan moms.
Dock inte mycket till vinst då det bara gäller ett fåtal bilar… Samtidigt som det inte finns leveransklara bilar till försäljning i Sverige… :?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av icreate »

Var fick ni ett sånt bra leasingerbjudande? På Nissan.se står det högre pris, och längre tid:
https://www.nissan.se/fordon/fordon-utb ... anjer.html
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Mickep »

Hur blir uträkningen om du själv köper den och sedan säjer den om ett år?
(den bästa räntan jag set är runt 2 %) men kan man ta sig ned till 3240/mån? hur stor är skillnaden?
Verdi

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Hur blir uträkningen om du själv köper den och sedan säjer den om ett år?
(den bästa räntan jag set är runt 2 %) men kan man ta sig ned till 3240/mån? hur stor är skillnaden?

Det beror ju på hur mycket du kan sälja den för. :)
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

icreate skrev:
Var fick ni ett sånt bra leasingerbjudande? På Nissan.se står det högre pris, och längre tid:
https://www.nissan.se/fordon/fordon-utb ... anjer.html
Tidigare Leasingtagare blev kontaktade helt enkelt. Inte samma upplägg som tidigare med Santander tydligen. Vet inte mer eftersom jag tackade nej. Erbjöd 1995kr/mån för 2500mil men det var inte okej :lol:

Jag uppskattar att "nissan" gör kampanjer och erbjudanden men 1200mil passade inte mig helt enkelt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
Ort: Eslöv

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av spacemoose »

icreate skrev:
Var fick ni ett sånt bra leasingerbjudande? På Nissan.se står det högre pris, och längre tid:
https://www.nissan.se/fordon/fordon-utb ... anjer.html
Det är från vår lokala Nissan återförsäljare. De hade ett VIP erbjudande och totalt 100 bilar att sälja. Alla är bokade nu vad jag förstår.
Det enda jag har gjort för att bli vip är att jag har varit uppskriven på någon intresselista och blev uppringd igår med krav på snabbt beslut.. :lol:
Gissar också på att det snart är dags att introducera 60kwh versionen och att de därför kampanjar.

Bilarna kommer ej från något lager utan samtliga måste produceras först. Därmed 4 mån leveranstid.

Frugans nuvarnade bil är en Peugeot 508SW -11, så Verdis kostnadsuppställningen ovan stämmer nog rätt bra in även på denna bil. Försöker gå över helt till el och kan man göra det och gå ungefär +-0, så är det ju inte fel. Sålde sommarbilen (997 Carrera S cab) i söndags och som ett oväntat brev på posten så ser det ut som jag kan bli av med peggan också utan att kasta in en massa pengar.
Ingen här som är sugen på att köpa en diesel? :D
Model 3 SR+ Refresh 2021.
Model S 90D 2016 - såld.
Verdi

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Verdi »

spacemoose skrev:
icreate skrev:
Var fick ni ett sånt bra leasingerbjudande? På Nissan.se står det högre pris, och längre tid:
https://www.nissan.se/fordon/fordon-utb ... anjer.html
Det är från vår lokala Nissan återförsäljare. De hade ett VIP erbjudande och totalt 100 bilar att sälja. Alla är bokade nu vad jag förstår.
Det enda jag har gjort för att bli vip är att jag har varit uppskriven på någon intresselista och blev uppringd igår med krav på snabbt beslut.. :lol:
Gissar också på att det snart är dags att introducera 60kwh versionen och att de därför kampanjar.

Bilarna kommer ej från något lager utan samtliga måste produceras först. Därmed 4 mån leveranstid.

Frugans nuvarnade bil är en Peugeot 508SW -11, så Verdis kostnadsuppställningen ovan stämmer nog rätt bra in även på denna bil. Försöker gå över helt till el och kan man göra det och gå ungefär +-0, så är det ju inte fel. Sålde sommarbilen (997 Carrera S cab) i söndags och som ett oväntat brev på posten så ser det ut som jag kan bli av med peggan också utan att kasta in en massa pengar.
Ingen här som är sugen på att köpa en diesel? :D

Hade hellre köpt Porschen ärligt talat. ;)
p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av p1457 »

Jag slog till på direkten. Ska lämna tillbaka nuvarande leafen i november, så det passar perfekt till leveransdatumet.

Frun kommer köra ca 1000 övermil á 15 kr.
Och så tillkommer 2000 kr i serviceavgift och 500 i uppläggningsavgift. Räknar på en totalkostnad runt 5000 i månaden.
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av FredrikR »

Skulle lätt ha tackat ja! Sedan sista april (då jag lämnade tillbaka leafen) är jag utan elbil. Undrar varför inte jag blivit uppringd om det här erbjudandet! Vilken stad bor ni i som blev erbjudna?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av p1457 »

Jag blev inte kontaktad, men jag såg erbjudandet på facebookgruppen för Nissan leaf. :)
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av joel80 »

Så övermil kostar 15kr milen? Hm.. Det var lite väl mkt.. Jag skulle behöva 3000mil. Blir rätt mycket mer är dom 3000kr då.

Visst blir det lite mindre än vad hybriden kostat mig, men nog inte tillräckligt för jag ska känna att jag vill köra Leaf. Så imponerad är jag inte av Nissan... Enda jag verkligen gillar starkt med den är att den går på el. :/
Och möjligen pro Pilot (som jag inte haft möjlighet att testa.).
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av bonath »

joel80 skrev:
Så övermil kostar 15kr milen? Hm.. Det var lite väl mkt.. Jag skulle behöva 3000mil. Blir rätt mycket mer är dom 3000kr då.

Visst blir det lite mindre än vad hybriden kostat mig, men nog inte tillräckligt för jag ska känna att jag vill köra Leaf. Så imponerad är jag inte av Nissan... Enda jag verkligen gillar starkt med den är att den går på el. :/
Och möjligen pro Pilot (som jag inte haft möjlighet att testa.).
Bensinen är uppe i nästan 16 kr/L. Blir inte så mycket mer för övermil än att tanka en fossilare.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av nek0 »

bonath skrev:
joel80 skrev:
Så övermil kostar 15kr milen? Hm.. Det var lite väl mkt.. Jag skulle behöva 3000mil. Blir rätt mycket mer är dom 3000kr då.

Visst blir det lite mindre än vad hybriden kostat mig, men nog inte tillräckligt för jag ska känna att jag vill köra Leaf. Så imponerad är jag inte av Nissan... Enda jag verkligen gillar starkt med den är att den går på el. :/
Och möjligen pro Pilot (som jag inte haft möjlighet att testa.).
Bensinen är uppe i nästan 16 kr/L. Blir inte så mycket mer för övermil än att tanka en fossilare.
Nära 100% mer är inte mycket mer eller vad menar du?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

Kör man 3000mil/år så är det vettigare att köpa än att leasa.
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av joel80 »

Jag snittar 0.3-0.4l/milen med hybriden. Så bränslekostnaden håller sig på rimlig nivå. Vill såklart helst helt bli av med knölet att behöva ta dig till macken då o då.

Men man vill ju gärna också ha en bil man gillar utöver drivlinan. Volvon jag har trivs jag med, det går att dra släp och husvagn. Den lastar skapligt mycket och har bra utrustning.
Jag vill (och ska) ha elbil som min nästa bil, men jag har lite svårt för att hitta vilken. Har inte råd med Model S/X.

Tänkte lite kring leafen och 1 år att det kanske vore bra, då hinner det komma ut några fler elbilar och jag blir inte fast så länge med Leaf om jag inte riktigt trivs.
Men ekonomiskt kanske det är klokare att förlänga leasingen jag har ett år istället. Svårt...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar