Nya Nissan Leaf

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
Såg nåt erbjudande om 12 månader och max 1500 mil för 4000:-/mån på blocket. 62 kWh-modellen inklusive vinterhjul. Synd att jag är så fäst vid i3:an. :)
32kr/mil + el....

Ja, men det är ändå billigare än nästan allt annat. Dessutom kostar övermilen bara 10:-/mil.
Undrar vad du menar med allt annat
Här har du 5 konkurrenter som alla är billigare
Jämför själv: Så står sig elbilarna mot bensinbilarna
Bilmodell Bränsle Milkostnad Månadskostnad
Ford Focus Bensin 36:– 6.026:–
Hyundai Kona Electric El 35:– 5.877:–
Kia Ceed Bensin 33:– 5.454:–
VW e-Golf El 35:– 5.834:–
VW Golf Bensin 38:– 6.293:–
Vad vill du?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
Såg nåt erbjudande om 12 månader och max 1500 mil för 4000:-/mån på blocket. 62 kWh-modellen inklusive vinterhjul. Synd att jag är så fäst vid i3:an. :)
32kr/mil + el....

Ja, men det är ändå billigare än nästan allt annat. Dessutom kostar övermilen bara 10:-/mil.
Undrar vad du menar med allt annat
Här har du 5 konkurrenter som alla är billigare
Jämför själv: Så står sig elbilarna mot bensinbilarna
Bilmodell Bränsle Milkostnad Månadskostnad
Ford Focus Bensin 36:– 6.026:–
Hyundai Kona Electric El 35:– 5.877:–
Kia Ceed Bensin 33:– 5.454:–
VW e-Golf El 35:– 5.834:–
VW Golf Bensin 38:– 6.293:–
Vad vill du?
Frågade vilka nästan alla andra du menade . När mestmotor testade blev alla testade bilar billigare än Nissan.
Verdi

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:
Undrar vad du menar med allt annat
Här har du 5 konkurrenter som alla är billigare
Jämför själv: Så står sig elbilarna mot bensinbilarna
Bilmodell Bränsle Milkostnad Månadskostnad
Ford Focus Bensin 36:– 6.026:–
Hyundai Kona Electric El 35:– 5.877:–
Kia Ceed Bensin 33:– 5.454:–
VW e-Golf El 35:– 5.834:–
VW Golf Bensin 38:– 6.293:–
Vad vill du?
Frågade vilka nästan alla andra du menade . När mestmotor testade blev alla testade bilar billigare än Nissan.
Har du privatleasing med garanterat restvärde på de där då? Och så jävla mycket billigare lär de ju inte vara heller för den delen. 32 + el är ~35 kr/mil. Och jag skrev inte att de var billigare än ALLA. Så jag frågar igen. Vad vill du?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:
Undrar vad du menar med allt annat
Här har du 5 konkurrenter som alla är billigare
Jämför själv: Så står sig elbilarna mot bensinbilarna
Bilmodell Bränsle Milkostnad Månadskostnad
Ford Focus Bensin 36:– 6.026:–
Hyundai Kona Electric El 35:– 5.877:–
Kia Ceed Bensin 33:– 5.454:–
VW e-Golf El 35:– 5.834:–
VW Golf Bensin 38:– 6.293:–
Vad vill du?
Frågade vilka nästan alla andra du menade . När mestmotor testade blev alla testade bilar billigare än Nissan.
Har du privatleasing med garanterat restvärde på de där då? Och så jävla mycket billigare lär de ju inte vara heller för den delen. 32 + el är ~35 kr/mil. Och jag skrev inte att de var billigare än ALLA. Så jag frågar igen. Vad vill du?
Förlåt att jag ställde så svår fråga att du inte kan svara på den. Kommer inte upprepas.
Verdi

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:
Undrar vad du menar med allt annat
Här har du 5 konkurrenter som alla är billigare
Jämför själv: Så står sig elbilarna mot bensinbilarna
Bilmodell Bränsle Milkostnad Månadskostnad
Ford Focus Bensin 36:– 6.026:–
Hyundai Kona Electric El 35:– 5.877:–
Kia Ceed Bensin 33:– 5.454:–
VW e-Golf El 35:– 5.834:–
VW Golf Bensin 38:– 6.293:–
Förstår fortfarande inte vad du ville. Bevisa att jag hade fel?

Vad vill du?
Frågade vilka nästan alla andra du menade . När mestmotor testade blev alla testade bilar billigare än Nissan.
Har du privatleasing med garanterat restvärde på de där då? Och så jävla mycket billigare lär de ju inte vara heller för den delen. 32 + el är ~35 kr/mil. Och jag skrev inte att de var billigare än ALLA. Så jag frågar igen. Vad vill du?
Förlåt att jag ställde så svår fråga att du inte kan svara på den. Kommer inte upprepas.
Grimlos
elbilist
Inlägg: 97
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Grimlos »

https://electrek.co/2019/02/21/lg-vw-ba ... gafactory/

Apropå detta med LG. Nu har ju Nissan lite möjligheter i och med att de behöll sin batteriproduktion.

Frågan är hur pass framåt de är med elbilar i övrigt. De har ju massor av kompetenta Suvar/crossovers sedan evigheter,
om de bara kunde få tummen ur och elektrifiera fler modeller.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av TeslaTissel »

Grimlos skrev:
https://electrek.co/2019/02/21/lg-vw-ba ... gafactory/

Apropå detta med LG. Nu har ju Nissan lite möjligheter i och med att de behöll sin batteriproduktion.

Frågan är hur pass framåt de är med elbilar i övrigt. De har ju massor av kompetenta Suvar/crossovers sedan evigheter,
om de bara kunde få tummen ur och elektrifiera fler modeller.
I nuläget med sparkade VD Ghson eller vad han nu hette, och med resultatet av den så kallade uppgraderingen av Nissan Leaf nu 2019 ser det segt ut?

Däremot verkar de jobba rätt mycket med Vheicle to grid och det gjordes det stort nummer av på senaste mässan i Los Angeles. Skall bli intressant om de överraskar i Genève?
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

BMW trumfar Nissan i gammelmodighet med sin Mini Cooper SE. Detta gör ju Leaf till riktigt nytänk :lol: :lol: :lol:

Man har stoppat in drivlinan från en i3 94Ah i en Mini Cooper från 2001. 29kWh användbart ger 192km enligt okänd testmetod.

Det är ju sämre än den Mini Cooper E som fanns redan 2008 på samma bil.... den hade 35kWh....

Gammal, kort räckvidd och törstig. Vågar vi hoppas på en prislapp i stil med Leaf också? hehe.... Säljstart i mars 2020!!

2020 Mini Cooper S E 29kWh/135kW
Bild

2008 Mini E 35kWh/150kW
Bild



https://www.topgear.com/car-news/electr ... oper-s-e#1

https://www.bmwblog.com/2019/03/06/mini ... ile-range/
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Grimlos
elbilist
Inlägg: 97
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Grimlos »

Fattar ärligt inte vad Nissan håller på med. De har enorm erfarenhet av att bygga elbilar och har inte släppt en helt ny modell efter Leafen gen 1, nuvarande bygger ju på samma bottenplatta och delar mycken annan teknik.

Varför lanserade de inte en SUV eller crossover redan 2015 - 17? En 4WD Qashqai med 62 kWh till rimligt pris, mums.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

Grimlos skrev:
Fattar ärligt inte vad Nissan håller på med. De har enorm erfarenhet av att bygga elbilar och har inte släppt en helt ny modell efter Leafen gen 1, nuvarande bygger ju på samma bottenplatta och delar mycken annan teknik.

Varför lanserade de inte en SUV eller crossover redan 2015 - 17? En 4WD Qashqai med 62 kWh till rimligt pris, mums.
Oljemaffian trycker på.
Nissans VD Charlos Ghosn hamnade ju i fängelse under tveksamma omständigheter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

Tellus skrev:
Redan rea på privatleasing Leaf 62kWh

https://www.blocket.se/ostergotland/Nis ... 351735.htm
Den som hann leasa en Nissan Leaf 62kWh för 3.995kr per månad gjorde ett klipp.
För den har 462 km i räckvidd.


The range is now high enough to skip buying a gas car in a country like Japan
Electrified Journeys Japan recently released a very interesting test drive review of the brand new Nissan LEAF e+, received for few days from a dealer in Japan.

The car with 99.4 Battery State-of-Health (according to LeafSpy) was indicating an available range of 462 km (287 miles) and during the road trip it managed to deliver it pretty accurately.

100% – indicated range of 462 km (287 miles)
56% – indicated range of 245 km (152 miles) after covering 177 km (110 miles)
33% -indicated range of 158 km (98 miles) after covering 296 km (184 miles)
16% – indicated range of 76 km (47 miles) after covering 383 km (238 miles) – total 459 km (285 miles)
https://insideevs.com/nissan-leaf-e-ran ... est-video/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av HenrikC »

Hastigheterna är låga i Japan, lätt att få lång räckvidd då. Mer realistiskt här är nog ungefär 90% av WLTP räckvidden på 385 km, d.v.s. 35 mil.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Tellus »

HenrikC skrev:
Hastigheterna är låga i Japan, lätt att få lång räckvidd då. Mer realistiskt här är nog ungefär 90% av WLTP räckvidden på 385 km, d.v.s. 35 mil.
Ja, sommartid.
Dagens 40kWh går ~15mil vintertid, så med 55% mer batterikapacitet blir det 23mil
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av dhanjel »

Runt 19-20 kommer jag med 40kwh på vintern, lite beroende på väglag.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

Jag kommer 31 mil med min S75D i -24 grader.

Så 23 mil för en Leaf 62kWh lät lite.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av HenrikC »

Jo, men det stämmer nog ganska bra. Gjorde imorse av med exakt 50% av batteriet på 70 km på Leafen. Hade bilen haft 155% av batterikapaciteten skulle den alltså ha klarat ca 220 km.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av HenrikC »

Finns motsvarande för Tesla?

Om jag tar dagens förutsättningar: 0 C, värme på, bara förare så stämmer min förbrukning med en snittfart på 115 km/h. Snyggt.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

Nissan sänker priset nu i Tyskland innan VW ID lanseringen.

"Nissan Leaf nu tillgänglig från 199 euro per månad."
https://www.electrive.net/2019/05/02/ni ... -den-leaf/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av HenrikC »

Jag har nu kört strax över 4000 mil med min Leaf 40. Tog ut bilen i mitten av april 2018 och har loggat batteristatusen med LeafSpy var 400:e mil under samma förutsättningar: fulladdat och kallt batteri. Dagen jag hämtade ut den (0 mil) hade den 99.39% SOH. När mätaren gick över 4000 mil hade den 95.36%. Det innebär en degradering på 4,03%.


Huruvida det är körsträckan eller tiden som ligger bakom försämringen går naturligtvis inte att utröna. Det ska bli intressant att se hur kurvan nu kommer att röra sig: kommer den att forsätta linjärt ner eller börjar den plana ut? Tendensen är att den planar ut, men jag behöver fler datapunkter för att kunna säga säkert.
granlundii
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av granlundii »

Brukar väl plana ut, så med tanke på det är väl 4% på 4000 mil riktigt bra!
Nissan Leaf 2014
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

HenrikC skrev:
Jag har nu kört strax över 4000 mil med min Leaf 40. Tog ut bilen i mitten av april 2018 och har loggat batteristatusen med LeafSpy var 400:e mil under samma förutsättningar: fulladdat och kallt batteri. Dagen jag hämtade ut den (0 mil) hade den 99.39% SOH. När mätaren gick över 4000 mil hade den 95.36%. Det innebär en degradering på 4,03%.


Huruvida det är körsträckan eller tiden som ligger bakom försämringen går naturligtvis inte att utröna. Det ska bli intressant att se hur kurvan nu kommer att röra sig: kommer den att forsätta linjärt ner eller börjar den plana ut? Tendensen är att den planar ut, men jag behöver fler datapunkter för att kunna säga säkert.
Leafspy är ju inte direkt något verktyg som NASA kalibrerar sina mätinstrument utefter heller... mycket dagsform. Man kan få SOH att hoppa lite upp och ner beroende på hur man sköter sin bil. Ett par snabbladdningar har givit 10% mer SOH på äldre bilar tex.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av joel80 »

Med Leafen är det rätt "lätt" att få dålig räckvidd. Det är bara att gasa upp lite på motorväg.. Men på samma sätt är det rätt lätt att få lite längre räckvidd också.

I 125-130km/h kan man lyckas få ner räckvidden till 150km.. Men är det lite mer varierat i 95-115km/h kör jag sträckan Eskilstuna - Gävle på drygt 190km med marginal för ett par mil kvar. Och då kör jag inte så försiktigt utan det är omkörningar och lite moms.

När jag kör Gävle - Sollentuna som är 165km kan jag hålla hastigheten med lite moms nu både på 110 och 120-sträckan. Men i vintras fick jag ta det lite lugnare på 120-sträckan om jag skulle komma fram utan laddning.

De som ligger och puttrar fram i 90-95km/h kan ha en förbrukning på 1.5-1.6kWh/mil, medans jag ofta landar närmre 2kWh/mil på motorväg.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av fredli74 »

joel80 skrev:
Med Leafen är det rätt "lätt" att få dålig räckvidd. Det är bara att gasa upp lite på motorväg.. Men på samma sätt är det rätt lätt att få lite längre räckvidd också.
Hade första Leafen (grodan). Den käkade laddning som tokig när man låg på motorväg. Fick stanna och ladda 2 gånger mellan Stockholm och Katrineholm (15 mil). Nu var det ju mycket mindre batteri i den, men jag fick egentligen bara ok räckvidd runt 70km/h. Den var verkligen inte gjord för motorväg. Är nya Leafen mindre känslig för luftmotstånd?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Tellus »

fredli74 skrev:
joel80 skrev:
Med Leafen är det rätt "lätt" att få dålig räckvidd. Det är bara att gasa upp lite på motorväg.. Men på samma sätt är det rätt lätt att få lite längre räckvidd också.
Hade första Leafen (grodan). Den käkade laddning som tokig när man låg på motorväg. Fick stanna och ladda 2 gånger mellan Stockholm och Katrineholm (15 mil). Nu var det ju mycket mindre batteri i den, men jag fick egentligen bara ok räckvidd runt 70km/h. Den var verkligen inte gjord för motorväg. Är nya Leafen mindre känslig för luftmotstånd?
Nej :)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar