Sida 5 av 38

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 10 sep 2017 11:00
av Henrik Torphammar
Zalman3 skrev:

Låt säga att man kan ladda i 150kw tills 50% av det 40kwh stora batteriet är fyllt, innan laddhastigheten minskas.
Det är halv tank på 8 minuter vilket är väldigt bra!
I teorin skulle full tank kunna uppnås på 16 minuter, men efter 80-90% fullt batteri brukar laddhastigheten sänkas rejält.
Men om batteriet i verkligheten är på 50kwh skulle man nästan kunna ladda fullt ända till 40kwh!
Full tank på 16 minuter!
Leaf30 på CHAdeMO laddar fortare 45-90% än 0-45% pga spänningen är så låg att gränsen vid 120A kickar in och drar ner effekten. Hade man kunnat släppa på 70kW 0-45 sedan hålla 47kW som dagens Leaf30 så är det ju en rejäl boost upp. 150kW känns inte aktuellt på något vis eftersom inte ens Tesla med vattenkylt 100kWh batteri är där på långa vägar än. Vad jag förstått kan man se nästan 120kW korta stunder om allt är rätt sen sjunker det ganska fort ner till en bra bit under 100kW. Right?


Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 10 sep 2017 14:38
av Teslaspolen
Leo skrev:
Angående 6,6kW 1-fas laddare.

Publikt finns ju hyfsat många 22kW AC laddare. Dvs 3-fas 32A så där har man ju nytta av den.

Samma sak om man kommer till en "upptagen" snabbladdare (Chademo/CCS). Då finns ofta en 22kW AC sladd bredvid på samma laddstolpe som man kan använda samtidigt. Dock kanske laddhastigheten sjunker för den som står bredvid och snabbladdar (via en form av lastbalansering). Men det beror också på med vilken effekt matningen sker till själva laddstolpen.

Men för hemmabruk är 6,6kW 32A 1-fas i princip helt oanvändbart eftersom man då behöver 32A "ledigt" på en fas på huvudsäkringarna. Vilket knappast någon har, eller vill betala för.
Fungerar om man har en bil som följer EU standard. Dock vad vi vet än så länge så tönker Nissan vara krångliga och köra vidare på sina icke-standarder, dvs Typ-1 och CHAdeMO istället för en kombo Typ-2 och CCS.

Ibland sitter dock äldre laddare med bara CCS/CHAdeMO och sedan en Typ-2 uttagsstolpe bredvid. Då kan man ha med egen sladd och nytja en snabbare ombordsladdare.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 10 sep 2017 15:53
av mati
Henrik Torphammar skrev:
... Vad jag förstått kan man se nästan 120kW korta stunder om allt är rätt sen sjunker det ganska fort ner till en bra bit under 100kW. Right?
Själv har jag aldrig någonsin kommit över 110kW. Däremot så är laddströmmen ganska stabil tills batteriet är fyllt till lite drygt 50%. Då börjar det sakta gå neråt. Tidigare bilar började minska strömmen redan runt 30% soc.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 10 sep 2017 16:35
av chaffis75
Teslaspolen skrev:

Fungerar om man har en bil som följer EU standard. Dock vad vi vet än så länge så tönker Nissan vara krångliga och köra vidare på sina icke-standarder, dvs Typ-1 och CHAdeMO istället för en kombo Typ-2 och CCS.

Ibland sitter dock äldre laddare med bara CCS/CHAdeMO och sedan en Typ-2 uttagsstolpe bredvid. Då kan man ha med egen sladd och nytja en snabbare ombordsladdare.
Jag har för mig man sett någonstans att de blir Typ2 uttag + chademo. Typ2 med CCS vore ju bäst men Typ 2 med chademo vid sidan är väl helt ok.

EDIT: dvs för Europa

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 11 sep 2017 11:37
av Zalman3
Prislistan kommer 2 oktober, då ska man tydligen också kunna beställa.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 11 sep 2017 11:45
av Teslaspolen
chaffis75 skrev:
Teslaspolen skrev:

Fungerar om man har en bil som följer EU standard. Dock vad vi vet än så länge så tönker Nissan vara krångliga och köra vidare på sina icke-standarder, dvs Typ-1 och CHAdeMO istället för en kombo Typ-2 och CCS.

Ibland sitter dock äldre laddare med bara CCS/CHAdeMO och sedan en Typ-2 uttagsstolpe bredvid. Då kan man ha med egen sladd och nytja en snabbare ombordsladdare.
Jag har för mig man sett någonstans att de blir Typ2 uttag + chademo. Typ2 med CCS vore ju bäst men Typ 2 med chademo vid sidan är väl helt ok.

EDIT: dvs för Europa
Ja så passar den där Tesla passar idag med andra ord. Det får väl anses som Ok.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 14 sep 2017 00:04
av Zalman3
6,6kw laddare blir standard i Norge.

Nye NISSAN LEAF
Priser og spesifikasjoner

Innebygd lader, kW 6,6
Hurtiglader, kW 50
https://www.nissan-cdn.net/content/dam/ ... sliste.pdf

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 14 sep 2017 00:10
av apkungen
85or laddar nästan 120kW från 0-20 % SoC eller något sådant. De andra packen laddar långsammare.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 14 sep 2017 10:55
av Gustafsson
apkungen skrev:
85or laddar nästan 120kW från 0-20 % SoC eller något sådant. De andra packen laddar långsammare.
Det gör även den äldre 70D f.ö. Får ca 115-117 kW.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 04 okt 2017 14:44
av Monark1954
Lanseringsversionen 2 ZERO.
Verkar vara väldigt komplett. Har försökt hitta något som saknas i pdf prislistan.
Trodde att backkamera saknas men det finns en "around view monitor" dold under "Intelligent Mobility" funktionen.
Men om det är kamera eller sensorer framgår inte.
Liknade undrar jag vad filbytesvarnaren gör, styr den eller bara varnar.
Innehållet i paketets ljudsystem?
Blir klart spännande när någon kompetent forummedlem får provköra några dagar.
En e-golf med liknade spec är nära 100.000 dyrare.
Om de funkar likvärdigt tar väl fram till närmare sommaren att utröna.
Köper nog hellre dyrt och provat, dvs. E-golf.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 04 okt 2017 16:34
av Bjelke
Blev uppringd nyss av Hedin bil, dom ville sälja en Nissan 30kWh för 369tkr :lol: :lol: :lol:
Lycka till med det sa jag...
Dom kunde även tänka sig att byta in min för typ 70tkr (har gått lite knappt 8000mil)... Imponerande....not...

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 04 okt 2017 17:06
av Limbster
Monark1954 skrev:
Om de funkar likvärdigt tar väl fram till närmare sommaren att utröna.
Köper nog hellre dyrt och provat, dvs. E-golf.
Fast Leaf är ju klart mer beprövad än E-golf.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 04 okt 2017 17:40
av chaffis75
Bjelke skrev:
Blev uppringd nyss av Hedin bil, dom ville sälja en Nissan 30kWh för 369tkr :lol: :lol: :lol:
Lycka till med det sa jag...
Dom kunde även tänka sig att byta in min för typ 70tkr (har gått lite knappt 8000mil)... Imponerande....not...
70kkr för den gamla, oj vilket skambud... Jag ska komma ihåg de den dagen vi ska avsluta vår leasing och vi får ett pris för att köpa ut den.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 04 okt 2017 18:15
av Bjelke
chaffis75 skrev:
Bjelke skrev:
Blev uppringd nyss av Hedin bil, dom ville sälja en Nissan 30kWh för 369tkr :lol: :lol: :lol:
Lycka till med det sa jag...
Dom kunde även tänka sig att byta in min för typ 70tkr (har gått lite knappt 8000mil)... Imponerande....not...
70kkr för den gamla, oj vilket skambud... Jag ska komma ihåg de den dagen vi ska avsluta vår leasing och vi får ett pris för att köpa ut den.
Men att försöka sälja den förra generationens Leaf till fullt pris dagen efter att den nya har visats och finns att beställa
till i princip samma pris är ju bara helt sjukt lixom... Snudd på bedrägeri skulle jag påstå. Jag sa att kan du få 300kkr
för den så har du gjort det bra, jag tror inte att jag skulle slå till ens till det priset...

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 04 okt 2017 18:20
av chaffis75
Ja även de är ju galenskap... Gamla leaf känns väldigt ointressant nu och bara ett lägre pris kan få den såld nu.
Vi är dock väldigt sugna på att köpa ut vår leasade men beror såklart på priset, jag ser de som att alla gamla har gått ner ett antal tusen bara för de finns en ny modell nu.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 04 okt 2017 18:38
av Bjelke
Lustigt nog så verkar flera på blocket ha blivit sålda senaste veckan, känns som att det låg minst dubbelt så
många där för typ en vecka sedan... Antar att dom som var till salu ville få dom sålda innan nya visades...
Borde gå att göra en bra deal på dom nya på lager nu iaf :)

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 04 okt 2017 21:21
av Monark1954
Limbster skrev:
Monark1954 skrev:
Om de funkar likvärdigt tar väl fram till närmare sommaren att utröna.
Köper nog hellre dyrt och provat, dvs. E-golf.
Fast Leaf är ju klart mer beprövad än E-golf.
Det är alla nya funktioner i nya Leafen som är obeprövade.
I försäljningsmaterialet låter de jättebra men jag skulle vilja få en som kan jämföra med Tesla och E-Golf att ge sin syn.
Nissan verkar bra på marknadsföring, deras paketpris verkar ha siktat på alla tillval för en E-Golf och inkluderat dem till ett mycket bra pris. Det jag är rädd för exemplet med heldämpade skyddsskor, en klisterlapp fram och bak på sulan så är skon heldämpad. Vill på inget sätt påstå att så är fallet men Nya Leafen men försäljningsmaterialet saknar viktiga fakta.

Nya E-Golfen finns på gatorna och är provad och den har en mängd funktioner som saknas i "gamla" Leafen.
"Gamla" Leafen har vi nu leasat i 1.5 år. Det vi saknat i den finns i nya E-Golfen men det säger inget hur bra nya Leafen är.
Reducerad laddhastighet i Leafen vid landsväg och upprepad snabbladdning är väl beprövat även att Golfen är bättre på just den punkten. Känns viktigare i Nya Golf och Leaf då det är enklare att ge sig iväg på en längre resa med längre räckvidd.
Leafens enfasladdning mot Golfens tvåfas blir viktigare nu när bägge har större batterier.
Golfens högre krocksäkerhetsbetyg jämfört med Leafen är även väl beprövat.
Men hur bra fungerar Nya Leafens alla säkerhetsfunktioner som att bromsa för framförvarande bil och fotgängare, varna för att passera mittlinjer eller hjälper den till att styra mm.? Det måste provas av någon som kan motsvarande funktioner i Teslan så jag kan jämföra.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 04 okt 2017 22:05
av Limbster
Den gamla Leaf hade väl högsta betyg på krocktest, märkligt att skriver att golf är en säkrare bil med sådan säkerhet. Det går lixom inte att få mer än 5 stjärnor. Tror nog det snarare är WV som är bra på att sälja bilar :D Golf var förövrigt den bäst sålda bilen i Sverige förra året. Inget fel på att du verkar gilla e-golfen men du kommer med helt felaktiga hittepå. Ta med de riktiga argumenten vid dit val av bil som exempelvis 2 fas laddning eller jag gillar en Tysk, riktigt lågt luftmotstånd mm :D

Nissans ProPilot låter väldigt lovande och helt klart vill man se vad det går för och jämföra med övriga.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 04 okt 2017 22:20
av LarsL
Monark1954 skrev:
Reducerad laddhastighet i Leafen vid landsväg och upprepad snabbladdning är väl beprövat även att Golfen är bättre på just den punkten. Känns viktigare i Nya Golf och Leaf då det är enklare att ge sig iväg på en längre resa med längre räckvidd.
Om jag förstått rätt så saknar e-Golf också batteri kylning? Men VW har varit smarta nog att inte visa temperaturen, så kunden behöver inte oroa sig. Laddhastigheten sjunker inte heller eftersom e-Golf redan från början ligger lågt. Smarta VW trix för att framstå som bättre? Kanske? Jag litar inte alls på det bolaget.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 05 okt 2017 06:42
av mati
Vi valde e-Golfen eftersom den finns att beställa nu. Dessutom är Golf en beprövad bil. Inte med eldrift, men allt annat är väl beprövat. Den ger mycket hög kvalitetskänsla, den är extremt genomtänkt, och det finns en anledning att den är populär. Golfen byggs i sjunde generationen sedan 1974 och den är den bäst säljande bilen i många länder. Därmed vill jag inte på något vis säga att Leaf är dålig, tvärtom så är japanska bilar enligt min erfarenhet mycket driftsäkra. Jag hade lika bra kunnat tänka mig en Leaf2, men Nissan-handlaren visade noll intresse att ens prata med mig. Dessutom finns Leaf2 inte att provköra.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 05 okt 2017 08:58
av PoloPrinsen
Vill inte påstå nått om Nissan, för jag har ringa erfarenhet av deras bilar och deras säljare/service, men vw;s organisation o produkter har jag haft tillräckligt med att göra för att komma med påståendet att bilarna må,vara riktigt bra byggda i fabriken (inklusive obra fusket iofs), medans all form av reparation/service/kundkontakt här i borås (toveks) har varit såpass dåligt så jag kommer aldrig mera att ha att göra med den firman framöver.

Jag dubbelkollade nyss kartan och du har ju flera vw verksräder runtom Götene så förmodligen inte så intressant för din del men om du bott i boråstrakten så hade jag avrått från vw. Om man nu inte kan med att alltid ha all kontakt med allt vwrelaterat i en annan stad såklart.

Nej nu mår jag illa av gamla "vw-inkompetens minnen" som dök upp, blä! Som tur är så var jag på provkörning av Tesla igår så jag får påminna mig lite extra om den fantastiska upplevelsen och njuta resten av denna dagen med dess intryck istället, mycket fina bilar och både trevliga och pålästa säljare/demokillar!!!
Mvh PP

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 05 okt 2017 09:28
av mati
Jag har också hört och läst om lite blandade och oftast mindre bra upplevelser med VW-verkstäderna, men som sagt, det var faktiskt bara de som visade intresse och som ville sälja en elbil till oss. Jag har egentligen varit inne på en Zoe, men den bilen jag fick prova var nåt fel på. Den laddade bara på två faser och med bara halva strömmen, och den var extremt el-törstig under körning. Bilia visade inget intresse att åtgärda det. De hade ingen i verkstaden som visste nånting om elbilar överhuvudtaget och de var bara allmänt besvärade av min blotta existens.
Hyundai-återförsäljaren i Skövde visade med hela sitt kroppsspråk att han tyckte att vi inte var riktigt kloka. Han menade på att Ioniq var väldigt udda och man skulle satsa på deras vätgasbil istället. Äh, what?? Lidbil, där jag ville provköra ytterligare en Zoe, påstod bestämt att de inte hade en bil att provköra. Eller jo, det fanns en, men den var upptagen. Trots upprepade påtryckningar från min sida, både på telefon och på plats, återkom de aldrig någonsin.
Nissan i Vara sa bara att de visste inget. De hade ingen information om Leaf2 och när jag frågade när de kunde tänka sig veta nåt så visste de inte det heller. Jag hade förväntat mig nånting i stil med att han skulle be om att få återkomma till mig så fort han hade mer information. Men nej, inget sånt. Jag frågade om jag fick ringa igen, lite skämtsamt så, och det fick jag lov att göra. Men det märktes att han var totalt ointresserad. Nej tack.
Toveks bil i Lidköping hade ingen bil heller. Men de lovade att ta hem en bil för oss. De hämtade en bil från Trollhättan som vi fick köra i hela fyra dagar. Man kan säga vad man vill, men det kändes riktigt bra. Jag kan iofs inte säga nånting om själva servicen i verkstaden, men hittills var mitt intryck riktigt bra. Sen får man väl hoppas att en VW kanske inte behöver se verkstaden så ofta.
Du PP nämner Tesla och den fantastiska upplevelsen att köra den. Och ja, det är en fantastik upplevelse. Men det kan mycket lätt slå om till det motsatta när denna fantastiska bil för över en miljon krånglar och behöver uppsöka service titt som tätt. Ja, servicen är fantastisk hos Tesla. Men å andra sidan är bra service det minsta jag kan förvänta mig när mitt svindyra lyxåk inte fungerar. Det är trevligt att de utan diskussion byter allt från stolar till hela drivlinan. Men det hade varit ännu bättre om det inte hade behövts.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 05 okt 2017 11:05
av Teslaspolen
Precis som mati säger så duger det inte att en så pass dyr bil ska krångla. Jag fruktar lite över vad som händer om våran skulle bli på dåligt humör, då ingen har tid att åka hela vägen till Stockholm var och varannan månad; eller knappt ens en gång för den delen. Det är helt enkelt för långt bort. Ännu värre är det så klart för dom som bor ännu längre norröver.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 05 okt 2017 11:15
av Verdi
Teslaspolen skrev:
Precis som mati säger så duger det inte att en så pass dyr bil ska krångla. Jag fruktar lite över vad som händer om våran skulle bli på dåligt humör, då ingen har tid att åka hela vägen till Stockholm var och varannan månad; eller knappt ens en gång för den delen. Det är helt enkelt för långt bort. Ännu värre är det så klart för dom som bor ännu längre norröver.
Ja, det borde finnas fler verkstäder. Borde väl komma i och med Model 3?

ps. Törs knappt säga det men min bil hämtas från min uppfart kl 07:15 imorgon och blir sen återlämnad på eftermiddagen/kvällen. Jag tycker det är helt otroligt. Är mycket nöjd med den biten av mitt Tesla-ägande. Det och att min bil faktiskt är helt problemfri än så länge. Är ren kosmetik imorgon, ska få en ny förarstol.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 05 okt 2017 11:54
av Teslaspolen
Man kan ju hoppas. Och att inte även dem hamnar i södra halvan av landet även dessa.