Nya Nissan Leaf
Moderator: Redaktion
Re: Nya Nissan Leaf
Nissan kan ju inte ta MERA för nya Leaf än den gamla
Leafen för listpriset 317.000kr.
Gör dom det hamnar dom farligt nära Opel Ampera-e och Tesla 3, som båda har större batterier.
I USA kostar en Tesla S ca 70.000 dollar, och 3
från 35.000 dollar.
I Sverige kostar en S 854.000kr, halvera det och du hamnar på 427.000kr, minus 60.000kr i miljöbilsstöd,
och du är nere på 367.000kr för en Tesla 3.
Tror man tappar massor av kunder om man höjer priset i Sverige, istället för att sänka som man gjort i USA.
Leafen för listpriset 317.000kr.
Gör dom det hamnar dom farligt nära Opel Ampera-e och Tesla 3, som båda har större batterier.
I USA kostar en Tesla S ca 70.000 dollar, och 3
från 35.000 dollar.
I Sverige kostar en S 854.000kr, halvera det och du hamnar på 427.000kr, minus 60.000kr i miljöbilsstöd,
och du är nere på 367.000kr för en Tesla 3.
Tror man tappar massor av kunder om man höjer priset i Sverige, istället för att sänka som man gjort i USA.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
Där fanns länk till en annan artikelJerker skrev:
http://www.greencarreports.com/news/111 ... 019/page-2
Från den senare artikeln "But the 2018 car apparently requires some floorpan re-engineering to accommodate the larger pack, meaning more development time. The engineers didn't say what company will provide the cells for the 60-kwh pack."
Stress...
ms 76132 "Eleamore"
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Nya Nissan Leaf
De snor väl tillbaka litrarn de just skapat i bakluckan haha12man skrev:Där fanns länk till en annan artikelJerker skrev:
http://www.greencarreports.com/news/111 ... 019/page-2
Från den senare artikeln "But the 2018 car apparently requires some floorpan re-engineering to accommodate the larger pack, meaning more development time. The engineers didn't say what company will provide the cells for the 60-kwh pack."
Stress...
Hade dem arbetat på förbrukning så kunde de likt Tesla hoppat över batterikapaciteten och nått 60kwh räckvidden med 40 batteriet! Titta på Ioniq
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Nya Nissan Leaf
Samtidigt ville Nissan göra en hatchback med huvudutrymme i baksätet, något varken Tesla eller Ioniq lyckats med. Ioniq har låg takhöjd i baksätet för att skapa en bra droppformad, vilket är en tydlig kompromiss. Tesla har ju valt lösningen att helt enkelt ta bort hatchback bakluckan.Henrik Torphammar skrev:De snor väl tillbaka litrarn de just skapat i bakluckan haha12man skrev:Där fanns länk till en annan artikelJerker skrev:
http://www.greencarreports.com/news/111 ... 019/page-2
Från den senare artikeln "But the 2018 car apparently requires some floorpan re-engineering to accommodate the larger pack, meaning more development time. The engineers didn't say what company will provide the cells for the 60-kwh pack."
Stress...
Hade dem arbetat på förbrukning så kunde de likt Tesla hoppat över batterikapaciteten och nått 60kwh räckvidden med 40 batteriet! Titta på Ioniq
Re: Nya Nissan Leaf
Så stor skillnad får du inte på minskat luftmotstånd, Ioniq har 124 miles(EPA) på ett 28 kWh batteri, samma effektivitet skulle ge de en räckvidd på 170 miles istället för 155 miles. Att komma upp i över 200 miles med 40 kWh skulle kräva rejäl minskning av luftmotståndet.Henrik Torphammar skrev:De snor väl tillbaka litrarn de just skapat i bakluckan haha12man skrev:Där fanns länk till en annan artikelJerker skrev:
http://www.greencarreports.com/news/111 ... 019/page-2
Från den senare artikeln "But the 2018 car apparently requires some floorpan re-engineering to accommodate the larger pack, meaning more development time. The engineers didn't say what company will provide the cells for the 60-kwh pack."
Stress...
Hade dem arbetat på förbrukning så kunde de likt Tesla hoppat över batterikapaciteten och nått 60kwh räckvidden med 40 batteriet! Titta på Ioniq
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya Nissan Leaf
Håller helt med men ville bara poängtera att 427.000-priset för 3:an inte behöver prisjämföras med bidraget på 60 tusenZalman3 skrev:Nissan kan ju inte ta MERA för nya Leaf än den gamla
Leafen för listpriset 317.000kr.
Gör dom det hamnar dom farligt nära Opel Ampera-e och Tesla 3, som båda har större batterier.
I USA kostar en Tesla S ca 70.000 dollar, och 3
från 35.000 dollar.
I Sverige kostar en S 854.000kr, halvera det och du hamnar på 427.000kr, minus 60.000kr i miljöbilsstöd,
och du är nere på 367.000kr för en Tesla 3.
Tror man tappar massor av kunder om man höjer priset i Sverige, istället för att sänka som man gjort i USA.
för det får ju även Leafen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nya Nissan Leaf
Snarar jämföra efter, 257 000 mot 367 000 kr, 110 000 kr är ganska mycket pengar, 43% mer.Bjelke skrev:Håller helt med men ville bara poängtera att 427.000-priset för 3:an inte behöver prisjämföras med bidraget på 60 tusenZalman3 skrev:Nissan kan ju inte ta MERA för nya Leaf än den gamla
Leafen för listpriset 317.000kr.
Gör dom det hamnar dom farligt nära Opel Ampera-e och Tesla 3, som båda har större batterier.
I USA kostar en Tesla S ca 70.000 dollar, och 3
från 35.000 dollar.
I Sverige kostar en S 854.000kr, halvera det och du hamnar på 427.000kr, minus 60.000kr i miljöbilsstöd,
och du är nere på 367.000kr för en Tesla 3.
Tror man tappar massor av kunder om man höjer priset i Sverige, istället för att sänka som man gjort i USA.
för det får ju även Leafen...
Re: Nya Nissan Leaf
"Snarar jämföra efter, 257 000 mot 367 000 kr, 110 000 kr är ganska mycket pengar, 43% mer."
Och det behövs upp mot 100.000kr i skillnad.
För om skillnaden blir ner mot 50.000kr, då är det nog många som väntar på en Tesla 3 istället.
För Teslan är större, kan fås med drag, starkare motor,
Trefasladdning, möjlighet att ladda på SC,
mycket snyggare mm.
Och vad händer nästa år när Leaf 60kWh kommer,
lägger de på ytterligare 50.000kr?
Och det behövs upp mot 100.000kr i skillnad.
För om skillnaden blir ner mot 50.000kr, då är det nog många som väntar på en Tesla 3 istället.
För Teslan är större, kan fås med drag, starkare motor,
Trefasladdning, möjlighet att ladda på SC,
mycket snyggare mm.
Och vad händer nästa år när Leaf 60kWh kommer,
lägger de på ytterligare 50.000kr?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
Ur Nissans mun, saxat från electrek.“We also have two key advantages that our competitors like Tesla don’t.”
And those two advantages were apparently having delivered 300,000 Leafs and being a car manufacturer for 84 years,
Tänk om man hade hört följande på en arbetsintervju:
"Jag har 84 års erfarenhet av min bransch. Jag har sålt hundratusentals enheter. Det är långt mer än min motpart som är 9 år gammal. Uppenbarligen har jag framtiden för mig, och ni bör satsa på mig."
Re: Nya Nissan Leaf
Haha, otroligt löjligt, då har man letat länge efter att hitta fördelar med sitt eget företag... Men det ligger en poäng i att Nissan har erfarenhet och rutin när det kommer till att skruva ihop en bil på bra och kvalitativt sätt.Torkel skrev:Ur Nissans mun, saxat från electrek.“We also have two key advantages that our competitors like Tesla don’t.”
And those two advantages were apparently having delivered 300,000 Leafs and being a car manufacturer for 84 years,
Tänk om man hade hört följande på en arbetsintervju:
"Jag har 84 års erfarenhet av min bransch. Jag har sålt hundratusentals enheter. Det är långt mer än min motpart som är 9 år gammal. Uppenbarligen har jag framtiden för mig, och ni bör satsa på mig."
Re: Nya Nissan Leaf
Jag tror faktiskt att det vore riktigt bra om samtliga som tillverkade elbilar blev mer stora i käften och skapade lite låtsas konflikter med motparten. Folk blir ju berörda av det. Jag hade exempelvis vetat noll om dagens skidåkning om det inte vore för den där härliga mannen Petter Northug, än roligare är att svenskarna fattar inte att allt hans skitsnacka bara gynnar alla inom skidor, ger ju enormt med extra intervjuer i rampljuset till svenskarna oxå
Hade jag startat ett elbilsbolag hade jag direkt sagt att vi gör bilar som kommer visa sig helt överlägsna samtliga konkurrenter bla bla bla. Folk kommer i vartfall bli lite provocerade och kolla vad för skit man gör.
Hade jag startat ett elbilsbolag hade jag direkt sagt att vi gör bilar som kommer visa sig helt överlägsna samtliga konkurrenter bla bla bla. Folk kommer i vartfall bli lite provocerade och kolla vad för skit man gör.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Nya Nissan Leaf
Jag funderar på om det skulle vara en ide att släppa en 30 kWh version för låt säga $25000. Eller varför inte 25 kWh och $20000. Vi behöver riktigt billiga elbilar för att täcka alla marknader och för de allra flesta är nog ändå 40 kWh = pendlingsbil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Nya Nissan Leaf
Hm... Jag vet inte ett dyft mer om skidor trots att jag har noterat att det finns en norsk skidåkare som heter Petter Northug. Så det har nog fler orsaker att du gör det än bara de "uppfriskande" konflikter han tydligen skapar.Limbster skrev:Jag hade exempelvis vetat noll om dagens skidåkning om det inte vore för den där härliga mannen Petter Northug, än roligare är att svenskarna fattar inte att allt hans skitsnacka bara gynnar alla inom skidor, ger ju enormt med extra intervjuer i rampljuset till svenskarna oxå
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Nya Nissan Leaf
Det är nog ganska många svenskar som faktiskt tycker att Petters skitsnack är antingen underhållande och/eller åtminstone något som skapar mer intresse för skidsporten.Limbster skrev:Jag tror faktiskt att det vore riktigt bra om samtliga som tillverkade elbilar blev mer stora i käften och skapade lite låtsas konflikter med motparten. Folk blir ju berörda av det. Jag hade exempelvis vetat noll om dagens skidåkning om det inte vore för den där härliga mannen Petter Northug, än roligare är att svenskarna fattar inte att allt hans skitsnacka bara gynnar alla inom skidor, ger ju enormt med extra intervjuer i rampljuset till svenskarna oxå
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Nya Nissan Leaf
Jag har också tänk denna tanken... Kan inte bestämma mig om jag tycker jag har rätt eller fel men en sak vet jag och de är att vi idag kör en 24kWh Leaf och jag känner inte de minsta behov av en 30 eftersom detta är vår andra bil och vi klarar oss utan problem på denna batteri storlek... Ska dock lägga en lite notis att vi ännu inte har upplevt en vinter med den så kanske jag har en helt annan åsikt i aprilLaban skrev:Jag funderar på om det skulle vara en ide att släppa en 30 kWh version för låt säga $25000. Eller varför inte 25 kWh och $20000. Vi behöver riktigt billiga elbilar för att täcka alla marknader och för de allra flesta är nog ändå 40 kWh = pendlingsbil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Nya Nissan Leaf
Jag är nog ett fullständigt hopplöst fall. Kan inte uppmana det minsta intresse för sport.Laban skrev:Det är nog ganska många svenskar som faktiskt tycker att Petters skitsnack är antingen underhållande och/eller åtminstone något som skapar mer intresse för skidsporten.Limbster skrev:Jag tror faktiskt att det vore riktigt bra om samtliga som tillverkade elbilar blev mer stora i käften och skapade lite låtsas konflikter med motparten. Folk blir ju berörda av det. Jag hade exempelvis vetat noll om dagens skidåkning om det inte vore för den där härliga mannen Petter Northug, än roligare är att svenskarna fattar inte att allt hans skitsnacka bara gynnar alla inom skidor, ger ju enormt med extra intervjuer i rampljuset till svenskarna oxå
Re: Nya Nissan Leaf
@chaffis75: Vi kör 5 mil tur och retur i våran dagliga pendling. Tror inte vi skulle ha några problem med en 24 kWh Leaf om vi endast använde den för pendlingsbehovet. Den genomsnittlige svensken kör 3.4 mil/dag inräknat all körning. Gissar på att det genomsnittlige pendlingsavståndet är kortare än så.
Jag är övertygad om att det finns en marknad för elbilar med kort räckvidd, bara priset sätts därefter. $29k varianten av Leaf har exempelvis ingen snabbladdningsport, varför inte gå ett steg längre där. Tesla tar $9k för ~15+ kWh extra i Model 3. Så varför inte ta bort 15 kWh, $9k från SL varianten av Leaf och se vad marknaden tycker om det.
Jag är övertygad om att det finns en marknad för elbilar med kort räckvidd, bara priset sätts därefter. $29k varianten av Leaf har exempelvis ingen snabbladdningsport, varför inte gå ett steg längre där. Tesla tar $9k för ~15+ kWh extra i Model 3. Så varför inte ta bort 15 kWh, $9k från SL varianten av Leaf och se vad marknaden tycker om det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Nya Nissan Leaf
Kan tänka mig att det skulle gå att sälja en 30kWh version 50.000kr billigare.
Då blir det en typisk andrabil och det vore bra om den hamnade under 200.000kr efter 60.000kr i miljöbilsstöd.
Då blir det en typisk andrabil och det vore bra om den hamnade under 200.000kr efter 60.000kr i miljöbilsstöd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Nya Nissan Leaf
Om man bara allllltid kunde ladda vart man än stannar så skulle jag oftast klara mig med 30 km räckvidd. Oftast men inte alltid, så att vara med i en bilpool med möjlighet till att välja en "långfärdsbil" vid dd få tiĺlfällena vore perfekt.
///PP
///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Nya Nissan Leaf
Du försöker ju tävla i att vara oberörd av att vänta i Model 3-kön. Det är fan en sport i sig!Jerker skrev:Jag är nog ett fullständigt hopplöst fall. Kan inte uppmana det minsta intresse för sport.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Nya Nissan Leaf
2018 Nissan LEAF Launch: First Impressions of Next-Gen Electric Car
Men vilken hemsk blå färg bilen har!
Men vilken hemsk blå färg bilen har!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
Jo jag reagerade också på den blå färgen... Får nog säga att de är en av de fulaste färger jag sett på en bil. Tur de finns andra att välja på...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Nya Nissan Leaf
Vet att många Toyota Prius plugin hade denna babyblue färg, gräslig är namnet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
Jag trodde att det för att räknas som sport krävdes nåt slag av aktivitet?zyax skrev:Du försöker ju tävla i att vara oberörd av att vänta i Model 3-kön. Det är fan en sport i sig!Jerker skrev:Jag är nog ett fullständigt hopplöst fall. Kan inte uppmana det minsta intresse för sport.