Precis.Jerka skrev:Jag tror det blir svårt att sälja in elbilen som ett bättre alternativ så länge man måste hyra bil varje gång man ska åka till landet/fjällen/släkten/etc. Att hyra bil är omständligt, kostar pengar, kräver planering och kan inte alls jämföras med att äga en bil som funkar till allt det där.
När elbilarna har 50-60 kWh batteri och vettig snabbladdning, då håller jag med om att man kan börja titta på andra saker än räckvidd. Men så länge 30-40 kWh är normen så blir räckvidden en oerhört viktig parameter. Den avgör om gemene man kan använda bilen som enda bil eller inte, och det påverkar såklart helhetsbedömningen.
Hade folk tyckt att det var ok att köra omkring i en mindre "skruttbil" för dagligt bruk hade alla redan köpt en Dacia Sandero/Duster för 80-100k och hyrt en fin bil vid behov. Så ser det inte ut och det lär knappast gå att övertyga redan skeptiska dieselälskare om elbilens överlägsenhet om man försöker skriva om regelboken.