Nya Nissan Leaf

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av joel80 »

Så övermil kostar 15kr milen? Hm.. Det var lite väl mkt.. Jag skulle behöva 3000mil. Blir rätt mycket mer är dom 3000kr då.

Visst blir det lite mindre än vad hybriden kostat mig, men nog inte tillräckligt för jag ska känna att jag vill köra Leaf. Så imponerad är jag inte av Nissan... Enda jag verkligen gillar starkt med den är att den går på el. :/
Och möjligen pro Pilot (som jag inte haft möjlighet att testa.).
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av bonath »

joel80 skrev:
Så övermil kostar 15kr milen? Hm.. Det var lite väl mkt.. Jag skulle behöva 3000mil. Blir rätt mycket mer är dom 3000kr då.

Visst blir det lite mindre än vad hybriden kostat mig, men nog inte tillräckligt för jag ska känna att jag vill köra Leaf. Så imponerad är jag inte av Nissan... Enda jag verkligen gillar starkt med den är att den går på el. :/
Och möjligen pro Pilot (som jag inte haft möjlighet att testa.).
Bensinen är uppe i nästan 16 kr/L. Blir inte så mycket mer för övermil än att tanka en fossilare.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av nek0 »

bonath skrev:
joel80 skrev:
Så övermil kostar 15kr milen? Hm.. Det var lite väl mkt.. Jag skulle behöva 3000mil. Blir rätt mycket mer är dom 3000kr då.

Visst blir det lite mindre än vad hybriden kostat mig, men nog inte tillräckligt för jag ska känna att jag vill köra Leaf. Så imponerad är jag inte av Nissan... Enda jag verkligen gillar starkt med den är att den går på el. :/
Och möjligen pro Pilot (som jag inte haft möjlighet att testa.).
Bensinen är uppe i nästan 16 kr/L. Blir inte så mycket mer för övermil än att tanka en fossilare.
Nära 100% mer är inte mycket mer eller vad menar du?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

Kör man 3000mil/år så är det vettigare att köpa än att leasa.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av joel80 »

Jag snittar 0.3-0.4l/milen med hybriden. Så bränslekostnaden håller sig på rimlig nivå. Vill såklart helst helt bli av med knölet att behöva ta dig till macken då o då.

Men man vill ju gärna också ha en bil man gillar utöver drivlinan. Volvon jag har trivs jag med, det går att dra släp och husvagn. Den lastar skapligt mycket och har bra utrustning.
Jag vill (och ska) ha elbil som min nästa bil, men jag har lite svårt för att hitta vilken. Har inte råd med Model S/X.

Tänkte lite kring leafen och 1 år att det kanske vore bra, då hinner det komma ut några fler elbilar och jag blir inte fast så länge med Leaf om jag inte riktigt trivs.
Men ekonomiskt kanske det är klokare att förlänga leasingen jag har ett år istället. Svårt...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av lator »

joel80 skrev:
Jag snittar 0.3-0.4l/milen med hybriden. Så bränslekostnaden håller sig på rimlig nivå. Vill såklart helst helt bli av med knölet att behöva ta dig till macken då o då.

Men man vill ju gärna också ha en bil man gillar utöver drivlinan. Volvon jag har trivs jag med, det går att dra släp och husvagn. Den lastar skapligt mycket och har bra utrustning.
Jag vill (och ska) ha elbil som min nästa bil, men jag har lite svårt för att hitta vilken. Har inte råd med Model S/X.

Tänkte lite kring leafen och 1 år att det kanske vore bra, då hinner det komma ut några fler elbilar och jag blir inte fast så länge med Leaf om jag inte riktigt trivs.
Men ekonomiskt kanske det är klokare att förlänga leasingen jag har ett år istället. Svårt...
Ja, och nu är ju det aktuella erbjudandet slut så nuvarande pris på privatleasing är från 3995 kr/mån i tre år och 3000 mil... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av joel80 »

Det kommer alltid fler erbjudanden... :)
Jag kan också köra företagsleasing.. Då blir det ibland lite lättare att förandla kanske...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
Ort: Eslöv

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av spacemoose »

Verkar dom det kan finnas möjlighet för fler bilar till samma erbjudande om det är någon som är intresserad. Skicka pm så skickar jag över kontaktuppgifter till säljaren. Beslut senast måndag verkar det som.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model 3 SR+ Refresh 2021.
Model S 90D 2016 - såld.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av joel80 »

Tack, men behöver lite tid. Har 5-6 månader kvar på nuvarande (och kan förlänga) och vill provköra mer.
Inte riktigt redo för slutgiltiga beslutet än.. Och har nån förhoppning om att få reda på vad Volvo erbjuder nu till hösten.
:)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Mickep »

Så man får bilen om ca 5-6 månader och behåller den i ett år. Tycker erbjudandet kan vara ultimat för en som väntar på kommande el bilar. Nackdelen att man inte vet när de kommer och jag vet inte om man kan förlänga (troligtvis inte) och då är risken att man står där utan bil och blir då tvungen att ta ett dåligt erbjudande.
Men om man väntar på något som man vet kommer och bara vill ha något att köra under tiden man väntar så tycker jag att erbjudandet är ett mycket bra alternativ till att vänta.
Det är en fördel att leasetiden är så kort att man inte är bunden i flera år.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

spacemoose skrev:
Verkar dom det kan finnas möjlighet för fler bilar till samma erbjudande om det är någon som är intresserad. Skicka pm så skickar jag över kontaktuppgifter till säljaren. Beslut senast måndag verkar det som.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Utförsäljning av 40kWh versionen innan
64kWh versionen börjar säljas?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av chaffis75 »

Tror de handlar om att snabbt få begagnade till Norge och att man då kan utnyttja svenska statens 60000 kr och därefter de norska reglerna utan moms.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Remuz »

Spottade nya Nissan leaf idag. Stod och laddade vid suc Jung (Kvänum energi har chademo bredvid). VIN 93, regplåt från Hedins bil.
P85D svart/svart med gratis SuC
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jag lånade hem en ny Leaf40 över helgen för att jämföra lite. Skriver ner mina observationer här så att jag minns i framtiden om inte annat. kanske hjälper det någon också?! Hoppar över en hel del om utseende osv som andra ändå bubblat massor om i sina reviews.

Bild

Backspeglarna monterade upp och ner?!

Bild



Laddningen är placerad mer uppe på huven än rakt i nosen, det gör det enklare att se och komma åt. På sommaren är det i vart fall ett plus.

Bilens interiör känns mycket fräschare, den känns nyare än vad den är. Från displayen och upp är det riktigt trevligt medan under displayen syns det gamla och något som ser ut som en nödlösning med startknapp, usb-uttag och sätesvärme tillsynes provisoriskt monterat intryckt i mitten.

Bakluckan vet jag inte om det är bättre direkt. Volymen är större men frågan är om det blev bättre. Inte sämre i vart fall. Slutsteget på bagagerummets golv är katastrof.

Bose ljudanläggningen är förvisso bättre än original, men den låter riktigt illa. Inget direkt tryck och absolut inget välljud.

Väghållningen upplevdes som stabilare, kanske beroende på att denna bilen hade 215mm 17" hul mot de 205mm 16" jag är van vid. Inget under till gokartkänsla, men stabilare på vägen.

Luftkonditioneringen gör faktiskt sitt jobb. Ställ den på 21grader och bilen respekterar detta. Gamla Leaf gjorde ju som bekant inte det utan man fick själv slå på AC genom att dra ner till 16grader och slå av på vintern genom att dra upp till 26grader.

Timer för AC fungerar nu utan laddsladden inpluggad.

Ljud från inverter/elmotor kvarstår som på Leaf 1 tyvärr. Hyfsat tyst i kupén, men på utsidan låter det bedrövligt.

Propilot... alltså, det är hiskeligt dåligt. Håller du inte i ratten på 5sekunder så får du en varning sedan stegrar denna i intensitet under 10sekunder sedan stannar bilen. Man kan lösa varningen genom att stötta knät emot ratten men bilen styr så illa så det är ju ingen poäng med att låta den styra när man ändå får vara där med knät. Då kan man lik väl styra själv och inte ping-ponga mellan linjerna. När man väl hade behövt att bilen styr så misslyckas den, ger varning för den kör över linjen och säger "plong" och man får ta över. Detta på stora välmärkta vägar. Den säger heller inte till när den tar över kontrollen. På en mindre väg utan mittlinje var den flera gånger på väg ut i spenaten på vänster sida. Detta är ju komplett livsfarlig. E-pedal och adaptiv farthållare är nog bara en vanesak men propilot, jeeez.

Så över till det som är intressant, drivlinan med större batteri. Jag är intresserad av hur mycket jag kan ladda medan jag tar en paus, då får pausen inte direkt begränsas av laddningen så jag åker när laddeffekten börjar dala. Leaf30 som är föregångaren håller 40kW laddeffekt upp mot 85% och det går faktiskt riktigt fort upp till 95%. Men säg att man bryter vid 35kW och 90%. Hos leaf40 är dessa 35kW redan vid 65%. Vill man ha mer än 27kWh så får man alltså börja vänta på att bilen skall ladda klart. I praktiken blir det för mig alltså samma antal kilowattimmar jag får med mig om jag snabbladdar.

Bilen känns pigg!! Kopplade upp mig med Leafspy och tittade på effekten, den säger faktiskt att bilen har 170hk! Det tror jag på för den är verkligen piggare än gamla modellen. Riktigt rapp. 0-100 på 7.5sekunder och 80-120 på 5.5sekunder.

Bild


Hastighetsmätaren visar helt okej i denna bilen, kanske pga de större 17" hjulen?! Bilar jag tidigare testat har haft 16" hjul och felvisning på 11kph i denna hastigheten.

Bild

_____________________________________________________________

Jag har inte kört bilen långa sträckor så jag kan inte uttala mig om Rapidgate, bara förmedla det jag upplevde. Vi börjar berätta om söndag eftermiddag, bilen har stått sedan lördag em. Vid start ca 50% laddning och vi kör 42km med 1.4kWh/mil i snitt. Då ser det ut så här.

(Notera att Leafspy inte riktigt har rätt på antalet GIDS. Max GIDS som går att ställa in ät 500, denna bil hade velat ha lite fler GIDS så siffran i Leafspy är några procent högre än vad bilen rapporterar.)


Laddning påbörjas och bilen tar emot full fart, "45kW".

Bild


Fortsatt 45kW vid ca 50%.

Bild


Redan vid 65% har laddeffekten sjunkit rejält. Batteriet är nu 41grader.

Bild


Nu var chokladbollarna slut för länge sedan och det började ta tid att vänta på bilen. Den fick ladda till 30Kwh sedan fick det räcka. Under 30kW laddeffekt och 43grader på batteriet

Bild


Körning hem igen 42km med 1.4kWh i snitt. 70-80 väg hela vägen (Hyltebruk - Torpa)

Bild


Data från returresan, 23grader utetemp.

Bild


För att summera det hela. Det är bra med räckvidd i bilen. Jag körde från hemma till Växjö och retur 9+9mil. Mycket 100-väg och ganska varmt ute. Då snittade den 1.6kWh vilket är i linje med de äldre modellerna, det större batteriet ger då 24mil. Bilen har 6.6kW intern laddare som jag inte fick möjlighet att prova. Snabbladdningen var inte speciellt snabb utan begränsar dig till samma kapacitet som en Leaf30. Lånebilen kopplade jag aldrig upp mot appen, det sög....

Batteritemperaturen är hög, även vid normal användning. Jag körde med kall bil 42km, laddade från ca 30%-77% samt körde 42km igen och vi ser över 44grader på batteriet. Jag tycker inte det är okej, jag vet inte vad som hänt om jag nu skulle kört längre och snabbare osv.... men det är högt i temp helt klart.

Har man 32A säkring till övers eller en 32A laddstolpe dit man brukar åka så tror jag denna bilen skulle vara ett bra alternativ. Man kommer faktiskt ganska långt på en laddning om man nu nattladdar så man har med sig 100%.

Nu vill jag prova Ioniq också och se hur den upplevs. På pappret samma räckvidd med mindre batteri.
Senast redigerad av Henrik Torphammar, redigerad totalt 3 gång.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Verdi

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Verdi »

Bra genomgång. En liten sak bara. 17" hjulen bör vara exakt lika stora som 16". Som hjul alltså. Är fälgarna större så är däcksidorna lägre i motsvarande grad.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Verdi skrev:
Bra genomgång. En liten sak bara. 17" hjulen bör vara exakt lika stora som 16". Som hjul alltså. Är fälgarna större så är däcksidorna lägre i motsvarande grad.
215/50/17 satt det på testbilen, mot 205/55/16 på min gamle Leaf 1
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Legato »

Intressant läsning, tack!

Appropå däck, 3,5 - 3,6 bar? Jag som tycker det är högt tryck att köra på runt 3 bar i Teslorna. Rekommenderar Nissan 3,5 bar?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Legato skrev:
Intressant läsning, tack!

Appropå däck, 3,5 - 3,6 bar? Jag som tycker det är högt tryck att köra på runt 3 bar i Teslorna. Rekommenderar Nissan 3,5 bar?
Appen verkar inte läsa av däcktrycket speciellt ofta. Detta låg kvar från en annan bil. Denna bilen hade dock 3.1bar enligt dess egen färddator. Vilket jag tyckte var högt, men väl original från Nissan.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av joel80 »

Vad står GIDS för? Hur ska man veta vad olika bilar har? Tänkte försöka använda LeafSpy på vår E-NV200... Är det alltså massa saker jag behöver ställa in för att det ska funka riktigt? :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

joel80 skrev:
Vad står GIDS för? Hur ska man veta vad olika bilar har? Tänkte försöka använda LeafSpy på vår E-NV200... Är det alltså massa saker jag behöver ställa in för att det ska funka riktigt? :)
SOC är state of charge. Nissan låser en bit uppe och en bit nere. GIDS är typ den användbara delen av batteriet. Det blir mindre och mindre i takt med degraderingen. I leafspy får du ange hur många GIDS din bil har vid 100%, alltså inte 100% SOC utan vid fulladdat.

Ladda din bil till 100% och justera GIDS-antalet i Leafspy tills Leafspy också säger 100% GIDS. Då har du kalibrerat det mot din bil.

Jag avslutar med en sån där asfjantig rätta mig om jag har fel. Men jag upplever det som om ovan beskrivning stämmer väl in på det hela.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av zyax »

OK, jag ska nog skaffa LeafSpy, kan man köpa en OBD-2-adapter vilken som typ denna https://www.runns.se/felkodslasare/elm3 ... kodslasare eller vad funkar?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av bonath »

Jag har en sån här, fungerar klockrent.
Dock pratas det om olika versioner för att det ska fungera på Leaf men min går i alla fall.
Nu är det 75 kronor påslag från E-bay, kolla om du hittar den på Wish, dom har ingen PostNord-avgift...

https://www.ebay.com/itm/Auto-Car-Mini- ... SwvHRa4BXp
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Om jag inte minns fel så måste det vara en 1.5, alltså inte de nyare typerna. Googla!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Henrik Torphammar skrev:
Jag lånade hem en ny Leaf40 över helgen för att jämföra lite.

Batteritemperaturen är hög, även vid normal användning. Jag körde med kall bil 42km, laddade från ca 30%-77% samt körde 42km igen och vi ser över 44grader på batteriet. Jag tycker inte det är okej, jag vet inte vad som hänt om jag nu skulle kört längre och snabbare osv.... men det är högt i temp helt klart.
Nu har jag haft möjlighet att jämföra mot Leaf30 på liknande förhållanden. Fast egentligen sju resor värre förhållanden. Vi kan börja med att säga att Leaf40 antagligen drar en liten smula mindre än Leaf30. Det baserat på att Leaf30 med STD hjul drar lika mycket som Leaf40 på Tekna hjulen som är 215mm breda.

Sen laddningen. Igen kall bil som nu kördes 111km Kalmar - Växjö i skyltad fart. Här snittade vi 1.6kWh/mil med AC påslagen i 26-28gradig värme. Detta är alltså nästan 3ggr så långt och snabbare än i mitt Leaf40 test, dessutom varmare ute. Temp vid laddaren som nedan,

Bild


Efter att ha laddat fullt så såg det ut så här. Laddningen från 25% till 98% tog exakt 30minuter. Nu har vi alltså FULLT batteri dessutom 1.5kWh mer från 25-98% än vad Leaf40 lyckades ladda mellan 33-77% på samma tid.

Bild


Sedan fortsatte färden Växjö - Ljungby med samma 1.6kWh/mil och temperaturen på batteriet sjönk faktiskt medan på Leaf40 så fortsatte det stiga vid lägre 1.4kWh/mil och lägre utetemp!!

Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Oykkh47 »

Finns det ngn som hört när Leaf 60kwh presenteras? Under 2018 sa väl Nissan på sitt event den 6sep2017 när 40kwh versionen kom


Skickat från min iPad med Tapatalk
Skriv svar