Har ungefär samma krav som dig. Och i dagsläget har vi ingen andrabil (trasig) och det återstår att se om vi kommer att behöva den. Barnen har idag fått åka till skolan själva och går det testet bra under veckan så vette fan.Jerker skrev:Jag vill som bekant ha ett drag på min bil. Jag vill också kunna köra långkörningar och jag accepterar som mest 30 minuters laddning för att kunna köra vidare med minst 20 riktiga mil i batteriet. Ännu så länge finns ingen annan än model 3 som uppfyller detta. Dessutom vill jag ha 3-fas AC-laddning hemma. Ska man ha den som enda bil så behöver man kunna ladda lite snabbare vid behov även på hemmaplan.
Nya Nissan Leaf
Moderator: Redaktion
Re: Nya Nissan Leaf
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Nya Nissan Leaf
Det skrivs ju mycket om att Tesla har förbättrat byggkvalitén osv, men ärligt talat så kan jag inte riktigt hålla med om det. Min nuvarande bil är byggd i nov 2016, min förra var en mycket tidig 2014, det ligger alltså nästan 3 år emellan båda bilarna, eller flera hundratusen byggda bilar. Jag kan i ärlighetens namns inte riktigt se på vilket sätt den nya bilen skulle vara mycket bättre ihopskruvad än den gamla. Visst har de förbättrat ditten och datten. Men samtidigt har en del saker blivit sämre också. Det är fortfarande en skrammelburk med skrattretande spaltmått och saker som går sönder. Jag har inga större förhoppningar att vi kommer att se en jättekvalitetsökning iom Model 3.Verdi skrev:Tesla blir väl bättre och bättre också. Tycker servicen är bra åtminstone. Och så är det en driver's car. Bra prestanda, stabil osv. Gillar även den stora skärmen mer och mer och att man kan lyssna på spotify, poddar osv utan att belasta sitt eget mobilabonnemang med datatrafik. Dessutom på ett väldigt smidigt sätt. Jag gillar även att det är en klassiskt elegant bil med nästan coupé-proportioner och att man ändå får plats med lika mycket som i en stor kombi. Dessutom är baksätet rymligare än i t ex Volvo V70, BMW 5-serien osv.
Min leasing går ju också ut 2020 och just nu känns det som så långt bort att jag inte kan ta några som helst beslut just nu. 1 av 3 sommarsemestrar i den är också avklarad och det gick bra.
För mig handlar det mest om smidiga snabbladdningsmöjligheter. 2020 så kanske det vimlar av Model 3 på SuC och några bra alternativ kanske inte är redo än i stor skala så jag är nog faktiskt inte helt främmande för en fossilbil då. Beror lite på ekonomin och sådär men en Panamera Turbo vore ju skoj.
Jag håller med om servicen. Den är jättebra. Och naturligtvis är drivlinan en dröm, spotify, den stora skärmen osv. Helt klart. Frågan är om det är värt det. Jag har inget problem med att streama spotify från min mobil och betala med mitt eget mobilabonnemang när jag samtidigt sparar över en halv miljon genom att köpa en billigare bil.
Model S är en laståsna i paritet med en V70. Absolut. Den är både snygg och snabb. Det snabba kan jag avstå från. Det snygga är en vanesak. Lastförmågan är än viktig fråga. Men så länge man kan fälla ner baksätet och inte har någon hatthylla i vägen så funkar det oftast för mina behov (vovvar, skräp till tippen, osv). Dragkrok hade varit jättenajs, men det har jag nästan slutat hoppas på.
För mig är det otänkbart att gå tillbaka till en fossilbil. Helt fullständigt uteslutet. Jag är hellre beredd att ta en mindre elbil med mindre batteri och med något sämre laddmöjligheter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Nya Nissan Leaf
Detta är ingen Leaf2 utan en facelift. Leaf24 blev Leaf30 som blev en Leaf40. Batterikylning uteblir?! 3fas laddning uteblir?! fortfarande bara 50Kw CHAdeMO, fortfarande ingen frunk. Samma riktigt dåliga app?
Hur skulle denna bil baserad på en så gammal plattform kunna bli billigare med mer teknik intryckt? Dagens Leaf har ju ganska få bekvämligheter, om nu nya får autopilot mm så kan den ju knappast bli billigare.
Hur skulle denna bil baserad på en så gammal plattform kunna bli billigare med mer teknik intryckt? Dagens Leaf har ju ganska få bekvämligheter, om nu nya får autopilot mm så kan den ju knappast bli billigare.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Nya Nissan Leaf
Lite lägre luftmotstånd borde Nissan kunnat fixa till, det är ju raketforskning nästan men ändå? Ringa Hyundai?Verdi skrev:
Såg att luftmotståndskoefficienten var relativt höga 0,28 på nya Leaf. Det är nästan lika högt som på BMW i3 (0,29) och ganska långt från Model S som har 0,24 och Model 3 sägs ha 0,21. Det betyder att Leaf inte heller är särskilt bra på motorväg där luftmotståndet står för nästan all förbrukning.
Tror dock man kan räkna med 25 försiktiga mil på sommaren och 15-20 mil på vintern med nya Leaf. Aningen bättre än min i3. Fast den har REX och det gör att den praktiska räckvidden ökar då man har råd att chansa utan att riskera att bli stående. Det kan kosta nån bensindroppe då och då men oftast inte.
+1 på rexen, köpa generator på Jula?
ms 76132 "Eleamore"
Re: Nya Nissan Leaf
Fått en bättre produktion och billigare batterier. Känns helt rimligt att priset är påväg ner, när man nu fortsätter på något som gått relativt bra.Henrik Torphammar skrev:
Hur skulle denna bil baserad på en så gammal plattform kunna bli billigare med mer teknik intryckt? Dagens Leaf har ju ganska få bekvämligheter, om nu nya får autopilot mm så kan den ju knappast bli billigare.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Nya Nissan Leaf
Enligt tidigare inlägg i tråden så komme den få 100 kW CHAdeMO vilket är en klar förbättring, återstår och se när laddare kapabla till det börjar komma upp.Henrik Torphammar skrev:Detta är ingen Leaf2 utan en facelift. Leaf24 blev Leaf30 som blev en Leaf40. Batterikylning uteblir?! 3fas laddning uteblir?! fortfarande bara 50Kw CHAdeMO, fortfarande ingen frunk. Samma riktigt dåliga app?
Hur skulle denna bil baserad på en så gammal plattform kunna bli billigare med mer teknik intryckt? Dagens Leaf har ju ganska få bekvämligheter, om nu nya får autopilot mm så kan den ju knappast bli billigare.
Re: Nya Nissan Leaf
I presentationen säger de 80% laddning på 40 minuter vilket blir 50-60 kW.vigge50 skrev:Enligt tidigare inlägg i tråden så komme den få 100 kW CHAdeMO vilket är en klar förbättring, återstår och se när laddare kapabla till det börjar komma upp.Henrik Torphammar skrev:Detta är ingen Leaf2 utan en facelift. Leaf24 blev Leaf30 som blev en Leaf40. Batterikylning uteblir?! 3fas laddning uteblir?! fortfarande bara 50Kw CHAdeMO, fortfarande ingen frunk. Samma riktigt dåliga app?
Hur skulle denna bil baserad på en så gammal plattform kunna bli billigare med mer teknik intryckt? Dagens Leaf har ju ganska få bekvämligheter, om nu nya får autopilot mm så kan den ju knappast bli billigare.
Re: Nya Nissan Leaf
Med dagens Leaf30 får man ändå stå 25-30 minuter för att få nästa 15 mil. Så om Leaf40 ger 20 mil på 40 minuter så börjar det för mig bli helt ok långfärd.Jerker skrev:I presentationen säger de 80% laddning på 40 minuter vilket blir 50-60 kW.vigge50 skrev:Enligt tidigare inlägg i tråden så komme den få 100 kW CHAdeMO vilket är en klar förbättring, återstår och se när laddare kapabla till det börjar komma upp.Henrik Torphammar skrev:Detta är ingen Leaf2 utan en facelift. Leaf24 blev Leaf30 som blev en Leaf40. Batterikylning uteblir?! 3fas laddning uteblir?! fortfarande bara 50Kw CHAdeMO, fortfarande ingen frunk. Samma riktigt dåliga app?
Hur skulle denna bil baserad på en så gammal plattform kunna bli billigare med mer teknik intryckt? Dagens Leaf har ju ganska få bekvämligheter, om nu nya får autopilot mm så kan den ju knappast bli billigare.
Inte europatripp långfärd men från Sthlm till vart man än ska. Då kan man ändå köra 25 mil med första laddningen innan man börjar värma upp batteriet.
Sedan när kommer det börja komma upp Chademo/CCS på mer än 50kw, inte på länge och vi kommer leva med dagens 50kw laddare, länge.
Kanske hönan & ägget problematik iofs.
Senast redigerad av _TonyV, redigerad totalt 1 gånger.
MYLR-24
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Nya Nissan Leaf
Redan Leaf30 överhettar vid normal körning. Att Leaf40 plötsligt inte gör det är osannolikt. Så nej några 100kW kommer vi inte se.Jerker skrev:I presentationen säger de 80% laddning på 40 minuter vilket blir 50-60 kW.vigge50 skrev:Enligt tidigare inlägg i tråden så komme den få 100 kW CHAdeMO vilket är en klar förbättring, återstår och se när laddare kapabla till det börjar komma upp.Henrik Torphammar skrev:Detta är ingen Leaf2 utan en facelift. Leaf24 blev Leaf30 som blev en Leaf40. Batterikylning uteblir?! 3fas laddning uteblir?! fortfarande bara 50Kw CHAdeMO, fortfarande ingen frunk. Samma riktigt dåliga app?
Hur skulle denna bil baserad på en så gammal plattform kunna bli billigare med mer teknik intryckt? Dagens Leaf har ju ganska få bekvämligheter, om nu nya får autopilot mm så kan den ju knappast bli billigare.
Sen säger dem inte 80% på 40min utan från varningen till 80% vilket kanske är 10-15%.
Varför läser ni inte innantill haha
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Nya Nissan Leaf
de har nästan? lyckats fördubbla antalet knappar på ratten, de är utveckling detkallekula skrev:Helt klart intressant som andrabil. Men interiören? Ser ju för jävlig ut. Vad hände där?
ms 76132 "Eleamore"
Re: Nya Nissan Leaf
12man skrev:de har nästan? lyckats fördubbla antalet knappar på ratten, de är utveckling detkallekula skrev:Helt klart intressant som andrabil. Men interiören? Ser ju för jävlig ut. Vad hände där?
Den nya (undre väl?) interiören är ca 1000 ggr snyggare. Nu ser det ut som en bil.
Re: Nya Nissan Leaf
Instämmer. Både invändigt och utvändigt. Fortfarande ingen skönhet, men man behöver inte längre uppsöka ögonläkare (eller akuten) efter att ha skådat en Leaf.Verdi skrev:Den nya (undre väl?) interiören är ca 1000 ggr snyggare. Nu ser det ut som en bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nya Nissan Leaf
Anser att nya Nissan Leaf gör att de stora massorna äntligen kan köpa en elbil.
Hitintills så har pris och räckvidd varit ett problem, men nu är man nivåer som tilltalar många bilköpare.
Parametrar som:
Utseende
Räckvidd
Utrymmen
Pris
Service
Kvalitet
Garantier
Acceleration
Snabbladdning
Utbyggt laddstationsnät
Har nu nått nivåer som gör att en massmarknad öppnar sig.
Nissan Leaf 2 har en räckvidd på 378 kilometer (NEDC) vilket borde bli runt 30 mil på sommaren och ca 20 mil på vintern. Ungefär dubbelt så bra som gamla Leaf 24kwh.
Utseendet har gått från rent ut sagt ful för gamla Leaf till helt OK.
Utrymmen är också konkurrenskraftigt, längd 448cm, bagage 435L.
Hyundai IONIQ har, längd 447cm, bagage 450L.
Volvo V60 har, längd 462cm, bagage 430L.
Gamla Leaf, längd 444cm, bagage 370L.
Gamla Leaf kostar idag 317.490kr innan rabatter.
I USA så sjunker priset på nya Leaf 2 med några procent.
Hoppas att listpriset i Sverige hamnar under 300.000kr.
Angående service, kvalitet och garantier har ju Nissan acceptabel nivå.
Med nya motorn på 148hk nås 0-100 på drygt 8 s.
Tydligen blir det Chademo 50kw snabbladdning på 40kwh versionen och 100kw laddning på 60kwh versionen.
Chademo 50kw har ju hyfsat bra täckning av laddstationer redan idag.
Den enda konkurrenten idag på den svenska marknaden som har minst 40kwh batteri och ett pris under 350.000kr är ju Renault Zoe, och den har ju ingen snabbladdning alls!
Men visst, det kommer massor av modeller redan under 2018, så vad man ska köpa återstår att se.
Hitintills så har pris och räckvidd varit ett problem, men nu är man nivåer som tilltalar många bilköpare.
Parametrar som:
Utseende
Räckvidd
Utrymmen
Pris
Service
Kvalitet
Garantier
Acceleration
Snabbladdning
Utbyggt laddstationsnät
Har nu nått nivåer som gör att en massmarknad öppnar sig.
Nissan Leaf 2 har en räckvidd på 378 kilometer (NEDC) vilket borde bli runt 30 mil på sommaren och ca 20 mil på vintern. Ungefär dubbelt så bra som gamla Leaf 24kwh.
Utseendet har gått från rent ut sagt ful för gamla Leaf till helt OK.
Utrymmen är också konkurrenskraftigt, längd 448cm, bagage 435L.
Hyundai IONIQ har, längd 447cm, bagage 450L.
Volvo V60 har, längd 462cm, bagage 430L.
Gamla Leaf, längd 444cm, bagage 370L.
Gamla Leaf kostar idag 317.490kr innan rabatter.
I USA så sjunker priset på nya Leaf 2 med några procent.
Hoppas att listpriset i Sverige hamnar under 300.000kr.
Angående service, kvalitet och garantier har ju Nissan acceptabel nivå.
Med nya motorn på 148hk nås 0-100 på drygt 8 s.
Tydligen blir det Chademo 50kw snabbladdning på 40kwh versionen och 100kw laddning på 60kwh versionen.
Chademo 50kw har ju hyfsat bra täckning av laddstationer redan idag.
Den enda konkurrenten idag på den svenska marknaden som har minst 40kwh batteri och ett pris under 350.000kr är ju Renault Zoe, och den har ju ingen snabbladdning alls!
Men visst, det kommer massor av modeller redan under 2018, så vad man ska köpa återstår att se.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Nya Nissan Leaf
Det som är så irriterande är att dom är så nära att göra rätt, och sp blir det massa småfel. CHAdeMO/Typ 1, enfasladdning, en miljon knappar, en dedikerad power knapp, ingen dragkrok.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Nya Nissan Leaf
Håller med, ser helt ok ut och betydligt bättre än den gamla...mati skrev:Instämmer. Både invändigt och utvändigt. Fortfarande ingen skönhet, men man behöver inte längre uppsöka ögonläkare (eller akuten) efter att ha skådat en Leaf.Verdi skrev:Den nya (undre väl?) interiören är ca 1000 ggr snyggare. Nu ser det ut som en bil.
Jag känner mig ganska nöjd med de som berättats såhär långt, visst ingen M3 men jag tror detta är en bra bil som har andra fördelar än vad M3 kommer ha.
Ja dragkrok hade varit en dröm, de har väl inte sagt att de inte går att få med drag så låt oss hoppas att tex 60kWh batteriet tillåter de (hoppet är de sista som överger en) .
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Nya Nissan Leaf
"Redan Leaf30 överhettar vid normal körning. Att Leaf40 plötsligt inte gör det är osannolikt. Så nej några 100kW kommer vi inte se."
Är verkligen överhettning ett problem?
Körde en Leaf 24kwh från Göteborg till Umeå. Snabbladdade 11ggr på raken, hade inga problem alls med överhettning.
Dock var yttertempen runt +5.
Min syster som äger Leafen har aldrig haft problem med överhettning sedan hon köpte bilen i mars.
Vet att Tesla Björn lyckades få överhettning på en Leaf, men det var +24, hård bergskörning och flera snabbladdningar på raken.
Även då så gick det att ladda, dock med reducerad hastighet.
Temp+24
#28 Oslo - Bergen with Nissan Leaf 30 kWh
Är verkligen överhettning ett problem?
Körde en Leaf 24kwh från Göteborg till Umeå. Snabbladdade 11ggr på raken, hade inga problem alls med överhettning.
Dock var yttertempen runt +5.
Min syster som äger Leafen har aldrig haft problem med överhettning sedan hon köpte bilen i mars.
Vet att Tesla Björn lyckades få överhettning på en Leaf, men det var +24, hård bergskörning och flera snabbladdningar på raken.
Även då så gick det att ladda, dock med reducerad hastighet.
Temp+24
#28 Oslo - Bergen with Nissan Leaf 30 kWh
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
Det är sant. På samma vis som Tesla aldrig har bekräftat att Model 3 verkligen kan fås med drag (bortsett från en enda tweet för över ett år sedan) så har Nissan inte sagt att Leif2 inte kan få drag framöver. Samma logik.chaffis75 skrev:Ja dragkrok hade varit en dröm, de har väl inte sagt att de inte går att få med drag så låt oss hoppas att tex 60kWh batteriet tillåter de (hoppet är de sista som överger en) .
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Nya Nissan Leaf
Skillnaden mellan 24 och 30 är stor. Efter tre snabbladdningar vid sommartemperatur så hamnar man oftast inne på rött... Och då tappar man både i laddeffekt och prestanda. Upplevde själv en mindre trevlig stund då jag skulle köra om direkt efter en snabbladdning och inte alls hade den effekt som jag hade räknat med... Segt! Tur att jag hade lite marginal. 24:an har jag aldrig fått upp på rött, inte ens vid långresa i +25 grader...Zalman3 skrev:"Redan Leaf30 överhettar vid normal körning. Att Leaf40 plötsligt inte gör det är osannolikt. Så nej några 100kW kommer vi inte se."
Är verkligen överhettning ett problem?
Körde en Leaf 24kwh från Göteborg till Umeå. Snabbladdade 11ggr på raken, hade inga problem alls med överhettning.
Dock var yttertempen runt +5.
Min syster som äger Leafen har aldrig haft problem med överhettning sedan hon köpte bilen i mars.
Vet att Tesla Björn lyckades få överhettning på en Leaf, men det var +24, hård bergskörning och flera snabbladdningar på raken.
Även då så gick det att ladda, dock med reducerad hastighet.
Temp+24
#28 Oslo - Bergen with Nissan Leaf 30 kWh
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya Nissan Leaf
Håller med fullständigt! Sjukt irriterande alltså...Teslaspolen skrev:Det som är så irriterande är att dom är så nära att göra rätt, och sp blir det massa småfel. CHAdeMO/Typ 1, enfasladdning, en miljon knappar, en dedikerad power knapp, ingen dragkrok.
Min leasing går ut om en månad och jag hade förberett mig på ett byte om det kom 3-fas-laddning och större batteri, men nu skiter jag i det och väntar ett tag till, köper loss
den gamla och åker sanslöst billigt ett tag med den istället (Leafen alltså, inte Teslan)
CHAdeMO kan jag leva med, likaså funkar 40kWh tillräckligt bra när man är van med 24 lixom och dragkrok vettifan allstå, tror jag fulmonterar ett istället
men ingen 3-fas-laddning... nope där går gränsen helt enkelt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Nya Nissan Leaf
Leaf24 klarar sig bra, tempen stiger först vid flera laddstopp. En Leaf30 når rött redan vid första snabbladdningen även med låg utetemperatur. Björns bergskörning tyckte jag var väldigt snäll, om jagi nte minns fel låg han väl på förbrukning runt NEDC och ändå överhettning/varmgång.Zalman3 skrev:"Redan Leaf30 överhettar vid normal körning. Att Leaf40 plötsligt inte gör det är osannolikt. Så nej några 100kW kommer vi inte se."
Är verkligen överhettning ett problem?
Körde en Leaf 24kwh från Göteborg till Umeå. Snabbladdade 11ggr på raken, hade inga problem alls med överhettning.
Problem, tja.... det finns ju fördelar med så som vinterkörning när tempen aldrig blir för låg som på Leaf24. Den drabbades ju betydligt mer på vintern än Leaf30. Temperatur och livslängd hänger dock ihop så det är ju inte kul om trenden håller i sig att Leaf40 blir ännu varmare och Leaf60?!
Jag personligen tycker ju det är trevligare om man likt Tesla tar hand om sina batterier genom en klimatisering, inte som Nissan låter det bli vad det blir.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Nya Nissan Leaf
Vad går Leaf 30kwh på en laddning, 20mil?lator skrev:Skillnaden mellan 24 och 30 är stor. Efter tre snabbladdningar vid sommartemperatur så hamnar man oftast inne på rött... Och då tappar man både i laddeffekt och prestanda. Upplevde själv en mindre trevlig stund då jag skulle köra om direkt efter en snabbladdning och inte alls hade den effekt som jag hade räknat med... Segt! Tur att jag hade lite marginal. 24:an har jag aldrig fått upp på rött, inte ens vid långresa i +25 grader...Zalman3 skrev:"Redan Leaf30 överhettar vid normal körning. Att Leaf40 plötsligt inte gör det är osannolikt. Så nej några 100kW kommer vi inte se."
Är verkligen överhettning ett problem?
Körde en Leaf 24kwh från Göteborg till Umeå. Snabbladdade 11ggr på raken, hade inga problem alls med överhettning.
Dock var yttertempen runt +5.
Min syster som äger Leafen har aldrig haft problem med överhettning sedan hon köpte bilen i mars.
Vet att Tesla Björn lyckades få överhettning på en Leaf, men det var +24, hård bergskörning och flera snabbladdningar på raken.
Även då så gick det att ladda, dock med reducerad hastighet.
Temp+24
#28 Oslo - Bergen with Nissan Leaf 30 kWh
För om du startat med full laddning och kallt batteri och kört 20 mil, och sen ytterligare 3 snabbladdningar, vilket totalt blir 80 mil.
Då är du ute på en rejäl långtur med Leafen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
Tydligen ingen trefasladdning.
Laddtid: 16 h (3 kW) 8 h (6 kW)
Snabbladdning: 80 procent på 40 minuter.
Trefasladdning: Nej.
http://www.elbilen.org/sa-ser-nya-nissa ... ackvidden/
Laddtid: 16 h (3 kW) 8 h (6 kW)
Snabbladdning: 80 procent på 40 minuter.
Trefasladdning: Nej.
http://www.elbilen.org/sa-ser-nya-nissa ... ackvidden/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Nya Nissan Leaf
Nu är det ju väldigt sällan som laddarna ligger placerade så optimalt utan det blir oftast laddning var 10 - 12 mil. Räkna med 6 laddningar för 80 mil. Dessutom så får du ta det rejält lugnt för att ta dig 20 mil med en 30. Jag kör ganska ofta 45:an söderut och får både ladda fullt och köra som en väglus för att ta mig mellan Sveg och Rättvik (173 km). Om de kostade på sig en batteritemperering som funkade så skulle ju bilen bli användbar även på vintern...Zalman3 skrev:Vad går Leaf 30kwh på en laddning, 20mil?lator skrev:Skillnaden mellan 24 och 30 är stor. Efter tre snabbladdningar vid sommartemperatur så hamnar man oftast inne på rött... Och då tappar man både i laddeffekt och prestanda. Upplevde själv en mindre trevlig stund då jag skulle köra om direkt efter en snabbladdning och inte alls hade den effekt som jag hade räknat med... Segt! Tur att jag hade lite marginal. 24:an har jag aldrig fått upp på rött, inte ens vid långresa i +25 grader...
För om du startat med full laddning och kallt batteri och kört 20 mil, och sen ytterligare 3 snabbladdningar, vilket totalt blir 80 mil.
Då är du ute på en rejäl långtur med Leafen.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Nya Nissan Leaf
Nope inte det heller, läs källan igen. Från varningen till 80% på 40min!Zalman3 skrev:Snabbladdning: 80 procent på 40 minuter.
Men det är en bra fråga att hålla reda på för en Bolt laddar ju jättesakta från ganska tidigt, se Björn Nylands videos.
Senast redigerad av Henrik Torphammar, redigerad totalt 1 gånger.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Nya Nissan Leaf
Motorväg så kommer du inte ens 15mil. Omgång 2 så kör du ju inte från 100% utan från kanske 85%.Zalman3 skrev:Vad går Leaf 30kwh på en laddning, 20mil?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!