Nya Nissan Leaf

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av mati »

Ja, e-Golf klarar 2x16A vilket blir runt 7kW.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

mati skrev:
Ja, e-Golf klarar 2x16A vilket blir runt 7kW.
Nja, nu vat jag inte de nya men den första generationen hade bara 3.6kW laddare i Sverige. Fanns inte ens tillval 32A här.

Parentes. Det är extremt förvirrande med dessa laddare och tillval samt reklam som kommer fram. Green charge sydost hävdade med en dåres envishet att de kört e-golf i Tyskland och laddat 20kW på 3fas stolpar(!!!!!!!) När det visade sig att dem hade blandat ihop 3fas och DC-laddare så vart dem fly förbannade och menade att det spelade ingen roll. Stollar. Jag menar att det är av högsta möjliga roll vad bilen man tittar på är kapabel till.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Leo »

19 mils e-Golf 3,7kW.

30 mils e-Golf 7,4kW. Antingen 2x16A och funkar även med 1x32A förutsatt att typ2-typ2 kabeln kan hantera 32A. (Medföljande typ2 på 30 mils e-Golf är godkänd för max 3-fas 20A)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av mati »

Leo skrev:
... (Medföljande typ2 på 30 mils e-Golf är godkänd för max 3-fas 20A)
Jaha, ok. Känner bilen av det? Då får man väl ta med sig den feta Tesla-sladden om man vill ladda snabbare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av bylund »

Ja, typ2-kablar har motstånd som signalerar vad de klarar av.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Leo »

Nja, i de allra flesta fall är 3x20A kabel lika bra OCH mycket "smidigare" att använda. Håller du i båda samtidigt inser du snabbt hur klumpig/styv/tung en 3x32A kabel är.

Flera 22kW laddstolparna i Sverige har 3x32A matning. Så då kommer bilen att kunna ta 2x16A vilket alltså kabeln klarar galant!

I Norge kan det vara annorlunda tydligen. Där är det vanligare med 1x32A laddstolpar i vissa elnät.

Dessutom påstås det på Norska elbilsforumet att det kan påverka hur laddpatser med flera laddstolpar sköter lastbalanseringen mellan stolparna.

På vissa laddaplatser där flera bilar laddas samtidigt "begränsas strömmen ner" till den bil som kan ta emot lägst ström. Dvs de andra som laddar på samma plats som kan ta emot mer, begränsas då ner av att en av elbilarna väljer 2x16A eller 1x20A. Då ska då andra tydligen bara få 1x16A eller 1X20A där deras bil egentligen klarar av 1x32A. Vet dock inte om det stämmer eller riktigt hur vanligt det är i så fall, eller om det bara gäller vissa laddare.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 2 gång.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av chaffis75 »

Känns inte helt orimligt att lastbalanseringen kan bli lite konstig när man blandar 1 fas 2 fas och 3 fas. Om man skulle göra perfekt balansering så blir de ganska mer komplext i mjukvaran och hårdvaran skulle jag tro, visst inte supersvårt och omöjligt men de skulle troligen också fördyra hårdvaran tror jag...
Men om några år skulle jag tror de ändå börjar hantera detta, utvecklingen går fram så sakta och framförallt kommer konkurrensen och ökade volymer skapa bättre och billigare laddare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av mati »

Leo skrev:
Eftersom 22kW laddstolparna i Sverige i pricip alltid har 3x32A matning. Så då kommer bilen att kunna ta 2x16A vilket alltså kabeln klarar galant!
Här i Skara t.ex. har kommunen satt upp en 1x 32A laddstolpe. Det är ganska meningslöst att ladda en Tesla där, men för en e-Golf som ändå inte klarar mer än 7,2kW AC är det ju ok liksom. Men då behöver man alltså en grövre sladd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Leo skrev:
Eftersom 22kW laddstolparna i Sverige i pricip alltid har 3x32A matning
Vad skulle dem annars ha?

Eller menar du typ 2 stolpar? I så fall vill jag mena att jag i princip aldrig sett en 3-fas typ 2 bara en drös 16 eller 32A 1-fas. Jag har fler snabbladdare runt mig än 3fas typ 2!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Leo skrev:
Eftersom 22kW laddstolparna i Sverige i pricip alltid har 3x32A matning. Så då kommer bilen att kunna ta 2x16A vilket alltså kabeln klarar galant!
Här i Skara t.ex. har kommunen satt upp en 1x 32A laddstolpe. Det är ganska meningslöst att ladda en Tesla där, men för en e-Golf som ändå inte klarar mer än 7,2kW AC är det ju ok liksom. Men då behöver man alltså en grövre sladd.
Bollnäs enda laddstolpe ska oxo vara likadan, men det är nåt "fel" på den så den går ändå bara på 1x16A :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Leo »

Jag kan ju ha tänkt tokigt! Men jag har för mig att de flesta stolpar med AC 22kW med typ2 uttag/sladd har 3x32A matning/säkring (3x32A ger ju 22kW) Och har mest läst om att det finns 1x32A stolpar i Norge. Ändrade mitt tidigare inlägg.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Leo skrev:
Jag kan ju ha tänkt tokigt! Men jag har för mig att de flesta stolpar med AC 22kW med typ2 uttag/sladd har 3x32A matning/säkring (3x32A ger ju 22kW) Och har mest läst om att det finns 1x32A stolpar i Norge. Ändrade mitt tidigare inlägg.
Det är mycket vanligt med 1fas som sagt. Flång nybbyggt 32A 1fas.

http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 5981d6a45d

http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 3e256cb69f

http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 136ac105d3

äldre

http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 03e7e9352e

Bor man där det finns mycket 22kW så skall man ju köra en bil som kan ladda på det, typ Tesla eller Zoe. Kör man där det bara finns 1fas så..... får man inte ha bråttom :-)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Leo »

Kan ju vara så att sätter man upp EN laddbox och anger 22kW så bör den rimligtvis ha minst 3x32A matning. Sätter man istället upp TRE laddboxar på samma matning (3x32A) så väljer man säkert att dela upp så att varje box får 1x32A MEN då ska varje uttag följdaktligen märkas och anges som ett 7,4kW som i länkarna innan och inte anges som ett ställe där man kan ladda med 22kW. Använder man där den medföljande typ2 -typ2 kabeln (20A) så får man alltså 4,6kW på ett sådant och tar man en större (3x32A) typ2 kabel så får man 7,4kW.

Sen kanske det finns någon form av lastbalansering där man har tillgång till alla 3 faserna om man laddar själv men kommer en till och laddar samtidigt går det över till 1-fas laddning?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Monark1954 »

Monark1954 skrev:
LarsL skrev:
Jättestor nackdel med att privatleasa är att man måste lämna tillbaka bilen vid en förutbestämd tid. Var ju svårt att för två årsedan förstå att det inte skulle finnas en bil att byta till februari 2018...
Har du frågat om förlängd leasing?
Vi tänkte fråga när vi beställt något nytt men förväntar oss ett nej.
Troligen har vi en elbil mindre på gården under mars fram till 1 juli för att få den högre miljöpremien.
Kanske skulle satsa på en elcykel, i bästa fall har snön smält i slutet på mars?
Santander bank som håller i Nissans privat leasing uppger att man nu kan förlänga utgående Leasingavtal.
Jag uppfattade att det var ca 6 månader och att man får motsvarande längre körsträcka beroende på avtal.
Avsikten var att man skulle kunna beställa nya Leaf, jag antar att Nissan vill behålla sina kunder.
Vi som har har avtal som går ut nästa år får inga besked nu, oavsett om vi är märkestrogna eller inte.
Kanske nackdel för oss att det blir en ketchupeffekt med begagnade Leaf på marknaden under våren.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av FredrikR »

Monark1954 skrev:
Monark1954 skrev:
LarsL skrev:
Jättestor nackdel med att privatleasa är att man måste lämna tillbaka bilen vid en förutbestämd tid. Var ju svårt att för två årsedan förstå att det inte skulle finnas en bil att byta till februari 2018...
Har du frågat om förlängd leasing?
Vi tänkte fråga när vi beställt något nytt men förväntar oss ett nej.
Troligen har vi en elbil mindre på gården under mars fram till 1 juli för att få den högre miljöpremien.
Kanske skulle satsa på en elcykel, i bästa fall har snön smält i slutet på mars?
Santander bank som håller i Nissans privat leasing uppger att man nu kan förlänga utgående Leasingavtal.
Jag uppfattade att det var ca 6 månader och att man får motsvarande längre körsträcka beroende på avtal.
Avsikten var att man skulle kunna beställa nya Leaf, jag antar att Nissan vill behålla sina kunder.
Vi som har har avtal som går ut nästa år får inga besked nu, oavsett om vi är märkestrogna eller inte.
Kanske nackdel för oss att det blir en ketchupeffekt med begagnade Leaf på marknaden under våren.

Hoppas den förlängningen går att få även till våren! Har ett avtal som går ut 15 April. Och är ganska inne på en Leaf2. Men vore ju synd att missa nya bonus/malus med 2 månader. Och dessutom känns det osäkert om jag hinner få en ny tills April. Leveranserna börjar väl i jan/februari och jag tänker inte beställa någon topputrustad. Så hamnar väl en bit bak i kön.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av evilirish »

Fick hem ett brev i brevlådan igår från Santander. I det stod det att om jag inte ville säga upp avtalet utan bara låta det ticka på så var det bara att "göra ingenting". Så det verkar som att de är lite proaktiva och har insett att det antagligen är många som ligger på "fel" sida av halvårs-strecket och gärna håller kvar några månader.
Edit: Min leasing går ut i mars
Senast redigerad av evilirish, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

Trevligt! Utan krav på att man ska köpa Nissan också? Det var mer än jag trodde. Gör ju andra märken intressantare igen.
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 04 jan 2017 16:30

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Cargo »

Jag var och snackade med en säljare idag som jag haft lite kontakt med.
Han hade en hög med mail och kontakter till folk som varit intresserade utav nya leaf, kul.
Saken är den att precis som många här så är de flesta ute efter leasing.

Han inkl en jäkla massa andra säljare har ju i veckorna ringt till nissan för att kolla om dom erbjuder leasing på nya leaf.
Svaret har varit att nej, kommer sen.
Men nu har nissan börjat svänga lite och ska se över leasing redan nu. Säljaren trodde han skulle få go or no go om typ 2 veckor.
Han räknar slänger på en offert för privatköp :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

Risken är ju att den första privatleasing rundan blir lika mycket överdyr som den jag fick på Leaf 30kWh. Tror den låg 1000kr/månad lver vad det kostade på slutet... :(
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 04 jan 2017 16:30

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Cargo »

LarsL skrev:
Risken är ju att den första privatleasing rundan blir lika mycket överdyr som den jag fick på Leaf 30kWh. Tror den låg 1000kr/månad lver vad det kostade på slutet... :(
Ja, tror inte dom kommer ge samma övergenerösa priserna som var i slutet.
Basunen
Inlägg: 151
Blev medlem: 05 mar 2014 17:29
Ort: Linköping

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Basunen »

Ser inte nyttan med att privatleasa. Inte billigare och mindre flexibilitet. Varför valde ni privatleasing undrar en nyfiken?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

Det blir billigare om man ska ha bilen under kort tid, typ två år. Men snart kommer säkert Nissan också med en bil som man kan tänka sig ha längre tid och då blir ju ägande mer intressant.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Jerker »

Jag har ju en Zoe, men jag valde det dels för att jag slapp att spara ihop till en handpenning och därför kunde få en elbil snabbare, dels för att jag var osäker på andrahandsvärdet (med tanke på att det är en bransch i snabb utveckling) eftersom jag vill kunna byta upp mig utan problem. Med privatleasing är ekonomi förutsägbar.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av chaffis75 »

Japp, vi har samma anledning som Jerker, dessutom så har leasing för Leafen mot slutet (Inna leasing försvann) varit så billig så jag undrar om de inte är billigare än att köpa om man nu bara ska ha den i 2 år som vi.
Nack delen är att man blir lite bunden vid de miltal som man valt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av bonath »

Håller med er också. När min kamrem rasade ville jag inte köpa något innan model3 kommer. Bra med två år på Lille Lalle, bara lämna tillbaks den...

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Skriv svar