Nya Nissan Leaf
Moderator: Redaktion
Re: Nya Nissan Leaf
Tennessee-built Leaf will start at a price that's actually cheaper than its forbear: $29,900 plus $885 delivery. That's $690 less than a 2017 model, yet the new car features more range, performance, and equipment. If the Leaf can't win on battery capacity, Nissan intends to put the hurt on rivals with its value.
Next year’s 60-kW Leaf e+ will be the first CHAdeMO-capable car to offer 100-kW charging in the United States (versus a 50-kW max for the standard car).
Charging time from alert to 80% (Quick Charging)
40 minutes
The company put a great deal of effort into reducing cabin noise in the 2018 Leaf, and it shows.
They range from a stiffer structure and extensive computer modeling of noise and vibrations to acoustic glass in the windshield and insulation specially designed to absorb whine from the motor and electronics
The result is that the new Leaf is noticeably quieter than the 2017 model
Nissan has included a few edge features, like vehicle-to-grid capacity, which enables owners to use their car’s battery pack to power their home
Next year’s 60-kW Leaf e+ will be the first CHAdeMO-capable car to offer 100-kW charging in the United States (versus a 50-kW max for the standard car).
Charging time from alert to 80% (Quick Charging)
40 minutes
The company put a great deal of effort into reducing cabin noise in the 2018 Leaf, and it shows.
They range from a stiffer structure and extensive computer modeling of noise and vibrations to acoustic glass in the windshield and insulation specially designed to absorb whine from the motor and electronics
The result is that the new Leaf is noticeably quieter than the 2017 model
Nissan has included a few edge features, like vehicle-to-grid capacity, which enables owners to use their car’s battery pack to power their home
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 3 gång.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Nya Nissan Leaf
En tanke som dyker upp i mitt huvud är tajming.
Låt säga att Leaf 2 40kwh kan börja levereras i mars 2018, men då känns det frestande att vänta till 1juli för att få 60.000kr i miljöbilsstöd.
Men väntar man till 1 juli, då kanske Leaf 2 60kWh kommer i oktober, och väntar man till oktober, då kan man ju lika gärna vänta lite till på en Tesla 3!
Låt säga att Leaf 2 40kwh kan börja levereras i mars 2018, men då känns det frestande att vänta till 1juli för att få 60.000kr i miljöbilsstöd.
Men väntar man till 1 juli, då kanske Leaf 2 60kWh kommer i oktober, och väntar man till oktober, då kan man ju lika gärna vänta lite till på en Tesla 3!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya Nissan Leaf
Bra jobbat nattugglan Tibor!
Några positiva nyheter (och några besvikelser) blev det iaf
Några positiva nyheter (och några besvikelser) blev det iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nya Nissan Leaf
Alltså inte en reell konkurrent till 3:an. Den kommande 60 kW-versionen uppfyller bara ett av mina 3 grundkrav.
Re: Nya Nissan Leaf
Varför förstår man inte skillnaden på kW (effekt) och kWh (energimängd). Ett batteri på 40 kW betyder det att man kan Max dra 100A och 400V?
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Nya Nissan Leaf
Håller med konstigt att detta inte kan sätta sig.Remuz skrev:Varför förstår man inte skillnaden på kW (effekt) och kWh (energimängd). Ett batteri på 40 kW betyder det att man kan Max dra 100A och 400V?
Re: Nya Nissan Leaf
Jag tycker att den är helt klart en konkurrent till Model 3. Förutom att den uppenbarligen inte får trefasladdning är den inte så tokig. Visst, ingen dragkrok. Men att Model 3 får dragkrok tror jag först när jag ser det med egna ögon. Jag litar inte på Elons twitter-löften längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nya Nissan Leaf
Väcker inget direkt ha begär när jag ser den, invändigt eller utvändigt. 0-100 på 8s är helt ok, men inte mer. 40 kWh/50 kW är för lite för att vara långfärdsbil för våra behov. Ingenting om dragkrok och det är väl troligt att den inte får det.
Men ur ett globalt elbilsperspektiv så är jag ändå rätt nöjd. De gjorde inte misstaget att göra ett större batteri och höja priset utan sänkte det, om än då marginellt.
Men ur ett globalt elbilsperspektiv så är jag ändå rätt nöjd. De gjorde inte misstaget att göra ett större batteri och höja priset utan sänkte det, om än då marginellt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Nya Nissan Leaf
Rätt ok utvändigt. Men vad är det för en smutsig vit låda med avskavd färg på hörnen som sitter under huven?
Model S P85DL+
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya Nissan Leaf
Dom har iaf lyckats att fortsätta fylla hela utrymmet under huven...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nya Nissan Leaf
Jag ska iaf begära in en offert. För mig är den helt klart intressant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Nya Nissan Leaf
Kommer nog också att provköra. För mig är totalekonomin en stor faktor, vad blir månadskostnaden, förmånsvärde mm. Dock är endast 60kWh versionen av intresse. Intressant elbilsår 2018!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Nya Nissan Leaf
Bra strategi av Nissan, driftsäkerbil till "lågt" pris.
Lite lustigt att de redan nu avslöjar att 60kWh versionen kommer sent 2018, alltså om ett år och leverans till Sverige 2019. Kanske för att de tidigare lovat att Leaf 2 skulle ha 60kWh.
Undrar om de löst kylningen av batteriet? Får hoppas att några riktiga elbiljournalister får tag i bilen så att de kan testa betydelsefulla saker.
Lite lustigt att de redan nu avslöjar att 60kWh versionen kommer sent 2018, alltså om ett år och leverans till Sverige 2019. Kanske för att de tidigare lovat att Leaf 2 skulle ha 60kWh.
Undrar om de löst kylningen av batteriet? Får hoppas att några riktiga elbiljournalister får tag i bilen så att de kan testa betydelsefulla saker.
Re: Nya Nissan Leaf
För oss duger lilla batteriet än så länge. Förutsatt att jag behåller Teslan ett tag till. Sen kan man ju fundera på att så småningom ersätta S:-en med en Leaf med 60kWh-batteri.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nya Nissan Leaf
Hade det inte varit för Model 3 så hade den varit intressant, trots mina åsikter om design osv. En vit hade det nog blivit. Ska garanterat provköra så fort den kommer hit.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Nya Nissan Leaf
Ett sätt att slippa serviceresor... kanske?mati skrev:För oss duger lilla batteriet än så länge. Förutsatt att jag behåller Teslan ett tag till. Sen kan man ju fundera på att så småningom ersätta S:-en med en Leaf med 60kWh-batteri.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Nya Nissan Leaf
Lagom kul att fylla 60 kWy batteriet med enfasladdning...
Och CHAdeMO? Vad mer, Typ-1? Bort med dessa standarder.
Och CHAdeMO? Vad mer, Typ-1? Bort med dessa standarder.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Nya Nissan Leaf
Det är min tanke bland annat. Man kan nog vara ganska säker på att en Nissan (dvs en japansk bil) totalt sett är betydligt bättre ihopskruvad än en Tesla. Dessutom utgår jag ifrån att allting som står i specen verkligen finns i bilen och att allt är testat och fungerar som utlovat. Det kan ju vara en fördel.LarsL skrev:Ett sätt att slippa serviceresor... kanske?mati skrev:För oss duger lilla batteriet än så länge. Förutsatt att jag behåller Teslan ett tag till. Sen kan man ju fundera på att så småningom ersätta S:-en med en Leaf med 60kWh-batteri.
Och skulle det mot förmodan vara nånting som kräver att man måste uppsöka en verkstad så är det inte längre än en lunchresa bort.
Jag hade f ö ändå aldrig tänkt att behålla Teslan för evigt. Någon gång måste man ju kunna återgå till en lite mer lagom prissatt bil. Leasingen på S:en utgår våren 2020, senast då måste jag ändå bestämma mig vad jag vill ha för bil sen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nya Nissan Leaf
Jag ser det så här:
Fram tills nyligen fanns grovt sett två kategorier elbilar:
Golfsegmentet med kort räckvidd och som bäst 50 kW DC-laddning.
Lyxsegmentet med bra räckvidd och snabbladdning.
Mellan dessa två var ett stort tomrum. Nu har det börjat fyllas av att småbilarna växer lite (och att lite större bilar kommer, som Ionic) och att de får större batterier samt att Tesla utvidgar neråt och möter de andra som kommer underifrån. Men fortfarande tar de andra tillverkarna inte sina egna elbilar på fullt allvar utan lämnar dem med betydande brister. Jag tror att de är livrädda för att elbilarna ska kannibalisera på deras egna fossilbilsprogram och därför håller de igen så länge de kan.
Den här Leafen är säkert tänkt att räcka minst 5 år som modell och de tänker inte komma med några större förändringar i den under den perioden. Den största har de redan aviserat: 60 kWh-batteri. Utan vattenkylning av batteriet kommer inget drag.
Jag vill som bekant ha ett drag på min bil. Jag vill också kunna köra långkörningar och jag accepterar som mest 30 minuters laddning för att kunna köra vidare med minst 20 riktiga mil i batteriet. Ännu så länge finns ingen annan än model 3 som uppfyller detta. Dessutom vill jag ha 3-fas AC-laddning hemma. Ska man ha den som enda bil så behöver man kunna ladda lite snabbare vid behov även på hemmaplan.
För de flesta så räcker annars de prestanda som den nya Leafen har mer än väl för de flesta bilanvändare. Teslas "Vi bygger inte långsamma bilar"-princip är inte något som efterfrågas av speciellt många, även om den gruppen är överrepresenterad på det här forumet.
Det är alltså ännu ett relativt stort glapp mellan Tesla och de övriga tillverkarnas elbilar. Undrar när det fylls ut? 5-10 år?
Fram tills nyligen fanns grovt sett två kategorier elbilar:
Golfsegmentet med kort räckvidd och som bäst 50 kW DC-laddning.
Lyxsegmentet med bra räckvidd och snabbladdning.
Mellan dessa två var ett stort tomrum. Nu har det börjat fyllas av att småbilarna växer lite (och att lite större bilar kommer, som Ionic) och att de får större batterier samt att Tesla utvidgar neråt och möter de andra som kommer underifrån. Men fortfarande tar de andra tillverkarna inte sina egna elbilar på fullt allvar utan lämnar dem med betydande brister. Jag tror att de är livrädda för att elbilarna ska kannibalisera på deras egna fossilbilsprogram och därför håller de igen så länge de kan.
Den här Leafen är säkert tänkt att räcka minst 5 år som modell och de tänker inte komma med några större förändringar i den under den perioden. Den största har de redan aviserat: 60 kWh-batteri. Utan vattenkylning av batteriet kommer inget drag.
Jag vill som bekant ha ett drag på min bil. Jag vill också kunna köra långkörningar och jag accepterar som mest 30 minuters laddning för att kunna köra vidare med minst 20 riktiga mil i batteriet. Ännu så länge finns ingen annan än model 3 som uppfyller detta. Dessutom vill jag ha 3-fas AC-laddning hemma. Ska man ha den som enda bil så behöver man kunna ladda lite snabbare vid behov även på hemmaplan.
För de flesta så räcker annars de prestanda som den nya Leafen har mer än väl för de flesta bilanvändare. Teslas "Vi bygger inte långsamma bilar"-princip är inte något som efterfrågas av speciellt många, även om den gruppen är överrepresenterad på det här forumet.
Det är alltså ännu ett relativt stort glapp mellan Tesla och de övriga tillverkarnas elbilar. Undrar när det fylls ut? 5-10 år?
Re: Nya Nissan Leaf
Tycker att det låter väldigt sunt. 2020 har väl bara VW släppt ett 10-tal olika elbilsmodeller och Volvo och andra har släppt ett fåtal kvar så du har nog rätt mycket att välja på när det är dags. Tesla lär ju vara långt framme 2020, men ska de satsa på Y som inte är min typ av bil så blir det nog så att den nuvarande Leafen byts mot något vettigt alternativ som troligt inte är Tesla 2020.Jerker skrev:Jag ser det så här:
Fram tills nyligen fanns grovt sett två kategorier elbilar:
Golfsegmentet med kort räckvidd och som bäst 50 kW DC-laddning.
Lyxsegmentet med bra räckvidd och snabbladdning.
Mellan dessa två var ett stort tomrum. Nu har det börjat fyllas av att småbilarna växer lite (och att lite större bilar kommer, som Ionic) och att de får större batterier samt att Tesla utvidgar neråt och möter de andra som kommer underifrån. Men fortfarande tar de andra tillverkarna inte sina egna elbilar på fullt allvar utan lämnar dem med betydande brister. Jag tror att de är livrädda för att elbilarna ska kannibalisera på deras egna fossilbilsprogram och därför håller de igen så länge de kan.
Den här Leafen är säkert tänkt att räcka minst 5 år som modell och de tänker inte komma med några större förändringar i den under den perioden. Den största har de redan aviserat: 60 kWh-batteri. Utan vattenkylning av batteriet kommer inget drag.
Jag vill som bekant ha ett drag på min bil. Jag vill också kunna köra långkörningar och jag accepterar som mest 30 minuters laddning för att kunna köra vidare med minst 20 riktiga mil i batteriet. Ännu så länge finns ingen annan än model 3 som uppfyller detta. Dessutom vill jag ha 3-fas AC-laddning hemma. Ska man ha den som enda bil så behöver man kunna ladda lite snabbare vid behov även på hemmaplan.
För de flesta så räcker annars de prestanda som den nya Leafen har mer än väl för de flesta bilanvändare. Teslas "Vi bygger inte långsamma bilar"-princip är inte något som efterfrågas av speciellt många, även om den gruppen är överrepresenterad på det här forumet.
Det är alltså ännu ett relativt stort glapp mellan Tesla och de övriga tillverkarnas elbilar. Undrar när det fylls ut? 5-10 år?
Glappet mellan Tesla och övriga kommer minska rejält fram till 2020, men antagligen så kommer det öka igen när Model 3 får köra själv i något land, då de andra tillverkarna inte har "färdiga autonoma bilar som kan mjukvaruaktiveras".
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Nya Nissan Leaf
Såg att luftmotståndskoefficienten var relativt höga 0,28 på nya Leaf. Det är nästan lika högt som på BMW i3 (0,29) och ganska långt från Model S som har 0,24 och Model 3 sägs ha 0,21. Det betyder att Leaf inte heller är särskilt bra på motorväg där luftmotståndet står för nästan all förbrukning.Sabbe skrev:242km räckvidd. Med andra ord runt 18-20mil verklig räckvidd under sommarn
Tror dock man kan räkna med 25 försiktiga mil på sommaren och 15-20 mil på vintern med nya Leaf. Aningen bättre än min i3. Fast den har REX och det gör att den praktiska räckvidden ökar då man har råd att chansa utan att riskera att bli stående. Det kan kosta nån bensindroppe då och då men oftast inte.
Re: Nya Nissan Leaf
Kör du 7 mil per dag som jag tar det exakt lika lång tid.Teslaspolen skrev:Lagom kul att fylla 60 kWy batteriet med enfasladdning...
Och CHAdeMO? Vad mer, Typ-1? Bort med dessa standarder.