Nya Nissan Leaf
Moderator: Redaktion
Re: Nya Nissan Leaf
Lite spännande är också V2G.
I teorin skulle man kunna bo väldigt billigt i ett Attefallshus 1 mil från stan.
Och köra offgrid. Har man vedeldning för uppvärmning och 3650wkh i hushållselförbrukning, ca 10kwh per dag,
solceller och en backup med 3 Tesla batterier på 13,5x3=40,5kwh.
Man kan ju då ladda med 6kw på jobbet i ca7 timmar= ca40kwh.
Och när man kommer hem kan man ladda Tesla batterierna med det som solcellerna inte hann med.
Man får ju tydligen 30% i stöd för solceller och 60% i stöd för Tesla batterierna.
I teorin skulle man kunna bo väldigt billigt i ett Attefallshus 1 mil från stan.
Och köra offgrid. Har man vedeldning för uppvärmning och 3650wkh i hushållselförbrukning, ca 10kwh per dag,
solceller och en backup med 3 Tesla batterier på 13,5x3=40,5kwh.
Man kan ju då ladda med 6kw på jobbet i ca7 timmar= ca40kwh.
Och när man kommer hem kan man ladda Tesla batterierna med det som solcellerna inte hann med.
Man får ju tydligen 30% i stöd för solceller och 60% i stöd för Tesla batterierna.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
I den officiella presentationen sades det att 2018 kommer det en modell med större batteri, men också kraftigare motor.
Varför man ska köpa FORD 1.5 TDCI ECOnetic Titanium /88g diesel, när man kan köpa en Nissan Leaf 2?
Forden är mindre, svagare, och kostar mycket mer per mil i drift.
Redan vid 1500 mil per år är Forden ca 50% dyrare att köpa per mil.
FORD 1.5 TDCI ECOnetic Titanium /88g, diesel
31kr per mil, vid 3000 mil, ca 24kr per mil
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... 2017-99640
Nissan Leaf 2
ca 22kr per mil, vid 3000 mil, ca 16kr per mil
Varför man ska köpa FORD 1.5 TDCI ECOnetic Titanium /88g diesel, när man kan köpa en Nissan Leaf 2?
Forden är mindre, svagare, och kostar mycket mer per mil i drift.
Redan vid 1500 mil per år är Forden ca 50% dyrare att köpa per mil.
FORD 1.5 TDCI ECOnetic Titanium /88g, diesel
31kr per mil, vid 3000 mil, ca 24kr per mil
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... 2017-99640
Nissan Leaf 2
ca 22kr per mil, vid 3000 mil, ca 16kr per mil
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Nya Nissan Leaf
Den är efterlängtad men verkar inte komma förrän i bästa fall sen höst... Kan också bli så att de inte får upp den förrän till våren tyvärr.Teslaspolen skrev:Det är dock en snabbladdare på gång i Noppikoski, så det lär i alla fall hjälpa till!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Nya Nissan Leaf
Mer info om nya Nissan Leaf.
https://www.nissanusa.com/electric-cars/2018-leaf/#
I Norge kostar nya Nissan Leaf.
NYE NISSAN LEAF LAUNCH EDITION STARTPRIS FRA: 283 900 KR
https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf-2018.html
I Tyskland
UPE ZZGL. Überführung AB €31.950,00
https://www.nissan.de/fahrzeuge/neuwagen/leaf-2018.html
https://www.nissanusa.com/electric-cars/2018-leaf/#
I Norge kostar nya Nissan Leaf.
NYE NISSAN LEAF LAUNCH EDITION STARTPRIS FRA: 283 900 KR
https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf-2018.html
I Tyskland
UPE ZZGL. Überführung AB €31.950,00
https://www.nissan.de/fahrzeuge/neuwagen/leaf-2018.html
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
Kanske inte riktigt lika mycket info men det finns redan på svenska sidanZalman3 skrev:Mer info om nya Nissan Leaf.
https://www.nissanusa.com/electric-cars/2018-leaf/#
I Norge kostar nya Nissan Leaf.
NYE NISSAN LEAF LAUNCH EDITION STARTPRIS FRA: 283 900 KR
https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf-2018.html
https://www.nissan.se/fordon/fordon-utb ... -2018.html
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya Nissan Leaf
Inga priser iaf (än)vigge50 skrev:Kanske inte riktigt lika mycket info men det finns redan på svenska sidanZalman3 skrev:Mer info om nya Nissan Leaf.
https://www.nissanusa.com/electric-cars/2018-leaf/#
I Norge kostar nya Nissan Leaf.
NYE NISSAN LEAF LAUNCH EDITION STARTPRIS FRA: 283 900 KR
https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf-2018.html
https://www.nissan.se/fordon/fordon-utb ... -2018.html
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nya Nissan Leaf
Tycker det känns dyrt. Om den kostar 283.900NOK så är det inte långt ifrån Opel Ampera-e som lanserades för 299.000NOK.Bjelke skrev:Inga priser iaf (än)vigge50 skrev:Kanske inte riktigt lika mycket info men det finns redan på svenska sidanZalman3 skrev:Mer info om nya Nissan Leaf.
https://www.nissanusa.com/electric-cars/2018-leaf/#
I Norge kostar nya Nissan Leaf.
NYE NISSAN LEAF LAUNCH EDITION STARTPRIS FRA: 283 900 KR
https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf-2018.html
https://www.nissan.se/fordon/fordon-utb ... -2018.html
Visserligen har Opel i Norge nu höjt Ampera-e till 315.000NOK, men ändå.
Skulle alla dagar i veckan betala 31.000kr extra för att få 60kwh batteriet.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
Ja, prisskillnaden i USA känns lite mer rimlig, undra hur det blir här i Sverige. Vad kostade förra Nissan Leaf i Norge?Zalman3 skrev:Tycker det känns dyrt. Om den kostar 283.900NOK så är det inte långt ifrån Opel Ampera-e som lanserades för 299.000NOK.Bjelke skrev:Inga priser iaf (än)vigge50 skrev:Kanske inte riktigt lika mycket info men det finns redan på svenska sidanZalman3 skrev:Mer info om nya Nissan Leaf.
https://www.nissanusa.com/electric-cars/2018-leaf/#
I Norge kostar nya Nissan Leaf.
NYE NISSAN LEAF LAUNCH EDITION STARTPRIS FRA: 283 900 KR
https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf-2018.html
https://www.nissan.se/fordon/fordon-utb ... -2018.html
Visserligen har Opel i Norge nu höjt Ampera-e till 315.000NOK, men ändå.
Re: Nya Nissan Leaf
Jag ringde precis till den lokala Nissan-handlaren och frågade efter nya Leffe. De hade inte fått någon som helst information och visste lika lite eller mycket som alla andra. Säljaren var lite smått förvånad över detta och undrade själv lite grann varför Nissan inte går ut med någon information till sina återförsäljare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nya Nissan Leaf
Nissan kan ju inte ta MERA för nya Leaf än den gamla
Leafen för listpriset 317.000kr.
Gör dom det hamnar dom farligt nära Opel Ampera-e och Tesla 3, som båda har större batterier.
I USA kostar en Tesla S ca 70.000 dollar, och 3
från 35.000 dollar.
I Sverige kostar en S 854.000kr, halvera det och du hamnar på 427.000kr, minus 60.000kr i miljöbilsstöd,
och du är nere på 367.000kr för en Tesla 3.
Tror man tappar massor av kunder om man höjer priset i Sverige, istället för att sänka som man gjort i USA.
Leafen för listpriset 317.000kr.
Gör dom det hamnar dom farligt nära Opel Ampera-e och Tesla 3, som båda har större batterier.
I USA kostar en Tesla S ca 70.000 dollar, och 3
från 35.000 dollar.
I Sverige kostar en S 854.000kr, halvera det och du hamnar på 427.000kr, minus 60.000kr i miljöbilsstöd,
och du är nere på 367.000kr för en Tesla 3.
Tror man tappar massor av kunder om man höjer priset i Sverige, istället för att sänka som man gjort i USA.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
Där fanns länk till en annan artikelJerker skrev:
http://www.greencarreports.com/news/111 ... 019/page-2
Från den senare artikeln "But the 2018 car apparently requires some floorpan re-engineering to accommodate the larger pack, meaning more development time. The engineers didn't say what company will provide the cells for the 60-kwh pack."
Stress...
ms 76132 "Eleamore"
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Nya Nissan Leaf
De snor väl tillbaka litrarn de just skapat i bakluckan haha12man skrev:Där fanns länk till en annan artikelJerker skrev:
http://www.greencarreports.com/news/111 ... 019/page-2
Från den senare artikeln "But the 2018 car apparently requires some floorpan re-engineering to accommodate the larger pack, meaning more development time. The engineers didn't say what company will provide the cells for the 60-kwh pack."
Stress...
Hade dem arbetat på förbrukning så kunde de likt Tesla hoppat över batterikapaciteten och nått 60kwh räckvidden med 40 batteriet! Titta på Ioniq
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Nya Nissan Leaf
Samtidigt ville Nissan göra en hatchback med huvudutrymme i baksätet, något varken Tesla eller Ioniq lyckats med. Ioniq har låg takhöjd i baksätet för att skapa en bra droppformad, vilket är en tydlig kompromiss. Tesla har ju valt lösningen att helt enkelt ta bort hatchback bakluckan.Henrik Torphammar skrev:De snor väl tillbaka litrarn de just skapat i bakluckan haha12man skrev:Där fanns länk till en annan artikelJerker skrev:
http://www.greencarreports.com/news/111 ... 019/page-2
Från den senare artikeln "But the 2018 car apparently requires some floorpan re-engineering to accommodate the larger pack, meaning more development time. The engineers didn't say what company will provide the cells for the 60-kwh pack."
Stress...
Hade dem arbetat på förbrukning så kunde de likt Tesla hoppat över batterikapaciteten och nått 60kwh räckvidden med 40 batteriet! Titta på Ioniq
Re: Nya Nissan Leaf
Så stor skillnad får du inte på minskat luftmotstånd, Ioniq har 124 miles(EPA) på ett 28 kWh batteri, samma effektivitet skulle ge de en räckvidd på 170 miles istället för 155 miles. Att komma upp i över 200 miles med 40 kWh skulle kräva rejäl minskning av luftmotståndet.Henrik Torphammar skrev:De snor väl tillbaka litrarn de just skapat i bakluckan haha12man skrev:Där fanns länk till en annan artikelJerker skrev:
http://www.greencarreports.com/news/111 ... 019/page-2
Från den senare artikeln "But the 2018 car apparently requires some floorpan re-engineering to accommodate the larger pack, meaning more development time. The engineers didn't say what company will provide the cells for the 60-kwh pack."
Stress...
Hade dem arbetat på förbrukning så kunde de likt Tesla hoppat över batterikapaciteten och nått 60kwh räckvidden med 40 batteriet! Titta på Ioniq
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya Nissan Leaf
Håller helt med men ville bara poängtera att 427.000-priset för 3:an inte behöver prisjämföras med bidraget på 60 tusenZalman3 skrev:Nissan kan ju inte ta MERA för nya Leaf än den gamla
Leafen för listpriset 317.000kr.
Gör dom det hamnar dom farligt nära Opel Ampera-e och Tesla 3, som båda har större batterier.
I USA kostar en Tesla S ca 70.000 dollar, och 3
från 35.000 dollar.
I Sverige kostar en S 854.000kr, halvera det och du hamnar på 427.000kr, minus 60.000kr i miljöbilsstöd,
och du är nere på 367.000kr för en Tesla 3.
Tror man tappar massor av kunder om man höjer priset i Sverige, istället för att sänka som man gjort i USA.
för det får ju även Leafen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nya Nissan Leaf
Snarar jämföra efter, 257 000 mot 367 000 kr, 110 000 kr är ganska mycket pengar, 43% mer.Bjelke skrev:Håller helt med men ville bara poängtera att 427.000-priset för 3:an inte behöver prisjämföras med bidraget på 60 tusenZalman3 skrev:Nissan kan ju inte ta MERA för nya Leaf än den gamla
Leafen för listpriset 317.000kr.
Gör dom det hamnar dom farligt nära Opel Ampera-e och Tesla 3, som båda har större batterier.
I USA kostar en Tesla S ca 70.000 dollar, och 3
från 35.000 dollar.
I Sverige kostar en S 854.000kr, halvera det och du hamnar på 427.000kr, minus 60.000kr i miljöbilsstöd,
och du är nere på 367.000kr för en Tesla 3.
Tror man tappar massor av kunder om man höjer priset i Sverige, istället för att sänka som man gjort i USA.
för det får ju även Leafen...
Re: Nya Nissan Leaf
"Snarar jämföra efter, 257 000 mot 367 000 kr, 110 000 kr är ganska mycket pengar, 43% mer."
Och det behövs upp mot 100.000kr i skillnad.
För om skillnaden blir ner mot 50.000kr, då är det nog många som väntar på en Tesla 3 istället.
För Teslan är större, kan fås med drag, starkare motor,
Trefasladdning, möjlighet att ladda på SC,
mycket snyggare mm.
Och vad händer nästa år när Leaf 60kWh kommer,
lägger de på ytterligare 50.000kr?
Och det behövs upp mot 100.000kr i skillnad.
För om skillnaden blir ner mot 50.000kr, då är det nog många som väntar på en Tesla 3 istället.
För Teslan är större, kan fås med drag, starkare motor,
Trefasladdning, möjlighet att ladda på SC,
mycket snyggare mm.
Och vad händer nästa år när Leaf 60kWh kommer,
lägger de på ytterligare 50.000kr?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
Ur Nissans mun, saxat från electrek.“We also have two key advantages that our competitors like Tesla don’t.”
And those two advantages were apparently having delivered 300,000 Leafs and being a car manufacturer for 84 years,
Tänk om man hade hört följande på en arbetsintervju:
"Jag har 84 års erfarenhet av min bransch. Jag har sålt hundratusentals enheter. Det är långt mer än min motpart som är 9 år gammal. Uppenbarligen har jag framtiden för mig, och ni bör satsa på mig."
Re: Nya Nissan Leaf
Haha, otroligt löjligt, då har man letat länge efter att hitta fördelar med sitt eget företag... Men det ligger en poäng i att Nissan har erfarenhet och rutin när det kommer till att skruva ihop en bil på bra och kvalitativt sätt.Torkel skrev:Ur Nissans mun, saxat från electrek.“We also have two key advantages that our competitors like Tesla don’t.”
And those two advantages were apparently having delivered 300,000 Leafs and being a car manufacturer for 84 years,
Tänk om man hade hört följande på en arbetsintervju:
"Jag har 84 års erfarenhet av min bransch. Jag har sålt hundratusentals enheter. Det är långt mer än min motpart som är 9 år gammal. Uppenbarligen har jag framtiden för mig, och ni bör satsa på mig."
Re: Nya Nissan Leaf
Jag tror faktiskt att det vore riktigt bra om samtliga som tillverkade elbilar blev mer stora i käften och skapade lite låtsas konflikter med motparten. Folk blir ju berörda av det. Jag hade exempelvis vetat noll om dagens skidåkning om det inte vore för den där härliga mannen Petter Northug, än roligare är att svenskarna fattar inte att allt hans skitsnacka bara gynnar alla inom skidor, ger ju enormt med extra intervjuer i rampljuset till svenskarna oxå
Hade jag startat ett elbilsbolag hade jag direkt sagt att vi gör bilar som kommer visa sig helt överlägsna samtliga konkurrenter bla bla bla. Folk kommer i vartfall bli lite provocerade och kolla vad för skit man gör.
Hade jag startat ett elbilsbolag hade jag direkt sagt att vi gör bilar som kommer visa sig helt överlägsna samtliga konkurrenter bla bla bla. Folk kommer i vartfall bli lite provocerade och kolla vad för skit man gör.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Nya Nissan Leaf
Jag funderar på om det skulle vara en ide att släppa en 30 kWh version för låt säga $25000. Eller varför inte 25 kWh och $20000. Vi behöver riktigt billiga elbilar för att täcka alla marknader och för de allra flesta är nog ändå 40 kWh = pendlingsbil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Nya Nissan Leaf
Hm... Jag vet inte ett dyft mer om skidor trots att jag har noterat att det finns en norsk skidåkare som heter Petter Northug. Så det har nog fler orsaker att du gör det än bara de "uppfriskande" konflikter han tydligen skapar.Limbster skrev:Jag hade exempelvis vetat noll om dagens skidåkning om det inte vore för den där härliga mannen Petter Northug, än roligare är att svenskarna fattar inte att allt hans skitsnacka bara gynnar alla inom skidor, ger ju enormt med extra intervjuer i rampljuset till svenskarna oxå
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Nya Nissan Leaf
Det är nog ganska många svenskar som faktiskt tycker att Petters skitsnack är antingen underhållande och/eller åtminstone något som skapar mer intresse för skidsporten.Limbster skrev:Jag tror faktiskt att det vore riktigt bra om samtliga som tillverkade elbilar blev mer stora i käften och skapade lite låtsas konflikter med motparten. Folk blir ju berörda av det. Jag hade exempelvis vetat noll om dagens skidåkning om det inte vore för den där härliga mannen Petter Northug, än roligare är att svenskarna fattar inte att allt hans skitsnacka bara gynnar alla inom skidor, ger ju enormt med extra intervjuer i rampljuset till svenskarna oxå
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd