Nya Nissan Leaf

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Leo »

Jag kan ju ha tänkt tokigt! Men jag har för mig att de flesta stolpar med AC 22kW med typ2 uttag/sladd har 3x32A matning/säkring (3x32A ger ju 22kW) Och har mest läst om att det finns 1x32A stolpar i Norge. Ändrade mitt tidigare inlägg.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Leo skrev:
Jag kan ju ha tänkt tokigt! Men jag har för mig att de flesta stolpar med AC 22kW med typ2 uttag/sladd har 3x32A matning/säkring (3x32A ger ju 22kW) Och har mest läst om att det finns 1x32A stolpar i Norge. Ändrade mitt tidigare inlägg.
Det är mycket vanligt med 1fas som sagt. Flång nybbyggt 32A 1fas.

http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 5981d6a45d

http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 3e256cb69f

http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 136ac105d3

äldre

http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 03e7e9352e

Bor man där det finns mycket 22kW så skall man ju köra en bil som kan ladda på det, typ Tesla eller Zoe. Kör man där det bara finns 1fas så..... får man inte ha bråttom :-)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Leo »

Kan ju vara så att sätter man upp EN laddbox och anger 22kW så bör den rimligtvis ha minst 3x32A matning. Sätter man istället upp TRE laddboxar på samma matning (3x32A) så väljer man säkert att dela upp så att varje box får 1x32A MEN då ska varje uttag följdaktligen märkas och anges som ett 7,4kW som i länkarna innan och inte anges som ett ställe där man kan ladda med 22kW. Använder man där den medföljande typ2 -typ2 kabeln (20A) så får man alltså 4,6kW på ett sådant och tar man en större (3x32A) typ2 kabel så får man 7,4kW.

Sen kanske det finns någon form av lastbalansering där man har tillgång till alla 3 faserna om man laddar själv men kommer en till och laddar samtidigt går det över till 1-fas laddning?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Monark1954 »

Monark1954 skrev:
LarsL skrev:
Jättestor nackdel med att privatleasa är att man måste lämna tillbaka bilen vid en förutbestämd tid. Var ju svårt att för två årsedan förstå att det inte skulle finnas en bil att byta till februari 2018...
Har du frågat om förlängd leasing?
Vi tänkte fråga när vi beställt något nytt men förväntar oss ett nej.
Troligen har vi en elbil mindre på gården under mars fram till 1 juli för att få den högre miljöpremien.
Kanske skulle satsa på en elcykel, i bästa fall har snön smält i slutet på mars?
Santander bank som håller i Nissans privat leasing uppger att man nu kan förlänga utgående Leasingavtal.
Jag uppfattade att det var ca 6 månader och att man får motsvarande längre körsträcka beroende på avtal.
Avsikten var att man skulle kunna beställa nya Leaf, jag antar att Nissan vill behålla sina kunder.
Vi som har har avtal som går ut nästa år får inga besked nu, oavsett om vi är märkestrogna eller inte.
Kanske nackdel för oss att det blir en ketchupeffekt med begagnade Leaf på marknaden under våren.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av FredrikR »

Monark1954 skrev:
Monark1954 skrev:
LarsL skrev:
Jättestor nackdel med att privatleasa är att man måste lämna tillbaka bilen vid en förutbestämd tid. Var ju svårt att för två årsedan förstå att det inte skulle finnas en bil att byta till februari 2018...
Har du frågat om förlängd leasing?
Vi tänkte fråga när vi beställt något nytt men förväntar oss ett nej.
Troligen har vi en elbil mindre på gården under mars fram till 1 juli för att få den högre miljöpremien.
Kanske skulle satsa på en elcykel, i bästa fall har snön smält i slutet på mars?
Santander bank som håller i Nissans privat leasing uppger att man nu kan förlänga utgående Leasingavtal.
Jag uppfattade att det var ca 6 månader och att man får motsvarande längre körsträcka beroende på avtal.
Avsikten var att man skulle kunna beställa nya Leaf, jag antar att Nissan vill behålla sina kunder.
Vi som har har avtal som går ut nästa år får inga besked nu, oavsett om vi är märkestrogna eller inte.
Kanske nackdel för oss att det blir en ketchupeffekt med begagnade Leaf på marknaden under våren.

Hoppas den förlängningen går att få även till våren! Har ett avtal som går ut 15 April. Och är ganska inne på en Leaf2. Men vore ju synd att missa nya bonus/malus med 2 månader. Och dessutom känns det osäkert om jag hinner få en ny tills April. Leveranserna börjar väl i jan/februari och jag tänker inte beställa någon topputrustad. Så hamnar väl en bit bak i kön.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av evilirish »

Fick hem ett brev i brevlådan igår från Santander. I det stod det att om jag inte ville säga upp avtalet utan bara låta det ticka på så var det bara att "göra ingenting". Så det verkar som att de är lite proaktiva och har insett att det antagligen är många som ligger på "fel" sida av halvårs-strecket och gärna håller kvar några månader.
Edit: Min leasing går ut i mars
Senast redigerad av evilirish, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

Trevligt! Utan krav på att man ska köpa Nissan också? Det var mer än jag trodde. Gör ju andra märken intressantare igen.
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 04 jan 2017 16:30

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Cargo »

Jag var och snackade med en säljare idag som jag haft lite kontakt med.
Han hade en hög med mail och kontakter till folk som varit intresserade utav nya leaf, kul.
Saken är den att precis som många här så är de flesta ute efter leasing.

Han inkl en jäkla massa andra säljare har ju i veckorna ringt till nissan för att kolla om dom erbjuder leasing på nya leaf.
Svaret har varit att nej, kommer sen.
Men nu har nissan börjat svänga lite och ska se över leasing redan nu. Säljaren trodde han skulle få go or no go om typ 2 veckor.
Han räknar slänger på en offert för privatköp :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

Risken är ju att den första privatleasing rundan blir lika mycket överdyr som den jag fick på Leaf 30kWh. Tror den låg 1000kr/månad lver vad det kostade på slutet... :(
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 04 jan 2017 16:30

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Cargo »

LarsL skrev:
Risken är ju att den första privatleasing rundan blir lika mycket överdyr som den jag fick på Leaf 30kWh. Tror den låg 1000kr/månad lver vad det kostade på slutet... :(
Ja, tror inte dom kommer ge samma övergenerösa priserna som var i slutet.
Basunen
Inlägg: 151
Blev medlem: 05 mar 2014 17:29
Ort: Linköping

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Basunen »

Ser inte nyttan med att privatleasa. Inte billigare och mindre flexibilitet. Varför valde ni privatleasing undrar en nyfiken?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

Det blir billigare om man ska ha bilen under kort tid, typ två år. Men snart kommer säkert Nissan också med en bil som man kan tänka sig ha längre tid och då blir ju ägande mer intressant.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Jerker »

Jag har ju en Zoe, men jag valde det dels för att jag slapp att spara ihop till en handpenning och därför kunde få en elbil snabbare, dels för att jag var osäker på andrahandsvärdet (med tanke på att det är en bransch i snabb utveckling) eftersom jag vill kunna byta upp mig utan problem. Med privatleasing är ekonomi förutsägbar.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av chaffis75 »

Japp, vi har samma anledning som Jerker, dessutom så har leasing för Leafen mot slutet (Inna leasing försvann) varit så billig så jag undrar om de inte är billigare än att köpa om man nu bara ska ha den i 2 år som vi.
Nack delen är att man blir lite bunden vid de miltal som man valt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av bonath »

Håller med er också. När min kamrem rasade ville jag inte köpa något innan model3 kommer. Bra med två år på Lille Lalle, bara lämna tillbaks den...

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av jonasl »

Leasingpriserna på Leaf har ju varit så subventionerade att det varit rent korkat att köpa en ny privat.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av chaffis75 »

jonasl skrev:
Leasingpriserna på Leaf har ju varit så subventionerade att det varit rent korkat att köpa en ny privat.
jo de måste väl vara så... Har förstått att de på något sätt sedan exporterar dem till Norge. Vår Leaf har jag för mig ägs av Norska Santander...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Mickep »

hur mycket är leasing kostnaden (det skall då motsvara värdeminskningen)
vad är en rimlig värdeminskning på en lef/zoe/ioniq? om man jämför med leasing.
den tekniska utvecklingen går framåt, så även om inte priset höjs så höjs ju standarden och kvaliten
Nya nissan leaf 2 med 40 kwh batteri går ju för 379 000 (- 60 000 för miljöpr.) och då vet man inte om man kommer få standard 7% i rabatt eller andra erbjudanden.

när räckvidden var under 20 mil så känns det rimligt att anta att det snart kommer någon bättre. men när det börjar bli 40-50 mil så är känslan att den kan behållas längre utan att man "missar" något.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av vigge50 »

Mickep skrev:
hur mycket är leasing kostnaden (det skall då motsvara värdeminskningen)
vad är en rimlig värdeminskning på en lef/zoe/ioniq? om man jämför med leasing.
den tekniska utvecklingen går framåt, så även om inte priset höjs så höjs ju standarden och kvaliten
Nya nissan leaf 2 med 40 kwh batteri går ju för 379 000 (- 60 000 för miljöpr.) och då vet man inte om man kommer få standard 7% i rabatt eller andra erbjudanden.

när räckvidden var under 20 mil så känns det rimligt att anta att det snart kommer någon bättre. men när det börjar bli 40-50 mil så är känslan att den kan behållas längre utan att man "missar" något.
Det är en fullutrustad Leaf 2 som kostar 379 000 kr, när basversionen kommer så kommer den nog kosta runt 320 000 kr.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

Såg att Fastighetsägarna ger följande rabatt hos Nissan.

"Erbjudande: 12-15% rabatt på Nissan. Rabatten är rikstäckande och avser ingen enskild återförsäljare."

Gäller det även Nissan Leaf?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 04 jan 2017 16:30

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Cargo »

Zalman3 skrev:
Såg att Fastighetsägarna ger följande rabatt hos Nissan.

"Erbjudande: 12-15% rabatt på Nissan. Rabatten är rikstäckande och avser ingen enskild återförsäljare."

Gäller det även Nissan Leaf?
Oj intressant, hoppas någon sitter på svaret! :)
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Monark1954 »

Någon som beställt en "NYA NISSAN LEAF 2.ZERO" och fått besked om leveranstid?
Vår möjlighet att förlänga vår Leaf leasing som går ut sista februari i väntan på nästa bil kan bero på när nya Leaf börjar levereras.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

Monark1954 skrev:
Någon som beställt en "NYA NISSAN LEAF 2.ZERO" och fått besked om leveranstid?
Vår möjlighet att förlänga vår Leaf leasing som går ut sista februari i väntan på nästa bil kan bero på när nya Leaf börjar levereras.
Fick en offert på en NISSAN LEAF 2.ZERO, skulle få den i mars 2018.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 04 jan 2017 16:30

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Cargo »

Zalman3 skrev:
Monark1954 skrev:
Någon som beställt en "NYA NISSAN LEAF 2.ZERO" och fått besked om leveranstid?
Vår möjlighet att förlänga vår Leaf leasing som går ut sista februari i väntan på nästa bil kan bero på när nya Leaf börjar levereras.
Fick en offert på en NISSAN LEAF 2.ZERO, skulle få den i mars 2018.
Får jag fråga vad du fick för pris?
Jag lyckades få 12 000kr men ville hellre ha vinterdäcken gratis och få rabatt via lrf.
Men lrf har inte handlat upp rabatt på nya leaf, iallafall inte den som finns nu.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Monark1954 »

Tack.
Nissans leasingbolag, Santander, bad oss återkomma nästa år.
Kan gissa att de vill avvakta i vilken takt leveranserna ökar. Men om syftet från Nissan är att kunna beställa och få leverans av en ny Leaf. Varför skall vi vänta till januari för att få veta om vi även skall få leasa i mars och april efter kontraktet går ut 28 februari?
Kör hellre Leaf än en fosil VW som återförsäljaren som fin service kunde förmånligt hyra ut. Även om vi väntar till 1 juli att plocka ut e-Golfen för högre supermiljöpremie.
Det får bli som det blir, inte så jätteviktigt.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Skriv svar