Nya Nissan Leaf

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

N H
elbilist
Inlägg: 60
Blev medlem: 02 apr 2016 17:32

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av N H »

Det skulle ju kunna vara så att de redan har en huv och öppningskomponenter som inte är gjord för daglig användning. Då blev det för mycket nytt! ;)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Teslaspolen »

På en eGolf kan jag förstå det då det är en rakt av konverterad fossil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av mati »

Teslaspolen skrev:
På en eGolf kan jag förstå det då det är en rakt av konverterad fossil.
Ja, iofs. Jag kan förstå varför de inte har gjort någon frunk, för det hade inneburit en massa ändringar kring huven och så. Det är begrigligt. Men varför måste man utforma motorn, invertern och transmissionen så att det ser ut som en bensinmotor med växellåda undertill och någon form av cylinderhuvud ovanpå? Det hela är en jätteklump med tanke på enkelheten. Vad innehåller klumpen för hemligheter? Titta på motorn, drivningen och invertern på en Tesla. Större än så behöver det uppenbarligen inte vara. Det kanske är ändå så att de har gömt en hemlig dieselmotor nånstans som inte används. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Leo »

Man kanske har utformat de som på fossilversionerna för att behöva ändra så lite som möjligt i produktionsprocesserna i flödet av att bygga bilar?

Tex robotarnas arbetsmönster, fixturernas/verktygspoletternas/vagnarnas utformning för att transportera och jobba med de olika bildelarna.

Arbetsinstruktioner till byggarna, användning av specialverktyg. Slippa lägga pengar på att designa om olika fästpunkter, stag, kabeldragningar osv.

Fått direktiv inom vilka fysiska områden olika grejor får/ska placeras osv.

Sen är man säkerligen påverkad av ”fossilarvet/tänket” för hur man bygger upp en bil också. Lättare att göra på det sätt man är ”van” helt enkelt.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Walker »

mati skrev:
Teslaspolen skrev:
På en eGolf kan jag förstå det då det är en rakt av konverterad fossil.
Ja, iofs. Jag kan förstå varför de inte har gjort någon frunk, för det hade inneburit en massa ändringar kring huven och så. Det är begrigligt. Men varför måste man utforma motorn, invertern och transmissionen så att det ser ut som en bensinmotor med växellåda undertill och någon form av cylinderhuvud ovanpå? Det hela är en jätteklump med tanke på enkelheten. Vad innehåller klumpen för hemligheter? Titta på motorn, drivningen och invertern på en Tesla. Större än så behöver det uppenbarligen inte vara. Det kanske är ändå så att de har gömt en hemlig dieselmotor nånstans som inte används. ;)
Då måste jag fråga dig mati: kan man inte placera en plastlåda med lick -typ IKEA förvaring- i ”motorrummet” för att lägga alla kablar i? Jag tänkte mig den lösningen ich eycka ur dubbelbotten i skuffen. Dels så får man mer utrymme att packa, dels tycker jag det är helt sinnesrubbat att placera laddkablar UNDER all packning man ev har med sig.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Det är detta jag menar blir dyrare än att bygga en frunk. Inte att bygga frunken i sig utan att man inte tar till vara på resurserna genom att bygga mindre prylar.

Laddare på 3.7kW som väger 30kg!! Ta bort laddaren och dit med Ikea-lådan.

I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

Tänket eller bristen på nytänkande är det som gör att fossiltillverkarna ligger efter.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av bonath »

Walker skrev:
mati skrev:
Teslaspolen skrev:
På en eGolf kan jag förstå det då det är en rakt av konverterad fossil.
Ja, iofs. Jag kan förstå varför de inte har gjort någon frunk, för det hade inneburit en massa ändringar kring huven och så. Det är begrigligt. Men varför måste man utforma motorn, invertern och transmissionen så att det ser ut som en bensinmotor med växellåda undertill och någon form av cylinderhuvud ovanpå? Det hela är en jätteklump med tanke på enkelheten. Vad innehåller klumpen för hemligheter? Titta på motorn, drivningen och invertern på en Tesla. Större än så behöver det uppenbarligen inte vara. Det kanske är ändå så att de har gömt en hemlig dieselmotor nånstans som inte används. ;)
Då måste jag fråga dig mati: kan man inte placera en plastlåda med lick -typ IKEA förvaring- i ”motorrummet” för att lägga alla kablar i? Jag tänkte mig den lösningen ich eycka ur dubbelbotten i skuffen. Dels så får man mer utrymme att packa, dels tycker jag det är helt sinnesrubbat att placera laddkablar UNDER all packning man ev har med sig.
Gjorde en sån på Lille Lalle men den blev väldigt instabil efter att jag skurit till passformen. Ska se om jag har några bilder...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av rockard »

mati skrev:
LarsL skrev:
Nissan har helt enkelt inte haft någon brainstorming innan de designade motorutrymmet. Jag har aldrig sett en elmotor som ser ut så mycket som en bensinmotor någonstanns tidigare. Dessa bilar, även Teslan, kommer att se lika roliga ut som de första bilarna som såg ut som hästvagnar.
Titta under huven på en e-Golf. De har verkligen lyckats att låta det se ut som en bensinmotor. Det är nästan komiskt, det sitter ju bokstavligen inte en enda pryl där som finns i en bensinbil, förutom 12V batteriet, men ändå så ser det nästan ut så. Egentligen skulle det finnas massvis med plats för en frunk, men icke. Man kan ju undra varför de har gjort så. Är det av tillverkningsskäl kanske? Eller sitter man så djupt i fossilträsket att man vill att det ser ut som förr?
Tibor skrev om E-Golf och gjorde liknande observationer, och även tändningen, tyckte det var väldigt underhållande när jag läste den :D
http://teslaclubsweden.se/volkswagen-e-golf-provkord/
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

Hmm, vore ganska smart om man kunde hänga in väskorna med laddkablar i motorutrymmet. Nu tar de ju en hel del plats i bakluckan och blir svåra att komma åt när man packat fullt.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av 12man »

Henrik Torphammar skrev:
Det är detta jag menar blir dyrare än att bygga en frunk. Inte att bygga frunken i sig utan att man inte tar till vara på resurserna genom att bygga mindre prylar.

Laddare på 3.7kW som väger 30kg!! Ta bort laddaren och dit med Ikea-lådan.

Finns en hel del besparingspotential där, färre prylar är bra
ms 76132 "Eleamore"
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Från fler håll börjar det nu antydas att LG cellerna till 60kWh inte är klara. Googlade lite och sprang på rykten om 48kWh Leaf med TMS i väntan på 60kWh paketen.

För min del hade 48kWh med kylning varit helt okej, hoppas bara Nissan och/eller LG får tummen ur snart och gör ett tempererat batteri om än bara 48kWh. Det är faktiskt helt okej i en Leaf.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av apkungen »

Får gärna fixa 100kW snabbladdning också. Har sett bilder på en leaf som laddar med 100kW drygt, kanske är 48kWh packet.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av vigge50 »

Nu har 2019 års modell av Leaf presenterats i USA men något större batteri blir det tydligen inte än, det ska komma senare.

https://electrek.co/2018/09/14/nissan-l ... e-version/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

Nissan kanske tvingas lägga ner sin fabrik i England där man tillverkar Leaf.

"Japanska Nissan är senast ut att varna den brittiska regeringen för effekterna som ett uteblivet brexitavtal kan ha på företagets verksamhet i landet, skriver The Guardian.Enligt bolaget kan det...

Japanska Nissan är senast ut att varna den brittiska regeringen för effekterna som ett uteblivet brexitavtal kan ha på företagets verksamhet i landet, skriver The Guardian.

Enligt bolaget kan det bli tal om rejäla störningar i produktionen om man tvingas vänta på bildelar vid gränsen till följd av införda tullar.

Om Storbritannien träder ur EU utan ett avtal kommer man att behöva agera i enlighet med reglerna från Världshandelsorganisationen, WTO. Dessa sätter en tull på 4,5 procent för bildelar och 10 procent på färdiga bilar.

Bolaget har tidigare uppskattat att ett uteblivet brexitavtal väntas medföra 500 miljoner pund i ytterligare kostnader till Sunderland-fabriken som sysselsätter 8 000 anställda. Totalt är ytterligare 30 000 anställda hos brittiska underleverantörer beroende av Nissan-fabriken.

Vid sidan av Nissan har under veckan chefer för Toyota, BMW och PSA-gruppen, som äger brittiska Vauxhall, meddelat att de förmodligen kommer reducera sina verksamheter i Storbritannien om det blir en hård brexit."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Om Storbritannien träder ur EU utan ett avtal kommer man att behöva agera i enlighet med reglerna från Världshandelsorganisationen, WTO. Dessa sätter en tull på 4,5 procent för bildelar och 10 procent på färdiga bilar.
Är inte detta exakt tullen för USA till EU idag? Visserligen antar jag att Nissan vill producera bilar till även övriga EU från Storbritannien. Nya avtal för handel mellan Storbritannien och EU samt Storbritannien och resten av Europa kan väl behövas om man vill ha det förmånligare. Det är ju möjligt att de kan få till avtal med lägre eller obefintlig tull inom Commonwealth t.ex.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av joel80 »

Råkade på en kampanj igen och nu var jag snabb! Hedin Bil i Uppsala gick ut igår med ett "supererbjudande" med nya Nissan Leaf N-connect på privatleasing 1 år för 2995km/mån.
1500 mil.

De 7 bilar de hade försvann innan lunch idag.

Lite synd att det inte är med ProPilot, men kring nyår ska det bli en ny fin pärlvit Leaf.

Och om ett år bör jag förhoppningsvis ha lite fler val för en ny elbil. (jag hoppas så på att det Volvo kommer med blir bra!)
:D
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av lator »

joel80 skrev:
Råkade på en kampanj igen och nu var jag snabb! Hedin Bil i Uppsala gick ut igår med ett "supererbjudande" med nya Nissan Leaf N-connect på privatleasing 1 år för 2995km/mån.
1500 mil.

De 7 bilar de hade försvann innan lunch idag.

Lite synd att det inte är med ProPilot, men kring nyår ska det bli en ny fin pärlvit Leaf.

Och om ett år bör jag förhoppningsvis ha lite fler val för en ny elbil. (jag hoppas så på att det Volvo kommer med blir bra!)
:D
Hoppas inte för mycket på en Volvo BV inom ett år bara... ;-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av joel80 »

Hoppas kan jag väl få göra! ;)
Dom har ju faktiskt lovat 2st under 2019.. Hm.. Kanske har man missuppfattat det som att dom ska komma med två modeller och att det egentligen bara är två st bilar tillverkade under 2019. Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Bjelke »

joel80 skrev:
Råkade på en kampanj igen och nu var jag snabb! Hedin Bil i Uppsala gick ut igår med ett "supererbjudande" med nya Nissan Leaf N-connect på privatleasing 1 år för 2995km/mån.
1500 mil.

De 7 bilar de hade försvann innan lunch idag.

Lite synd att det inte är med ProPilot, men kring nyår ska det bli en ny fin pärlvit Leaf.

Och om ett år bör jag förhoppningsvis ha lite fler val för en ny elbil. (jag hoppas så på att det Volvo kommer med blir bra!)
:D
Grattis då! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av joel80 »

Tack..

Även om det inte är den perfekta bilen (rapid gate, lite taskig räckvidd i hög fart, ingen dragkrok och typ 1-uttag) så är det sjukt skönt att äntligen kunna gå över till riktig elbil. No return nu! (Fast vår privata V60 T4F får vara kvar.. Måste kunna dra husvagnen.) ;)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av dhanjel »

Högg en jag med, fast från kungsbacka. Perfekt medans man letar vidare efter en bra familjebil. :)
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Teslaspolen »

joel80 skrev:
Tack..

Även om det inte är den perfekta bilen (rapid gate, lite taskig räckvidd i hög fart, ingen dragkrok och typ 1-uttag) så är det sjukt skönt att äntligen kunna gå över till riktig elbil. No return nu! (Fast vår privata V60 T4F får vara kvar.. Måste kunna dra husvagnen.) ;)
Ingen Typ-1 på nya Leaf, nu är det Typ-2, dock fortfarande bara enfas. :)
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av joel80 »

Ja just ja! Det hade jag ju läst.. Tack för påminnelsen.
Alla elbilar i som släpps i Europa från i år ska ha typ2 va?

Det som låg i bakhuvudet var nog "fortfarande ChaDeMo istället för CSS".
Inte så stort problem än, men det verkar som att framtida snabbladdstationer ev bara har CSS?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Teslaspolen »

Ja så kan det vara. T.ex Ionity. CCS lär ju bli standardEN i framtiden för DC laddning i Europa.
Skriv svar