Nya Nissan Leaf

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Corvus
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 19 okt 2017 22:18
Ort: Uppsala

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Corvus »

e5m1r skrev:
Henrik Torphammar skrev:
"onödig" information för de som vill

50km med farthållaren på 75kph enligt GPS. ~20grader utetemp vid alla mätningar.

Soul 30 1.31kWh/mil
Leaf40 1.4kWh/mil
Zoe41 R90 1.64kWh/mil
Undrar vad S i samma förhållande får
Jag körde i somras 420 km i min S85D i 76 km/t i snitt. Utetemp 23 grader. Förbrukning 156 Wh/km.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 30#p250130
Tesla Model S 85D byggd juni 2015 | Midnight Silver Metallic | 19" fälgar | Svart skinnklädsel | Next Gen-säten | Teknikpaket med AP1 | Panoramatak | Luftfjädring | Köldpaket | Säkerhetspaket |
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av joel80 »

jeppe_sthlm skrev:
joel80 skrev:
Råkade på en kampanj igen och nu var jag snabb! Hedin Bil i Uppsala gick ut igår med ett "supererbjudande" med nya Nissan Leaf N-connect på privatleasing 1 år för 2995km/mån.
1500 mil.

De 7 bilar de hade försvann innan lunch idag.

Lite synd att det inte är med ProPilot, men kring nyår ska det bli en ny fin pärlvit Leaf.

Och om ett år bör jag förhoppningsvis ha lite fler val för en ny elbil. (jag hoppas så på att det Volvo kommer med blir bra!)
:D
1 års leasing i det här läget är ju klockrent och ett klart attraktivt pris!

Förstår ärligt talat inte hur de får ihop den kalkylen. Ser ut som att de säljer likadana bilar för 389k. 2995/månad i 12 månader skulle mot det ge en värdeminskning på ett år på 9.2% - då räknat helt utan finansieringskostnad och annat. Normalt räknar man väl på ca 50% på 3 år, men den värsta smällen kommer första året.

Själv köpte jag en begagnad Model S i väntan på Model 3. Skulle gissa att den kommer att tappa aningens mer 2995kr/månad i värde...men då får jag ha roligt under tiden också :-)
Jag tror också det kan vara Norge.. Fast det går nog att sälja i Sverige också. Du får ju lägga till 60 000kr som handlaren i det här fallet kan plocka ut. (eller om det blir kring 40-45k.. Bonusen fungerar väl lite annorlunda för företag..)

Leasbar elbil med bara nått tusental mil, som går att få ganska direkt. Tror inte dom blir så svårsålda. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Erxon »

joel80 skrev:
Råkade på en kampanj igen och nu var jag snabb! Hedin Bil i Uppsala gick ut igår med ett "supererbjudande" med nya Nissan Leaf N-connect på privatleasing 1 år för 2995km/mån.
1500 mil.

De 7 bilar de hade försvann innan lunch idag.

Lite synd att det inte är med ProPilot, men kring nyår ska det bli en ny fin pärlvit Leaf.

Och om ett år bör jag förhoppningsvis ha lite fler val för en ny elbil. (jag hoppas så på att det Volvo kommer med blir bra!)
:D
Då kanske vi träffas när vi hämtar ut våra bilar?
De har sagt att min Leaf Tekna skall vara leveransklar då.

Dock kommer jag att ta ut min som en s.k. Personalbil och ha den i 3 år.
När den tiden är klar räknar jag med att bör finnas ytterligare alternativ på marknaden, framför allt med drag...
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av joel80 »

Erxon skrev:
joel80 skrev:
Råkade på en kampanj igen och nu var jag snabb! Hedin Bil i Uppsala gick ut igår med ett "supererbjudande" med nya Nissan Leaf N-connect på privatleasing 1 år för 2995km/mån.
1500 mil.

De 7 bilar de hade försvann innan lunch idag.

Lite synd att det inte är med ProPilot, men kring nyår ska det bli en ny fin pärlvit Leaf.

Och om ett år bör jag förhoppningsvis ha lite fler val för en ny elbil. (jag hoppas så på att det Volvo kommer med blir bra!)
:D
Då kanske vi träffas när vi hämtar ut våra bilar?
De har sagt att min Leaf Tekna skall vara leveransklar då.

Dock kommer jag att ta ut min som en s.k. Personalbil och ha den i 3 år.
När den tiden är klar räknar jag med att bör finnas ytterligare alternativ på marknaden, framför allt med drag...
:D
Vet inte det ja... Kommer bara bli avundsjuk på att du har ProPilot! ;)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Erxon »

joel80 skrev:
Erxon skrev:
joel80 skrev:
Råkade på en kampanj igen och nu var jag snabb! Hedin Bil i Uppsala gick ut igår med ett "supererbjudande" med nya Nissan Leaf N-connect på privatleasing 1 år för 2995km/mån.
1500 mil.

De 7 bilar de hade försvann innan lunch idag.

Lite synd att det inte är med ProPilot, men kring nyår ska det bli en ny fin pärlvit Leaf.

Och om ett år bör jag förhoppningsvis ha lite fler val för en ny elbil. (jag hoppas så på att det Volvo kommer med blir bra!)
:D
Då kanske vi träffas när vi hämtar ut våra bilar?
De har sagt att min Leaf Tekna skall vara leveransklar då.

Dock kommer jag att ta ut min som en s.k. Personalbil och ha den i 3 år.
När den tiden är klar räknar jag med att bör finnas ytterligare alternativ på marknaden, framför allt med drag...
:D
Vet inte det ja... Kommer bara bli avundsjuk på att du har ProPilot! ;)
Det behöver du inte vara, du kan åka före så följer jag efter på lagom avstånd...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Bjelke »

:lol:
Touché
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av joel80 »

Som vanligt börjar man "förbereda" sig allt för långt innan, så att väntan blir ännu jobbigare. Köpte Leaf Spy Pro idag.. :D Kunde i allafall testa att köra det på vår E-NV200 på jobbet. (Hade en OBD-adapter sen tidigare.)

Nu letar jag nån lite mer ingående instruktion på alla olika delar i Leaf Spy... Så att man är expert redan innan bilen kommer. ;)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av lator »

bylund skrev:
lator skrev:
Hoppas inte för mycket på en Volvo BV inom ett år bara... ;-)
Volvo Batterivagn?
Eller kanske "Bandvagn"... Nej, jag accepterar tillrättavisningen. Det ska ju benämnas BEV enligt nomenklaturen men egentligen så är det väl det väl logiskt att ett fordon kan vara ett "Battery Vehicle". Batterier brukar ju vara elektriska, i alla fall i bilar... ;-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av lator »

joel80 skrev:
Som vanligt börjar man "förbereda" sig allt för långt innan, så att väntan blir ännu jobbigare. Köpte Leaf Spy Pro idag.. :D Kunde i allafall testa att köra det på vår E-NV200 på jobbet. (Hade en OBD-adapter sen tidigare.)

Nu letar jag nån lite mer ingående instruktion på alla olika delar i Leaf Spy... Så att man är expert redan innan bilen kommer. ;)
Du får läsa instruktionerna långsamt om de ska räcka i mer än två månader... fast du kan ju lägga till instruktionsboken för Leafen också. ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av bylund »

lator skrev:
bylund skrev:
lator skrev:
Hoppas inte för mycket på en Volvo BV inom ett år bara... ;-)
Volvo Batterivagn?
Eller kanske "Bandvagn"... Nej, jag accepterar tillrättavisningen. Det ska ju benämnas BEV enligt nomenklaturen men egentligen så är det väl det väl logiskt att ett fordon kan vara ett "Battery Vehicle". Batterier brukar ju vara elektriska, i alla fall i bilar... ;-)
Jag tyckte annars Volvo BV hade schyssta retrovibbar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Kalle Sweden
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 okt 2018 15:36

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Kalle Sweden »

Någon mer info om Leaf 64/60?
Jag pratade i förra veckan med en handlare som sa att de blivit lovade mer info närmaste månaden.

//Kalle
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

60-kWh Nissan LEAF Price Possibly Revealed In Dealer Documents

May begin shipping early in 2019

If you like the Nissan LEAF, but were put off by its current 40-kWh battery, you may soon be in luck. A bigger, better battery option is coming if you don’t mind a bit of a price hike. The base version of the current car (no pun intended), with its EPA range rating of 151 miles boasts an MSRP of $29,990. When it debuts sometime next year, the upgraded 60-kWh version may well cost an additional $5,500, which would bring its starting price to $35,400 (excluding destination and handling charges, tax, title, license, and options).
https://insideevs.com/60-kwh-nissan-leaf-price/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av FredrikR »

Zalman3 skrev:
60-kWh Nissan LEAF Price Possibly Revealed In Dealer Documents

May begin shipping early in 2019

If you like the Nissan LEAF, but were put off by its current 40-kWh battery, you may soon be in luck. A bigger, better battery option is coming if you don’t mind a bit of a price hike. The base version of the current car (no pun intended), with its EPA range rating of 151 miles boasts an MSRP of $29,990. When it debuts sometime next year, the upgraded 60-kWh version may well cost an additional $5,500, which would bring its starting price to $35,400 (excluding destination and handling charges, tax, title, license, and options).
https://insideevs.com/60-kwh-nissan-leaf-price/
Skulle precis länka till den där!
Låter ju bra. Och då borde priset kunna hamna 60 000 över nuvarande Leaf.
Vore ju trevligt om det fanns möjlighet med ett alternativ på 40 kWh och även den med aktiv kylning och då med ett pris motsvarande dagens.
Om de ska börja leveranser tidigt 2019 så måste ju beställningar kunna göras ganska snart! Hoppas det stämmer och att vi får officiell info närmsta månaden.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

Vet ju dom som köpt ut en Nissan Leaf Visio 40kWh för 233.000kr efter rabatter och stöd.
Hoppas 60kWh går att köpa ut under 300.000kr netto.

Vet dom som köpt en Renault Zoe 41kWh för 220.000kr.
Den med ett 60kWh borde kosta ca 240.000kr.

Dock så kommer Zoe i en lite större version utrymmesmässigt 2019. Den här 60kWh batteri och DC snabbladdning.
Frågan är vilket pris den kommer att få.

Känns som att det kommer en flodvåg än elbilar 2019.
Intressant är att se vilka som kan leverera bilar i volymer.
Nissan skryter ju med att deras Leaf är världens mest sålda elbil. I september så sålde Tesla 3 ca 5ggr fler bilar än Leaf!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:

Känns som att det kommer en flodvåg än elbilar 2019.
Intressant är att se vilka som kan leverera bilar i volymer.
Japp, dessa två meningar är väldigt intressanta... Vi har ju sett allt för många elbilar nu som är helt ok men när man sedan vill köpa en så går de ibland inte att köpa alls eller så får man vänta LÄNGE....

Dock får man nog säga att Nissan är bland de bästa (om inte bäst) på att leverera. Tesla är helt klart i toppen också men modell 3 drar ner betyget, dock kanske man kan ursäkta de lite med tanke på att den blev lite för populärt helt enkelt :D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

chaffis75 skrev:
Zalman3 skrev:

Känns som att det kommer en flodvåg än elbilar 2019.
Intressant är att se vilka som kan leverera bilar i volymer.
Japp, dessa två meningar är väldigt intressanta... Vi har ju sett allt för många elbilar nu som är helt ok men när man sedan vill köpa en så går de ibland inte att köpa alls eller så får man vänta LÄNGE....

Dock får man nog säga att Nissan är bland de bästa (om inte bäst) på att leverera. Tesla är helt klart i toppen också men modell 3 drar ner betyget, dock kanske man kan ursäkta de lite med tanke på att den blev lite för populärt helt enkelt :D
Volvo kan kanske vara Sveriges mest sålda elbil om ett år.
Varför? Jo de kommer ha god tillgång på bra och billiga batterier.
Geely har egna batterifabriker i Kina som tillverkar LG Chem batterier på licens.
Den lösningen har 2 stora fördelar, mest troligt så kan de tillverka batterierna till ett mycket bra pris.
Dessutom kan de bygga ut sina batterifabriker i sin egen takt, allteftersom behovet ökar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

chaffis75 skrev:
Dock får man nog säga att Nissan är bland de bästa (om inte bäst) på att leverera. Tesla är helt klart i toppen också men modell 3 drar ner betyget, dock kanske man kan ursäkta de lite med tanke på att den blev lite för populärt helt enkelt :D
Så världens mest massproducerade elbil drar ner betyget? Jösses blandarnas FUD har verkligen fått genomslag.

Nissans förmåga kommer nog dras ner betydligt om de nu också ska börja med LG batterier.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
chaffis75 skrev:
Dock får man nog säga att Nissan är bland de bästa (om inte bäst) på att leverera. Tesla är helt klart i toppen också men modell 3 drar ner betyget, dock kanske man kan ursäkta de lite med tanke på att den blev lite för populärt helt enkelt :D
Så världens mest massproducerade elbil drar ner betyget? Jösses blandarnas FUD har verkligen fått genomslag.

Nissans förmåga kommer nog dras ner betydligt om de nu också ska börja med LG batterier.
Tycker du är lite orättvis i din kommentar, jag skriver ju att de ursäktas då den blev lite för populär men de förändrar inte verkligheten, dvs man får vänta mycket längre på bilen än vad de själva sa när jag reserverade den. Nissan har vad jag vet alltid levererat inom rimlig tid, om de klarar detta i framtiden kan vi bara spekulera om.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av TeslaTissel »

chaffis75 skrev:
LarsL skrev:
chaffis75 skrev:
Dock får man nog säga att Nissan är bland de bästa (om inte bäst) på att leverera. Tesla är helt klart i toppen också men modell 3 drar ner betyget, dock kanske man kan ursäkta de lite med tanke på att den blev lite för populärt helt enkelt :D
Så världens mest massproducerade elbil drar ner betyget? Jösses blandarnas FUD har verkligen fått genomslag.

Nissans förmåga kommer nog dras ner betydligt om de nu också ska börja med LG batterier.
Tycker du är lite orättvis i din kommentar, jag skriver ju att de ursäktas då den blev lite för populär men de förändrar inte verkligheten, dvs man får vänta mycket längre på bilen än vad de själva sa när jag reserverade den. Nissan har vad jag vet alltid levererat inom rimlig tid, om de klarar detta i framtiden kan vi bara spekulera om.
Jag kan förstå vad du försöker syfta på, men om man skall se hela perspektivet så kan en elbil aldrig bli för populär.
Särskilt när vi är i den situation vi satts i när det gäller klimathoten.

Det ju väldigt positivt att flera tillverkare nu fattat galoppen. Så begreppet för populär funkar inte mellan mina öron.
p1457
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av p1457 »

chaffis75 skrev:
Nissan har vad jag vet alltid levererat inom rimlig tid, om de klarar detta i framtiden kan vi bara spekulera om.
Nja, jag beställde min Leaf 40 i april och preliminärt kommer den till svensk hamn 20 november. Tycker det är iallafall snudd på orimligt ;)
Kalle Sweden
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 okt 2018 15:36

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Kalle Sweden »

Zalman3 skrev:
Vet ju dom som köpt ut en Nissan Leaf Visio 40kWh för 233.000kr efter rabatter och stöd.
Hoppas 60kWh går att köpa ut under 300.000kr netto.
Hej,
Hur är det möjligt att köpa för dessa pengar? Tar en direkt om jag får möjligheten.
Har signat upp mig på 12-mån leasing av en Leaf 40 Tekna men har behov av fler bilar.

Hälsningar
Kalle
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

Kalle Sweden skrev:
Zalman3 skrev:
Vet ju dom som köpt ut en Nissan Leaf Visio 40kWh för 233.000kr efter rabatter och stöd.
Hoppas 60kWh går att köpa ut under 300.000kr netto.
Hej,
Hur är det möjligt att köpa för dessa pengar? Tar en direkt om jag får möjligheten.
Har signat upp mig på 12-mån leasing av en Leaf 40 Tekna men har behov av fler bilar.

Hälsningar
Kalle
Han som köpte Leaf Visio beställde i februari för leverans i juli.
Han fick 15% i rabatt.
Tyvärr har de ju nu tagit bort Visio modellen.

I klassen 40kW skulle jag hellre köpa en Hyundai Kona.
Som har LG Chem batteriet med aktiv kylning och snabbare laddning.
Gissar att Hyundai Kona 40kWh går att få loss för ca 255.000kr efter rabatter och stöd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 590
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Sofie »

Zalman3 skrev:
Kalle Sweden skrev:
Zalman3 skrev:
Vet ju dom som köpt ut en Nissan Leaf Visio 40kWh för 233.000kr efter rabatter och stöd.
Hoppas 60kWh går att köpa ut under 300.000kr netto.
Hej,
Hur är det möjligt att köpa för dessa pengar? Tar en direkt om jag får möjligheten.
Har signat upp mig på 12-mån leasing av en Leaf 40 Tekna men har behov av fler bilar.

Hälsningar
Kalle
Han som köpte Leaf Visio beställde i februari för leverans i juli.
Han fick 15% i rabatt.
Tyvärr har de ju nu tagit bort Visio modellen.

I klassen 40kW skulle jag hellre köpa en Hyundai Kona.
Som har LG Chem batteriet med aktiv kylning och snabbare laddning.
Gissar att Hyundai Kona 40kWh går att få loss för ca 255.000kr efter rabatter och stöd.
Varför tror du att Kona skulle bli billigare än dagens Soul för 256.000.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

Listpris 350.000kr.
10% i rabatt ger 315.000kr, minus 60.000kr=255.000kr.
För 40kWh modellen.

Kona 64kWh listpris 390.000kr.
10% i rabatt ger 351.000kr, minus 60.000kr =291.000kr.

Listpriserna är från ett forum, få se om de stämmer.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av vigge50 »

Nya Nissan Leaf var tydligen tänkt att presenteras den 28:e november men det är nu framskjutet pga att Carlos Ghosn är anhållen, återstår att se hur länge.

https://insideevs.com/nissan-postpones- ... af-e-plus/
Skriv svar