Nya Nissan Leaf

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av 12man »

Henrik Torphammar skrev:
Det är detta jag menar blir dyrare än att bygga en frunk. Inte att bygga frunken i sig utan att man inte tar till vara på resurserna genom att bygga mindre prylar.

Laddare på 3.7kW som väger 30kg!! Ta bort laddaren och dit med Ikea-lådan.

Finns en hel del besparingspotential där, färre prylar är bra
ms 76132 "Eleamore"
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Från fler håll börjar det nu antydas att LG cellerna till 60kWh inte är klara. Googlade lite och sprang på rykten om 48kWh Leaf med TMS i väntan på 60kWh paketen.

För min del hade 48kWh med kylning varit helt okej, hoppas bara Nissan och/eller LG får tummen ur snart och gör ett tempererat batteri om än bara 48kWh. Det är faktiskt helt okej i en Leaf.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av apkungen »

Får gärna fixa 100kW snabbladdning också. Har sett bilder på en leaf som laddar med 100kW drygt, kanske är 48kWh packet.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av vigge50 »

Nu har 2019 års modell av Leaf presenterats i USA men något större batteri blir det tydligen inte än, det ska komma senare.

https://electrek.co/2018/09/14/nissan-l ... e-version/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

Nissan kanske tvingas lägga ner sin fabrik i England där man tillverkar Leaf.

"Japanska Nissan är senast ut att varna den brittiska regeringen för effekterna som ett uteblivet brexitavtal kan ha på företagets verksamhet i landet, skriver The Guardian.Enligt bolaget kan det...

Japanska Nissan är senast ut att varna den brittiska regeringen för effekterna som ett uteblivet brexitavtal kan ha på företagets verksamhet i landet, skriver The Guardian.

Enligt bolaget kan det bli tal om rejäla störningar i produktionen om man tvingas vänta på bildelar vid gränsen till följd av införda tullar.

Om Storbritannien träder ur EU utan ett avtal kommer man att behöva agera i enlighet med reglerna från Världshandelsorganisationen, WTO. Dessa sätter en tull på 4,5 procent för bildelar och 10 procent på färdiga bilar.

Bolaget har tidigare uppskattat att ett uteblivet brexitavtal väntas medföra 500 miljoner pund i ytterligare kostnader till Sunderland-fabriken som sysselsätter 8 000 anställda. Totalt är ytterligare 30 000 anställda hos brittiska underleverantörer beroende av Nissan-fabriken.

Vid sidan av Nissan har under veckan chefer för Toyota, BMW och PSA-gruppen, som äger brittiska Vauxhall, meddelat att de förmodligen kommer reducera sina verksamheter i Storbritannien om det blir en hård brexit."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Om Storbritannien träder ur EU utan ett avtal kommer man att behöva agera i enlighet med reglerna från Världshandelsorganisationen, WTO. Dessa sätter en tull på 4,5 procent för bildelar och 10 procent på färdiga bilar.
Är inte detta exakt tullen för USA till EU idag? Visserligen antar jag att Nissan vill producera bilar till även övriga EU från Storbritannien. Nya avtal för handel mellan Storbritannien och EU samt Storbritannien och resten av Europa kan väl behövas om man vill ha det förmånligare. Det är ju möjligt att de kan få till avtal med lägre eller obefintlig tull inom Commonwealth t.ex.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av joel80 »

Råkade på en kampanj igen och nu var jag snabb! Hedin Bil i Uppsala gick ut igår med ett "supererbjudande" med nya Nissan Leaf N-connect på privatleasing 1 år för 2995km/mån.
1500 mil.

De 7 bilar de hade försvann innan lunch idag.

Lite synd att det inte är med ProPilot, men kring nyår ska det bli en ny fin pärlvit Leaf.

Och om ett år bör jag förhoppningsvis ha lite fler val för en ny elbil. (jag hoppas så på att det Volvo kommer med blir bra!)
:D
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av lator »

joel80 skrev:
Råkade på en kampanj igen och nu var jag snabb! Hedin Bil i Uppsala gick ut igår med ett "supererbjudande" med nya Nissan Leaf N-connect på privatleasing 1 år för 2995km/mån.
1500 mil.

De 7 bilar de hade försvann innan lunch idag.

Lite synd att det inte är med ProPilot, men kring nyår ska det bli en ny fin pärlvit Leaf.

Och om ett år bör jag förhoppningsvis ha lite fler val för en ny elbil. (jag hoppas så på att det Volvo kommer med blir bra!)
:D
Hoppas inte för mycket på en Volvo BV inom ett år bara... ;-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av joel80 »

Hoppas kan jag väl få göra! ;)
Dom har ju faktiskt lovat 2st under 2019.. Hm.. Kanske har man missuppfattat det som att dom ska komma med två modeller och att det egentligen bara är två st bilar tillverkade under 2019. Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Bjelke »

joel80 skrev:
Råkade på en kampanj igen och nu var jag snabb! Hedin Bil i Uppsala gick ut igår med ett "supererbjudande" med nya Nissan Leaf N-connect på privatleasing 1 år för 2995km/mån.
1500 mil.

De 7 bilar de hade försvann innan lunch idag.

Lite synd att det inte är med ProPilot, men kring nyår ska det bli en ny fin pärlvit Leaf.

Och om ett år bör jag förhoppningsvis ha lite fler val för en ny elbil. (jag hoppas så på att det Volvo kommer med blir bra!)
:D
Grattis då! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av joel80 »

Tack..

Även om det inte är den perfekta bilen (rapid gate, lite taskig räckvidd i hög fart, ingen dragkrok och typ 1-uttag) så är det sjukt skönt att äntligen kunna gå över till riktig elbil. No return nu! (Fast vår privata V60 T4F får vara kvar.. Måste kunna dra husvagnen.) ;)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av dhanjel »

Högg en jag med, fast från kungsbacka. Perfekt medans man letar vidare efter en bra familjebil. :)
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Teslaspolen »

joel80 skrev:
Tack..

Även om det inte är den perfekta bilen (rapid gate, lite taskig räckvidd i hög fart, ingen dragkrok och typ 1-uttag) så är det sjukt skönt att äntligen kunna gå över till riktig elbil. No return nu! (Fast vår privata V60 T4F får vara kvar.. Måste kunna dra husvagnen.) ;)
Ingen Typ-1 på nya Leaf, nu är det Typ-2, dock fortfarande bara enfas. :)
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av joel80 »

Ja just ja! Det hade jag ju läst.. Tack för påminnelsen.
Alla elbilar i som släpps i Europa från i år ska ha typ2 va?

Det som låg i bakhuvudet var nog "fortfarande ChaDeMo istället för CSS".
Inte så stort problem än, men det verkar som att framtida snabbladdstationer ev bara har CSS?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Teslaspolen »

Ja så kan det vara. T.ex Ionity. CCS lär ju bli standardEN i framtiden för DC laddning i Europa.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

joel80 skrev:
Ja just ja! Det hade jag ju läst.. Tack för påminnelsen.
Alla elbilar i som släpps i Europa från i år ska ha typ2 va?

Det som låg i bakhuvudet var nog "fortfarande ChaDeMo istället för CSS".
Inte så stort problem än, men det verkar som att framtida snabbladdstationer ev bara har CSS?
Leaf har ju inte snabbladdning så för den delen kan det ju kvitta vad Ionity erbjuder. :lol: :lol: :lol:
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Teslaspolen »

Allt beror ju på definitionen. :P
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av joel80 »

Henrik Torphammar skrev:
joel80 skrev:
Ja just ja! Det hade jag ju läst.. Tack för påminnelsen.
Alla elbilar i som släpps i Europa från i år ska ha typ2 va?

Det som låg i bakhuvudet var nog "fortfarande ChaDeMo istället för CSS".
Inte så stort problem än, men det verkar som att framtida snabbladdstationer ev bara har CSS?
Leaf har ju inte snabbladdning så för den delen kan det ju kvitta vad Ionity erbjuder. :lol: :lol: :lol:
Definitionen är ju än så länge "över 22kw". Så nog har den snabbladdning allt.. så länge batteriet inte är för varmt! :D

Känns som väldigt stor skillnad i allafall på att köra kanske 350-400km med en Leaf som kan ladda med 40kw på mitten mot för att köra med t.ex en Zoe och 22kw laddning...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

joel80 skrev:
Känns som väldigt stor skillnad i allafall på att köra kanske 350-400km med en Leaf som kan ladda med 40kw på mitten mot för att köra med t.ex en Zoe och 22kw laddning...
Om vi bara tar drivlinan i beaktning så är jag lite kluven. Ibland är det helt klart önskvärt med snabb DC medan ibland hade 22kW AC varit guld värt. En tipp till Gekås med Zoe tex var extremt fräckt att ha full tank när man handlat klart. På resor längs motorvägen krävs dock mer mos än vad Zoe erbjuder.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Teslaspolen »

joel80 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
joel80 skrev:
Ja just ja! Det hade jag ju läst.. Tack för påminnelsen.
Alla elbilar i som släpps i Europa från i år ska ha typ2 va?

Det som låg i bakhuvudet var nog "fortfarande ChaDeMo istället för CSS".
Inte så stort problem än, men det verkar som att framtida snabbladdstationer ev bara har CSS?
Leaf har ju inte snabbladdning så för den delen kan det ju kvitta vad Ionity erbjuder. :lol: :lol: :lol:
Definitionen är ju än så länge "över 22kw". Så nog har den snabbladdning allt.. så länge batteriet inte är för varmt! :D

Känns som väldigt stor skillnad i allafall på att köra kanske 350-400km med en Leaf som kan ladda med 40kw på mitten mot för att köra med t.ex en Zoe och 22kw laddning...
Ja, men att kalla 22 kW för snabbladdning 2018 är lika skevt som att kalla 720p för en HD upplösning. :lol:
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av jeppe_sthlm »

joel80 skrev:
Råkade på en kampanj igen och nu var jag snabb! Hedin Bil i Uppsala gick ut igår med ett "supererbjudande" med nya Nissan Leaf N-connect på privatleasing 1 år för 2995km/mån.
1500 mil.

De 7 bilar de hade försvann innan lunch idag.

Lite synd att det inte är med ProPilot, men kring nyår ska det bli en ny fin pärlvit Leaf.

Och om ett år bör jag förhoppningsvis ha lite fler val för en ny elbil. (jag hoppas så på att det Volvo kommer med blir bra!)
:D
1 års leasing i det här läget är ju klockrent och ett klart attraktivt pris!

Förstår ärligt talat inte hur de får ihop den kalkylen. Ser ut som att de säljer likadana bilar för 389k. 2995/månad i 12 månader skulle mot det ge en värdeminskning på ett år på 9.2% - då räknat helt utan finansieringskostnad och annat. Normalt räknar man väl på ca 50% på 3 år, men den värsta smällen kommer första året.

Själv köpte jag en begagnad Model S i väntan på Model 3. Skulle gissa att den kommer att tappa aningens mer 2995kr/månad i värde...men då får jag ha roligt under tiden också :-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av mati »

Svaret stavas Norge. Leafarna är säkert redan bortlovade till en massa elbilssugna norrmän.
Min begagnade Model S P85 som jag köpte efter Model 3-eventet hade i runda slängar tappat 20 000 kr/månad när jag sålde den. Inget billigt bilägande direkt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Svaret stavas Norge. Leafarna är säkert redan bortlovade till en massa elbilssugna norrmän.
Min begagnade Model S P85 som jag köpte efter Model 3-eventet hade i runda slängar tappat 20 000 kr/månad när jag sålde den. Inget billigt bilägande direkt.
Fast det är ju i så fall extremt ovanligt.

Min restvärdesgaranti på min X motsvarar ganska exakt 10k per månad. Som vanligt med restvärdesgaranti och Tesla så är jag övertygad att den ej kommer bli aktuell att använda... Dvs under 10k/månad värdefall.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Leo »

Olika sätt att subventionera i Sverige Norge gör att Handlaren kan utnyttja båda och få till en riktigt låg månadskostnad.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Min restvärdesgaranti på min X motsvarar ganska exakt 10k per månad. Som vanligt med restvärdesgaranti och Tesla så är jag övertygad att den ej kommer bli aktuell att använda... Dvs under 10k/månad värdefall.
Jag har ingen restvärdesgaranti, varken på förra bilen eller på denna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar