Nya Nissan Leaf
Moderator: Redaktion
Re: Nya Nissan Leaf
OK, jag ska nog skaffa LeafSpy, kan man köpa en OBD-2-adapter vilken som typ denna https://www.runns.se/felkodslasare/elm3 ... kodslasare eller vad funkar?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Nya Nissan Leaf
Jag har en sån här, fungerar klockrent.
Dock pratas det om olika versioner för att det ska fungera på Leaf men min går i alla fall.
Nu är det 75 kronor påslag från E-bay, kolla om du hittar den på Wish, dom har ingen PostNord-avgift...
https://www.ebay.com/itm/Auto-Car-Mini- ... SwvHRa4BXp
Dock pratas det om olika versioner för att det ska fungera på Leaf men min går i alla fall.
Nu är det 75 kronor påslag från E-bay, kolla om du hittar den på Wish, dom har ingen PostNord-avgift...
https://www.ebay.com/itm/Auto-Car-Mini- ... SwvHRa4BXp
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Nya Nissan Leaf
Om jag inte minns fel så måste det vara en 1.5, alltså inte de nyare typerna. Googla!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Nya Nissan Leaf
Nu har jag haft möjlighet att jämföra mot Leaf30 på liknande förhållanden. Fast egentligen sju resor värre förhållanden. Vi kan börja med att säga att Leaf40 antagligen drar en liten smula mindre än Leaf30. Det baserat på att Leaf30 med STD hjul drar lika mycket som Leaf40 på Tekna hjulen som är 215mm breda.Henrik Torphammar skrev:Jag lånade hem en ny Leaf40 över helgen för att jämföra lite.
Batteritemperaturen är hög, även vid normal användning. Jag körde med kall bil 42km, laddade från ca 30%-77% samt körde 42km igen och vi ser över 44grader på batteriet. Jag tycker inte det är okej, jag vet inte vad som hänt om jag nu skulle kört längre och snabbare osv.... men det är högt i temp helt klart.
Sen laddningen. Igen kall bil som nu kördes 111km Kalmar - Växjö i skyltad fart. Här snittade vi 1.6kWh/mil med AC påslagen i 26-28gradig värme. Detta är alltså nästan 3ggr så långt och snabbare än i mitt Leaf40 test, dessutom varmare ute. Temp vid laddaren som nedan,
Efter att ha laddat fullt så såg det ut så här. Laddningen från 25% till 98% tog exakt 30minuter. Nu har vi alltså FULLT batteri dessutom 1.5kWh mer från 25-98% än vad Leaf40 lyckades ladda mellan 33-77% på samma tid.
Sedan fortsatte färden Växjö - Ljungby med samma 1.6kWh/mil och temperaturen på batteriet sjönk faktiskt medan på Leaf40 så fortsatte det stiga vid lägre 1.4kWh/mil och lägre utetemp!!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Nya Nissan Leaf
Finns det ngn som hört när Leaf 60kwh presenteras? Under 2018 sa väl Nissan på sitt event den 6sep2017 när 40kwh versionen kom
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Nya Nissan Leaf
Jag tror fortfarande inte vi får se någon Leaf i dagens skepnad med 60kWh.Oykkh47 skrev:Finns det ngn som hört när Leaf 60kwh presenteras? Under 2018 sa väl Nissan på sitt event den 6sep2017 när 40kwh versionen kom
Skickat från min iPad med Tapatalk
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Nya Nissan Leaf
Varför inte då? Är det strul att få fram batterier från LG chem??Henrik Torphammar skrev:Jag tror fortfarande inte vi får se någon Leaf i dagens skepnad med 60kWh.Oykkh47 skrev:Finns det ngn som hört när Leaf 60kwh presenteras? Under 2018 sa väl Nissan på sitt event den 6sep2017 när 40kwh versionen kom
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Nya Nissan Leaf
Bilens livscykel är nästan slut. Efter 8år så kom en facelift, hur länge är det ekonomiskt att driva denna gamla plattform? I synnerhet nu när Nissan åter igen lagt korten på bordet och visat att dom skiter i kunderna. Så jag tror vi får se en ny bil ihop med nya batteriet.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Nya Nissan Leaf
Ja du kan ha rätt. Måste ju bli billigare att bygga en helt ny Leaf på en ny plattform precis som VW gör med sin nya MEB plattform för elbilarHenrik Torphammar skrev:Bilens livscykel är nästan slut. Efter 8år så kom en facelift, hur länge är det ekonomiskt att driva denna gamla plattform? I synnerhet nu när Nissan åter igen lagt korten på bordet och visat att dom skiter i kunderna. Så jag tror vi får se en ny bil ihop med nya batteriet.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: Nya Nissan Leaf
Har hört att de skall göra bilen längre (sedan var det något om batteriet som jag har förträngt) men det kan tolkas som om det behövs en ny platta.
8 år som sagt i slutet av livscykeln och det borde finnas rum att göra tillverkingen billigare och enklare för kommande version.
8 år som sagt i slutet av livscykeln och det borde finnas rum att göra tillverkingen billigare och enklare för kommande version.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Nya Nissan Leaf
Det är många olika små saker som gör att jag tror på en ny bil. Öppnar man motorhuven och där är fullsmetat med saker så måste det ju vara dyrare att bygga än om det bara är luft där som på Tesla. Nissans motorpaket är ju gigantiskt för det lilla som det gör.Mickep skrev:Har hört att de skall göra bilen längre (sedan var det något om batteriet som jag har förträngt) men det kan tolkas som om det behövs en ny platta.
8 år som sagt i slutet av livscykeln och det borde finnas rum att göra tillverkingen billigare och enklare för kommande version.
Tänk om man lagt batterierna underst, gjort en liten motor som förblir på 80kW men inte är större än den behöver, sedan en 16A 3fas laddare till det. Sänk bilens hjulupphängning med 70mm och takhöjden med samma 70mm. Vi kan ju behålla "samma" 40kWh fast i kyld LG version och få en bil som går längre än vad dagens leaf med 64kWh skulle göra. På något vis är det dit vi måste komma. Effektivare bilar som laddar fortare på lägre ineffekter. När Tesla gör detta med Model 3 så kan ju inte Nissan komma med en 10år gammal bil och tro att dom kan sälja den billigare i serier som är mindre. Det går liksom inte ihop sig.
Gillar VW I.D Neo, hoppas den blir en Tesla light till lägre pris och rimlig prestanda. För min del gärna utan både takräcke och dragkrok, men gärna med en hatch back
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Nya Nissan Leaf
Kan inte hålla med här, tar du ut frunken i en Model S så ser du att de har mängder av kylning, datorer, AC mm där under men tack vare att utrymmet framför kupén är så stor så kan de även ha förvaring. Förläng Leaf med en halvmeter framtill så kan du säkert få plats med en frunk, men skulle detta ses som innovation? Tesla kan mycket väl ha bättre packning av olika komponenter men att ha frunken som bevis på att det är bättre går inte.Henrik Torphammar skrev:Det är många olika små saker som gör att jag tror på en ny bil. Öppnar man motorhuven och där är fullsmetat med saker så måste det ju vara dyrare att bygga än om det bara är luft där som på Tesla. Nissans motorpaket är ju gigantiskt för det lilla som det gör.Mickep skrev:Har hört att de skall göra bilen längre (sedan var det något om batteriet som jag har förträngt) men det kan tolkas som om det behövs en ny platta.
8 år som sagt i slutet av livscykeln och det borde finnas rum att göra tillverkingen billigare och enklare för kommande version.
Re: Nya Nissan Leaf
Nissan har helt enkelt inte haft någon brainstorming innan de designade motorutrymmet. Jag har aldrig sett en elmotor som ser ut så mycket som en bensinmotor någonstanns tidigare. Dessa bilar, även Teslan, kommer att se lika roliga ut som de första bilarna som såg ut som hästvagnar.
Re: Nya Nissan Leaf
Nu är det väl iofs så att det är minst lika fullsmetat med saker i utrymmena under motorhuven och runt frunken i en Tesla. Just för att lyckas få till en frunk. Så just i kostnadsaspekten föreligger det nog ingen skillnad.Henrik Torphammar skrev:Det är många olika små saker som gör att jag tror på en ny bil. Öppnar man motorhuven och där är fullsmetat med saker så måste det ju vara dyrare att bygga än om det bara är luft där som på Tesla. Nissans motorpaket är ju gigantiskt för det lilla som det gör.
Re: Nya Nissan Leaf
Nu med borttagen tull på 10% på japanska bilar, kan man ju hoppas på att Nissan Leaf sjunker med 10% i pris.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
Fast de tillverkas väl i Storbritannien för den svenska marknaden?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Nya Nissan Leaf
Leaf byggs ju i England för Europa marknaden så tyvärr händer nog inget....Zalman3 skrev:Nu med borttagen tull på 10% på japanska bilar, kan man ju hoppas på att Nissan Leaf sjunker med 10% i pris.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Nya Nissan Leaf
Brexit?.....chaffis75 skrev:Leaf byggs ju i England för Europa marknaden så tyvärr händer nog inget....Zalman3 skrev:Nu med borttagen tull på 10% på japanska bilar, kan man ju hoppas på att Nissan Leaf sjunker med 10% i pris.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Nya Nissan Leaf
Titta under huven på en e-Golf. De har verkligen lyckats att låta det se ut som en bensinmotor. Det är nästan komiskt, det sitter ju bokstavligen inte en enda pryl där som finns i en bensinbil, förutom 12V batteriet, men ändå så ser det nästan ut så. Egentligen skulle det finnas massvis med plats för en frunk, men icke. Man kan ju undra varför de har gjort så. Är det av tillverkningsskäl kanske? Eller sitter man så djupt i fossilträsket att man vill att det ser ut som förr?LarsL skrev:Nissan har helt enkelt inte haft någon brainstorming innan de designade motorutrymmet. Jag har aldrig sett en elmotor som ser ut så mycket som en bensinmotor någonstanns tidigare. Dessa bilar, även Teslan, kommer att se lika roliga ut som de första bilarna som såg ut som hästvagnar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nya Nissan Leaf
Jag tror att man sitter fast i fossiltänkandet. Man planerar motorrummet som på en fossilbil trots att man inte behöver komma åt det som finns där på daglig basis. Man behöver inte kolla oljan, kylarvätska, byta tändstift osv. men ändå placerar man komponenterna som om man behövde det Man hade säker kunnat stoppa undan grejerna längre ner och åt sidorna och därmed fått till en frunk (på Sion har man gjort det trots kort front) men man har bara inte tänkt som elbilsbyggare. Ytterligare ett exempel på hur Tesla har tänkt om från början när man har konstruerat sina bilar.mati skrev:Titta under huven på en e-Golf. De har verkligen lyckats att låta det se ut som en bensinmotor. Det är nästan komiskt, det sitter ju bokstavligen inte en enda pryl där som finns i en bensinbil, förutom 12V batteriet, men ändå så ser det nästan ut så. Egentligen skulle det finnas massvis med plats för en frunk, men icke. Man kan ju undra varför de har gjort så. Är det av tillverkningsskäl kanske? Eller sitter man så djupt i fossilträsket att man vill att det ser ut som förr?LarsL skrev:Nissan har helt enkelt inte haft någon brainstorming innan de designade motorutrymmet. Jag har aldrig sett en elmotor som ser ut så mycket som en bensinmotor någonstanns tidigare. Dessa bilar, även Teslan, kommer att se lika roliga ut som de första bilarna som såg ut som hästvagnar.
Re: Nya Nissan Leaf
Det skulle ju kunna vara så att de redan har en huv och öppningskomponenter som inte är gjord för daglig användning. Då blev det för mycket nytt!
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Nya Nissan Leaf
På en eGolf kan jag förstå det då det är en rakt av konverterad fossil.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Nya Nissan Leaf
Ja, iofs. Jag kan förstå varför de inte har gjort någon frunk, för det hade inneburit en massa ändringar kring huven och så. Det är begrigligt. Men varför måste man utforma motorn, invertern och transmissionen så att det ser ut som en bensinmotor med växellåda undertill och någon form av cylinderhuvud ovanpå? Det hela är en jätteklump med tanke på enkelheten. Vad innehåller klumpen för hemligheter? Titta på motorn, drivningen och invertern på en Tesla. Större än så behöver det uppenbarligen inte vara. Det kanske är ändå så att de har gömt en hemlig dieselmotor nånstans som inte används.Teslaspolen skrev:På en eGolf kan jag förstå det då det är en rakt av konverterad fossil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nya Nissan Leaf
Man kanske har utformat de som på fossilversionerna för att behöva ändra så lite som möjligt i produktionsprocesserna i flödet av att bygga bilar?
Tex robotarnas arbetsmönster, fixturernas/verktygspoletternas/vagnarnas utformning för att transportera och jobba med de olika bildelarna.
Arbetsinstruktioner till byggarna, användning av specialverktyg. Slippa lägga pengar på att designa om olika fästpunkter, stag, kabeldragningar osv.
Fått direktiv inom vilka fysiska områden olika grejor får/ska placeras osv.
Sen är man säkerligen påverkad av ”fossilarvet/tänket” för hur man bygger upp en bil också. Lättare att göra på det sätt man är ”van” helt enkelt.
Tex robotarnas arbetsmönster, fixturernas/verktygspoletternas/vagnarnas utformning för att transportera och jobba med de olika bildelarna.
Arbetsinstruktioner till byggarna, användning av specialverktyg. Slippa lägga pengar på att designa om olika fästpunkter, stag, kabeldragningar osv.
Fått direktiv inom vilka fysiska områden olika grejor får/ska placeras osv.
Sen är man säkerligen påverkad av ”fossilarvet/tänket” för hur man bygger upp en bil också. Lättare att göra på det sätt man är ”van” helt enkelt.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Nya Nissan Leaf
Då måste jag fråga dig mati: kan man inte placera en plastlåda med lick -typ IKEA förvaring- i ”motorrummet” för att lägga alla kablar i? Jag tänkte mig den lösningen ich eycka ur dubbelbotten i skuffen. Dels så får man mer utrymme att packa, dels tycker jag det är helt sinnesrubbat att placera laddkablar UNDER all packning man ev har med sig.mati skrev:Ja, iofs. Jag kan förstå varför de inte har gjort någon frunk, för det hade inneburit en massa ändringar kring huven och så. Det är begrigligt. Men varför måste man utforma motorn, invertern och transmissionen så att det ser ut som en bensinmotor med växellåda undertill och någon form av cylinderhuvud ovanpå? Det hela är en jätteklump med tanke på enkelheten. Vad innehåller klumpen för hemligheter? Titta på motorn, drivningen och invertern på en Tesla. Större än så behöver det uppenbarligen inte vara. Det kanske är ändå så att de har gömt en hemlig dieselmotor nånstans som inte används.Teslaspolen skrev:På en eGolf kan jag förstå det då det är en rakt av konverterad fossil.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR