Nya Nissan Leaf

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av vigge50 »

nek0 skrev:
vigge50 skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:
Inte ens tesla laddar 50kWh på en timme
"nek0s lag" gäller fortfarande... Ta motsatsen av det han påstår så har man sanningen.
Den bilden säger motsatsen, 100D laddar 60 kWh på 37 minuter. Visst, om du kollar på bilden för 100D så har de tagit nästan två timmar att få 100 kWh men det är ett fall där vi inte har en aning om det är vanliga förhållanden. Ska vi verkligen ta ett fall och anta att det är standard när vi har data som visar motsatsen?
aha snabbast till 100km/h och sedan
laddar snabbast till 50% och sedan?
man kan alltid hitta på
Kör 0-100kWh vad blir snittet?
Hur skall man klämma 50kWh i en Leaf som har 40kWh batteri
Bilden förklarar mycket tycker jag för vi pratar om snabbaste super laddaren på 120kW .
Sedan skall vi väl ladda flera gånger under dagen om vi reser långt och vad blir då laddtiderna?
Jag kan springa 100km/ h första 2 dm :)
Men än en gång, det är ett fall, du vet inte om det är normala omständigheter och sen hur ofta står Tesla ägare och laddar ända till fullt? Du ser själv, just när bilden är tagen så laddar den endast med 4kW. Om du letar på forumet lite så kan du hitta de som endast fått ut runt 30 kW när de laddar på SuperCharger pga kallt batteri mm så varför inte utgå från det?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av nek0 »

vigge50 skrev:
nek0 skrev:
vigge50 skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:
Inte ens tesla laddar 50kWh på en timme
"nek0s lag" gäller fortfarande... Ta motsatsen av det han påstår så har man sanningen.
Den bilden säger motsatsen, 100D laddar 60 kWh på 37 minuter. Visst, om du kollar på bilden för 100D så har de tagit nästan två timmar att få 100 kWh men det är ett fall där vi inte har en aning om det är vanliga förhållanden. Ska vi verkligen ta ett fall och anta att det är standard när vi har data som visar motsatsen?
aha snabbast till 100km/h och sedan
laddar snabbast till 50% och sedan?
man kan alltid hitta på
Kör 0-100kWh vad blir snittet?
Hur skall man klämma 50kWh i en Leaf som har 40kWh batteri
Bilden förklarar mycket tycker jag för vi pratar om snabbaste super laddaren på 120kW .
Sedan skall vi väl ladda flera gånger under dagen om vi reser långt och vad blir då laddtiderna?
Jag kan springa 100km/ h första 2 dm :)
Men än en gång, det är ett fall, du vet inte om det är normala omständigheter och sen hur ofta står Tesla ägare och laddar ända till fullt? Du ser själv, just när bilden är tagen så laddar den endast med 4kW. Om du letar på forumet lite så kan du hitta de som endast fått ut runt 30 kW när de laddar på SuperCharger pga kallt batteri mm så varför inte utgå från det?[/quote]


Pga påståendet att man laddar 50kWh på en timme.
Att det aldrig är problem med laddningen det går alltid på 20-30minn.
Man Laddar alltid hemma vem orkar köra till pumpen för att tanka.
Därför vill jag att de som har elbilar idag skriver som det är och inte lurar folk.
Alla nyblivna elbils ägare läser inte allt som finns om elbilar utan litar på folk som skriver om sina bilar och sedan upptäcker att allt inte är sant och blir då besvikna

blev fel med citaten :(
Senast redigerad av nek0, redigerad totalt 1 gånger.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av vigge50 »

Hör ett klipp som laddar 0-90% på 1:10, tar de sista 10 kWh verkligen när de har 40 kW när de når 90%? Alltså, den har nästan samma effekt när den når 90% som Nissan Leaf har som maximalt.

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Hittade funktionen ignorerainlägg, det hjälper ;)
Ahh, inte sett förut. Jag tycker dock det är ganska roligt att han skriker sig hes efter uppmärksamhet i varenda tråd. Fortfarande inte helt säker på om det är på riktigt eller ej :lol:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

Fast snackar vi Nissan Leaf 2.0 60kWh så är det väl bättre att ta fakta från Nissan Leaf 30kWh än från Tesla?
Tesla laddar ju också faktiskt till 100% Nissan har ju valt att låsa de översta 6-10% av batteriet. Därför håller Nissan högre fart upp emot 90%, det är ju bara 75% egentligen.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av joel80 »

lator skrev:
joel80 skrev:
Zalman3 skrev:
Snabbaste laddning har faktiskt Ioniq med 23 minuter till 80%.

Kollar man minut per km har Ioniqen snabbare laddning än Tesla!

Man klarar runt 20-22 mil med en ioniq i motorvägsfart (i allafall när det inte är massa minusgrader) med dess 28kwh batteri. Det är runt 1,3kwh/mil.

Laddning i i allfall 70kwh ger alltså om man räknar med 1,3kwh/mil 528km/h i laddningshastighet under den tid som batteriet kan ta emot det.
Om man får 100kw vid en Supercharger ger det 500km/h. (med en förbrukning på 2kwh/mil) För Model X blir det inte riktigt så bra heller...

Det är det som verkligen lockar mig med Ioniqen inför bilbyte om ett år. Och får dom till en ny Ioniq med 10 mil till räckvidd, plus en app (som faktiskt skulle kunna vara avgörande för köp eller inte) blir det ännu svårare att välja nått annat.

Sen är det såklart så att i nuläget finns det väldigt få laddare som kan ge Ioniqen 70kw... men det blir förhoppningsvis bättre kommande år. Och även med 45-50kw från nuvarande laddare får man i 345-380km/h.
Ionic är en av de snålaste elbilarna på marknaden helt klart men man får nog vara lite realistisk och inse att när temperaturen hamnar ner mot nollan eller under så kommer man inte 20 - 22 mil längre. EN bil har vi kört som var väldigt snål men de flesta verkar vilja ha minst 16 kWh/100 km när det är lite kallare. Visserligen så har samtidigt Ionic mer tillgänglig energi än angiven men räknar vi på det så kommer vi max 20 mil på vintern och då pratar vi inte motorvägsfart (som förövrigt kan vara allt mellan 90 och 120 km/h). Laddningen går snabbt ja, men inte mer än 50 kW i snitt på en 10 - 80 laddning och då pratar vi delta-laddare på 100 kW... Jag skulle vilja påstå att Ionic går längre än en 30-Leaf men får nog se sig slagen av den "nya" Leafen.
Jag provade bilen när det var runt 10 grader ute. Körde bara ca 10 mil, men hade en förbrukning på ca 1,2kwh/mil och hade drygt 11 mil kvar enligt bilen när jag lämnade tillbaka den. Då var den 94% laddad när jag tog den.
Jag skrev alltså "i allafall när det inte är massa minusgrader". Av mina 10 mil var ca 5 mil motorväg i 120km/h, resterande var stadstrafik och "förort", där jag testade blien lite extra och inte alls körde snålt.

En Tesla behöver ju också lite mer kwh per mil i kyla...
Min poäng var att Ioniqen laddar minst lika snabbt som en Tesla sett till km per minut man får i. Att man måste stanna och ladda betydligt tidigare, och oftare, förstår alla. Men på en långresa blir laddtiden inte så fasligt mycket längre med en Ioniq (om dom nu får upp snabbladdare med +70kw längst med vägarna. Och om dom som det är sagt ökar batteriet i Ioniqen så att man har 30-35 mils räckvidd kommer det bli en bil som man mycket väl kan köra långresor med utan större problem än med en Tesla.


Jag tycker det är mäkligt att inga av de andra nyligen släppta elbilar har stöd för snabbare laddning än 45-50kw. Trodde faktiskt att nya Leaf skulle matcha Ioniqen i allafall.
Hoppas få se en förändring där kommande år.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Fast snackar vi Nissan Leaf 2.0 60kWh så är det väl bättre att ta fakta från Nissan Leaf 30kWh än från Tesla?
Tesla laddar ju också faktiskt till 100% Nissan har ju valt att låsa de översta 6-10% av batteriet. Därför håller Nissan högre fart upp emot 90%, det är ju bara 75% egentligen.
Det är helt klart en sak att ta hänsyn till, Tesla gör det möjligt att ladda upp till 100% till skillnad från många andra vilket gör att många andra inte tappar på samma sätt mot slutet.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av 12man »

men den "nya" leafen vi sett är ju egentligen en facelift, leaf 3 (med 60kwh) vets det inte mycket om ännu, kanske t.o.m får typ2 kontakt, kanske de röjer upp under huven också?
ms 76132 "Eleamore"
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

nek0 skrev:
Om vi tar min påstående att inte ens tesla laddar 50kWh på en timme och påstående att Leaf laddar 50kWh på en timme vilken av de är mer felaktig?
Ingen sa att du måste ladda alla kWh samtidigt. Ingen säger du måste ladda fullt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av nek0 »

Henrik Torphammar skrev:
nek0 skrev:
Om vi tar min påstående att inte ens tesla laddar 50kWh på en timme och påstående att Leaf laddar 50kWh på en timme vilken av de är mer felaktig?
Ingen sa att du måste ladda alla kWh samtidigt. Ingen säger du måste ladda fullt.
Nej ingen sa det men man sa att man trycker in 50kWh i en Leaf på en timme. Det är det jag tycker är felaktigt.
Man pratar om en bil som ingen har sett och påstår att den laddar med 50kWh på en timme
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

nek0 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
nek0 skrev:
Om vi tar min påstående att inte ens tesla laddar 50kWh på en timme och påstående att Leaf laddar 50kWh på en timme vilken av de är mer felaktig?
Ingen sa att du måste ladda alla kWh samtidigt. Ingen säger du måste ladda fullt.
Nej ingen sa det men man sa att man trycker in 50kWh i en Leaf på en timme. Det är det jag tycker är felaktigt.
Man pratar om en bil som ingen har sett och påstår att den laddar med 50kWh på en timme
Från 2010 har Leaf kunnat ladda med på pappret 50kW, i praktiken 47.5kW vilket ja, då inte blir 50. Men du kan ladda 47.5kWh på en timme i vart fall. På samma snabbladdare kan Tesla inte ladda alls.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av vigge50 »

Henrik Torphammar skrev:
nek0 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
nek0 skrev:
Om vi tar min påstående att inte ens tesla laddar 50kWh på en timme och påstående att Leaf laddar 50kWh på en timme vilken av de är mer felaktig?
Ingen sa att du måste ladda alla kWh samtidigt. Ingen säger du måste ladda fullt.
Nej ingen sa det men man sa att man trycker in 50kWh i en Leaf på en timme. Det är det jag tycker är felaktigt.
Man pratar om en bil som ingen har sett och påstår att den laddar med 50kWh på en timme
Från 2010 har Leaf kunnat ladda med på pappret 50kW, i praktiken 47.5kW vilket ja, då inte blir 50. Men du kan ladda 47.5kWh på en timme i vart fall. På samma snabbladdare kan Tesla inte ladda alls.
Han syftar på att Nissan Leaf inte har ett batteri på 50 kWh vilket gör att du kan inte ladda så mycket. När det kommer till Tesla som enkelt klarar 50 kWh på en timme så måste han dock ändra förutsättningarna och räknar då över hela tiden upp till 100 kWh. Om man däremot tar en Tesla med mjukvarustrypt 75 kWh batteri som kanske är lite mer mjukvarustrypt än andra så borde inte det vara några problem att snitta över 50 kW från 0-100%.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av nek0 »

Henrik Torphammar skrev:
nek0 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
nek0 skrev:
Om vi tar min påstående att inte ens tesla laddar 50kWh på en timme och påstående att Leaf laddar 50kWh på en timme vilken av de är mer felaktig?
Ingen sa att du måste ladda alla kWh samtidigt. Ingen säger du måste ladda fullt.
Nej ingen sa det men man sa att man trycker in 50kWh i en Leaf på en timme. Det är det jag tycker är felaktigt.
Man pratar om en bil som ingen har sett och påstår att den laddar med 50kWh på en timme
Från 2010 har Leaf kunnat ladda med på pappret 50kW, i praktiken 47.5kW vilket ja, då inte blir 50. Men du kan ladda 47.5kWh på en timme i vart fall. På samma snabbladdare kan Tesla inte ladda alls.
Ok, fån först kWh till sista kWh snitt 47,5kW ?
Har ingen Leaf själv och har inte heller sett på YouTube att det går så snabbt. Det jag sett var att om man åker långt so blir laddningen alt långsammare ju fler laddningar man behöver under resan. Det kanske är fejk vad vet jag.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av bylund »

Henrik Torphammar skrev:
Från 2010 har Leaf kunnat ladda med på pappret 50kW, i praktiken 47.5kW vilket ja, då inte blir 50. Men du kan ladda 47.5kWh på en timme i vart fall. På samma snabbladdare kan Tesla inte ladda alls.
Med adapter går det finfint att ladda en Tesla på Chademo. Så inte ladda alls stämmer inte riktigt, även om man behöver rätt utrustning med sig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

12man skrev:
men den "nya" leafen vi sett är ju egentligen en facelift, leaf 3 (med 60kwh) vets det inte mycket om ännu, kanske t.o.m får typ2 kontakt, kanske de röjer upp under huven också?
Mitt resonemang gick ut på att ”dagens” Leaf skulle få 60kWh och att den då skulle fungera utmärkt med 50kW laddning.

Enligt säljare kommer Leaf 2 komma med Typ2 intag i EU.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
12man skrev:
men den "nya" leafen vi sett är ju egentligen en facelift, leaf 3 (med 60kwh) vets det inte mycket om ännu, kanske t.o.m får typ2 kontakt, kanske de röjer upp under huven också?
Mitt resonemang gick ut på att ”dagens” Leaf skulle få 60kWh och att den då skulle fungera utmärkt med 50kW laddning.

Enligt säljare kommer Leaf 2 komma med Typ2 intag i EU.
Ja finns de inte t.o.m bilder på nya leaf med typ 2 uttag har jag för mig jag sett... Däremot tydfer allt på att de fortfarande handlar om 1 fas laddning men bättre ändå att de åtminstone går över till typ 2 uttag.
Vad de gäller 60kWh batteriet så säger väl åtminstone rykten att denna ska få stöd för 150kW ladd effekt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Bjelke »

chaffis75 skrev:
LarsL skrev:
12man skrev:
men den "nya" leafen vi sett är ju egentligen en facelift, leaf 3 (med 60kwh) vets det inte mycket om ännu, kanske t.o.m får typ2 kontakt, kanske de röjer upp under huven också?
Mitt resonemang gick ut på att ”dagens” Leaf skulle få 60kWh och att den då skulle fungera utmärkt med 50kW laddning.

Enligt säljare kommer Leaf 2 komma med Typ2 intag i EU.
Ja finns de inte t.o.m bilder på nya leaf med typ 2 uttag har jag för mig jag sett... Däremot tydfer allt på att de fortfarande handlar om 1 fas laddning men bättre ändå att de åtminstone går över till typ 2 uttag.
Vad de gäller 60kWh batteriet så säger väl åtminstone rykten att denna ska få stöd för 150kW ladd effekt.
Stämmer nog för i pdf:en jag fick så är det specat typ 2-uttag (men bara enfasladdning).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Teslaspolen »

Det stämmer, har sett på film att Leafen får Typ-2 plus CHAdeMO (hur tänkte Nissan här?), och samma laddare som gamla Leaf, dvs enfas med normal strömstyrka, och en med högre strömstyrka som ingen vanligt person ha hemma i Sverige...

Hoppas verkligen 60 kWh versionen får trefas, annars blir det en pina att ladda.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

nek0 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
nek0 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
nek0 skrev:
Om vi tar min påstående att inte ens tesla laddar 50kWh på en timme och påstående att Leaf laddar 50kWh på en timme vilken av de är mer felaktig?
Ingen sa att du måste ladda alla kWh samtidigt. Ingen säger du måste ladda fullt.
Nej ingen sa det men man sa att man trycker in 50kWh i en Leaf på en timme. Det är det jag tycker är felaktigt.
Man pratar om en bil som ingen har sett och påstår att den laddar med 50kWh på en timme
Från 2010 har Leaf kunnat ladda med på pappret 50kW, i praktiken 47.5kW vilket ja, då inte blir 50. Men du kan ladda 47.5kWh på en timme i vart fall. På samma snabbladdare kan Tesla inte ladda alls.
Ok, fån först kWh till sista kWh snitt 47,5kW ?
Har ingen Leaf själv och har inte heller sett på YouTube att det går så snabbt. Det jag sett var att om man åker långt so blir laddningen alt långsammare ju fler laddningar man behöver under resan. Det kanske är fejk vad vet jag.
Ja, jag har inte jättemycket över för Leaf, men den laddar faktiskt på ganska bra från noll upp till säg 90%. Du kan alltså plocka 50kWh på en timme i det närmaste. Tesla har en mycket mer konservativ ramp trots vattenkylningen vilket förvånar mig.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av vigge50 »

Henrik Torphammar skrev:
nek0 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
nek0 skrev:
Nej ingen sa det men man sa att man trycker in 50kWh i en Leaf på en timme. Det är det jag tycker är felaktigt.
Man pratar om en bil som ingen har sett och påstår att den laddar med 50kWh på en timme
Från 2010 har Leaf kunnat ladda med på pappret 50kW, i praktiken 47.5kW vilket ja, då inte blir 50. Men du kan ladda 47.5kWh på en timme i vart fall. På samma snabbladdare kan Tesla inte ladda alls.
Ok, fån först kWh till sista kWh snitt 47,5kW ?
Har ingen Leaf själv och har inte heller sett på YouTube att det går så snabbt. Det jag sett var att om man åker långt so blir laddningen alt långsammare ju fler laddningar man behöver under resan. Det kanske är fejk vad vet jag.
Ja, jag har inte jättemycket över för Leaf, men den laddar faktiskt på ganska bra från noll upp till säg 90%. Du kan alltså plocka 50kWh på en timme i det närmaste. Tesla har en mycket mer konservativ ramp trots vattenkylningen vilket förvånar mig.
Det kan nog ha att göra med batterikemin, den är betydligt mer energitätare när det kommer till Wh/liter och Wh/kg men har inte samma möjligheter när det kommer till in och ur laddning. Koenigsegg kan ju få ut 525 kW från deras batteri på 4,5 kWh, förhållanden som Tesla inte kommer i närheten av om det stämmer att de inte kunde få ut lika mycket effekt från 85 kW batteriet som 90 kWh batteriet. Om anledningen till snabbare acceleration på P100D också är batteriet så är det ytterligare ett tecken på begränsningar i kemin.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Monark1954 »

Filosoferar över det höga Nissan Leaf intresset på forumet.
Är det för att bilen inte finns att köra än, mycket att spekulera om tills vi vet?
Bilen är prisvärd?
Provkörning får ske i februari, alla fall i Umeå.

Sällan pratar vi om Norges mest sålda elbil 2017 e-golf eller Hyundai Ioniq.

Alla tre är bra elbilar men olika.

Hyundai Ioniq förmodligen regerande mästare i låg förbrukning. Fullspäckad med utrustning.
Kan inte vara misstro för bilar för den delen av klotet då Leafen är från samma del av klotet.
Extremt få registrerade än men det kanske ökar.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... &start=460

E-golf, klart dyrast.
Hoppas den är lika driftsäker som Leafen och trevlig att köra. Annars blir frun missnöjd som gillar Leafen som pendlarbil.
Våra synpunkter för har vi mest skrivit här:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... hilit=golf
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av vigge50 »

Monark1954 skrev:
Filosoferar över det höga Nissan Leaf intresset på forumet.
Är det för att bilen inte finns att köra än, mycket att spekulera om tills vi vet?
Bilen är prisvärd?
Provkörning får ske i februari, alla fall i Umeå.

Sällan pratar vi om Norges mest sålda elbil 2017 e-golf eller Hyundai Ioniq.

Alla tre är bra elbilar men olika.

Hyundai Ioniq förmodligen regerande mästare i låg förbrukning. Fullspäckad med utrustning.
Kan inte vara misstro för bilar för den delen av klotet då Leafen är från samma del av klotet.
Extremt få registrerade än men det kanske ökar.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... &start=460

E-golf, klart dyrast.
Hoppas den är lika driftsäker som Leafen och trevlig att köra. Annars blir frun missnöjd som gillar Leafen som pendlarbil.
Våra synpunkter för har vi mest skrivit här:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... hilit=golf
Du skriver att det sällan är diskussion om Ioniq och så länkar du till en av flera trådar om den som har över 460 inlägg, har den inte diskuterats menar du? Nissan Leaf är världens mest sålda elbil och nu har den kommit med längre räckvidd, det är väll inte så konstigt att den diskuteras?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av mati »

Monark1954 skrev:
Filosoferar över det höga Nissan Leaf intresset på forumet.
Är det för att bilen inte finns att köra än, mycket att spekulera om tills vi vet?
Leaf har i mångas ögon varit den enda vettiga elbilen under många år. Ganska stor, hyfsat med räckvidd, inte astronomiskt dyr. Den är världens mest sålda elbil och det säger en del. Trots utseendet har folk köpt den. ;) Mycket talar för att Leaf2 blir ännu bättre och populärare.
Ioniq har ju inte funnits så länge. Framförallt har det varit svårt att få tag på den, och det är väl fortfarande ganska långa leveranstider. Men jag ser allt fler Ioniq på vägarna. Den bilen blir nog populär. Helt klart.
E-Golf har funnits ett antal år, och i Norge är den väldigt vanlig. Men i resten av världen är den en underdog. Den hade med sina små batterier och det höga priset ingen chans att konkurrera med Leaf & Co. Få har ens märkt att den har återuppstått med mycket större batterier och lägre förbrukning till samma pris som föregångaren. Och att VW gör allt för att inte behöva sälja den gör saken inte bättre.
E-Golfens fördel är att den är så normal. Den sticker inte ut, och har man kört Golf förut så känner man igen sig. Jag tog körkort på en Golf 2, och den var lättkörd redan då. Same but different.
Ändå så tror jag inte att e-Golf har en chans mot Nya Leaf. Priset och den långa leveranstiden, plus att ingen vet att den finns, kommer att hålla försäljningssiffrorna nere. Förmodligen precis som VW vill.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av iAkita »

mati skrev:
Monark1954 skrev:
Filosoferar över det höga Nissan Leaf intresset på forumet.
Är det för att bilen inte finns att köra än, mycket att spekulera om tills vi vet?
Leaf har i mångas ögon varit den enda vettiga elbilen under många år. Ganska stor, hyfsat med räckvidd, inte astronomiskt dyr. Den är världens mest sålda elbil och det säger en del. Trots utseendet har folk köpt den. ;) Mycket talar för att Leaf2 blir ännu bättre och populärare.
Ioniq har ju inte funnits så länge. Framförallt har det varit svårt att få tag på den, och det är väl fortfarande ganska långa leveranstider. Men jag ser allt fler Ioniq på vägarna. Den bilen blir nog populär. Helt klart.
E-Golf har funnits ett antal år, och i Norge är den väldigt vanlig. Men i resten av världen är den en underdog. Den hade med sina små batterier och det höga priset ingen chans att konkurrera med Leaf & Co. Få har ens märkt att den har återuppstått med mycket större batterier och lägre förbrukning till samma pris som föregångaren. Och att VW gör allt för att inte behöva sälja den gör saken inte bättre.
E-Golfens fördel är att den är så normal. Den sticker inte ut, och har man kört Golf förut så känner man igen sig. Jag tog körkort på en Golf 2, och den var lättkörd redan då. Same but different.
Ändå så tror jag inte att e-Golf har en chans mot Nya Leaf. Priset och den långa leveranstiden, plus att ingen vet att den finns, kommer att hålla försäljningssiffrorna nere. Förmodligen precis som VW vill.
Fast nu verkar det som om det börjar ta fart på försäljningen av e-Golf i resten av Europa också, trots VW's ointresse att marknadsföra den. I oktober såldes det nästan lika många e-Golf som Zoe, det ska bli spännande att se Novembersiffrorna när de kommer:

http://ev-sales.blogspot.se/2017/11/eur ... 7.html?m=1

Tycker det är en intressant reflektion som görs i länken ovan om att de två bäst säljande elbilarna är motsvarande modeller som de två bäst säljande fossilbilarna i respektive klass (dvs Golf och Clio). Är det så det kommer bli framöver? Samma gamla vanliga bilar som toppar försäljningen, bara de att de kommer drivas med el istället. Blir det elektrifiering av de modeller som köparna redan känner till som till sist kommer leda till elbilarnas riktiga genombrott?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av mati »

iAkita skrev:
Fast nu verkar det som om det börjar ta fart på försäljningen av e-Golf i resten av Europa också, trots VW's ointresse att marknadsföra den. I oktober såldes det nästan lika många e-Golf som Zoe, det ska bli spännande att se Novembersiffrorna när de kommer:
Kul, det visste jag inte. :) De kanske ökar produktionstakten nu så att man får sin bil lite tidigare. Det hade inte varit fel.
Om jag fattar det rätt så skulle de flytta produktionen av E-Golf till Dresden eller vad det nu var. Jag hängde inte riktigt med och hörde bara med halva örat när jag var i Wolfsburg förra veckan. Men nån förändring skulle ske.
Jag tror absolut att folk fortsätter att köpa "vanliga" bilar. Det är helt rimligt att de flesta vill fortsätta köra de modellerna de är vana vid. Folk vill inte ha udda spaceiga bilar som ser ut som antingen Kalle-Anka bilen eller en TIE-fighter eller nåt. Jag känner folk som alltid har kört Golf. En ny bil varje eller vart annat år. Det är det VW kallar för "Generation Golf". Man växte upp med den bilen. Det är bara konsekvent och logiskt att man bara byter drivlina, men resten behåller man.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar