Anmälde mitt intresse och fick villkoren. Man kommer alltså under 300 inkl vinterdäck (efter nuvarande supermiljörabatt som jag utgår ifrån gäller till juli 2018), lev i mars. Det låter som 100k billigare och minst ett år tidigare än model 3. Behövde jag en andrabil skulle jag nog slå till.
Men ...nu är det ju en förstabil jag är ute efter, så då hoppas jag nog vidare på model 3 ett tag till.
Undra hur den är storleksmässigt invändigt (främst i baksätet) jämfört med model 3? Och hur är egentligen model 3?
Har tre barn som behöver få plats - dessutom pratar man i den här familjen om att skaffa hund, vilket kanske inte blir kompatibelt med model 3 ändå. Svårt. Lättare att behålla bilen vi har. Helst fick det bli en S istället, men just nu är den utanför budget.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil) Passat GTE -18 (såld) MS 70D AP1 -16 (såld) Leaf 24 -14 (såld)
Jag kan bara hålla med.
Prisförslaget är över förväntan och vi kommer beställa Leaf 2.zero som det ser ut nu.
Förmodligen svarta då den andra, spring cloud känns svårbedömd
Undra hur den är storleksmässigt invändigt (främst i baksätet) jämfört med model 3? Och hur är egentligen model 3?
Har tre barn som behöver få plats - dessutom pratar man i den här familjen om att skaffa hund, vilket kanske inte blir kompatibelt med model 3 ändå. Svårt. Lättare att behålla bilen vi har. Helst fick det bli en S istället, men just nu är den utanför budget.
Vi har har tre barn och åker i en Leaf. De ryms bra i baksätet trots att två av dem sitter på bältesstol.
Hund går nog in i bak på Leaf även om luckan sitter konstigt långt in. Men lägger man en matta över lacken så går det nog.
Undra hur den är storleksmässigt invändigt (främst i baksätet) jämfört med model 3? Och hur är egentligen model 3?
Har tre barn som behöver få plats - dessutom pratar man i den här familjen om att skaffa hund, vilket kanske inte blir kompatibelt med model 3 ändå. Svårt. Lättare att behålla bilen vi har. Helst fick det bli en S istället, men just nu är den utanför budget.
Vi har har tre barn och åker i en Leaf. De ryms bra i baksätet trots att två av dem sitter på bältesstol.
Hund går nog in i bak på Leaf även om luckan sitter konstigt långt in. Men lägger man en matta över lacken så går det nog.
Mellanstor hund (vi har Amstaff) får precis plats i hundbur som passar precis bak i en Leaf. Större hund typ Schäfer funkar inte.
Har en handduk som jag lägger över lacken när han ska hoppa upp.
Edit: fixade autocorrect/automisspell
Undra hur den är storleksmässigt invändigt (främst i baksätet) jämfört med model 3? Och hur är egentligen model 3?
Har tre barn som behöver få plats - dessutom pratar man i den här familjen om att skaffa hund, vilket kanske inte blir kompatibelt med model 3 ändå. Svårt. Lättare att behålla bilen vi har. Helst fick det bli en S istället, men just nu är den utanför budget.
Vi har har tre barn och åker i en Leaf. De ryms bra i baksätet trots att två av dem sitter på bältesstol.
Hund går nog in i bak på Leaf även om luckan sitter konstigt långt in. Men lägger man en matta över lacken så går det nog.
Mellanstor hund (vi har Amstaff) får precis plats i hundbur som passar precis bak i en Leaf. Större hund typ Schäfer funkar inte.
Har en handduk som jag lägger över lacken när han ska hoppa upp.
Edit: fixade autocorrect/automisspell
Undra hur den är storleksmässigt invändigt (främst i baksätet) jämfört med model 3? Och hur är egentligen model 3?
Har tre barn som behöver få plats - dessutom pratar man i den här familjen om att skaffa hund, vilket kanske inte blir kompatibelt med model 3 ändå. Svårt. Lättare att behålla bilen vi har. Helst fick det bli en S istället, men just nu är den utanför budget.
Vi har har tre barn och åker i en Leaf. De ryms bra i baksätet trots att två av dem sitter på bältesstol.
Hund går nog in i bak på Leaf även om luckan sitter konstigt långt in. Men lägger man en matta över lacken så går det nog.
Mellanstor hund (vi har Amstaff) får precis plats i hundbur som passar precis bak i en Leaf. Större hund typ Schäfer funkar inte.
Har en handduk som jag lägger över lacken när han ska hoppa upp.
Edit: fixade autocorrect/automisspell
Tack för svar! Här är det jack Russell el liknande storlek som man funderar på. Vi lånade en sån i helgen och det gick ju bra... Var och skulle försöka få mig nån mer info hos Nissan här igår, men de hade bara en broschyr (iofs trevligt) och hänvisade till nätet. Ingen gammal Leaf hade de heller. Den nya skulle komma på besök i december, men MMs gruppköp går ju ut nu den 17/11.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil) Passat GTE -18 (såld) MS 70D AP1 -16 (såld) Leaf 24 -14 (såld)
Titta på den japanska videon med körning ang räckvidd och batteritemp. Laddning till 56% med 12grader ute ger ett batteri som närmar sig max temp redan
Verkar finnas 35kWh tillgängligt. Översatt till svenska blir det 13mil en dag som denna kring nollan om man kör landsväg och stannar till en gång på vägen aka jobbpendling. Det ger 19mil en försommardag om du kör exempelvis Nissanstigen Halmstad -> Jönköping. Det ger 16mil på motorvägen en sommardag tex Malmö ->Markaryd. Detta baserat på att lägga till 7kWh från dagens Leaf.
Titta på den japanska videon med körning ang räckvidd och batteritemp. Laddning till 56% med 12grader ute ger ett batteri som närmar sig max temp redan
Verkar finnas 35kWh tillgängligt. Översatt till svenska blir det 13mil en dag som denna kring nollan om man kör landsväg och stannar till en gång på vägen aka jobbpendling. Det ger 19mil en försommardag om du kör exempelvis Nissanstigen Halmstad -> Jönköping. Det ger 16mil på motorvägen en sommardag tex Malmö ->Markaryd. Detta baserat på att lägga till 7kWh från dagens Leaf.
Stämmer dina analys är det nog flera nya elbilar bilar som på 110 km/h väg har liknande räckvidd.
Utgår du från räckvidd på din Leaf och lägger på 7 kWh så att nya Leaf med lägre luftmotstånd når kanske något längre?
Vi har kört för lite långkörning med vår Leaf för att ange räckvidd men dina siffror stämmer med våra indikationer just på landsväg, då menar jag inte småvägar med 70-90 km/h.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Vi räknar med 12 mil vid motorvägstempo för Leaf 30. Då har vi marginaler så att det aldrig blir nervöst eller jobbigt. Med Leaf 2 borde det då bli 16mil.
Ja räckvidden blir ju efter målet.
Kör man längre än bilen kan nå så blir räckvidden till den laddaren man väljer stanna på. Dvs siktar man på 11 mil så kör man med skyltad hastighet +moms. Ska man 16 mil så kör man därefter.
Stämmer dina analys är det nog flera nya elbilar bilar som på 110 km/h väg har liknande räckvidd
Det går ju att hushålla med sina kilowatt på olika sätt, Nissan får det på något magiskt vis att verka som de ligger före när de nämner 40mil. Det är ju en facelift som har samma luftmotstånd om inte sämre och som verkar ha 35kWh tillgängligt och inte 40. Zoe 40 är ju lika mycket ny bil som Leaf 2 tex och BMW i3 facelift likaså. Ioniq ligger inte långt efter pga den går snålare och laddar fortare. Tror den hade vunnit rejset Malmö - Stockholm om man inte fick åka Tesla.
Jag trodde att nya Leafen skulle vara en helt ny bil, men tydligen är det en facelift.
Dörrarna är samma och tydligen kan man byta ut ett 24kWh batteri mot nya Leafens 40kWh, den passar rakt av.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jag trodde att nya Leafen skulle vara en helt ny bil, men tydligen är det en facelift.
Dörrarna är samma och tydligen kan man byta ut ett 24kWh batteri mot nya Leafens 40kWh, den passar rakt av.
Det är samma bil, samma drivlina, samma nästan allt. Förklätt den till Pulsar bara. Det är ju iof ett steg framåt men knappast ett sätt att bygga en bra, kostnadseffektiv elbil 8år efter version 1 gjordes. Lite som om Volvo V90 skulle vara samma bil som V70 hehe.
Tittade på nya Leafen idag. Klart snyggare utanpå. Men blev lite besviken. Sämre utrymme i baksätet än dagens Leaf. Går inte att sitta som vuxen man där längre utan att slå huvudet i taket. De verkar ha höjt upp sittplatserna. Förväntade mig en smula större bagageutrymme, och det var det nog, men på höjden! Man vill ju ha lite mer i djupet istället. Sen tyckte jag lite detaljer i förarutrymmet förändrats till det sämre .
Tittade på nya Leafen idag. Klart snyggare utanpå. Men blev lite besviken. Sämre utrymme i baksätet än dagens Leaf. Går inte att sitta som vuxen man där längre utan att slå huvudet i taket. De verkar ha höjt upp sittplatserna. Förväntade mig en smula större bagageutrymme, och det var det nog, men på höjden! Man vill ju ha lite mer i djupet istället. Sen tyckte jag lite detaljer i förarutrymmet förändrats till det sämre .
Kan bara hålla med om att vissa saker i förarmiljön har försämrats, t.ex att man har satt dit en "analog" hastighetsmätare istället för den ypperligt placerade digitala i gamla Leaf. Dock så gillar jag att man nu slipper fumla i det blinda på panelen när man vill ändra något som rör t.ex färddatorn.
Sen på tvivlar jag på att den verkligen har ett bättre cw-värde än den gamla. Fronten är enormt hög, inte alls så kilformad som den gamla.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Har schemat för visning av nya Leaf försvunnit från Nissans hemsida?
De verkar inte vara så aktiva att sälja. Vår leasing går ut i februari och det borde vara dax att beställa en ny.
Ny har vi beställt en e-golf men Nissan bemödar sig inte att sälja en Leaf.
Nu är jag nyfiken och vill se den och jämföra.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro