Bjelke skrev:Redan vid 0,1 ohm får man typ 14kW i förlusteffekt vid 150kW laddeffekt...Zalman3 skrev:Enligt denna video så har nya Leaf 2 passivt kylt batteri.
Nissan LEAF Post-Launch Hangout: Farewell Tokyo!
Dock säger man att det inte ska vara värme problem pga att den interna resistansen är rejält sänkt.
Tidigare har det ju sagts att den ska ha 150kw laddningsstöd.
Då måste den ha rejält låg resistans för att inte bli överhettad!
Dock kan ju laddningsdatorn dra ner på laddningsströmmen om det bli för varmt, men då sjunker ju laddhastigheten.
Låt säga att man kan ladda i 150kw tills 50% av det 40kwh stora batteriet är fyllt, innan laddhastigheten minskas.
Det är halv tank på 8 minuter vilket är väldigt bra!
I teorin skulle full tank kunna uppnås på 16 minuter, men efter 80-90% fullt batteri brukar laddhastigheten sänkas rejält.
Men om batteriet i verkligheten är på 50kwh skulle man nästan kunna ladda fullt ända till 40kwh!
Full tank på 16 minuter!