Oykkh47 skrev:Test
Nya Nissan Leaf
Moderator: Redaktion
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Nya Nissan Leaf
Bra det funkade.. Hoppas det inte bara är en rally modell. Men om det är Leaf 60kwh borde ju det varit lite mera hype om den väl?
Re: Nya Nissan Leaf
Hoppas Nissan Leaf e-plus får:
LG Chem 64kWh vätskekylt batteri med 205hk motorn
+100kW CCS Laddning
Och ett riktigt lågt pris
Då blir den en storsäljare!
EDIT:
Får den drag också så får KIA e-Niro rejäl konkurrens.
För Leafen har ju redan idag en app.
LG Chem 64kWh vätskekylt batteri med 205hk motorn
+100kW CCS Laddning
Och ett riktigt lågt pris
Då blir den en storsäljare!
EDIT:
Får den drag också så får KIA e-Niro rejäl konkurrens.
För Leafen har ju redan idag en app.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
Är vi helt säkra på att det är Leaf 60kwh dom kommer visa? Bode va mer hype på nätet om den då
Re: Nya Nissan Leaf
2019 LEAF Specs
Here are the goods from the spec department:
62kWh battery pack that is only 5mm bigger than the 40kWh pack in the current LEAF160kW motor (215hp)226 mile estimated range70kW CHAdeMO charging with 100kW peak
Also some PR that dances around some things like price (which we’ve heard is around $36,000) and 0-60 time (which I’ve heard is 6 “plus” -ish seconds).
Here are the goods from the spec department:
62kWh battery pack that is only 5mm bigger than the 40kWh pack in the current LEAF160kW motor (215hp)226 mile estimated range70kW CHAdeMO charging with 100kW peak
Also some PR that dances around some things like price (which we’ve heard is around $36,000) and 0-60 time (which I’ve heard is 6 “plus” -ish seconds).
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
40% mer än 40kWh Leaf blir ju ca 38 mil i verkligheten.Oykkh47 skrev:Räckvidd 36 mil EPA?
Tyvärr blev det luftkylt, Chademo och ett pris runt 36.000 dollar.
Då köper jag hellre en Kia e-Niro med större batteri,
vätskekyld, CCS och större bagage och troligtvis lägre pris.
När Tesla 3, 35.000 dollar versionen finns i verkligheten, hur tänkte Nissan att de skulle kunna vara DYRARE för sin Leaf 62kWh???
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
Nissan LEAF meets the needs of many customers with its driving range of up to 322 km (estimated WLTC Japan cycle)*4, near-silent operation and smooth and responsive acceleration, the Nissan LEAF e+ offers more than 40% additional range of up to 458 km (WLTC Japan cycle), allowing customers the ability to do more between charges.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
Ja tyvärr stämde de uppgifter som läckt ut tidigare. Avsaknaden av CCS och Vätskekylt batteri är väl det som stör mig mest.
Synd att de inte bekräftade priset. Men den behöver vara billigare för att jag ska välja den framför Niron eller Model 3.
https://electrek.co/2019/01/08/nissan-leaf-plus-62kwh/
Synd att de inte bekräftade priset. Men den behöver vara billigare för att jag ska välja den framför Niron eller Model 3.
https://electrek.co/2019/01/08/nissan-leaf-plus-62kwh/
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Nya Nissan Leaf
BESTÄLL NYA NISSAN LEAF 3.ZERO E+
Nya Nissan LEAF 3.Zero och LEAF 3.ZERO e+ går nu att beställa.
385km WLTP Räckvidd.
https://www.nissan.se/content/dam/Nissa ... 9_0981.pdf
Pris 482.500kr.
Bra att man kan få snabb leverans.
Dåligt att man prisat sig ur marknaden.
Nya Nissan LEAF 3.Zero och LEAF 3.ZERO e+ går nu att beställa.
385km WLTP Räckvidd.
https://www.nissan.se/content/dam/Nissa ... 9_0981.pdf
Pris 482.500kr.
Bra att man kan få snabb leverans.
Dåligt att man prisat sig ur marknaden.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 2 gång.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
Ja kylningen är ett problem eller kanske inte. Som jag förstått det så är kylningen mest viktig vid snabbladdning och då främst vid upprepad laddning.Zalman3 skrev:40% mer än 40kWh Leaf blir ju ca 38 mil i verkligheten.Oykkh47 skrev:Räckvidd 36 mil EPA?
Tyvärr blev det luftkylt, Chademo och ett pris runt 36.000 dollar.
Då köper jag hellre en Kia e-Niro med större batteri,
vätskekyld, CCS och större bagage och troligtvis lägre pris.
När Tesla 3, 35.000 dollar versionen finns i verkligheten, hur tänkte Nissan att de skulle kunna vara DYRARE för sin Leaf 62kWh???
Kan man tänka så här istället, med ett större batteri, vilket ger mer räckvidd i grunden, innebär det ett mindre behov av upprepad snabbladdning på resor. Vilket då kanske innebär att avsaknad vätskekylning inte blir en lika stor flaskhals?
Sedan håller jag med om resten, ingen CCS, för litet bagae och för dyr.
Model Y LR.
Model S70D
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Nya Nissan Leaf
Ingen trefas antar jag?
Och nej, avsaknad av kylning lär inte bli ett jättestort problem i Sverige. Men ska de rulla i varmare klimat så lär det bli katastrofal degradering igen.
Och nej, avsaknad av kylning lär inte bli ett jättestort problem i Sverige. Men ska de rulla i varmare klimat så lär det bli katastrofal degradering igen.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Nya Nissan Leaf
Nix, interna laddaren är på 6,6 kW.Teslaspolen skrev:Ingen trefas antar jag?
Och nej, avsaknad av kylning lär inte bli ett jättestort problem i Sverige. Men ska de rulla i varmare klimat så lär det bli katastrofal degradering igen.
Re: Nya Nissan Leaf
"Hoppas Nissan Leaf e-plus får:
LG Chem 64kWh vätskekylt batteri med 205hk motorn
+100kW CCS Laddning
Och ett riktigt lågt pris"
Det blev precis tvärt om!
Vem kommer köpa denna bil till detta höga pris!
Vad håller Nissan på med?
Sämre frigång höjd 135mm mot 155mm på 40kWh.
Mindre bagage 420l mot 435l för 40kWh.
LG Chem 64kWh vätskekylt batteri med 205hk motorn
+100kW CCS Laddning
Och ett riktigt lågt pris"
Det blev precis tvärt om!
Vem kommer köpa denna bil till detta höga pris!
Vad håller Nissan på med?
Sämre frigång höjd 135mm mot 155mm på 40kWh.
Mindre bagage 420l mot 435l för 40kWh.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
Nej, det känns svårt att välja denna framför e-niro.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Re: Nya Nissan Leaf
Nissan tror inte själva på att de kommer sälja så många.
Begrenset Europa-versjon
Nissan sier at e+-versjonen vil være en såkalt «Limited edition» i Europa, med bare 5000 biler planlagt solgt i 2019.
Begrenset Europa-versjon
Nissan sier at e+-versjonen vil være en såkalt «Limited edition» i Europa, med bare 5000 biler planlagt solgt i 2019.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
Meen de har döpt den till Leaf 3, för vad som är face och rumplyft Leaf 2010, ska nog funka....
ms 76132 "Eleamore"
Re: Nya Nissan Leaf
Det där tyder ju på en helt ny "leaf" snart, men med ghosn i depå så kanske ingen vågar ta beslut, japanskt samförstånd etcZalman3 skrev:Nissan tror inte själva på att de kommer sälja så många.
Begrenset Europa-versjon
Nissan sier at e+-versjonen vil være en såkalt «Limited edition» i Europa, med bare 5000 biler planlagt solgt i 2019.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Nya Nissan Leaf
Nissan Leaf 40kWh
Räckvidd - blandad körning (WLTP) 270 km
Elförbrukning (WLTP) 206 Wh/km
Nissan Leaf 62kWh
Nissan - blandad körning (WLTP) 385 km
Elförbrukning (WLTP) 180 Wh/km
62kWh versionen har mycket lägre förbrukning.
Räckvidd - blandad körning (WLTP) 270 km
Elförbrukning (WLTP) 206 Wh/km
Nissan Leaf 62kWh
Nissan - blandad körning (WLTP) 385 km
Elförbrukning (WLTP) 180 Wh/km
62kWh versionen har mycket lägre förbrukning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Nya Nissan Leaf
Den är ju sänkt 20mm. Jag hade nog velat sänka ännu mera, typ 50mm till. Leaf 3 som de nu heter verkar skilja sig där att 40kWh är kvar medan 62kWh är sänkt.Zalman3 skrev:Nissan Leaf 40kWh
Räckvidd - blandad körning (WLTP) 270 km
Elförbrukning (WLTP) 206 Wh/km
Nissan Leaf 62kWh
Nissan - blandad körning (WLTP) 385 km
Elförbrukning (WLTP) 180 Wh/km
62kWh versionen har mycket lägre förbrukning.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Nya Nissan Leaf
Gruppköp med samma rabatt som för ett år sedan så kommer den ner i nivå Kia e-Niro's ursprungsnivå, då hade jag satsat på e-Niro
Leaf 3.zero med 40 kWh är 10.000:- dyrare än Tekna modellen, har den kanske också fläkt i batterilådan?!
Känns som att Nissan borde tappa marknadsandelar.
Leaf 3.zero med 40 kWh är 10.000:- dyrare än Tekna modellen, har den kanske också fläkt i batterilådan?!
Känns som att Nissan borde tappa marknadsandelar.
Polestar 2 awd -21
Re: Nya Nissan Leaf
Ja priserna går stadigt upp, men det gör iofs, batterikapaciteten med.
Zero3 kommer med 40kwh, men ändå dyrare än dagens. (430' Zero3, mot 397' -N'connecta - det är 33 tusen slantar)
Känns inte vi är på väg mot elbilar som prismässigt konkurrerar ut fossila dito.
Hos Tesla så har man sina pack stabila.. 75-100kwh, men där behövs alla slantar för tillväxten.
Zero3 kommer med 40kwh, men ändå dyrare än dagens. (430' Zero3, mot 397' -N'connecta - det är 33 tusen slantar)
Känns inte vi är på väg mot elbilar som prismässigt konkurrerar ut fossila dito.
Hos Tesla så har man sina pack stabila.. 75-100kwh, men där behövs alla slantar för tillväxten.
MYLR-24
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Nya Nissan Leaf
Har samlat det mesta av de senaste timmarnas uppgifter i min blog.
Garanterar förstås inte att alla uppgifter stämmer men har gjort gott försök.
Nissan Leaf e-Plus lanserad på CES 2019. 62 kWh – Svenska priset avslöjat. Ingen aktiv kylning – Video!
Nissans uppdatering av Nissan Leaf e-plus kom så till sist på Consumer Electronics CES-mässan i LAS Vegas 2019. Och vad kostar den. Hur är det med räckvidd och har den aktiv kylning av batteriet?
Nya versionen Leaf e+ med 62 kWh batteripaket kostar från 482.500 kronor. Du kan beställa redan nu och de första Leaf e+, levereras kring maj.
Räckvidd: 364 km (EPA) +50%, tidigare 40 kWh, +121,7 km
Batteri: 62 kWh litium-ion batteri, 25% procent effektivare
Laddning: CHAdeMO, 70 till 100 kWh. Laddtiden uppges vara den samma som 40 kWh
Elmotor: 160 kWh, 215 hk, + 36% bättre, vilket ger bättre acceleration, och högre hastighet. Ca: 13% snabbare. 0-100 kmh 7.3 sekunder.
Nissan ProPilot: Autopilot på nivå 2.
Aktiv kylning: NEJ! Denna så efterfrågade uppgradering saknas vilket är en rejäl besvikelse!
En aktiv kylning av batteriet är önskvärd då det reducerar laddningstiden på batteriet när du närmar dig slutet av laddningen och skall ladda upp till 80-90% vilket är optimalt för livslängdens skull
Pris: 360.000 dollar – 482 500 kronor i Sverige.
Tillgänglig: Beställning går att göra enligt uppgift redan idag?
Lanseras i USA under våren 2019. Uppgift när den kommer till norden och Europa saknas. Men om man gissar så kan vi väl säga till sommaren för att vara på den säkra sidan? Senaste uppdatering i Nettavisen – Norge - https://www.nettavisen.no/motor/nissan- ... 77833.html
Länk: http://blog.ho-form.se/?p=8302
Garanterar förstås inte att alla uppgifter stämmer men har gjort gott försök.
Nissan Leaf e-Plus lanserad på CES 2019. 62 kWh – Svenska priset avslöjat. Ingen aktiv kylning – Video!
Nissans uppdatering av Nissan Leaf e-plus kom så till sist på Consumer Electronics CES-mässan i LAS Vegas 2019. Och vad kostar den. Hur är det med räckvidd och har den aktiv kylning av batteriet?
Nya versionen Leaf e+ med 62 kWh batteripaket kostar från 482.500 kronor. Du kan beställa redan nu och de första Leaf e+, levereras kring maj.
Räckvidd: 364 km (EPA) +50%, tidigare 40 kWh, +121,7 km
Batteri: 62 kWh litium-ion batteri, 25% procent effektivare
Laddning: CHAdeMO, 70 till 100 kWh. Laddtiden uppges vara den samma som 40 kWh
Elmotor: 160 kWh, 215 hk, + 36% bättre, vilket ger bättre acceleration, och högre hastighet. Ca: 13% snabbare. 0-100 kmh 7.3 sekunder.
Nissan ProPilot: Autopilot på nivå 2.
Aktiv kylning: NEJ! Denna så efterfrågade uppgradering saknas vilket är en rejäl besvikelse!
En aktiv kylning av batteriet är önskvärd då det reducerar laddningstiden på batteriet när du närmar dig slutet av laddningen och skall ladda upp till 80-90% vilket är optimalt för livslängdens skull
Pris: 360.000 dollar – 482 500 kronor i Sverige.
Tillgänglig: Beställning går att göra enligt uppgift redan idag?
Lanseras i USA under våren 2019. Uppgift när den kommer till norden och Europa saknas. Men om man gissar så kan vi väl säga till sommaren för att vara på den säkra sidan? Senaste uppdatering i Nettavisen – Norge - https://www.nettavisen.no/motor/nissan- ... 77833.html
Länk: http://blog.ho-form.se/?p=8302
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Nya Nissan Leaf
"Pris: 360.000 dollar – Från 422.500 k i Sverige."
Nisan Leaf e+ 62kWh.
Pris 36.000 dollar. I Sverige 482.500kr.
Nisan Leaf e+ 62kWh.
Pris 36.000 dollar. I Sverige 482.500kr.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension