Nya Nissan Leaf

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Mickep skrev:
Har hört att de skall göra bilen längre (sedan var det något om batteriet som jag har förträngt) men det kan tolkas som om det behövs en ny platta.
8 år som sagt i slutet av livscykeln och det borde finnas rum att göra tillverkingen billigare och enklare för kommande version.
Det är många olika små saker som gör att jag tror på en ny bil. Öppnar man motorhuven och där är fullsmetat med saker så måste det ju vara dyrare att bygga än om det bara är luft där som på Tesla. Nissans motorpaket är ju gigantiskt för det lilla som det gör.

Tänk om man lagt batterierna underst, gjort en liten motor som förblir på 80kW men inte är större än den behöver, sedan en 16A 3fas laddare till det. Sänk bilens hjulupphängning med 70mm och takhöjden med samma 70mm. Vi kan ju behålla "samma" 40kWh fast i kyld LG version och få en bil som går längre än vad dagens leaf med 64kWh skulle göra. På något vis är det dit vi måste komma. Effektivare bilar som laddar fortare på lägre ineffekter. När Tesla gör detta med Model 3 så kan ju inte Nissan komma med en 10år gammal bil och tro att dom kan sälja den billigare i serier som är mindre. Det går liksom inte ihop sig.

Gillar VW I.D Neo, hoppas den blir en Tesla light till lägre pris och rimlig prestanda. För min del gärna utan både takräcke och dragkrok, men gärna med en hatch back ;-)

Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av vigge50 »

Henrik Torphammar skrev:
Mickep skrev:
Har hört att de skall göra bilen längre (sedan var det något om batteriet som jag har förträngt) men det kan tolkas som om det behövs en ny platta.
8 år som sagt i slutet av livscykeln och det borde finnas rum att göra tillverkingen billigare och enklare för kommande version.
Det är många olika små saker som gör att jag tror på en ny bil. Öppnar man motorhuven och där är fullsmetat med saker så måste det ju vara dyrare att bygga än om det bara är luft där som på Tesla. Nissans motorpaket är ju gigantiskt för det lilla som det gör.
Kan inte hålla med här, tar du ut frunken i en Model S så ser du att de har mängder av kylning, datorer, AC mm där under men tack vare att utrymmet framför kupén är så stor så kan de även ha förvaring. Förläng Leaf med en halvmeter framtill så kan du säkert få plats med en frunk, men skulle detta ses som innovation? Tesla kan mycket väl ha bättre packning av olika komponenter men att ha frunken som bevis på att det är bättre går inte.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

Nissan har helt enkelt inte haft någon brainstorming innan de designade motorutrymmet. Jag har aldrig sett en elmotor som ser ut så mycket som en bensinmotor någonstanns tidigare. Dessa bilar, även Teslan, kommer att se lika roliga ut som de första bilarna som såg ut som hästvagnar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Jerker »

Henrik Torphammar skrev:
Det är många olika små saker som gör att jag tror på en ny bil. Öppnar man motorhuven och där är fullsmetat med saker så måste det ju vara dyrare att bygga än om det bara är luft där som på Tesla. Nissans motorpaket är ju gigantiskt för det lilla som det gör.
Nu är det väl iofs så att det är minst lika fullsmetat med saker i utrymmena under motorhuven och runt frunken i en Tesla. Just för att lyckas få till en frunk. Så just i kostnadsaspekten föreligger det nog ingen skillnad.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

Nu med borttagen tull på 10% på japanska bilar, kan man ju hoppas på att Nissan Leaf sjunker med 10% i pris.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av bylund »

Fast de tillverkas väl i Storbritannien för den svenska marknaden?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:
Nu med borttagen tull på 10% på japanska bilar, kan man ju hoppas på att Nissan Leaf sjunker med 10% i pris.
Leaf byggs ju i England för Europa marknaden så tyvärr händer nog inget....
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av 12man »

chaffis75 skrev:
Zalman3 skrev:
Nu med borttagen tull på 10% på japanska bilar, kan man ju hoppas på att Nissan Leaf sjunker med 10% i pris.
Leaf byggs ju i England för Europa marknaden så tyvärr händer nog inget....
Brexit?.....
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Nissan har helt enkelt inte haft någon brainstorming innan de designade motorutrymmet. Jag har aldrig sett en elmotor som ser ut så mycket som en bensinmotor någonstanns tidigare. Dessa bilar, även Teslan, kommer att se lika roliga ut som de första bilarna som såg ut som hästvagnar.
Titta under huven på en e-Golf. De har verkligen lyckats att låta det se ut som en bensinmotor. Det är nästan komiskt, det sitter ju bokstavligen inte en enda pryl där som finns i en bensinbil, förutom 12V batteriet, men ändå så ser det nästan ut så. Egentligen skulle det finnas massvis med plats för en frunk, men icke. Man kan ju undra varför de har gjort så. Är det av tillverkningsskäl kanske? Eller sitter man så djupt i fossilträsket att man vill att det ser ut som förr?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
LarsL skrev:
Nissan har helt enkelt inte haft någon brainstorming innan de designade motorutrymmet. Jag har aldrig sett en elmotor som ser ut så mycket som en bensinmotor någonstanns tidigare. Dessa bilar, även Teslan, kommer att se lika roliga ut som de första bilarna som såg ut som hästvagnar.
Titta under huven på en e-Golf. De har verkligen lyckats att låta det se ut som en bensinmotor. Det är nästan komiskt, det sitter ju bokstavligen inte en enda pryl där som finns i en bensinbil, förutom 12V batteriet, men ändå så ser det nästan ut så. Egentligen skulle det finnas massvis med plats för en frunk, men icke. Man kan ju undra varför de har gjort så. Är det av tillverkningsskäl kanske? Eller sitter man så djupt i fossilträsket att man vill att det ser ut som förr?
Jag tror att man sitter fast i fossiltänkandet. Man planerar motorrummet som på en fossilbil trots att man inte behöver komma åt det som finns där på daglig basis. Man behöver inte kolla oljan, kylarvätska, byta tändstift osv. men ändå placerar man komponenterna som om man behövde det Man hade säker kunnat stoppa undan grejerna längre ner och åt sidorna och därmed fått till en frunk (på Sion har man gjort det trots kort front) men man har bara inte tänkt som elbilsbyggare. Ytterligare ett exempel på hur Tesla har tänkt om från början när man har konstruerat sina bilar.
N H
elbilist
Inlägg: 60
Blev medlem: 02 apr 2016 17:32

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av N H »

Det skulle ju kunna vara så att de redan har en huv och öppningskomponenter som inte är gjord för daglig användning. Då blev det för mycket nytt! ;)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Teslaspolen »

På en eGolf kan jag förstå det då det är en rakt av konverterad fossil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av mati »

Teslaspolen skrev:
På en eGolf kan jag förstå det då det är en rakt av konverterad fossil.
Ja, iofs. Jag kan förstå varför de inte har gjort någon frunk, för det hade inneburit en massa ändringar kring huven och så. Det är begrigligt. Men varför måste man utforma motorn, invertern och transmissionen så att det ser ut som en bensinmotor med växellåda undertill och någon form av cylinderhuvud ovanpå? Det hela är en jätteklump med tanke på enkelheten. Vad innehåller klumpen för hemligheter? Titta på motorn, drivningen och invertern på en Tesla. Större än så behöver det uppenbarligen inte vara. Det kanske är ändå så att de har gömt en hemlig dieselmotor nånstans som inte används. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Leo »

Man kanske har utformat de som på fossilversionerna för att behöva ändra så lite som möjligt i produktionsprocesserna i flödet av att bygga bilar?

Tex robotarnas arbetsmönster, fixturernas/verktygspoletternas/vagnarnas utformning för att transportera och jobba med de olika bildelarna.

Arbetsinstruktioner till byggarna, användning av specialverktyg. Slippa lägga pengar på att designa om olika fästpunkter, stag, kabeldragningar osv.

Fått direktiv inom vilka fysiska områden olika grejor får/ska placeras osv.

Sen är man säkerligen påverkad av ”fossilarvet/tänket” för hur man bygger upp en bil också. Lättare att göra på det sätt man är ”van” helt enkelt.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Walker »

mati skrev:
Teslaspolen skrev:
På en eGolf kan jag förstå det då det är en rakt av konverterad fossil.
Ja, iofs. Jag kan förstå varför de inte har gjort någon frunk, för det hade inneburit en massa ändringar kring huven och så. Det är begrigligt. Men varför måste man utforma motorn, invertern och transmissionen så att det ser ut som en bensinmotor med växellåda undertill och någon form av cylinderhuvud ovanpå? Det hela är en jätteklump med tanke på enkelheten. Vad innehåller klumpen för hemligheter? Titta på motorn, drivningen och invertern på en Tesla. Större än så behöver det uppenbarligen inte vara. Det kanske är ändå så att de har gömt en hemlig dieselmotor nånstans som inte används. ;)
Då måste jag fråga dig mati: kan man inte placera en plastlåda med lick -typ IKEA förvaring- i ”motorrummet” för att lägga alla kablar i? Jag tänkte mig den lösningen ich eycka ur dubbelbotten i skuffen. Dels så får man mer utrymme att packa, dels tycker jag det är helt sinnesrubbat att placera laddkablar UNDER all packning man ev har med sig.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Det är detta jag menar blir dyrare än att bygga en frunk. Inte att bygga frunken i sig utan att man inte tar till vara på resurserna genom att bygga mindre prylar.

Laddare på 3.7kW som väger 30kg!! Ta bort laddaren och dit med Ikea-lådan.

I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

Tänket eller bristen på nytänkande är det som gör att fossiltillverkarna ligger efter.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av bonath »

Walker skrev:
mati skrev:
Teslaspolen skrev:
På en eGolf kan jag förstå det då det är en rakt av konverterad fossil.
Ja, iofs. Jag kan förstå varför de inte har gjort någon frunk, för det hade inneburit en massa ändringar kring huven och så. Det är begrigligt. Men varför måste man utforma motorn, invertern och transmissionen så att det ser ut som en bensinmotor med växellåda undertill och någon form av cylinderhuvud ovanpå? Det hela är en jätteklump med tanke på enkelheten. Vad innehåller klumpen för hemligheter? Titta på motorn, drivningen och invertern på en Tesla. Större än så behöver det uppenbarligen inte vara. Det kanske är ändå så att de har gömt en hemlig dieselmotor nånstans som inte används. ;)
Då måste jag fråga dig mati: kan man inte placera en plastlåda med lick -typ IKEA förvaring- i ”motorrummet” för att lägga alla kablar i? Jag tänkte mig den lösningen ich eycka ur dubbelbotten i skuffen. Dels så får man mer utrymme att packa, dels tycker jag det är helt sinnesrubbat att placera laddkablar UNDER all packning man ev har med sig.
Gjorde en sån på Lille Lalle men den blev väldigt instabil efter att jag skurit till passformen. Ska se om jag har några bilder...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av rockard »

mati skrev:
LarsL skrev:
Nissan har helt enkelt inte haft någon brainstorming innan de designade motorutrymmet. Jag har aldrig sett en elmotor som ser ut så mycket som en bensinmotor någonstanns tidigare. Dessa bilar, även Teslan, kommer att se lika roliga ut som de första bilarna som såg ut som hästvagnar.
Titta under huven på en e-Golf. De har verkligen lyckats att låta det se ut som en bensinmotor. Det är nästan komiskt, det sitter ju bokstavligen inte en enda pryl där som finns i en bensinbil, förutom 12V batteriet, men ändå så ser det nästan ut så. Egentligen skulle det finnas massvis med plats för en frunk, men icke. Man kan ju undra varför de har gjort så. Är det av tillverkningsskäl kanske? Eller sitter man så djupt i fossilträsket att man vill att det ser ut som förr?
Tibor skrev om E-Golf och gjorde liknande observationer, och även tändningen, tyckte det var väldigt underhållande när jag läste den :D
http://teslaclubsweden.se/volkswagen-e-golf-provkord/
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

Hmm, vore ganska smart om man kunde hänga in väskorna med laddkablar i motorutrymmet. Nu tar de ju en hel del plats i bakluckan och blir svåra att komma åt när man packat fullt.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av 12man »

Henrik Torphammar skrev:
Det är detta jag menar blir dyrare än att bygga en frunk. Inte att bygga frunken i sig utan att man inte tar till vara på resurserna genom att bygga mindre prylar.

Laddare på 3.7kW som väger 30kg!! Ta bort laddaren och dit med Ikea-lådan.

Finns en hel del besparingspotential där, färre prylar är bra
ms 76132 "Eleamore"
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Från fler håll börjar det nu antydas att LG cellerna till 60kWh inte är klara. Googlade lite och sprang på rykten om 48kWh Leaf med TMS i väntan på 60kWh paketen.

För min del hade 48kWh med kylning varit helt okej, hoppas bara Nissan och/eller LG får tummen ur snart och gör ett tempererat batteri om än bara 48kWh. Det är faktiskt helt okej i en Leaf.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av apkungen »

Får gärna fixa 100kW snabbladdning också. Har sett bilder på en leaf som laddar med 100kW drygt, kanske är 48kWh packet.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av vigge50 »

Nu har 2019 års modell av Leaf presenterats i USA men något större batteri blir det tydligen inte än, det ska komma senare.

https://electrek.co/2018/09/14/nissan-l ... e-version/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

Nissan kanske tvingas lägga ner sin fabrik i England där man tillverkar Leaf.

"Japanska Nissan är senast ut att varna den brittiska regeringen för effekterna som ett uteblivet brexitavtal kan ha på företagets verksamhet i landet, skriver The Guardian.Enligt bolaget kan det...

Japanska Nissan är senast ut att varna den brittiska regeringen för effekterna som ett uteblivet brexitavtal kan ha på företagets verksamhet i landet, skriver The Guardian.

Enligt bolaget kan det bli tal om rejäla störningar i produktionen om man tvingas vänta på bildelar vid gränsen till följd av införda tullar.

Om Storbritannien träder ur EU utan ett avtal kommer man att behöva agera i enlighet med reglerna från Världshandelsorganisationen, WTO. Dessa sätter en tull på 4,5 procent för bildelar och 10 procent på färdiga bilar.

Bolaget har tidigare uppskattat att ett uteblivet brexitavtal väntas medföra 500 miljoner pund i ytterligare kostnader till Sunderland-fabriken som sysselsätter 8 000 anställda. Totalt är ytterligare 30 000 anställda hos brittiska underleverantörer beroende av Nissan-fabriken.

Vid sidan av Nissan har under veckan chefer för Toyota, BMW och PSA-gruppen, som äger brittiska Vauxhall, meddelat att de förmodligen kommer reducera sina verksamheter i Storbritannien om det blir en hård brexit."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar