Nya Nissan Leaf

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Leo »

Läste om e-up för några år sen att 100kg last gjorde 3% på räckvidden.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av 12man »

Den slår marginellt en 40 kwh Tesla S
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do? ... 7&id=33368
ms 76132 "Eleamore"
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av vigge50 »

12man skrev:
Den slår marginellt en 40 kwh Tesla S
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do? ... 7&id=33368
De var däremot utrustade med 60 kWh batteri och endast mjukvarubegränsade.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av 12man »

Tänkte mest att MS 40 väger/vägde ~500kg mer än Leaf, dvs den senare måste ha ett eländigt luftmotstånd då den har mindre frontyta, hur många tillgängliga kwh har de båda, har S 40kwh som de andra mjukvarubegränsade
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Julleruff »

joel80 skrev:
Vikten har väl ändå inte så stor betydelse när man väl är uppe i fart.
Då är det mest luft och rullmotstånd som avgör, och det verkar ju Hyundai ha traffat rätt bra med Ioniqen.
10-15kwh extra i den och den är en klar kandidat till min kommande elbil.
+1
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av lator »

apkungen skrev:
Nu har leaf 2 fått riktiga epa siffror på räckvidd och effektivitet, och jag är besviken. 151 miles räckvidd och 100 MPGe i energianvändning. Läs mer här:
https://insideevs.com/breaking-2018-nis ... ge-rating/

Leaf har klart bättre räckvidd än (min ständiga referensbil) ioniq i nedc cykeln, 378km mot 280km men i epa cykeln så är det mer jämnt 242km mot 200km. Detta betyder i praktiken att leaf inte kommer att komma så mycket längre än ioniq på motorväg trots sitt 12kwh större batteri.

Nya leaf är alltså lika effektiv som gamla leaf vilken lätt går upp emot 250wh/km på motorvägen om man drar på snabbt eller om det är dåligt väder. Det betyder att nya leaf kommer (om den nu har 40 kwh tillgänglig) att komma 16 mil på motorvägen vid lite sämre förhållanden. Zoe 40kwh är effektivare och kommer 18-19mil.
Att "nya" Leaf inte drar mindre än "originalet" kommer inte som någon överraskning för mig. ;) Sen så har man ungefär 36 kWh tillgängligt mot otroliga 32 kWh i Ionic!!! Detta kommer att innebära att man antagligen inte kommer längre med Leaf än med en Ionic så länge man håller sig på motorvägen, på mindre långsammare vägar kanske Leafen vinner men det är tveksamt och när sen Ionic kommer med ett större batteri så är duellen över. Zoe må vara effektivare än Leaf men frågan är väl om de egentligen spelar i samma liga. Det enda som gör mig tveksam vad gäller Ionic är den lite tveksamma väghållningen och den överarbetade instrumenteringen som väl skulle vinna på att hämta lite inspiration från Model 3 som ju ändå kommer att sopa banan med de andra bara den äntligen kommer hit. 8-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av mati »

lator skrev:
...Det enda som gör mig tveksam vad gäller Ionic är den lite tveksamma väghållningen och den överarbetade instrumenteringen...
Håller med. Interiören på Ioniq tilltalar mig tyvärr än mindre än utsidan. Det är en intressant bil rent tekniskt, men jag får inte den där rätta känslan för att kunna nappa på den. Och bil köper man ju med känslan och inte så mycket med huvudet. Det vet nog alla som har en Tesla. ;)
Leaf känns mycket bättre på det viset, den skulle jag helt klart tänka mig, men den har ju inte CCS och det är ett skallkrav för min nästa bil. Och helst också trefas såklart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
lator skrev:
...Det enda som gör mig tveksam vad gäller Ionic är den lite tveksamma väghållningen och den överarbetade instrumenteringen...
Håller med. Interiören på Ioniq tilltalar mig tyvärr än mindre än utsidan. Det är en intressant bil rent tekniskt, men jag får inte den där rätta känslan för att kunna nappa på den. Och bil köper man ju med känslan och inte så mycket med huvudet. Det vet nog alla som har en Tesla. ;)
Leaf känns mycket bättre på det viset, den skulle jag helt klart tänka mig, men den har ju inte CCS och det är ett skallkrav för min nästa bil. Och helst också trefas såklart.
Jag vet inte, men undrar om det finns nån bil med CCS som inte tar 3-fas? Hur ser specen för CCS ut? Att man kan ladda i en typ2 med enfas är klart, men funkar det tvärtom, att ansluta 3-fas och bara ha en enfasladdare i andra änden? Tillåter protokollet det?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Leo »

Tex e-up och gamla e-Golf har 1-fas laddare i bilen och CCS om det var så du menade Jerker.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Jerker »

Leo skrev:
Tex e-up och gamla e-Golf har 1-fas laddare i bilen och CCS om det var så du menade Jerker.
Aha! OK!
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av apkungen »

Ioniq har 27kwh tillgängligt.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av apkungen »

Om man nu ska jämföra effektivitet så kan man kolla på model s 75D och jämföra det med nya leaf. S75D har 105mpge på motorvägen och leaf har 100mpge. Model s som både är större och mycket tyngre drar 5% mindre:
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do? ... 8&id=39860
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Jag vet inte, men undrar om det finns nån bil med CCS som inte tar 3-fas?
Ioniq (1-fas), Ampera-e (1-fas), gamla e-Golf (1-fas), nya e-Golf (2-fas), ...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av lobbin »

mati skrev:
Ioniq (1-fas), Ampera-e (1-fas), gamla e-Golf (1-fas), nya e-Golf (2-fas), ...
2-fas är lite lustig faktist. Känns som att endera struntar man i det och kör 1 fas, eller tar hela steget till 3 faser.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av mati »

lobbin skrev:
2-fas är lite lustig faktist. Känns som att endera struntar man i det och kör 1 fas, eller tar hela steget till 3 faser.
Håller med. Antingen eller. Tack och lov är Golfen så pass snål i förbrukningen att 2-fas-laddning motsvarar ungefär 3-fas i Teslan. Det tar alltså inte längre tid att ladda x-antal mil. Men visst är det märkligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av 12man »

2-fas kan vara USA anpassning
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av lator »

apkungen skrev:
Ioniq har 27kwh tillgängligt.
Konstigt att jag har mätt upp två bilar här som båda laddar i ca 32 kWh... :o
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av vigge50 »

lator skrev:
apkungen skrev:
Ioniq har 27kwh tillgängligt.
Konstigt att jag har mätt upp två bilar här som båda laddar i ca 32 kWh... :o
Är det medräknat förluster i laddningen? Tyvärr så ligger det ju på några procent.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av lator »

vigge50 skrev:
lator skrev:
apkungen skrev:
Ioniq har 27kwh tillgängligt.
Konstigt att jag har mätt upp två bilar här som båda laddar i ca 32 kWh... :o
Är det medräknat förluster i laddningen? Tyvärr så ligger det ju på några procent.
Det är svårt att veta vilka förluster det blir vid DC-snabbladdning så därför jämför jag alltid vid samma laddare och olika bilar. Ionic: 32 kWh, Leaf 30: 26 kWh, Golf 36: 33 kWh osv...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av joel80 »

12man skrev:
2-fas kan vara USA anpassning
Eller en kompromiss p.g.a pris och utrymme.

Det är ju ändå dubbelt så bra som enfas. ;)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Monark1954 »

flaco skrev:
Är det någon som vet om nya Leaf får en ny app?
Min personliga erfarenhet av nuvarande app är att den har ”room for improvement” ...
Efterlyser igen om någon vet om nya appen bygger på annan plattform eller är det bara en "facelift" med nya bilder?

Om inte tekniken bytts blir det hopplöst med ännu fler användare.
När det är kallt och fler använder funktionen är det hopplöst. Nu med minus 15 grader har jag hållit på i två timmer när jag skulle hem från jobbet, fick ingen värme. I kväll samma visa, det var att sitta i kall bil och nästan tråna efter de dieselvärmare som brummade bredvid.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

Enligt mig är det exakt samma fast med nytt utseende.
Dotz
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 feb 2018 23:25

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Dotz »

Hej! Helt ny här och äger tyvärr ingen elbil än. Då det tyvärr är dåligt med laddmöjligheter så får vi vänta lite till. Lite intressant och veta om det är någon som har provkört nya Nissan leaf?

Idag var vi och beställde en ny bil, och kom in i snacket om elbilar med försäljaren. Efter att avtalet va påskrivet fick jag erbjudande om att få provköra nya Nissan leaf.

Man kan ju säga att det var en grym upplevelse, fantastisk att köra. Och det med E-Pedal hur grymt som helst! Kommer även få möjligheten att låna bilen över en hel helg! ;)

Är det något ni undrar över eller vill få reda på om bilen får ni gärna hojta till. Som sagt folk kanske redan har provkört osv men han sa att dom inte hade börjat med provkörningar än iaf.


Ha de bäst!
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Dotz skrev:
Är det något ni undrar över eller vill få reda på om bilen får ni gärna hojta till.


Ha de bäst!
Ställ farthållaren på 100kph och jämför mot GPS i din telefon.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

Dotz skrev:
Hej! Helt ny här och äger tyvärr ingen elbil än. Då det tyvärr är dåligt med laddmöjligheter så får vi vänta lite till. Lite intressant och veta om det är någon som har provkört nya Nissan leaf?
Antar att du bor i lägenhet. Då är det dags att börja bearbeta hyresvärd alt bostadsrätt för att få dem att sätta upp ladduttag. Hälften kan betalas av klimatklivet.
Skriv svar