Nya Nissan Leaf

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av mans71 »

Rätt ok utvändigt. Men vad är det för en smutsig vit låda med avskavd färg på hörnen som sitter under huven? :shock:
IMG_0238.PNG
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Bjelke »

Dom har iaf lyckats att fortsätta fylla hela utrymmet under huven...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av mati »

Jag ska iaf begära in en offert. För mig är den helt klart intressant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Gustafsson »

Kommer nog också att provköra. För mig är totalekonomin en stor faktor, vad blir månadskostnaden, förmånsvärde mm. Dock är endast 60kWh versionen av intresse. Intressant elbilsår 2018!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

Bra strategi av Nissan, driftsäkerbil till "lågt" pris.

Lite lustigt att de redan nu avslöjar att 60kWh versionen kommer sent 2018, alltså om ett år och leverans till Sverige 2019. Kanske för att de tidigare lovat att Leaf 2 skulle ha 60kWh.

Undrar om de löst kylningen av batteriet? Får hoppas att några riktiga elbiljournalister får tag i bilen så att de kan testa betydelsefulla saker.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av mati »

För oss duger lilla batteriet än så länge. Förutsatt att jag behåller Teslan ett tag till. Sen kan man ju fundera på att så småningom ersätta S:-en med en Leaf med 60kWh-batteri.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Laban »

Hade det inte varit för Model 3 så hade den varit intressant, trots mina åsikter om design osv. En vit hade det nog blivit. Ska garanterat provköra så fort den kommer hit.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
För oss duger lilla batteriet än så länge. Förutsatt att jag behåller Teslan ett tag till. Sen kan man ju fundera på att så småningom ersätta S:-en med en Leaf med 60kWh-batteri.
Ett sätt att slippa serviceresor... kanske?
Sabbe
Inlägg: 1323
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Sabbe »

242km räckvidd. Med andra ord runt 18-20mil verklig räckvidd under sommarn :roll:
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Teslaspolen »

Lagom kul att fylla 60 kWy batteriet med enfasladdning...

Och CHAdeMO? Vad mer, Typ-1? Bort med dessa standarder.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
mati skrev:
För oss duger lilla batteriet än så länge. Förutsatt att jag behåller Teslan ett tag till. Sen kan man ju fundera på att så småningom ersätta S:-en med en Leaf med 60kWh-batteri.
Ett sätt att slippa serviceresor... kanske?
Det är min tanke bland annat. Man kan nog vara ganska säker på att en Nissan (dvs en japansk bil) totalt sett är betydligt bättre ihopskruvad än en Tesla. Dessutom utgår jag ifrån att allting som står i specen verkligen finns i bilen och att allt är testat och fungerar som utlovat. Det kan ju vara en fördel.
Och skulle det mot förmodan vara nånting som kräver att man måste uppsöka en verkstad så är det inte längre än en lunchresa bort.
Jag hade f ö ändå aldrig tänkt att behålla Teslan för evigt. Någon gång måste man ju kunna återgå till en lite mer lagom prissatt bil. Leasingen på S:en utgår våren 2020, senast då måste jag ändå bestämma mig vad jag vill ha för bil sen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Jerker »

Jag ser det så här:

Fram tills nyligen fanns grovt sett två kategorier elbilar:
Golfsegmentet med kort räckvidd och som bäst 50 kW DC-laddning.
Lyxsegmentet med bra räckvidd och snabbladdning.

Mellan dessa två var ett stort tomrum. Nu har det börjat fyllas av att småbilarna växer lite (och att lite större bilar kommer, som Ionic) och att de får större batterier samt att Tesla utvidgar neråt och möter de andra som kommer underifrån. Men fortfarande tar de andra tillverkarna inte sina egna elbilar på fullt allvar utan lämnar dem med betydande brister. Jag tror att de är livrädda för att elbilarna ska kannibalisera på deras egna fossilbilsprogram och därför håller de igen så länge de kan.

Den här Leafen är säkert tänkt att räcka minst 5 år som modell och de tänker inte komma med några större förändringar i den under den perioden. Den största har de redan aviserat: 60 kWh-batteri. Utan vattenkylning av batteriet kommer inget drag.

Jag vill som bekant ha ett drag på min bil. Jag vill också kunna köra långkörningar och jag accepterar som mest 30 minuters laddning för att kunna köra vidare med minst 20 riktiga mil i batteriet. Ännu så länge finns ingen annan än model 3 som uppfyller detta. Dessutom vill jag ha 3-fas AC-laddning hemma. Ska man ha den som enda bil så behöver man kunna ladda lite snabbare vid behov även på hemmaplan.

För de flesta så räcker annars de prestanda som den nya Leafen har mer än väl för de flesta bilanvändare. Teslas "Vi bygger inte långsamma bilar"-princip är inte något som efterfrågas av speciellt många, även om den gruppen är överrepresenterad på det här forumet.

Det är alltså ännu ett relativt stort glapp mellan Tesla och de övriga tillverkarnas elbilar. Undrar när det fylls ut? 5-10 år?
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av zyax »

Jerker skrev:
Jag ser det så här:

Fram tills nyligen fanns grovt sett två kategorier elbilar:
Golfsegmentet med kort räckvidd och som bäst 50 kW DC-laddning.
Lyxsegmentet med bra räckvidd och snabbladdning.

Mellan dessa två var ett stort tomrum. Nu har det börjat fyllas av att småbilarna växer lite (och att lite större bilar kommer, som Ionic) och att de får större batterier samt att Tesla utvidgar neråt och möter de andra som kommer underifrån. Men fortfarande tar de andra tillverkarna inte sina egna elbilar på fullt allvar utan lämnar dem med betydande brister. Jag tror att de är livrädda för att elbilarna ska kannibalisera på deras egna fossilbilsprogram och därför håller de igen så länge de kan.

Den här Leafen är säkert tänkt att räcka minst 5 år som modell och de tänker inte komma med några större förändringar i den under den perioden. Den största har de redan aviserat: 60 kWh-batteri. Utan vattenkylning av batteriet kommer inget drag.

Jag vill som bekant ha ett drag på min bil. Jag vill också kunna köra långkörningar och jag accepterar som mest 30 minuters laddning för att kunna köra vidare med minst 20 riktiga mil i batteriet. Ännu så länge finns ingen annan än model 3 som uppfyller detta. Dessutom vill jag ha 3-fas AC-laddning hemma. Ska man ha den som enda bil så behöver man kunna ladda lite snabbare vid behov även på hemmaplan.

För de flesta så räcker annars de prestanda som den nya Leafen har mer än väl för de flesta bilanvändare. Teslas "Vi bygger inte långsamma bilar"-princip är inte något som efterfrågas av speciellt många, även om den gruppen är överrepresenterad på det här forumet.

Det är alltså ännu ett relativt stort glapp mellan Tesla och de övriga tillverkarnas elbilar. Undrar när det fylls ut? 5-10 år?
Tycker att det låter väldigt sunt. 2020 har väl bara VW släppt ett 10-tal olika elbilsmodeller och Volvo och andra har släppt ett fåtal kvar så du har nog rätt mycket att välja på när det är dags. Tesla lär ju vara långt framme 2020, men ska de satsa på Y som inte är min typ av bil så blir det nog så att den nuvarande Leafen byts mot något vettigt alternativ som troligt inte är Tesla 2020.

Glappet mellan Tesla och övriga kommer minska rejält fram till 2020, men antagligen så kommer det öka igen när Model 3 får köra själv i något land, då de andra tillverkarna inte har "färdiga autonoma bilar som kan mjukvaruaktiveras".
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Verdi

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Verdi »

Sabbe skrev:
242km räckvidd. Med andra ord runt 18-20mil verklig räckvidd under sommarn :roll:
Såg att luftmotståndskoefficienten var relativt höga 0,28 på nya Leaf. Det är nästan lika högt som på BMW i3 (0,29) och ganska långt från Model S som har 0,24 och Model 3 sägs ha 0,21. Det betyder att Leaf inte heller är särskilt bra på motorväg där luftmotståndet står för nästan all förbrukning.

Tror dock man kan räkna med 25 försiktiga mil på sommaren och 15-20 mil på vintern med nya Leaf. Aningen bättre än min i3. Fast den har REX och det gör att den praktiska räckvidden ökar då man har råd att chansa utan att riskera att bli stående. Det kan kosta nån bensindroppe då och då men oftast inte.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

Teslaspolen skrev:
Lagom kul att fylla 60 kWy batteriet med enfasladdning...

Och CHAdeMO? Vad mer, Typ-1? Bort med dessa standarder.
Kör du 7 mil per dag som jag tar det exakt lika lång tid.
Verdi

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
LarsL skrev:
mati skrev:
För oss duger lilla batteriet än så länge. Förutsatt att jag behåller Teslan ett tag till. Sen kan man ju fundera på att så småningom ersätta S:-en med en Leaf med 60kWh-batteri.
Ett sätt att slippa serviceresor... kanske?
Det är min tanke bland annat. Man kan nog vara ganska säker på att en Nissan (dvs en japansk bil) totalt sett är betydligt bättre ihopskruvad än en Tesla. Dessutom utgår jag ifrån att allting som står i specen verkligen finns i bilen och att allt är testat och fungerar som utlovat. Det kan ju vara en fördel.
Och skulle det mot förmodan vara nånting som kräver att man måste uppsöka en verkstad så är det inte längre än en lunchresa bort.
Jag hade f ö ändå aldrig tänkt att behålla Teslan för evigt. Någon gång måste man ju kunna återgå till en lite mer lagom prissatt bil. Leasingen på S:en utgår våren 2020, senast då måste jag ändå bestämma mig vad jag vill ha för bil sen.

Tesla blir väl bättre och bättre också. Tycker servicen är bra åtminstone. Och så är det en driver's car. Bra prestanda, stabil osv. Gillar även den stora skärmen mer och mer och att man kan lyssna på spotify, poddar osv utan att belasta sitt eget mobilabonnemang med datatrafik. Dessutom på ett väldigt smidigt sätt. Jag gillar även att det är en klassiskt elegant bil med nästan coupé-proportioner och att man ändå får plats med lika mycket som i en stor kombi. Dessutom är baksätet rymligare än i t ex Volvo V70, BMW 5-serien osv.

Min leasing går ju också ut 2020 och just nu känns det som så långt bort att jag inte kan ta några som helst beslut just nu. 1 av 3 sommarsemestrar i den är också avklarad och det gick bra.

För mig handlar det mest om smidiga snabbladdningsmöjligheter. 2020 så kanske det vimlar av Model 3 på SuC och några bra alternativ kanske inte är redo än i stor skala så jag är nog faktiskt inte helt främmande för en fossilbil då. Beror lite på ekonomin och sådär men en Panamera Turbo vore ju skoj. :)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av dstr »

Hoppas deras "propilot assist" är bättre än Ioniqens hopplösa skräp. Då skulle denna verkligen kunna fungera som till/från-jobbet-bil.

Som familjens enda bil så är det dock långt kvar - snabbladdning, räckvidd, dragkrok tex.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av mati »

zyax skrev:
...men antagligen så kommer det öka igen när Model 3 får köra själv i något land, då de andra tillverkarna inte har "färdiga autonoma bilar som kan mjukvaruaktiveras".
Var inte så säker. Nissan (bl a) har också autonoma bilar på gång och jag ser inte riktigt varför det skulle vara just Model 3 som blir först med att kunna köra själv. Den autonoma Leaf som visades för ett tag sedan i verklig körning har i mina ögon imponerat mycket mer än Teslas halvsuddiga high-speed videosevkens där ingen riktigt vet hur det gick till egentligen.
Tesla är visserligen de som skriker mest högljutt och lovar mest när det gäller självkörning men det betyder ju inte att de ligger i framkant när det gäller utvecklingen att självkörande bilar. De har valt en helt annan lösning än alla andra, både tekniskt (ingen lidar osv) och ekonomiskt (låta kunderna köpa grisen i säcken, typ). Men vi vet inte om det konceptet leder till framgång i det långa loppet. Vi får se.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av zyax »

mati skrev:
zyax skrev:
...men antagligen så kommer det öka igen när Model 3 får köra själv i något land, då de andra tillverkarna inte har "färdiga autonoma bilar som kan mjukvaruaktiveras".
Var inte så säker. Nissan (bl a) har också autonoma bilar på gång och jag ser inte riktigt varför det skulle vara just Model 3 som blir först med att kunna köra själv. Den autonoma Leaf som visades för ett tag sedan i verklig körning har i mina ögon imponerat mycket mer än Teslas halvsuddiga high-speed videosevkens där ingen riktigt vet hur det gick till egentligen.
Tesla är visserligen de som skriker mest högljutt och lovar mest när det gäller självkörning men det betyder ju inte att de ligger i framkant när det gäller utvecklingen att självkörande bilar. De har valt en helt annan lösning än alla andra, både tekniskt (ingen lidar osv) och ekonomiskt (låta kunderna köpa grisen i säcken, typ). Men vi vet inte om det konceptet leder till framgång i det långa loppet. Vi får se.
Jag är med dig i att andra kommit minst lika långt eller längre än Tesla med självkörningsförmågan idag. Google och Nissan t ex. Men de säljer inte bilar idag som senare kan bli autonoma, det gör däremot Tesla. Jag är långt från säker på att Tesla är först ut med autonomi på nivå 5, men när detta är möjligt i lag i något land kommer man ha flest bilar rullande på vägen som skulle bli autonoma.
Jag gissar att Googles- och Nissans system och kanske även Volvos och någon till har bättre förutsättningar att köra helt autonomt redan idag, för de har fokuserat på det som är svårt, dvs stadskörning medan Tesla fokuserat rätt hårt på motorvägskörning som är enklare både ur hårdvaru och mjukvaruperspektiv.
Den dagen Nissan börjar sälja Leaf med fler kameror och radar/lidar...

EDIT: För övrigt tror jag ju att Tesla kan behöva LIDAR pga stadskörningsförmåga som är SMOOTH på riktigt, men det brukar jag bli halshuggen för här inne, för det är ju inte vad Elon sagt.
Senast redigerad av zyax, redigerad totalt 1 gånger.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av kallekula »

Helt klart intressant som andrabil. Men interiören? Ser ju för jävlig ut. Vad hände där?

https://electrek.co/2017/09/05/nissan-l ... usel-51063
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Laban »

Jerker skrev:
Jag vill som bekant ha ett drag på min bil. Jag vill också kunna köra långkörningar och jag accepterar som mest 30 minuters laddning för att kunna köra vidare med minst 20 riktiga mil i batteriet. Ännu så länge finns ingen annan än model 3 som uppfyller detta. Dessutom vill jag ha 3-fas AC-laddning hemma. Ska man ha den som enda bil så behöver man kunna ladda lite snabbare vid behov även på hemmaplan.
Har ungefär samma krav som dig. Och i dagsläget har vi ingen andrabil (trasig) och det återstår att se om vi kommer att behöva den. Barnen har idag fått åka till skolan själva och går det testet bra under veckan så vette fan.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Tesla blir väl bättre och bättre också. Tycker servicen är bra åtminstone. Och så är det en driver's car. Bra prestanda, stabil osv. Gillar även den stora skärmen mer och mer och att man kan lyssna på spotify, poddar osv utan att belasta sitt eget mobilabonnemang med datatrafik. Dessutom på ett väldigt smidigt sätt. Jag gillar även att det är en klassiskt elegant bil med nästan coupé-proportioner och att man ändå får plats med lika mycket som i en stor kombi. Dessutom är baksätet rymligare än i t ex Volvo V70, BMW 5-serien osv.

Min leasing går ju också ut 2020 och just nu känns det som så långt bort att jag inte kan ta några som helst beslut just nu. 1 av 3 sommarsemestrar i den är också avklarad och det gick bra.

För mig handlar det mest om smidiga snabbladdningsmöjligheter. 2020 så kanske det vimlar av Model 3 på SuC och några bra alternativ kanske inte är redo än i stor skala så jag är nog faktiskt inte helt främmande för en fossilbil då. Beror lite på ekonomin och sådär men en Panamera Turbo vore ju skoj. :)
Det skrivs ju mycket om att Tesla har förbättrat byggkvalitén osv, men ärligt talat så kan jag inte riktigt hålla med om det. Min nuvarande bil är byggd i nov 2016, min förra var en mycket tidig 2014, det ligger alltså nästan 3 år emellan båda bilarna, eller flera hundratusen byggda bilar. Jag kan i ärlighetens namns inte riktigt se på vilket sätt den nya bilen skulle vara mycket bättre ihopskruvad än den gamla. Visst har de förbättrat ditten och datten. Men samtidigt har en del saker blivit sämre också. Det är fortfarande en skrammelburk med skrattretande spaltmått och saker som går sönder. Jag har inga större förhoppningar att vi kommer att se en jättekvalitetsökning iom Model 3.
Jag håller med om servicen. Den är jättebra. Och naturligtvis är drivlinan en dröm, spotify, den stora skärmen osv. Helt klart. Frågan är om det är värt det. Jag har inget problem med att streama spotify från min mobil och betala med mitt eget mobilabonnemang när jag samtidigt sparar över en halv miljon genom att köpa en billigare bil.
Model S är en laståsna i paritet med en V70. Absolut. Den är både snygg och snabb. Det snabba kan jag avstå från. Det snygga är en vanesak. Lastförmågan är än viktig fråga. Men så länge man kan fälla ner baksätet och inte har någon hatthylla i vägen så funkar det oftast för mina behov (vovvar, skräp till tippen, osv). Dragkrok hade varit jättenajs, men det har jag nästan slutat hoppas på.
För mig är det otänkbart att gå tillbaka till en fossilbil. Helt fullständigt uteslutet. Jag är hellre beredd att ta en mindre elbil med mindre batteri och med något sämre laddmöjligheter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Detta är ingen Leaf2 utan en facelift. Leaf24 blev Leaf30 som blev en Leaf40. Batterikylning uteblir?! 3fas laddning uteblir?! fortfarande bara 50Kw CHAdeMO, fortfarande ingen frunk. Samma riktigt dåliga app?

Hur skulle denna bil baserad på en så gammal plattform kunna bli billigare med mer teknik intryckt? Dagens Leaf har ju ganska få bekvämligheter, om nu nya får autopilot mm så kan den ju knappast bli billigare.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av 12man »

Verdi skrev:

Såg att luftmotståndskoefficienten var relativt höga 0,28 på nya Leaf. Det är nästan lika högt som på BMW i3 (0,29) och ganska långt från Model S som har 0,24 och Model 3 sägs ha 0,21. Det betyder att Leaf inte heller är särskilt bra på motorväg där luftmotståndet står för nästan all förbrukning.

Tror dock man kan räkna med 25 försiktiga mil på sommaren och 15-20 mil på vintern med nya Leaf. Aningen bättre än min i3. Fast den har REX och det gör att den praktiska räckvidden ökar då man har råd att chansa utan att riskera att bli stående. Det kan kosta nån bensindroppe då och då men oftast inte.
Lite lägre luftmotstånd borde Nissan kunnat fixa till, det är ju raketforskning nästan men ändå? Ringa Hyundai?

+1 på rexen, köpa generator på Jula?
ms 76132 "Eleamore"
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Limbster »

Henrik Torphammar skrev:

Hur skulle denna bil baserad på en så gammal plattform kunna bli billigare med mer teknik intryckt? Dagens Leaf har ju ganska få bekvämligheter, om nu nya får autopilot mm så kan den ju knappast bli billigare.
Fått en bättre produktion och billigare batterier. Känns helt rimligt att priset är påväg ner, när man nu fortsätter på något som gått relativt bra.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Skriv svar