Sida 5 av 38

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 08 sep 2017 12:43
av Zalman3
Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
Enligt denna video så har nya Leaf 2 passivt kylt batteri.

Nissan LEAF Post-Launch Hangout: Farewell Tokyo!


Dock säger man att det inte ska vara värme problem pga att den interna resistansen är rejält sänkt.
Tidigare har det ju sagts att den ska ha 150kw laddningsstöd.
Då måste den ha rejält låg resistans för att inte bli överhettad!
Dock kan ju laddningsdatorn dra ner på laddningsströmmen om det bli för varmt, men då sjunker ju laddhastigheten.
Redan vid 0,1 ohm får man typ 14kW i förlusteffekt vid 150kW laddeffekt...

Låt säga att man kan ladda i 150kw tills 50% av det 40kwh stora batteriet är fyllt, innan laddhastigheten minskas.
Det är halv tank på 8 minuter vilket är väldigt bra!
I teorin skulle full tank kunna uppnås på 16 minuter, men efter 80-90% fullt batteri brukar laddhastigheten sänkas rejält.
Men om batteriet i verkligheten är på 50kwh skulle man nästan kunna ladda fullt ända till 40kwh!
Full tank på 16 minuter!

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 08 sep 2017 17:58
av Zalman3
6,6kw laddare blir standard i England, då borde det bli så även i Sverige.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 08 sep 2017 18:58
av Vasp
Bra om 6,6kw laddaren blir standard i Sverige. Men man kommer ju inte på enkelt/billigt sätt kunna utnyttja den om bilen inte stödjer 3-fas. Och vad som sägs nu så är det 1-fas som gäller.

fast 3.3 eller 6.6 laddare spelar egentligen ingen större roll för mig. Hemmavid är det motorovärmaruttag som gäller(om jag vågar utnyttja den då den ser sliten ut för att säkert kunna ladda bilen under en länge tid).

Hemma hos mina förädlar som jag är hos nån gång i veckan kan jag ladda i ett vanligt eluttag på gården som är på 16amp.

Fast jag tror att jag kommer typ en gång i veckan eller kanske en gång varannan vecka ladda typ 30 min på chademo samtidigt som man käkar.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 08 sep 2017 20:32
av bylund
Ja, britterna har väl mer nytta av det då hushåll där oftast bara ha enfas, men högre ampere på huvudsäkringen.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 08 sep 2017 20:47
av LarsL
Vi hade 8A första året och har 10A i laddström. Bägge fixade lätt fullladat efter 7mils körning varje dag. Jag har inget som helst behov av 32A laddning hemma.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 08 sep 2017 22:47
av Zalman3
Vasp skrev:
Bra om 6,6kw laddaren blir standard i Sverige. Men man kommer ju inte på enkelt/billigt sätt kunna utnyttja den om bilen inte stödjer 3-fas. Och vad som sägs nu så är det 1-fas som gäller.

fast 3.3 eller 6.6 laddare spelar egentligen ingen större roll för mig. Hemmavid är det motorovärmaruttag som gäller(om jag vågar utnyttja den då den ser sliten ut för att säkert kunna ladda bilen under en länge tid).

Hemma hos mina förädlar som jag är hos nån gång i veckan kan jag ladda i ett vanligt eluttag på gården som är på 16amp.

Fast jag tror att jag kommer typ en gång i veckan eller kanske en gång varannan vecka ladda typ 30 min på chademo samtidigt som man käkar.
Syrran säger att det är i princip alltid då hon laddar vid en TYP2 stolpe hon saknar 6,6kw laddning, hos Skekraft, IKEA, ICA mm.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 09 sep 2017 00:14
av Vasp
Om jag börjar som jag har sagt i flera år att träna så skulle säkert 6.6 laddaren sitta fint. Då det finns typ2 stolpe vid ett idrottsområde här i stan. Så om 6.6 hänger med på köpet så tackar jag och tar emot men vill nog inte lägga ut extra pengar på den.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 09 sep 2017 09:53
av Leo
Angående 6,6kW 1-fas laddare.

Publikt finns ju hyfsat många 22kW AC laddare. Dvs 3-fas 32A så där har man ju nytta av den.

Samma sak om man kommer till en "upptagen" snabbladdare (Chademo/CCS). Då finns ofta en 22kW AC sladd bredvid på samma laddstolpe som man kan använda samtidigt. Dock kanske laddhastigheten sjunker för den som står bredvid och snabbladdar (via en form av lastbalansering). Men det beror också på med vilken effekt matningen sker till själva laddstolpen.

Men för hemmabruk är 6,6kW 32A 1-fas i princip helt oanvändbart eftersom man då behöver 32A "ledigt" på en fas på huvudsäkringarna. Vilket knappast någon har, eller vill betala för.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 10 sep 2017 01:06
av Zalman3
På Nissans tyska sida står det att nya Leaf har 378km i räckvidd, samtidigt står det att den drar 17kwh per 100km.
Om man delar 40kwh batteri med 1,7 så får jag en räckvidd på 235km, hur stämmer detta?

"Neuer NISSAN LEAF: Stromverbrauch (kWh/100 km): kombiniert 17,0; CO2-Emissionen kombiniert (g/km): 0*. Werte vorbehaltlich der finalen Homologation."
https://www.nissan.de/fahrzeuge/neuwagen/leaf-2018.html

Det märkliga är att den gamla Leafen drar
"Stromverbrauch (kWh/100 km): kombiniert 16,5–15,0"
https://www.nissan.de/modelluebersicht/ ... bonus.html

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 10 sep 2017 01:19
av vigge50
Zalman3 skrev:
På Nissans tyska sida står det att nya Leaf har 378km i räckvidd, samtidigt står det att den drar 17kwh per 100km.
Om man delar 40kwh batteri med 1,7 så får jag en räckvidd på 235km, hur stämmer detta?

"Neuer NISSAN LEAF: Stromverbrauch (kWh/100 km): kombiniert 17,0; CO2-Emissionen kombiniert (g/km): 0*. Werte vorbehaltlich der finalen Homologation."
https://www.nissan.de/fahrzeuge/neuwagen/leaf-2018.html

Det märkliga är att den gamla Leafen drar
"Stromverbrauch (kWh/100 km): kombiniert 16,5–15,0"
https://www.nissan.de/modelluebersicht/ ... bonus.html
I USA när EPA kollar så vet jag att de ,äter el från vägguttaget, kanske samma för NEDC?

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 10 sep 2017 11:00
av Henrik Torphammar
Zalman3 skrev:

Låt säga att man kan ladda i 150kw tills 50% av det 40kwh stora batteriet är fyllt, innan laddhastigheten minskas.
Det är halv tank på 8 minuter vilket är väldigt bra!
I teorin skulle full tank kunna uppnås på 16 minuter, men efter 80-90% fullt batteri brukar laddhastigheten sänkas rejält.
Men om batteriet i verkligheten är på 50kwh skulle man nästan kunna ladda fullt ända till 40kwh!
Full tank på 16 minuter!
Leaf30 på CHAdeMO laddar fortare 45-90% än 0-45% pga spänningen är så låg att gränsen vid 120A kickar in och drar ner effekten. Hade man kunnat släppa på 70kW 0-45 sedan hålla 47kW som dagens Leaf30 så är det ju en rejäl boost upp. 150kW känns inte aktuellt på något vis eftersom inte ens Tesla med vattenkylt 100kWh batteri är där på långa vägar än. Vad jag förstått kan man se nästan 120kW korta stunder om allt är rätt sen sjunker det ganska fort ner till en bra bit under 100kW. Right?


Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 10 sep 2017 14:38
av Teslaspolen
Leo skrev:
Angående 6,6kW 1-fas laddare.

Publikt finns ju hyfsat många 22kW AC laddare. Dvs 3-fas 32A så där har man ju nytta av den.

Samma sak om man kommer till en "upptagen" snabbladdare (Chademo/CCS). Då finns ofta en 22kW AC sladd bredvid på samma laddstolpe som man kan använda samtidigt. Dock kanske laddhastigheten sjunker för den som står bredvid och snabbladdar (via en form av lastbalansering). Men det beror också på med vilken effekt matningen sker till själva laddstolpen.

Men för hemmabruk är 6,6kW 32A 1-fas i princip helt oanvändbart eftersom man då behöver 32A "ledigt" på en fas på huvudsäkringarna. Vilket knappast någon har, eller vill betala för.
Fungerar om man har en bil som följer EU standard. Dock vad vi vet än så länge så tönker Nissan vara krångliga och köra vidare på sina icke-standarder, dvs Typ-1 och CHAdeMO istället för en kombo Typ-2 och CCS.

Ibland sitter dock äldre laddare med bara CCS/CHAdeMO och sedan en Typ-2 uttagsstolpe bredvid. Då kan man ha med egen sladd och nytja en snabbare ombordsladdare.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 10 sep 2017 15:53
av mati
Henrik Torphammar skrev:
... Vad jag förstått kan man se nästan 120kW korta stunder om allt är rätt sen sjunker det ganska fort ner till en bra bit under 100kW. Right?
Själv har jag aldrig någonsin kommit över 110kW. Däremot så är laddströmmen ganska stabil tills batteriet är fyllt till lite drygt 50%. Då börjar det sakta gå neråt. Tidigare bilar började minska strömmen redan runt 30% soc.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 10 sep 2017 16:35
av chaffis75
Teslaspolen skrev:

Fungerar om man har en bil som följer EU standard. Dock vad vi vet än så länge så tönker Nissan vara krångliga och köra vidare på sina icke-standarder, dvs Typ-1 och CHAdeMO istället för en kombo Typ-2 och CCS.

Ibland sitter dock äldre laddare med bara CCS/CHAdeMO och sedan en Typ-2 uttagsstolpe bredvid. Då kan man ha med egen sladd och nytja en snabbare ombordsladdare.
Jag har för mig man sett någonstans att de blir Typ2 uttag + chademo. Typ2 med CCS vore ju bäst men Typ 2 med chademo vid sidan är väl helt ok.

EDIT: dvs för Europa

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 11 sep 2017 11:37
av Zalman3
Prislistan kommer 2 oktober, då ska man tydligen också kunna beställa.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 11 sep 2017 11:45
av Teslaspolen
chaffis75 skrev:
Teslaspolen skrev:

Fungerar om man har en bil som följer EU standard. Dock vad vi vet än så länge så tönker Nissan vara krångliga och köra vidare på sina icke-standarder, dvs Typ-1 och CHAdeMO istället för en kombo Typ-2 och CCS.

Ibland sitter dock äldre laddare med bara CCS/CHAdeMO och sedan en Typ-2 uttagsstolpe bredvid. Då kan man ha med egen sladd och nytja en snabbare ombordsladdare.
Jag har för mig man sett någonstans att de blir Typ2 uttag + chademo. Typ2 med CCS vore ju bäst men Typ 2 med chademo vid sidan är väl helt ok.

EDIT: dvs för Europa
Ja så passar den där Tesla passar idag med andra ord. Det får väl anses som Ok.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 14 sep 2017 00:04
av Zalman3
6,6kw laddare blir standard i Norge.

Nye NISSAN LEAF
Priser og spesifikasjoner

Innebygd lader, kW 6,6
Hurtiglader, kW 50
https://www.nissan-cdn.net/content/dam/ ... sliste.pdf

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 14 sep 2017 00:10
av apkungen
85or laddar nästan 120kW från 0-20 % SoC eller något sådant. De andra packen laddar långsammare.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 14 sep 2017 10:55
av Gustafsson
apkungen skrev:
85or laddar nästan 120kW från 0-20 % SoC eller något sådant. De andra packen laddar långsammare.
Det gör även den äldre 70D f.ö. Får ca 115-117 kW.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 04 okt 2017 14:44
av Monark1954
Lanseringsversionen 2 ZERO.
Verkar vara väldigt komplett. Har försökt hitta något som saknas i pdf prislistan.
Trodde att backkamera saknas men det finns en "around view monitor" dold under "Intelligent Mobility" funktionen.
Men om det är kamera eller sensorer framgår inte.
Liknade undrar jag vad filbytesvarnaren gör, styr den eller bara varnar.
Innehållet i paketets ljudsystem?
Blir klart spännande när någon kompetent forummedlem får provköra några dagar.
En e-golf med liknade spec är nära 100.000 dyrare.
Om de funkar likvärdigt tar väl fram till närmare sommaren att utröna.
Köper nog hellre dyrt och provat, dvs. E-golf.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 04 okt 2017 16:34
av Bjelke
Blev uppringd nyss av Hedin bil, dom ville sälja en Nissan 30kWh för 369tkr :lol: :lol: :lol:
Lycka till med det sa jag...
Dom kunde även tänka sig att byta in min för typ 70tkr (har gått lite knappt 8000mil)... Imponerande....not...

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 04 okt 2017 17:06
av Limbster
Monark1954 skrev:
Om de funkar likvärdigt tar väl fram till närmare sommaren att utröna.
Köper nog hellre dyrt och provat, dvs. E-golf.
Fast Leaf är ju klart mer beprövad än E-golf.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 04 okt 2017 17:40
av chaffis75
Bjelke skrev:
Blev uppringd nyss av Hedin bil, dom ville sälja en Nissan 30kWh för 369tkr :lol: :lol: :lol:
Lycka till med det sa jag...
Dom kunde även tänka sig att byta in min för typ 70tkr (har gått lite knappt 8000mil)... Imponerande....not...
70kkr för den gamla, oj vilket skambud... Jag ska komma ihåg de den dagen vi ska avsluta vår leasing och vi får ett pris för att köpa ut den.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 04 okt 2017 18:15
av Bjelke
chaffis75 skrev:
Bjelke skrev:
Blev uppringd nyss av Hedin bil, dom ville sälja en Nissan 30kWh för 369tkr :lol: :lol: :lol:
Lycka till med det sa jag...
Dom kunde även tänka sig att byta in min för typ 70tkr (har gått lite knappt 8000mil)... Imponerande....not...
70kkr för den gamla, oj vilket skambud... Jag ska komma ihåg de den dagen vi ska avsluta vår leasing och vi får ett pris för att köpa ut den.
Men att försöka sälja den förra generationens Leaf till fullt pris dagen efter att den nya har visats och finns att beställa
till i princip samma pris är ju bara helt sjukt lixom... Snudd på bedrägeri skulle jag påstå. Jag sa att kan du få 300kkr
för den så har du gjort det bra, jag tror inte att jag skulle slå till ens till det priset...

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 04 okt 2017 18:20
av chaffis75
Ja även de är ju galenskap... Gamla leaf känns väldigt ointressant nu och bara ett lägre pris kan få den såld nu.
Vi är dock väldigt sugna på att köpa ut vår leasade men beror såklart på priset, jag ser de som att alla gamla har gått ner ett antal tusen bara för de finns en ny modell nu.