Nya Nissan Leaf

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Elmil »

vigge50 skrev:
Om vi kollar på elbilar idag så är det bara Hyundai Ioniq, Tesla och Jaguar I Pace som kan ladda snabbare, de flesta modeller är begränsade till 50 kW.
Och Kia Soul EV. 134A här.
134A_Säter.jpg
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Elmil skrev:
vigge50 skrev:
Om vi kollar på elbilar idag så är det bara Hyundai Ioniq, Tesla och Jaguar I Pace som kan ladda snabbare, de flesta modeller är begränsade till 50 kW.
Och Kia Soul EV. 134A här.
134A_Säter.jpg
Häftigt, 20kW mer än Leaf40! Åker man långt så blir det stor skillnad mot Leaf40. Åker man aldrig långt (som jag tex) så kan det ju kvitta nästan alltid.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av frippe »

Lite längre tester på nya Leaf trillar in, en här ifrån USAs östkust, kallt men inte svensk vinterkyla. De har kört 711km ungefär i motorvägsfart, snittförbrukning enligt bilen runt 1,8 kW per mil om jag räknat rätt. 3,4 miles per kWh.
https://www.greencarreports.com/news/11 ... rip-review
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Laban »



Ionic verkar ha längre räckvidd än nya Leaf i kallare klimat.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Laban skrev:


Ionic verkar ha längre räckvidd än nya Leaf i kallare klimat.
Undra vad Nissan gör härnäst. Det sägs ju komma en 60kWh version med nya LG cellerna, samma kemi som i Kona. Det pratas ju om nya modeller, kanske ett omtag och ingen Leaf60 i dagens kostym? Kanske kommer Ioniq med 39.2kWh batteriet, kanske med 64kWh. Det är fortfarande ganska mycket pengar för en bil som har dräglig räckvidd sommartid. 60kWh bilarna funkar ju även vinter och blir mer prisvärda på så vis.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 04 jan 2017 16:30

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Cargo »

Henrik Torphammar skrev:
Laban skrev:


Ionic verkar ha längre räckvidd än nya Leaf i kallare klimat.
Undra vad Nissan gör härnäst. Det sägs ju komma en 60kWh version med nya LG cellerna, samma kemi som i Kona. Det pratas ju om nya modeller, kanske ett omtag och ingen Leaf60 i dagens kostym? Kanske kommer Ioniq med 39.2kWh batteriet, kanske med 64kWh. Det är fortfarande ganska mycket pengar för en bil som har dräglig räckvidd sommartid. 60kWh bilarna funkar ju även vinter och blir mer prisvärda på så vis.

Är räckvidd det viktigaste som finns för dig när det kommer till val av bil?

Jag har kört mycket tesla, ioniq, i3, E-golf, leaf gen1 och nu även gen 2.
Utan tvekan så kan jag säga att nya leaf sopar banan med de övriga när det kommer till kvalitetskänsla, körkänsla och hur det faktiskt känns i kupén när du kör.
Tyst och härliga säten.
Bara tesla kan mäta sig med köregenskaperna men faller faktiskt efter i komfort och kvalitet konstigt nog.
E-golf har bra kvalitetskänsla.

Men rankar man räckvidd som nummer 1 så finns det bättre bilar än nya leaf.
Ser man räckvidd som en del utav det som är viktigt utan att sticka ut så ser jag just nu ingen annan elbil som finns tillgänglig som kan mäta sig totalt sätt med nya leaf.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av TeslaTissel »

Cargo skrev:
Är räckvidd det viktigaste som finns för dig när det kommer till val av bil?

Jag har kört mycket tesla, ioniq, i3, E-golf, leaf gen1 och nu även gen 2.
Utan tvekan så kan jag säga att nya leaf sopar banan med de övriga när det kommer till kvalitetskänsla, körkänsla och hur det faktiskt känns i kupén när du kör.
Tyst och härliga säten.
Bara tesla kan mäta sig med köregenskaperna men faller faktiskt efter i komfort och kvalitet konstigt nog.
E-golf har bra kvalitetskänsla.

Men rankar man räckvidd som nummer 1 så finns det bättre bilar än nya leaf.
Ser man räckvidd som en del utav det som är viktigt utan att sticka ut så ser jag just nu ingen annan elbil som finns tillgänglig som kan mäta sig totalt sätt med nya leaf.
Intressanta reflektioner
Till det hela kan ”Kalle Trumpen” ställa till det om det blir verklighet av hans handelsrestriktioner. Det kan höja priset för Tesla’s modeller för Europeiska marknaden. :(
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

Bara att vänta in Q4 då 60kWh batteriet kommer till nya Leaf.
204hk, +100kw laddning, batterikyla/värme, kanske CCS.

Då blir det runt 30-40 mil i räckvidd, vilket räcker för många.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Laban »

Cargo skrev:
Är räckvidd det viktigaste som finns för dig när det kommer till val av bil?
Vi åker på skidresor någon/några gånger per år, 20-40 mil enkel resa. På de längre resorna stannar vi en gång, där hade 25-30 mils räckvidd + 100 kW snabbladdning fungerat. På de kortare resorna så vill vi kunna köra de sträckan utan stopp. Som kallast var det -30 när vi åkte (37 mil). Har man de kraven så fungerar Leaf inte, hur tyst och fin den än må vara. Avsaknad av dragkrok och ett relativt tråkigt utseende gör inte saken bättre. Det blir en ren pendlingsbil för våra behov och då finns det billigare alternativ, en gammal Leaf exempelvis.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av frippe »

Laban skrev:


Ionic verkar ha längre räckvidd än nya Leaf i kallare klimat.
Jag skulle nog vilja veta betydligt mer om testen innan jag drar några längre slutsatser av ett test.

Det kan finnas stora skillnader på bilarna som en av orsakerna till olika energiåtgång, t.ex. däck/fälg val, olika inkörda m.m.
Model Y LR.
Model S70D
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

frippe skrev:
Laban skrev:


Ionic verkar ha längre räckvidd än nya Leaf i kallare klimat.
Jag skulle nog vilja veta betydligt mer om testen innan jag drar några längre slutsatser av ett test.

Det kan finnas stora skillnader på bilarna som en av orsakerna till olika energiåtgång, t.ex. däck/fälg val, olika inkörda m.m.
Det är ju å andra sidan svårt att göra testet på annat vis än samma dag, samma plats tom samma märke på däcken. Förbrukningarna låter rimliga i mina öron. Batteriernas innehåll låter orimliga baserat på vad tillverkarna anger.
Cargo skrev:

Är räckvidd det viktigaste som finns för dig när det kommer till val av bil?
Ja, det är inte dumt att ta sig dit man ska. Jag åker aldrig långt men vill ju kunna ta mig normala dagsutflykter utan att behöva ladda flera gånger. Säg att jag vill åka 8+8mil till släkten och dessutom en runda på stan när jag väl är där. Det tar mig med en Leaf24 3st snabbladdningar att göra det, det är 2 för mycket. Jag skall förklara varför också. Jag kör hem från jobbet 5mil, dagen efter kommer jag på att jag vill åka. Då har jag ingen chans att ta mig 8mil till utan måste stanna efter ett par mil och ladda. Då till 80% för att tiden inte skall rusa iväg. Sen har jag åter igen ingen chans att ta mig till målet och tillbaka utan att ladda på snabbladdare vid destinationen. Sen på vägen hem igen så är det inte görbart att åka alla 8mil från 80% utan att man skall behöva planera med väder/vind värme i bil osv. Så man följer trafikrytmen och laddar en gång till för att nå hem. Då går ju den bilen enligt Nissan 199km.

Vi säger att den hade haft 40kWh, dvs dubbla mot Leaf24. Då kunde man åkt och laddat en gång även vintertid.

Jag tycker inte det är speciellt extrema förväntningar jag har. Leaf60 och Kona funkar utmärkt. Prislappen är jag rädd för dock. Vi får se....
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 04 jan 2017 16:30

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Cargo »

Laban skrev:
Cargo skrev:
Är räckvidd det viktigaste som finns för dig när det kommer till val av bil?
Vi åker på skidresor någon/några gånger per år, 20-40 mil enkel resa. På de längre resorna stannar vi en gång, där hade 25-30 mils räckvidd + 100 kW snabbladdning fungerat. På de kortare resorna så vill vi kunna köra de sträckan utan stopp. Som kallast var det -30 när vi åkte (37 mil). Har man de kraven så fungerar Leaf inte, hur tyst och fin den än må vara. Avsaknad av dragkrok och ett relativt tråkigt utseende gör inte saken bättre. Det blir en ren pendlingsbil för våra behov och då finns det billigare alternativ, en gammal Leaf exempelvis.
Alla bilar är olika och passar för olika personer och situationer.
Elbilar måste snart sluta jämföras på enbart räckvidd då det bara är en del utav det hela. Och hur pass mycket räckvidd var och en behöver får man själv avgöra. Men att veta hur pass bra bilen är att packa i, hur säker den är att åka i, vilken teknik ingår, vilka lampor har den, hur bra är sätena, hur mycket ljud är det i kupén osv. Det är några utav saker som borde få mer plats när vi pratar och ser reviews på elbilar.

Större batteri betyder fortfarande högre pris på bilen. Priset är redan nu en akilleshäl för de flesta.
Nissan 60kwh kommer bli kanon, säker kona och liknande såväl. Men dom kommer säkert kosta 50-100k mer. Elbilarna som finns idag behövs och fungerar för väldigt väldigt många.
Människor behöver möjligen tänka om lite och faktiskt ta en bil med en batteristorlek som passar de allra flesta fallen och kanske lösa övriga tillfällen på annat vis. Tåg eller hyrbil?

Era några gånger per år till fjällen kanske kan lösas med snåldriven hyrbil och istället köpa en elbil med mindre batteri än ni behöver just för denna resa?
Säg det skiljer 70 000kr mellan bil med den räckvidd du behöver kontra det som finns så kan du hyra bil många många gånger.....
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av TeslaTissel »

Cargo skrev:
Laban skrev:
Cargo skrev:
Är räckvidd det viktigaste som finns för dig när det kommer till val av bil?

Alla bilar är olika och passar för olika personer och situationer.
Elbilar måste snart sluta jämföras på enbart räckvidd då det bara är en del utav det hela. Och hur pass mycket räckvidd var och en behöver får man själv avgöra. Men att veta hur pass bra bilen är att packa i, hur säker den är att åka i, vilken teknik ingår, vilka lampor har den, hur bra är sätena, hur mycket ljud är det i kupén osv. Det är några utav saker som borde få mer plats när vi pratar och ser reviews på elbilar.

Större batteri betyder fortfarande högre pris på bilen. Priset är redan nu en akilleshäl för de flesta.
Nissan 60kwh kommer bli kanon, säker kona och liknande såväl. Men dom kommer säkert kosta 50-100k mer. Elbilarna som finns idag behövs och fungerar för väldigt väldigt många.
Människor behöver möjligen tänka om lite och faktiskt ta en bil med en batteristorlek som passar de allra flesta fallen och kanske lösa övriga tillfällen på annat vis. Tåg eller hyrbil?

Era några gånger per år till fjällen kanske kan lösas med snåldriven hyrbil och istället köpa en elbil med mindre batteri än ni behöver just för denna resa?
Säg det skiljer 70 000kr mellan bil med den räckvidd du behöver kontra det som finns så kan du hyra bil många många gånger.....
Dina kommentarer och synpunkter är riktigt bra!
Det gäller att hålla huvudet kallt (inte så svårt nu iofs),- Haha, i denna kyla!
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av joel80 »

Jag vill ha valet att köpa en bil med större batteri. T.ex på Ioniq skulle jag bra gärna betala 350k istället för 300k om jag fick ett batteri på 50-60kwh istället för det på 28kwh. Men man bör kanske också ha möjligheten att köpa den med ett mindre.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Jerka »

Jag tror det blir svårt att sälja in elbilen som ett bättre alternativ så länge man måste hyra bil varje gång man ska åka till landet/fjällen/släkten/etc. Att hyra bil är omständligt, kostar pengar, kräver planering och kan inte alls jämföras med att äga en bil som funkar till allt det där.

När elbilarna har 50-60 kWh batteri och vettig snabbladdning, då håller jag med om att man kan börja titta på andra saker än räckvidd. Men så länge 30-40 kWh är normen så blir räckvidden en oerhört viktig parameter. Den avgör om gemene man kan använda bilen som enda bil eller inte, och det påverkar såklart helhetsbedömningen.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av nek0 »

Jerka skrev:
Jag tror det blir svårt att sälja in elbilen som ett bättre alternativ så länge man måste hyra bil varje gång man ska åka till landet/fjällen/släkten/etc. Att hyra bil är omständligt, kostar pengar, kräver planering och kan inte alls jämföras med att äga en bil som funkar till allt det där.

När elbilarna har 50-60 kWh batteri och vettig snabbladdning, då håller jag med om att man kan börja titta på andra saker än räckvidd. Men så länge 30-40 kWh är normen så blir räckvidden en oerhört viktig parameter. Den avgör om gemene man kan använda bilen som enda bil eller inte, och det påverkar såklart helhetsbedömningen.
+1000
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Jerker »

Jerka skrev:
Jag tror det blir svårt att sälja in elbilen som ett bättre alternativ så länge man måste hyra bil varje gång man ska åka till landet/fjällen/släkten/etc. Att hyra bil är omständligt, kostar pengar, kräver planering och kan inte alls jämföras med att äga en bil som funkar till allt det där.

När elbilarna har 50-60 kWh batteri och vettig snabbladdning, då håller jag med om att man kan börja titta på andra saker än räckvidd. Men så länge 30-40 kWh är normen så blir räckvidden en oerhört viktig parameter. Den avgör om gemene man kan använda bilen som enda bil eller inte, och det påverkar såklart helhetsbedömningen.
Huvudet på spiken!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

Samma diskution som runt dragkrok. Det går inte att sälja en bil med motiveringen att du kan hyra en när du ska göra si eller så.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av frippe »

Henrik Torphammar skrev:
frippe skrev:
Laban skrev:


Ionic verkar ha längre räckvidd än nya Leaf i kallare klimat.
Jag skulle nog vilja veta betydligt mer om testen innan jag drar några längre slutsatser av ett test.

Det kan finnas stora skillnader på bilarna som en av orsakerna till olika energiåtgång, t.ex. däck/fälg val, olika inkörda m.m.
Det är ju å andra sidan svårt att göra testet på annat vis än samma dag, samma plats tom samma märke på däcken. Förbrukningarna låter rimliga i mina öron. Batteriernas innehåll låter orimliga baserat på vad tillverkarna anger.
Skillnader på förbrukning kan ha många orsaker även mellan samma bilmodell. Björn säger själv t.ex. att valet av 17” hjul istället för 16” hjul kunde göra 10-15%.
Samtidigt kanske t.ex. Ioniq varit körd längre, d.v.s. inkörd och därmed ha lägre förbrukning.

Så att se fler tester med bilarna när de dels gått lite och i olika förutsättningar, då börjar det bli möjligt att dra lite mer långtgående slutsatser av förbrukning.

Sedan att Ioniq är en väldigt energisnål modell, det visste vi redan innan.
Model Y LR.
Model S70D
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

frippe skrev:
Skillnader på förbrukning kan ha många orsaker även mellan samma bilmodell. Björn säger själv t.ex. att valet av 17” hjul istället för 16” hjul kunde göra 10-15%.
Vi får se då vad Model 3 med 18" eller 19" drar. Det kommer ju bli upp mot 400wh/km :lol: :lol:
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Laban »

Jerka skrev:
Jag tror det blir svårt att sälja in elbilen som ett bättre alternativ så länge man måste hyra bil varje gång man ska åka till landet/fjällen/släkten/etc. Att hyra bil är omständligt, kostar pengar, kräver planering och kan inte alls jämföras med att äga en bil som funkar till allt det där.

När elbilarna har 50-60 kWh batteri och vettig snabbladdning, då håller jag med om att man kan börja titta på andra saker än räckvidd. Men så länge 30-40 kWh är normen så blir räckvidden en oerhört viktig parameter. Den avgör om gemene man kan använda bilen som enda bil eller inte, och det påverkar såklart helhetsbedömningen.
Precis.

Hade folk tyckt att det var ok att köra omkring i en mindre "skruttbil" för dagligt bruk hade alla redan köpt en Dacia Sandero/Duster för 80-100k och hyrt en fin bil vid behov. Så ser det inte ut och det lär knappast gå att övertyga redan skeptiska dieselälskare om elbilens överlägsenhet om man försöker skriva om regelboken.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av chaffis75 »

Laban skrev:
Jerka skrev:
Jag tror det blir svårt att sälja in elbilen som ett bättre alternativ så länge man måste hyra bil varje gång man ska åka till landet/fjällen/släkten/etc. Att hyra bil är omständligt, kostar pengar, kräver planering och kan inte alls jämföras med att äga en bil som funkar till allt det där.

När elbilarna har 50-60 kWh batteri och vettig snabbladdning, då håller jag med om att man kan börja titta på andra saker än räckvidd. Men så länge 30-40 kWh är normen så blir räckvidden en oerhört viktig parameter. Den avgör om gemene man kan använda bilen som enda bil eller inte, och det påverkar såklart helhetsbedömningen.
Precis.

Hade folk tyckt att det var ok att köra omkring i en mindre "skruttbil" för dagligt bruk hade alla redan köpt en Dacia Sandero/Duster för 80-100k och hyrt en fin bil vid behov. Så ser det inte ut och det lär knappast gå att övertyga redan skeptiska dieselälskare om elbilens överlägsenhet om man försöker skriva om regelboken.
Ja jag håller verkligen med här... Sedan är de inte antal kWh som har betydelse utan antal mil du kommer och hur många mil du får per timme vid snabbladdare. Men jag vet att de är de du är ute efter också.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av TeslaTissel »

Delar med mig av vårt test!
VUEF har testat och provkört Nissan Leaf 2018!

Intrycken av Nissans nya elbil var framförallt överlag goda, men tyvärr
upptäckte vi en negativ egenskap som drog ned pluspoängen ++++!


http://vuef.se/exklusivt-vuef-har-testa ... leaf-2018/
Niss-XWQV4106.png
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 04 jan 2017 16:30

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Cargo »

TeslaTissel skrev:
Delar med mig av vårt test!
VUEF har testat och provkört Nissan Leaf 2018!

Intrycken av Nissans nya elbil var framförallt överlag goda, men tyvärr
upptäckte vi en negativ egenskap som drog ned pluspoängen ++++!


http://vuef.se/exklusivt-vuef-har-testa ... leaf-2018/
Som jag förstår det var du med och testade?
Kan du isåfall ge oss lite information kring vart och hur långt ni körde samt förbrukning?
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Monark1954 »

Upprepad snabbladdning vid långfärd verkar kunna bli en begränsning i nya 40 kWh Leaf.

Jonathan Porterfield ger en trovärdig beskrivning av fenomenet. Han tycker bilen är bra men är djupt besviken på missen med avsaknad av aktiv temperaturstyrning av batteriet

Ont om tid, starta vid 8 minuter.
Vid jämförelse mellan 40 kWh Leaf och Ioniq 28 kWh så var Ioniq tre timmar snabbare på en sträcka av 64 mil (400 miles) på grund av långsam snabbladdning efter 2 laddningar i Leaf. Skall ni aldrig köra längre än t.ex 30 mil, då är detta inget för er.



Laban lade upp länken i en annan tråd om långresa med 40 kWh Leaf. Har sökt efter mer tester, hittar några temperaturmätningar men inget som känns säkert. Hittar bloggar som hänvisar till länken ovan då Jonathan Porterfield verkar vara en trovärdig EV sakkunnig.
Vid 1:10 kommer en bild från en annan Youtube inlägg där Ioniq och 30 samt 40 kWh Leaf jämförs. Lyckas inte hitta den. Om någon hittar den länka gärna in den.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Skriv svar