Nya Nissan Leaf

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Laban »

Jerka skrev:
Jag tror det blir svårt att sälja in elbilen som ett bättre alternativ så länge man måste hyra bil varje gång man ska åka till landet/fjällen/släkten/etc. Att hyra bil är omständligt, kostar pengar, kräver planering och kan inte alls jämföras med att äga en bil som funkar till allt det där.

När elbilarna har 50-60 kWh batteri och vettig snabbladdning, då håller jag med om att man kan börja titta på andra saker än räckvidd. Men så länge 30-40 kWh är normen så blir räckvidden en oerhört viktig parameter. Den avgör om gemene man kan använda bilen som enda bil eller inte, och det påverkar såklart helhetsbedömningen.
Precis.

Hade folk tyckt att det var ok att köra omkring i en mindre "skruttbil" för dagligt bruk hade alla redan köpt en Dacia Sandero/Duster för 80-100k och hyrt en fin bil vid behov. Så ser det inte ut och det lär knappast gå att övertyga redan skeptiska dieselälskare om elbilens överlägsenhet om man försöker skriva om regelboken.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av chaffis75 »

Laban skrev:
Jerka skrev:
Jag tror det blir svårt att sälja in elbilen som ett bättre alternativ så länge man måste hyra bil varje gång man ska åka till landet/fjällen/släkten/etc. Att hyra bil är omständligt, kostar pengar, kräver planering och kan inte alls jämföras med att äga en bil som funkar till allt det där.

När elbilarna har 50-60 kWh batteri och vettig snabbladdning, då håller jag med om att man kan börja titta på andra saker än räckvidd. Men så länge 30-40 kWh är normen så blir räckvidden en oerhört viktig parameter. Den avgör om gemene man kan använda bilen som enda bil eller inte, och det påverkar såklart helhetsbedömningen.
Precis.

Hade folk tyckt att det var ok att köra omkring i en mindre "skruttbil" för dagligt bruk hade alla redan köpt en Dacia Sandero/Duster för 80-100k och hyrt en fin bil vid behov. Så ser det inte ut och det lär knappast gå att övertyga redan skeptiska dieselälskare om elbilens överlägsenhet om man försöker skriva om regelboken.
Ja jag håller verkligen med här... Sedan är de inte antal kWh som har betydelse utan antal mil du kommer och hur många mil du får per timme vid snabbladdare. Men jag vet att de är de du är ute efter också.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av TeslaTissel »

Delar med mig av vårt test!
VUEF har testat och provkört Nissan Leaf 2018!

Intrycken av Nissans nya elbil var framförallt överlag goda, men tyvärr
upptäckte vi en negativ egenskap som drog ned pluspoängen ++++!


http://vuef.se/exklusivt-vuef-har-testa ... leaf-2018/
Niss-XWQV4106.png
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 04 jan 2017 16:30

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Cargo »

TeslaTissel skrev:
Delar med mig av vårt test!
VUEF har testat och provkört Nissan Leaf 2018!

Intrycken av Nissans nya elbil var framförallt överlag goda, men tyvärr
upptäckte vi en negativ egenskap som drog ned pluspoängen ++++!


http://vuef.se/exklusivt-vuef-har-testa ... leaf-2018/
Som jag förstår det var du med och testade?
Kan du isåfall ge oss lite information kring vart och hur långt ni körde samt förbrukning?
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Monark1954 »

Upprepad snabbladdning vid långfärd verkar kunna bli en begränsning i nya 40 kWh Leaf.

Jonathan Porterfield ger en trovärdig beskrivning av fenomenet. Han tycker bilen är bra men är djupt besviken på missen med avsaknad av aktiv temperaturstyrning av batteriet

Ont om tid, starta vid 8 minuter.
Vid jämförelse mellan 40 kWh Leaf och Ioniq 28 kWh så var Ioniq tre timmar snabbare på en sträcka av 64 mil (400 miles) på grund av långsam snabbladdning efter 2 laddningar i Leaf. Skall ni aldrig köra längre än t.ex 30 mil, då är detta inget för er.



Laban lade upp länken i en annan tråd om långresa med 40 kWh Leaf. Har sökt efter mer tester, hittar några temperaturmätningar men inget som känns säkert. Hittar bloggar som hänvisar till länken ovan då Jonathan Porterfield verkar vara en trovärdig EV sakkunnig.
Vid 1:10 kommer en bild från en annan Youtube inlägg där Ioniq och 30 samt 40 kWh Leaf jämförs. Lyckas inte hitta den. Om någon hittar den länka gärna in den.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Jerker »

Det är dags att börja ta batterikylningen på allvar...
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Monark1954 skrev:
Upprepad snabbladdning vid långfärd verkar kunna bli en begränsning i nya 40 kWh Leaf.

Jonathan Porterfield ger en trovärdig beskrivning av fenomenet. Han tycker bilen är bra men är djupt besviken på missen med avsaknad av aktiv temperaturstyrning av batteriet

Ont om tid, starta vid 8 minuter.
Vid jämförelse mellan 40 kWh Leaf och Ioniq 28 kWh så var Ioniq tre timmar snabbare på en sträcka av 64 mil (400 miles) på grund av långsam snabbladdning efter 2 laddningar i Leaf. Skall ni aldrig köra längre än t.ex 30 mil, då är detta inget för er.



Laban lade upp länken i en annan tråd om långresa med 40 kWh Leaf. Har sökt efter mer tester, hittar några temperaturmätningar men inget som känns säkert. Hittar bloggar som hänvisar till länken ovan då Jonathan Porterfield verkar vara en trovärdig EV sakkunnig.
Vid 1:10 kommer en bild från en annan Youtube inlägg där Ioniq och 30 samt 40 kWh Leaf jämförs. Lyckas inte hitta den. Om någon hittar den länka gärna in den.
På det andra elbilsforumet så har jag länge peratat om detta och de flesta har bara tyckt jag var jobbig. Redan Leaf30 visade dessa symptom och jag menade att ett större batteri kommer få det ännu jobbigare. Jag har till och med stuckit ut hakan och menat att vi aldrig kommer få se Leaf60. Det verkar dock som de flesta har slutat skratta åt mig nu när problemen blir tydliga. En bil som drar nästan 50% mer per mil än konkurrenten (Ioniq) och som inte tål normal användning utan att batteriet överhettar.

Det är inte klokt att köpa en Leaf40 helt enkelt!
Senast redigerad av Henrik Torphammar, redigerad totalt 1 gånger.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Remuz »

Så man skyddar batteriet mot överhettning genom att dra ner laddhastigheten istället för att kyla? Typ som en gammal PC där CPU klockade ner istället för att man skulle montera en dyr kopparfläns för ingen behövde de enorma hastigheterna. Ingen åker väl långt med en elbil ändå så varför kyla...
P85D svart/svart med gratis SuC
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Jerka »

Det där låter inte bra. Tänk att stå i den situationen att man stannar på väg till fjällen, tror att det ska ta 40 minuter att ladda men det blir en timme, det blir två timmar, barnen är otåliga... och man vet att det kommer bli två såna laddstopp till. Vilken mardröm och vilket fiasko för en elbilsentusiast. En familj som råkar ut för det lär aldrig vilja ha en elbil igen.

Skulle vara intressant att se fler tester, t.ex. av Tesla-Bjørn.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

Hur fort kommer effekt sänkningen?
På 30kWh kommer den vid tredje laddningen vid motorvägsfart på sommaren. Du kommer alltså 48-60 mil utan att påverkas nämnvärt av laddningshastigheten. Man orkar ju oftast inte åka längre än så på en dag.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Teslaspolen »

Jerka skrev:
Det där låter inte bra. Tänk att stå i den situationen att man stannar på väg till fjällen, tror att det ska ta 40 minuter att ladda men det blir en timme, det blir två timmar, barnen är otåliga... och man vet att det kommer bli två såna laddstopp till. Vilken mardröm och vilket fiasko för en elbilsentusiast. En familj som råkar ut för det lär aldrig vilja ha en elbil igen.

Skulle vara intressant att se fler tester, t.ex. av Tesla-Bjørn.
Precis. Man kanske har hyrt en stuga med familj eller vänner; du blir sen till middagen. Dom andra frågar, "Vad hände? Varför blev du så sen?" "Tog längre tid än väntat att ladda bilen..." Jo, snygg reklam för elbilism där...
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Leo »

Nä ingen fara du är bara den tredje Leafen på kö till den kritiska Chademoladdaren. Hamnar dessutom eftet en Teslaägare som snålat och köpt 75 batteri som bara måste ladda fullt... Din Leafa batteri är kallt långt innan du kommer till och får ladda...

Frun och barnen är redan vansinniga då de dessutom suttit med dunjacka och yllevantar på hela resan och skrapat insidan på rutorna med dina olika laddkort.

Alla tänker lite bittert vi kanske skulle funderat på en begagnad S85 istället... :D.

Skämt åsido. Leafen är väl ingen typisk långresebil så lär knappast bli ett vanligt förekommande problem att den 3:e snabbladdningen går långsammare sommartid och kanske de 4:e snabbladdningen vintertid med kyla ute.

Förbättrad kylning kostar nog rejält med pengar. Där säkerligen de flesta med den typen av storlek på bil prioriterar lägre pris.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Teslaspolen »

Rejält med pengar? Ändå har bilar som Ioniq EV och Kia Soul EV aktiv batterikylning med luft; BMW i3 har till och med vätskebaserad kylning.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Leo skrev:

Skämt åsido. Leafen är väl ingen typisk långresebil så lär knappast bli ett vanligt förekommande problem att den 3:e snabbladdningen går långsammare sommartid och kanske de 4:e snabbladdningen vintertid med kyla ute.
Det är kanske inte ett motorvägslokomotiv men likväl en normal bil som kommer användas av normala familjer som första och enda bil. Antagligen köpt för att räknas hem/räknas av över en ganska så lång tidsperiod.

Om batteriet under normal drift blir varmt så är det ju inget kul. Livslängden påverkas markant. Det är alltså inte trottlingen vid laddning som jag vänder mig mot utan att batteriet generellt håller så hög tempratur. Nissan har tom en reklamfilm där de talar om att bilen kommer gå saktare när den blir för varm. Inte laddning utan turtell.

Bättre i så fall att göra som Mercedes, Ford, Renault och hoppa över snabbladdningen helt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

Testkörning från Örnsköldsvik. Från annat forum.

"Testade nya Nissan Leaf 40kWh nu under helgen.
Laddad till 100% och körde därefter 9mil. Vi var 3 personer i bilen och max 100 kmh.
När vi var framme vid Högakustenbron så var det 47% kvar i batteriet. Innebär i runda svängar ca 18 mils räckvidd vid vinterföre och ca -3 grader ute. Dubbfria däck och mestadels torrt före på vägen. Vissa sträckor moddiga. Kort sagt normalt vinterföre. Laddade till 74% vid Högakustentenhotellet. När vi var hemma igen så hade jag 23% kvar i batteriet, total körsträcka ca 18 mil.

Slutsatsen är att man bör ladda vid 15 mil. Räckvidd är alltså ca 15 mil. Gissar att jag skulle komma ca 8-9 mil med min 24kWh Leaf. (och ha lite marginal kvar)
När jag snackar räckvidd så menar jag att man ska kunna köra i normal fart och vinter blir det varje år så är det det som gäller. "
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

Blev batteriet varmt av denna körning, Zalman3?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Laban »

Henrik Torphammar skrev:
Bättre i så fall att göra som Mercedes, Ford, Renault och hoppa över snabbladdningen helt.
Man hade kunnat nöja sig med 22 kW och sänkt priset till <= 300k. Det känns som ett rimligt pris i dagsläget.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

Men det gör den ju redan. Finns dom som fått ett nettopris på 293.165kr för Nissan Leaf 40kWh.
Vilket efter 60.000kr i stöd blir 233.165kr efter
1 juli.
Få se om Hyundai Kona 40kWh kan slå det priset.
Trodde det tidigare, men tror inte det längre eftersom efterfrågan är så stor.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Men det gör den ju redan. Finns dom som fått ett nettopris på 293.165kr för Nissan Leaf 40kWh.
Vilken version var det ?

Jag ser n-connecta som grundversion (parkeringssensorer mm) och den kostar 364k på blocket. Kan man få ner den till 300k så börjar det likna något, med 60k rabatt på det då.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

Kollade priset på Zoe.
De har kampanj på 41KWh batteriet till 31/3.
Vid köp(ej batterihyra) så kostar den 307.990kr
Vilket blir 247.990kr om man får 60.000kr i stöd.
Så allt fler 40kWh bilar ligger under 250.000kr netto redan idag.
Helt Ok för bilar som går 20-30 mil i verkligheten.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2244
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av frippe »

Laban skrev:
Zalman3 skrev:
Men det gör den ju redan. Finns dom som fått ett nettopris på 293.165kr för Nissan Leaf 40kWh.
Vilken version var det ?

Jag ser n-connecta som grundversion (parkeringssensorer mm) och den kostar 364k på blocket. Kan man få ner den till 300k så börjar det likna något, med 60k rabatt på det då.
Visia heter väl den billigaste versionen av Leaf, börjar på 344tkr.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
Zalman3 skrev:
Men det gör den ju redan. Finns dom som fått ett nettopris på 293.165kr för Nissan Leaf 40kWh.
Vilken version var det ?

Jag ser n-connecta som grundversion (parkeringssensorer mm) och den kostar 364k på blocket. Kan man få ner den till 300k så börjar det likna något, med 60k rabatt på det då.
Leaf Visia kostar 344.900kr.
Efter rabatt så kostar den 293.165kr.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Leaf Visia kostar 344.900kr.
Efter rabatt så kostar den 293.165kr.
N-Connecta skulle då kosta ~330k, 270k efter premie. Rätt ok för den som sällan/aldrig kör längre sträckor, åtminstone i dagsläget. Om 2-3 år bör de nog kapa 50k till om den ska vara säljbar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av chaffis75 »

Henrik Torphammar skrev:

På det andra elbilsforumet så har jag länge peratat om detta och de flesta har bara tyckt jag var jobbig. Redan Leaf30 visade dessa symptom och jag menade att ett större batteri kommer få det ännu jobbigare. Jag har till och med stuckit ut hakan och menat att vi aldrig kommer få se Leaf60. Det verkar dock som de flesta har slutat skratta åt mig nu när problemen blir tydliga. En bil som drar nästan 50% mer per mil än konkurrenten (Ioniq) och som inte tål normal användning utan att batteriet överhettar.

Det är inte klokt att köpa en Leaf40 helt enkelt!
Lite besvikelse dessa problem får jag säga... Nissan har väl sagt att de skulle ha löst problemet som finns på 30 leaf med bättre kemi men låter snarare som att de blivit värre...

Vad de gäller 60 kWh Leaf så ryktas de väl faktiskt om att de blir batteri kylning på den varianten så då är de kanske åter i matchen... Jag har ju sett 40kWh leaf som ett första bils alternativ för de om väldigt sällan kör lång och typ aldrig riktigt långt men låter som att de inte funkar... Men låt oss se vad som hände med 60kWh leaf, hoppas ryktet om aktiv kyling stämmer för jag gillar bilen i övrigt...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

Som jag skrivit i en annan tråd så verkar LG Chem
Vara den batteritillverkare som Nissan väljer i framtiden.
En Leaf med ca 60kWh batteri, 150kW snabbladdning (CCS?) 204hk, aktiv värme/kyla av batteriet. Då har Nissan en storsäljare om man dessutom håller priset lågt.

Men alla verkar ha avtal med LG Chem.

Let’s see some electric cars that are expected to get the new LG Chem NCM 811 battery cells:

Nissan Leaf E-Plus (~60 kWh version)
Hyundai Kona EV
Hyundai IONIQ Electric (battery upgraded version)
Kia Niro EV
Second generation Renault Zoe (probably in 2019)
Volkswagen ID that will replace the e-Golf in 2019
Opel Corsa EV (2019)
Peugeot 208 EV (2019)
Opel Ampera-e

Tyvärr så kommer mest troligt LG Chems batterier från deras polska fabrik, med en av Europas smutsigaste el.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar