Nya Nissan Leaf

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Nya Nissan Leaf

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 08 sep 2017 12:43

Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:Enligt denna video så har nya Leaf 2 passivt kylt batteri.

Nissan LEAF Post-Launch Hangout: Farewell Tokyo!
https://www.youtube.com/watch?v=kvwhP-XMFyo

Dock säger man att det inte ska vara värme problem pga att den interna resistansen är rejält sänkt.
Tidigare har det ju sagts att den ska ha 150kw laddningsstöd.
Då måste den ha rejält låg resistans för att inte bli överhettad!
Dock kan ju laddningsdatorn dra ner på laddningsströmmen om det bli för varmt, men då sjunker ju laddhastigheten.


Redan vid 0,1 ohm får man typ 14kW i förlusteffekt vid 150kW laddeffekt...



Låt säga att man kan ladda i 150kw tills 50% av det 40kwh stora batteriet är fyllt, innan laddhastigheten minskas.
Det är halv tank på 8 minuter vilket är väldigt bra!
I teorin skulle full tank kunna uppnås på 16 minuter, men efter 80-90% fullt batteri brukar laddhastigheten sänkas rejält.
Men om batteriet i verkligheten är på 50kwh skulle man nästan kunna ladda fullt ända till 40kwh!
Full tank på 16 minuter!
Får jag ge dig 8000kr i rabatt? http://ts.la/nilserik5507

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bokad modell 3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 589
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28

Re: Nya Nissan Leaf

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 08 sep 2017 17:58

6,6kw laddare blir standard i England, då borde det bli så även i Sverige.
Får jag ge dig 8000kr i rabatt? http://ts.la/nilserik5507

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bokad modell 3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 589
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28

Re: Nya Nissan Leaf

Inläggav Vasp » 08 sep 2017 18:58

Bra om 6,6kw laddaren blir standard i Sverige. Men man kommer ju inte på enkelt/billigt sätt kunna utnyttja den om bilen inte stödjer 3-fas. Och vad som sägs nu så är det 1-fas som gäller.

fast 3.3 eller 6.6 laddare spelar egentligen ingen större roll för mig. Hemmavid är det motorovärmaruttag som gäller(om jag vågar utnyttja den då den ser sliten ut för att säkert kunna ladda bilen under en länge tid).

Hemma hos mina förädlar som jag är hos nån gång i veckan kan jag ladda i ett vanligt eluttag på gården som är på 16amp.

Fast jag tror att jag kommer typ en gång i veckan eller kanske en gång varannan vecka ladda typ 30 min på chademo samtidigt som man käkar.
Vasp
 
Inlägg: 311
Blev medlem: 27 jan 2015 15:40
Ort: Skellefteå

Re: Nya Nissan Leaf

Inläggav Teslaägare bylund » 08 sep 2017 20:32

Ja, britterna har väl mer nytta av det då hushåll där oftast bara ha enfas, men högre ampere på huvudsäkringen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 5725
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Sundbyberg

Re: Nya Nissan Leaf

Inläggav LarsL » 08 sep 2017 20:47

Vi hade 8A första året och har 10A i laddström. Bägge fixade lätt fullladat efter 7mils körning varje dag. Jag har inget som helst behov av 32A laddning hemma.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Och en: "Mer information om din Model 3 kommer snart"
Användarvisningsbild
LarsL
 
Inlägg: 5717
Blev medlem: 08 nov 2014 20:15
Ort: Härryda

Re: Nya Nissan Leaf

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 08 sep 2017 22:47

Vasp skrev:Bra om 6,6kw laddaren blir standard i Sverige. Men man kommer ju inte på enkelt/billigt sätt kunna utnyttja den om bilen inte stödjer 3-fas. Och vad som sägs nu så är det 1-fas som gäller.

fast 3.3 eller 6.6 laddare spelar egentligen ingen större roll för mig. Hemmavid är det motorovärmaruttag som gäller(om jag vågar utnyttja den då den ser sliten ut för att säkert kunna ladda bilen under en länge tid).

Hemma hos mina förädlar som jag är hos nån gång i veckan kan jag ladda i ett vanligt eluttag på gården som är på 16amp.

Fast jag tror att jag kommer typ en gång i veckan eller kanske en gång varannan vecka ladda typ 30 min på chademo samtidigt som man käkar.


Syrran säger att det är i princip alltid då hon laddar vid en TYP2 stolpe hon saknar 6,6kw laddning, hos Skekraft, IKEA, ICA mm.
Får jag ge dig 8000kr i rabatt? http://ts.la/nilserik5507

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bokad modell 3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 589
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28

Re: Nya Nissan Leaf

Inläggav Vasp » 09 sep 2017 00:14

Om jag börjar som jag har sagt i flera år att träna så skulle säkert 6.6 laddaren sitta fint. Då det finns typ2 stolpe vid ett idrottsområde här i stan. Så om 6.6 hänger med på köpet så tackar jag och tar emot men vill nog inte lägga ut extra pengar på den.
Vasp
 
Inlägg: 311
Blev medlem: 27 jan 2015 15:40
Ort: Skellefteå

Re: Nya Nissan Leaf

Inläggav Teslaägare Leo » 09 sep 2017 09:53

Angående 6,6kW 1-fas laddare.

Publikt finns ju hyfsat många 22kW AC laddare. Dvs 3-fas 32A så där har man ju nytta av den.

Samma sak om man kommer till en "upptagen" snabbladdare (Chademo/CCS). Då finns ofta en 22kW AC sladd bredvid på samma laddstolpe som man kan använda samtidigt. Dock kanske laddhastigheten sjunker för den som står bredvid och snabbladdar (via en form av lastbalansering). Men det beror också på med vilken effekt matningen sker till själva laddstolpen.

Men för hemmabruk är 6,6kW 32A 1-fas i princip helt oanvändbart eftersom man då behöver 32A "ledigt" på en fas på huvudsäkringarna. Vilket knappast någon har, eller vill betala för.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
 
Inlägg: 1342
Blev medlem: 15 feb 2015 19:58
Ort: Södertälje

Re: Nya Nissan Leaf

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 10 sep 2017 01:06

På Nissans tyska sida står det att nya Leaf har 378km i räckvidd, samtidigt står det att den drar 17kwh per 100km.
Om man delar 40kwh batteri med 1,7 så får jag en räckvidd på 235km, hur stämmer detta?

"Neuer NISSAN LEAF: Stromverbrauch (kWh/100 km): kombiniert 17,0; CO2-Emissionen kombiniert (g/km): 0*. Werte vorbehaltlich der finalen Homologation."
https://www.nissan.de/fahrzeuge/neuwagen/leaf-2018.html

Det märkliga är att den gamla Leafen drar
"Stromverbrauch (kWh/100 km): kombiniert 16,5–15,0"
https://www.nissan.de/modelluebersicht/ ... bonus.html
Får jag ge dig 8000kr i rabatt? http://ts.la/nilserik5507

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bokad modell 3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 589
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28

Re: Nya Nissan Leaf

Inläggav vigge50 » 10 sep 2017 01:19

Zalman3 skrev:På Nissans tyska sida står det att nya Leaf har 378km i räckvidd, samtidigt står det att den drar 17kwh per 100km.
Om man delar 40kwh batteri med 1,7 så får jag en räckvidd på 235km, hur stämmer detta?

"Neuer NISSAN LEAF: Stromverbrauch (kWh/100 km): kombiniert 17,0; CO2-Emissionen kombiniert (g/km): 0*. Werte vorbehaltlich der finalen Homologation."
https://www.nissan.de/fahrzeuge/neuwagen/leaf-2018.html

Det märkliga är att den gamla Leafen drar
"Stromverbrauch (kWh/100 km): kombiniert 16,5–15,0"
https://www.nissan.de/modelluebersicht/ ... bonus.html

I USA när EPA kollar så vet jag att de ,äter el från vägguttaget, kanske samma för NEDC?
vigge50
 
Inlägg: 3714
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Höllviken

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst