Nya Nissan Leaf
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 290
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Re: Nya Nissan Leaf
Brukar väl plana ut, så med tanke på det är väl 4% på 4000 mil riktigt bra!
Nissan Leaf 2014
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Nya Nissan Leaf
Leafspy är ju inte direkt något verktyg som NASA kalibrerar sina mätinstrument utefter heller... mycket dagsform. Man kan få SOH att hoppa lite upp och ner beroende på hur man sköter sin bil. Ett par snabbladdningar har givit 10% mer SOH på äldre bilar tex.HenrikC skrev:Jag har nu kört strax över 4000 mil med min Leaf 40. Tog ut bilen i mitten av april 2018 och har loggat batteristatusen med LeafSpy var 400:e mil under samma förutsättningar: fulladdat och kallt batteri. Dagen jag hämtade ut den (0 mil) hade den 99.39% SOH. När mätaren gick över 4000 mil hade den 95.36%. Det innebär en degradering på 4,03%.
Huruvida det är körsträckan eller tiden som ligger bakom försämringen går naturligtvis inte att utröna. Det ska bli intressant att se hur kurvan nu kommer att röra sig: kommer den att forsätta linjärt ner eller börjar den plana ut? Tendensen är att den planar ut, men jag behöver fler datapunkter för att kunna säga säkert.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Nya Nissan Leaf
Med Leafen är det rätt "lätt" att få dålig räckvidd. Det är bara att gasa upp lite på motorväg.. Men på samma sätt är det rätt lätt att få lite längre räckvidd också.
I 125-130km/h kan man lyckas få ner räckvidden till 150km.. Men är det lite mer varierat i 95-115km/h kör jag sträckan Eskilstuna - Gävle på drygt 190km med marginal för ett par mil kvar. Och då kör jag inte så försiktigt utan det är omkörningar och lite moms.
När jag kör Gävle - Sollentuna som är 165km kan jag hålla hastigheten med lite moms nu både på 110 och 120-sträckan. Men i vintras fick jag ta det lite lugnare på 120-sträckan om jag skulle komma fram utan laddning.
De som ligger och puttrar fram i 90-95km/h kan ha en förbrukning på 1.5-1.6kWh/mil, medans jag ofta landar närmre 2kWh/mil på motorväg.
I 125-130km/h kan man lyckas få ner räckvidden till 150km.. Men är det lite mer varierat i 95-115km/h kör jag sträckan Eskilstuna - Gävle på drygt 190km med marginal för ett par mil kvar. Och då kör jag inte så försiktigt utan det är omkörningar och lite moms.
När jag kör Gävle - Sollentuna som är 165km kan jag hålla hastigheten med lite moms nu både på 110 och 120-sträckan. Men i vintras fick jag ta det lite lugnare på 120-sträckan om jag skulle komma fram utan laddning.
De som ligger och puttrar fram i 90-95km/h kan ha en förbrukning på 1.5-1.6kWh/mil, medans jag ofta landar närmre 2kWh/mil på motorväg.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Nya Nissan Leaf
Hade första Leafen (grodan). Den käkade laddning som tokig när man låg på motorväg. Fick stanna och ladda 2 gånger mellan Stockholm och Katrineholm (15 mil). Nu var det ju mycket mindre batteri i den, men jag fick egentligen bara ok räckvidd runt 70km/h. Den var verkligen inte gjord för motorväg. Är nya Leafen mindre känslig för luftmotstånd?joel80 skrev:Med Leafen är det rätt "lätt" att få dålig räckvidd. Det är bara att gasa upp lite på motorväg.. Men på samma sätt är det rätt lätt att få lite längre räckvidd också.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Nya Nissan Leaf
Nejfredli74 skrev:Hade första Leafen (grodan). Den käkade laddning som tokig när man låg på motorväg. Fick stanna och ladda 2 gånger mellan Stockholm och Katrineholm (15 mil). Nu var det ju mycket mindre batteri i den, men jag fick egentligen bara ok räckvidd runt 70km/h. Den var verkligen inte gjord för motorväg. Är nya Leafen mindre känslig för luftmotstånd?joel80 skrev:Med Leafen är det rätt "lätt" att få dålig räckvidd. Det är bara att gasa upp lite på motorväg.. Men på samma sätt är det rätt lätt att få lite längre räckvidd också.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Nya Nissan Leaf
Körde precis Gävle - Sollentuna med snitthastighet på 108km/h. (116km/h på farthållaren på 110-sträckan och 123km/h på 120-sträckan. (GPS 2-3km/h lägre)
Snittförbrukning 189wh/km.
De ca 6 mil med 120-sträcka drog den ca 210wh/km... Men speciellt sista sträckan från strax efter Arlanda där hastigheten gick ner lite (ca 105-100km/h) blev rätt snål. I dom hastigheterna kan man komma ner mot 160-170wh/km.
Snittförbrukning 189wh/km.
De ca 6 mil med 120-sträcka drog den ca 210wh/km... Men speciellt sista sträckan från strax efter Arlanda där hastigheten gick ner lite (ca 105-100km/h) blev rätt snål. I dom hastigheterna kan man komma ner mot 160-170wh/km.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya Nissan Leaf
Jo, nog ska väl nya Leafen ha lägre luftmotstånd än den gamla iaf, fast det kanske bara skiljer marginellt?Tellus skrev:Nejfredli74 skrev:Hade första Leafen (grodan). Den käkade laddning som tokig när man låg på motorväg. Fick stanna och ladda 2 gånger mellan Stockholm och Katrineholm (15 mil). Nu var det ju mycket mindre batteri i den, men jag fick egentligen bara ok räckvidd runt 70km/h. Den var verkligen inte gjord för motorväg. Är nya Leafen mindre känslig för luftmotstånd?joel80 skrev:Med Leafen är det rätt "lätt" att få dålig räckvidd. Det är bara att gasa upp lite på motorväg.. Men på samma sätt är det rätt lätt att få lite längre räckvidd också.
Jag tyckte iaf, på det lilla jag testade (en helg framförallt), att den nya var snålare...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Nya Nissan Leaf
NejBjelke skrev:Jo, nog ska väl nya Leafen ha lägre luftmotstånd än den gamla iaf, fast det kanske bara skiljer marginellt?Tellus skrev:Nejfredli74 skrev:Hade första Leafen (grodan). Den käkade laddning som tokig när man låg på motorväg. Fick stanna och ladda 2 gånger mellan Stockholm och Katrineholm (15 mil). Nu var det ju mycket mindre batteri i den, men jag fick egentligen bara ok räckvidd runt 70km/h. Den var verkligen inte gjord för motorväg. Är nya Leafen mindre känslig för luftmotstånd?joel80 skrev:Med Leafen är det rätt "lätt" att få dålig räckvidd. Det är bara att gasa upp lite på motorväg.. Men på samma sätt är det rätt lätt att få lite längre räckvidd också.
Jag tyckte iaf, på det lilla jag testade (en helg framförallt), att den nya var snålare...
cW 0.28 på både gamla och nya.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Nya Nissan Leaf
Fast det säger ju inte så mycket utan att vi vet frontarean på bilen.Tellus skrev:NejBjelke skrev:Jo, nog ska väl nya Leafen ha lägre luftmotstånd än den gamla iaf, fast det kanske bara skiljer marginellt?Tellus skrev:Nejfredli74 skrev:Hade första Leafen (grodan). Den käkade laddning som tokig när man låg på motorväg. Fick stanna och ladda 2 gånger mellan Stockholm och Katrineholm (15 mil). Nu var det ju mycket mindre batteri i den, men jag fick egentligen bara ok räckvidd runt 70km/h. Den var verkligen inte gjord för motorväg. Är nya Leafen mindre känslig för luftmotstånd?joel80 skrev:Med Leafen är det rätt "lätt" att få dålig räckvidd. Det är bara att gasa upp lite på motorväg.. Men på samma sätt är det rätt lätt att få lite längre räckvidd också.
Jag tyckte iaf, på det lilla jag testade (en helg framförallt), att den nya var snålare...
cW 0.28 på både gamla och nya.
CW är inget absolut värde, utan en faktor som ska multipliceras med frontarean.
Så en bil med högre CW kan ändå ha lägre luftmotstånd.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Nya Nissan Leaf
Jag tycker den nya är minst lika törstig som den gamla. Teslabjörn kom knappt 10 mil kall vinter i motorvägsfart med Leaf40, ioniq 28kWh gick flera mil längre.
En 10år gammal konstruktion är inget att hurra för.
Nissan är låångt efter Kia/hyundai nu.
Leaf 62 är som en 80 liters bensintank på en Volvo 760, hjälpte inte grundproblemet mycket.
Har sovit dåligt i natt
En 10år gammal konstruktion är inget att hurra för.
Nissan är låångt efter Kia/hyundai nu.
Leaf 62 är som en 80 liters bensintank på en Volvo 760, hjälpte inte grundproblemet mycket.
Har sovit dåligt i natt
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Nya Nissan Leaf
Jag har sett det mesta med TeslaBjörn, och känner inte igen det du skriver. Jag har som sämst haft ca 14 mil med min Leaf 40kWh. Då i -16, snöfall och 110-120km/h.Tellus skrev:Jag tycker den nya är minst lika törstig som den gamla. Teslabjörn kom knappt 10 mil kall vinter i motorvägsfart med Leaf40, ioniq 28kWh gick flera mil längre.
En 10år gammal konstruktion är inget att hurra för.
Nissan är låångt efter Kia/hyundai nu.
Leaf 62 är som en 80 liters bensintank på en Volvo 760, hjälpte inte grundproblemet mycket.
Har sovit dåligt i natt
Normalt har jag under vintertid klarat mina vanliga resa på 165km mellan Gävle och Sollentuna. Några få gånger då vädret varit som jävligaste har har fått stanns 5-10min på vägen för att inte riskera att få slut. Jag stannar hellre än att sänka hastigheten under 110km/h. (är det för halt kan det såklart ibland gå lite saktare... Och då kan man ibland klara sig fint trots lite dåligt väder.).
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Nya Nissan Leaf
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Nya Nissan Leaf
Ah.. Där använde han inte LeafSpy.. Och i senare test med Leaf säger han att den där verkade ha nått konstigt med bilens BMS. Strax innan han stannade vid första snabbladdningen växlade och hoppade den märkligt i procenten.
Sen räknar han på bilens rapporterade procent när han försöker räkna ut räckvidd. Leafen har galet dålig GOM. När han stannade i laddade vid 19% hade han egentligen över 30% kvar. Istället för att ha gjort av med 78% hade han gjort av med ca 65% (Han startade inte helt fullt, och även när den visar fullt på mätaren är den riktiga SOC ca 94-96% som bäst.)
Hade han kört med LeafSpy hade han sett att han utan större problem klarat ca 5 mil till där. Men det är helt rätt att den är törstig.. Men inte så pass att man bara har 10 mil.
Sen räknar han på bilens rapporterade procent när han försöker räkna ut räckvidd. Leafen har galet dålig GOM. När han stannade i laddade vid 19% hade han egentligen över 30% kvar. Istället för att ha gjort av med 78% hade han gjort av med ca 65% (Han startade inte helt fullt, och även när den visar fullt på mätaren är den riktiga SOC ca 94-96% som bäst.)
Hade han kört med LeafSpy hade han sett att han utan större problem klarat ca 5 mil till där. Men det är helt rätt att den är törstig.. Men inte så pass att man bara har 10 mil.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Nya Nissan Leaf
En liten uppdatering: Min Leaf 40 har nu 93.63% kvar av batteriet efter ett och ett halvt år och 5850 mil. Linjär regression i kalkylbladet visar att batteriet kommer att ha 50% kvar av kapaciteten samma dag som bilen når 50 000 mil, fredagen 26 september 2031.
Med mindre kapacitet än så kvar kommer bilen att bli praktiskt oanvändbar.
Med mindre kapacitet än så kvar kommer bilen att bli praktiskt oanvändbar.
Re: Nya Nissan Leaf
Degraderingen är inte linjär, den är större första tiden, sedan följer en lång ganska linjär bit, men sedan accelererar det igen vid... var det 70%? Tror battery university (googla) har kurvor för olika li-jon kemier.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Nya Nissan Leaf
Gissar att siffran är den som du får via Leafspy? Den är ju definierad av Nissan och dom har minst en gång justerat denna för att folk skulle lugna ner sig då de nyare cellerna degraderades väldigt mycket snabbareä n de äldre från Leaf24. Så att lita på den vet i tusan. Jag gillar mer praktiska tester så som att se om sin dagliga användning börjar äventyras mer och mer eller om man kommer till synes lika långt sommar som vinter.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Nya Nissan Leaf
Sent svar, men jag är lite nyfiken vilken bur ni har i bagaget på Leafen?evilirish skrev:Mellanstor hund (vi har Amstaff) får precis plats i hundbur som passar precis bak i en Leaf. Större hund typ Schäfer funkar inte.LarsL skrev:Vi har har tre barn och åker i en Leaf. De ryms bra i baksätet trots att två av dem sitter på bältesstol.samuelsu skrev:Undra hur den är storleksmässigt invändigt (främst i baksätet) jämfört med model 3? Och hur är egentligen model 3?
Har tre barn som behöver få plats - dessutom pratar man i den här familjen om att skaffa hund, vilket kanske inte blir kompatibelt med model 3 ändå. Svårt. Lättare att behålla bilen vi har. Helst fick det bli en S istället, men just nu är den utanför budget.
Hund går nog in i bak på Leaf även om luckan sitter konstigt långt in. Men lägger man en matta över lacken så går det nog.
Har en handduk som jag lägger över lacken när han ska hoppa upp.
Edit: fixade autocorrect/automisspell
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 01 maj 2020 18:08
Re: Nya Nissan Leaf
Frågan är dock hur många som har bilarna kvar i 50 000 mil, dock sett att många med 24 kwh från 2011-2013 har köpt letat upp begagnat 40 Kwh batterier och skiftat. Ligger tydligen runt 5000 Euro sedan måste man självklart in i databoxen och uppdatera nya batteriet för annars känner inte bilen och databoxen igen detta.HenrikC skrev:En liten uppdatering: Min Leaf 40 har nu 93.63% kvar av batteriet efter ett och ett halvt år och 5850 mil. Linjär regression i kalkylbladet visar att batteriet kommer att ha 50% kvar av kapaciteten samma dag som bilen når 50 000 mil, fredagen 26 september 2031.
Med mindre kapacitet än så kvar kommer bilen att bli praktiskt oanvändbar.
Men ganska logiskt enligt mig och kan tänka mig att Energy density bara kommer bli bättre med tiden. Tror också priset per/kwh fortsätter neråt.
Re: Nya Nissan Leaf
Nja, Leaf 24 kWh var ganska oduglig redan som ny. Jag har haft bägge och 40 kWh är mycket mer användbar. Tror inte de blir så gamla.
Min fortsätter sjunka i kapacitet: på dagen två år efter att jag hämtade ut den och 6800 mil senare så är kapaciten nere på 92.44%. Hade utgångspunkten varit ett större batteri än 40 kWh så hade degraderingen varit en icke-fråga för mig.
Min fortsätter sjunka i kapacitet: på dagen två år efter att jag hämtade ut den och 6800 mil senare så är kapaciten nere på 92.44%. Hade utgångspunkten varit ett större batteri än 40 kWh så hade degraderingen varit en icke-fråga för mig.
Re: Nya Nissan Leaf
Har försökt få igång minnet, men kan inte komma ihåg var vi köpte den.stenrose skrev:Sent svar, men jag är lite nyfiken vilken bur ni har i bagaget på Leafen?evilirish skrev:Mellanstor hund (vi har Amstaff) får precis plats i hundbur som passar precis bak i en Leaf. Större hund typ Schäfer funkar inte.LarsL skrev:Vi har har tre barn och åker i en Leaf. De ryms bra i baksätet trots att två av dem sitter på bältesstol.samuelsu skrev:Undra hur den är storleksmässigt invändigt (främst i baksätet) jämfört med model 3? Och hur är egentligen model 3?
Har tre barn som behöver få plats - dessutom pratar man i den här familjen om att skaffa hund, vilket kanske inte blir kompatibelt med model 3 ändå. Svårt. Lättare att behålla bilen vi har. Helst fick det bli en S istället, men just nu är den utanför budget.
Hund går nog in i bak på Leaf även om luckan sitter konstigt långt in. Men lägger man en matta över lacken så går det nog.
Har en handduk som jag lägger över lacken när han ska hoppa upp.
Edit: fixade autocorrect/automisspell
Har öppning på sidan och ca 1,5dm hög kant i botten, så den är i jämnhöjd med bakkanten.
Re: Nya Nissan Leaf
Efter lite noga avvägt bild-googlande så gissar jag på att det är en bur av märket "Ferplast Atlas Car", som finns i butiker på nätet.evilirish skrev:Har försökt få igång minnet, men kan inte komma ihåg var vi köpte den.stenrose skrev:Sent svar, men jag är lite nyfiken vilken bur ni har i bagaget på Leafen?
Har öppning på sidan och ca 1,5dm hög kant i botten, så den är i jämnhöjd med bakkanten.
Re: Nya Nissan Leaf
Hatten av för eder google-fu!dfa skrev:Efter lite noga avvägt bild-googlande så gissar jag på att det är en bur av märket "Ferplast Atlas Car", som finns i butiker på nätet.evilirish skrev:Har försökt få igång minnet, men kan inte komma ihåg var vi köpte den.stenrose skrev:Sent svar, men jag är lite nyfiken vilken bur ni har i bagaget på Leafen?
Har öppning på sidan och ca 1,5dm hög kant i botten, så den är i jämnhöjd med bakkanten.
"Ferplast Atlas Car 80" är buren i fråga. Troligtvis inköpt hos en zoo-butik någonstans då det begav sig för ett antal år sen.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Nya Nissan Leaf
Nissan minskar på sin elbilssatsning och ska satsa mer på SUV-ar med förbränningsmotorer - i alla fall i Europa.
De dementerade iaf ryktena om att de skulle fullständigt dra sig ur Europa.
https://www.vibilagare.se/nyheter/nissa ... r-i-europa
De dementerade iaf ryktena om att de skulle fullständigt dra sig ur Europa.
https://www.vibilagare.se/nyheter/nissa ... r-i-europa
Nya Nissan Leaf
På tal om Leaf så står jag nu bredvid en som har en släpkärra kopplad till sig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Nya Nissan Leaf
Det kan inte bli mycket räckvidd kvar med släp bakpå där. Den kan väl förresten ändå inte vara reggad för att dra släp? Eller?taliz skrev:På tal om Leaf så står jag nu bredvid en som har en släpkärra kopplad till sig.