Nya Nissan Leaf

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Tars »

Sofie skrev:
Jerker skrev:
Tror inte att nån bil har sämre lyse än Renault Zoe.
Jag tror att du inte har upplevt BMW i3 helljuset, det får Teslans belysning att verka som fantastiskt bra.
Håller med. Bytte ut helljusen, som är förresten halogen av någon mystisk anledning då resten på bilen är led, till led och det blev bättre, men håller på och letar efter lämplig Ledramp.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av apkungen »

En sak som gör mig lite konfunderad är räckvidden. Det sägs att nya leaf får 378km i nedc och 240 km i epa. Epa låter oroväckande låg.

Ioniq electric, som är min favoritelbil efter tesla, har 280km nedc och 200km epa. Om nissan leaf skulle få samma förhållande mellan räckvidderna så skulle det innebära 270km i epa räckvidd.

Jämför man istället med tesla model s så har 60kwh modellen 400km nedc och 340km epa. Samma förhållande där skulle innebära 321km epa räckvidd för nissan leaf 2!

Att den har så låg epa tyder på att den kommer att ha klart sämre räckvidd I höga hastigheter. Fortfarande bara en andrabil för gemene man tror jag.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Leo »

Svårt att jämföra mellan bilar med förhållande NEDC/EPA. Eftersom bilarnas luftmotstånd mm skiljer så testresultatet är inte så lätt att "räkna fram". Det blir liksom vad det blir när testet väl genomförs.

Sen tycker jag personligen inte att +-10/15% gör någon större skillnad i verklig användning. Blir ungefär samma "användningsområde" för bilen.

Så Ionoq/e-Golf/Leaf/Zoe är ganska likvärdiga. Det är trots allt varken att anse som vanliga familjebilar (för små) eller långfärdsbilar (för kort räckvidd) i mitt tycke.

Visst om du har en specifik sträcka kan en liten skillnad i räckvidd vara avgörande.

Så välj den du gillar bäst som bil sett, eller som kostar minst eller vad man nu prioriterar för egen del.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av joel80 »

Har det sagts något om nya Leafs snabbladdning? Stödjer dom lite snabbare snabbladdning typ som Ioniq?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av chaffis75 »

Vet inte om de är rykte eller fakta men bilen med 40Kwh batteri som kommer nu närmast är samma 50Kw chademo som föregående Leaf (detta är fakta) däremot de nya 60Kwh batteriet som ska komma om ca 1 år sägs ha snabbare chademo, hur snabbt är jag osäker på.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av joel80 »

Så CCS har dom helt skippat på Nissan?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Nicke Nyfiken »

joel80 skrev:
Så CCS har dom helt skippat på Nissan?
Just det påpekade jag för säljaren att det är dumt att Nissan inte sätter CCS på Leafen i Europa, eftersom det är en fastslagen standard som alla nya offentliga laddare måste ha framöver.

-Ööööö... vadå CCS? blev säljarens svar. :roll:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Jerker »

Nicke Nyfiken skrev:
joel80 skrev:
Så CCS har dom helt skippat på Nissan?
Just det påpekade jag för säljaren att det är dumt att Nissan inte sätter CCS på Leafen i Europa, eftersom det är en fastslagen standard som alla nya offentliga laddare måste ha framöver.

-Ööööö... vadå CCS? blev säljarens svar. :roll:
Där har du pudelns kärna. De vet inget om elbilar.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jerker skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
joel80 skrev:
Så CCS har dom helt skippat på Nissan?
Just det påpekade jag för säljaren att det är dumt att Nissan inte sätter CCS på Leafen i Europa, eftersom det är en fastslagen standard som alla nya offentliga laddare måste ha framöver.

-Ööööö... vadå CCS? blev säljarens svar. :roll:
Där har du pudelns kärna. De vet inget om elbilar.
Så är det ju. Även om just han jag pratade med var väldigt positiv till elbilar och hade själv kört mycket Leaf var kunskapen väldigt begränsad. Men han tog flera fossilbilskunder i bilhallen och ledde bort dem till Leaf2an och förklarade för dem att det där var framtiden. :D Vissa blev intresserade medan andra bara fnyste och började rada upp en massa elbilsmyter.

När han förstod att jag hade en Model S så berättade han att han hade testat en förra veckan och att det var det roligaste han gjort på flera år. -Jag blev som ett barn igen, sa han.
Model Y P
Model S P
Model S P
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Mobility motors som var med och drog i leasingomgång 1 av gamla Leaf drar nu i ett gruppköp av nya Leaf där de skall försöka få till ett bra pris. Till leasingomgång 1 så var rabatten 100k och en månadshyra på 1695kr (om inte minnet sviker) Mot dagens ca 3000kr för samma leasing. Så det GÅR om Nissan är på humör. Jag har givetvis ingen aning om vad de kan få till på Leaf 2, men som sagt ibland händer det.

Bara en liten FYI.

http://www.elbil.forum24.se/elbil-about7698.html
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

En kompis beställde idag en Nissan Leaf 2 Zero 40kwh.
Betalade 335.000kr.(295.000kr efter miljöstöd)
Vinterdäck 10.900kr.
3 års service 5.200kr
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av TiborBlomhall »

Ni som är intresserade av att köpa nya Nissan Leaf spana in Mobility Motors gruppköp: http://www.elbil.forum24.se/elbil-about7698.html
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Tars »

Kommer vara intresserad när nv200 kommer med 60kwh batteri.
Kanske till nästa år den lanseras?
Leverans 2019-20?.
Eller så kommer den inte alls.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av vigge50 »

Nissan vet hur man sköter produktlanseringar, levererade 3629 stycken Leaf i Japan under oktober.

https://insideevs.com/nissan-leaf-sales ... ober-2017/
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av vigge50 »

Tydligen ska den visas upp i Göteborg i helgen och i Stockholm nästa helg.

https://www.aftonbladet.se/bil/a/oJG4R/ ... issan-leaf
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Bjelke »

Vettifanken om det inte blir en tripp till huvudstaden för att kika på den isf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av lator »

vigge50 skrev:
Tydligen ska den visas upp i Göteborg i helgen och i Stockholm nästa helg.

https://www.aftonbladet.se/bil/a/oJG4R/ ... issan-leaf
Den enda bilen (högerstyrd) som finns tillgänglig reser runt i Sverige sedan en tid tillbaka. Kommer att visas hos de flesta återförsäljare och på ett antal mässor och liknande.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Bjelke »

Aha :) så det kan finnas en pytteliten chans att få se den liiite längre norrut än sthlm? :)
Måste kolla med Nissan...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av chaffis75 »

Jag får säga att denna nya leaf kändes mycket bättre än den gamla... Jag fick provsitta en i Malmö för ca 2 veckor sedan och både utseende och inredning kändes mycket bättre än den gamla. Sedan finns där såklart ännu mer man kan göra men den viktigast punkten är ju att man gått från en väldigt udda design till en design som jag tror de flesta kan tycka är åtminstone bra. När vi köpte gamla leaf så var de lite en uppoffring att får en "ful" bil kan man säga.

Ska bli spännande att provköra den vid ett senare tillfälle...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av perkabolo »

Aha :) så det kan finnas en pytteliten chans att få se den liiite längre norrut än sthlm? :)
Måste kolla med Nissan...
Jadå den kommer... https://www.nissan.se/fordon/fordon-utb ... -tour.html
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av samuelsu »

TiborBlomhall skrev:
Ni som är intresserade av att köpa nya Nissan Leaf spana in Mobility Motors gruppköp: http://www.elbil.forum24.se/elbil-about7698.html
Anmälde mitt intresse och fick villkoren. Man kommer alltså under 300 inkl vinterdäck (efter nuvarande supermiljörabatt som jag utgår ifrån gäller till juli 2018), lev i mars. Det låter som 100k billigare och minst ett år tidigare än model 3. Behövde jag en andrabil skulle jag nog slå till.
Men ...nu är det ju en förstabil jag är ute efter, så då hoppas jag nog vidare på model 3 ett tag till.

Undra hur den är storleksmässigt invändigt (främst i baksätet) jämfört med model 3? Och hur är egentligen model 3?
Har tre barn som behöver få plats - dessutom pratar man i den här familjen om att skaffa hund, vilket kanske inte blir kompatibelt med model 3 ändå. Svårt. Lättare att behålla bilen vi har. Helst fick det bli en S istället, men just nu är den utanför budget.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 04 jan 2017 16:30

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Cargo »

Jag kan bara hålla med.
Prisförslaget är över förväntan och vi kommer beställa Leaf 2.zero som det ser ut nu.
Förmodligen svarta då den andra, spring cloud känns svårbedömd :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

samuelsu skrev:
Undra hur den är storleksmässigt invändigt (främst i baksätet) jämfört med model 3? Och hur är egentligen model 3?
Har tre barn som behöver få plats - dessutom pratar man i den här familjen om att skaffa hund, vilket kanske inte blir kompatibelt med model 3 ändå. Svårt. Lättare att behålla bilen vi har. Helst fick det bli en S istället, men just nu är den utanför budget.
Vi har har tre barn och åker i en Leaf. De ryms bra i baksätet trots att två av dem sitter på bältesstol.
Hund går nog in i bak på Leaf även om luckan sitter konstigt långt in. Men lägger man en matta över lacken så går det nog.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av evilirish »

LarsL skrev:
samuelsu skrev:
Undra hur den är storleksmässigt invändigt (främst i baksätet) jämfört med model 3? Och hur är egentligen model 3?
Har tre barn som behöver få plats - dessutom pratar man i den här familjen om att skaffa hund, vilket kanske inte blir kompatibelt med model 3 ändå. Svårt. Lättare att behålla bilen vi har. Helst fick det bli en S istället, men just nu är den utanför budget.
Vi har har tre barn och åker i en Leaf. De ryms bra i baksätet trots att två av dem sitter på bältesstol.
Hund går nog in i bak på Leaf även om luckan sitter konstigt långt in. Men lägger man en matta över lacken så går det nog.
Mellanstor hund (vi har Amstaff) får precis plats i hundbur som passar precis bak i en Leaf. Större hund typ Schäfer funkar inte.
Har en handduk som jag lägger över lacken när han ska hoppa upp.
Edit: fixade autocorrect/automisspell
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

evilirish skrev:
LarsL skrev:
samuelsu skrev:
Undra hur den är storleksmässigt invändigt (främst i baksätet) jämfört med model 3? Och hur är egentligen model 3?
Har tre barn som behöver få plats - dessutom pratar man i den här familjen om att skaffa hund, vilket kanske inte blir kompatibelt med model 3 ändå. Svårt. Lättare att behålla bilen vi har. Helst fick det bli en S istället, men just nu är den utanför budget.
Vi har har tre barn och åker i en Leaf. De ryms bra i baksätet trots att två av dem sitter på bältesstol.
Hund går nog in i bak på Leaf även om luckan sitter konstigt långt in. Men lägger man en matta över lacken så går det nog.
Mellanstor hund (vi har Amstaff) får precis plats i hundbur som passar precis bak i en Leaf. Större hund typ Schäfer funkar inte.
Har en handduk som jag lägger över lacken när han ska hoppa upp.
Edit: fixade autocorrect/automisspell
Ja, naturligtvis har storleken på hund betydelse. :)
Skriv svar