Sida 33 av 38

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 09 jan 2019 13:38
av TeslaTissel
Mickep skrev:
TeslaTissel skrev:
Har samlat det mesta av de senaste timmarnas uppgifter i min blog.
Garanterar förstås inte att alla uppgifter stämmer men har gjort gott försök. ;)

Nissan Leaf e-Plus lanserad på CES 2019. 62 kWh – Svenska priset avslöjat. Ingen aktiv kylning – Video!
Nissans uppdatering av Nissan Leaf e-plus kom så till sist på Consumer Electronics CES-mässan i LAS Vegas 2019. Och vad kostar den. Hur är det med räckvidd och har den aktiv kylning av batteriet?

Nya versionen Leaf e+ med 62 kWh batteripaket kostar från 482.500 kronor. Du kan beställa redan nu och de första Leaf e+, levereras kring maj.

Räckvidd: 364 km (EPA) +50%, tidigare 40 kWh, +121,7 km
Batteri: 62 kWh litium-ion batteri, 25% procent effektivare
Laddning: CHAdeMO, 70 till 100 kWh. Laddtiden uppges vara den samma som 40 kWh
Elmotor: 160 kWh, 215 hk, + 36% bättre, vilket ger bättre acceleration, och högre hastighet. Ca: 13% snabbare. 0-100 kmh 7.3 sekunder.
Nissan ProPilot: Autopilot på nivå 2.
Aktiv kylning: NEJ! Denna så efterfrågade uppgradering saknas vilket är en rejäl besvikelse!
En aktiv kylning av batteriet är önskvärd då det reducerar laddningstiden på batteriet när du närmar dig slutet av laddningen och skall ladda upp till 80-90% vilket är optimalt för livslängdens skull
Pris: 360.000 dollar – 482 500 kronor i Sverige.
Tillgänglig: Beställning går att göra enligt uppgift redan idag?

Lanseras i USA under våren 2019. Uppgift när den kommer till norden och Europa saknas. Men om man gissar så kan vi väl säga till sommaren för att vara på den säkra sidan? Senaste uppdatering i Nettavisen – Norge - https://www.nettavisen.no/motor/nissan- ... 77833.html

Länk: http://blog.ho-form.se/?p=8302
Utmärkt arbete!
Är också lite besviken då denna skall konkurrera med kyndai och kia (som har vätskekylda batterier, dock något lägre laddhastighet på vintern av någon oundgrundlig anledning som enligt mig de inte borde ha) priset var också en aning högt, men det kanske har någon anledning som kan motivera det.
Tack-Tack!
Lite synd många media inte lägger med länkar och referenser till aktuella video-klipp och ytterligare information?
Det saknas ofta och man har antagligen inte tid uppdatera informationen då det är så mycket andra nyheter, speciellt i år 2019!

Men jag insåg att Nissan Leaf e-plus är så viktig för den Svenska allmänheten att det kunde vara värt följa upp CES 2019 under natten och morgonen.
- Även om jag är skitrött nu så är det mycket värt för er också! + Annons-fritt!

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 09 jan 2019 13:55
av Henrik Torphammar
TeslaTissel skrev:
- Även om jag är skitrött nu så är det mycket värt för er också! + Annons-fritt!
Mina inlägg är också gratis att läsa. :)

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 09 jan 2019 14:04
av TeslaTissel
Henrik Torphammar skrev:
TeslaTissel skrev:
- Även om jag är skitrött nu så är det mycket värt för er också! + Annons-fritt!
Mina inlägg är också gratis att läsa. :)



Exakt! Mycket bra inlägg också skall du veta!

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 09 jan 2019 14:06
av zyax
TeslaTissel skrev:
- Även om jag är skitrött nu så är det mycket värt för er också! + Annons-fritt!
Du glömde markera inlägget som skitrött. Det är inte ens lite rött ju.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 09 jan 2019 14:25
av taliz
Skulle inte förvåna mig alls om dom får sålt en hel del av dessa närmaste året, i brist på alternativ.
Hade det varit vätskekylt batteri och CCS hade den nog sålt bra i flera år.

Å andrasidan, vem vet, kan ju också bli så galet tryck på att skaffa elbil att de ändå lyckas sälja alla de kan producera, trots undermålig produkt.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 09 jan 2019 14:34
av Henrik Torphammar
Henrik Torphammar skrev:
Är fläktkyl bekräftat? Någon sa samma celler som i leaf40 fast tätare packat. Ingen aktiv kylning alls. Finns det belägg för detta tro?

Har Leaf 40 Nissans egna celler?
Enligt E for electric så är det nu LG celler. Lustigt nog laddar då Leaf utan kylning 70kW i snitt med topp på 100kW. Frågan är hur den ekvationen går ihop. Nissan har kanske lärt sig av Leaf40 att kylning inte behövs och att hög temp kvittar? Något Kia/Hyundai inte vet om? Nissan köper ju celler av LG - som borde säga vad dom tycker innan de börjar pumpa ut celler åt Nissan.

Leaf 3 40kW är det också nya celler från LG?




Inget hindrar väl CCS i Europa egentligen? Den har ju redan Typ 2 här och Typ 1 på andra marknader.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 09 jan 2019 15:30
av dhanjel
Började lite snabbt på en kalkyl, men känns inte som jag hittade någon anledning till att välja den :) Även om jag gillar den 40kWh vi leasar idag.


Bild

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 09 jan 2019 15:46
av Oykkh47
Det verkar som dom tagit bort dom olika uteustningsnivåerna Visia, Acenta, N-connecta och Tekna. Nu är alla fullutrustade. Förutom att man kan välja pro park assist bara till e-plus

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 10 jan 2019 00:33
av LarsA
Utrustningsnivåerna kommer nog till sommaren strax innan bilarna börjar levereras.
Var ju så när man släppte 40 Kwh och började med specialutrustade 2.zero modellen för att sedan gå över till de olika utrustningsnivåerna.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 10 jan 2019 00:52
av Zalman3
LarsA skrev:
Utrustningsnivåerna kommer nog till sommaren strax innan bilarna börjar levereras.
Var ju så när man släppte 40 Kwh och började med specialutrustade 2.zero modellen för att sedan gå över till de olika utrustningsnivåerna.
Vet att man gjorde gruppköp och fick 14% i rabatt på 2.Zero.

Hoppas man får 14% på 3.Zero, för det lär behövas för att den ska gå att sälja.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 10 jan 2019 06:36
av juristen
Jag tror vi kommer få se en marknadsanpassning av priserna inom kort. Även om det fortfarande handlar om mycket pengar så har nya Hyundai Kona, Kia E-Niro och Tesla Model 3 ritat om prisbilden för hela marknaden i sina respektive segment.

Jag har precis som flera andra här svårt att se hur Nissan Leaf ska kunna hitta kunder till detta pris. Fler exempel är Volvos laddhybrider som ligger väldigt nära Model 3 i pris. Hyundai Ioniq Electric ligger prismässigt bara strax under märkets egna Kona för att den ska vara prisvärd, då Kona har dubbla räckvidden. Det enda som kan motivera de förhållandevis höga priserna är ifall Hyundai Kona och Kia E-Niro kapitalt misslyckas att möta efterfrågan. Tyvärr finns det en del som pekar mot att det blir så, det är inga jättemängder som planerats att produceras. Man kan tycka att Hyundai skulle lärt sig efter att de redan missberäknat efterfrågan på Ioniq Electric, men tydligen inte...

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 10 jan 2019 07:20
av Henrik Torphammar
Enligt EVnewsdaily, AVID och Forbes så är det och har alltid varit AESC celler, Nissans egna i Leaf. Alltså inte LG. Man har gjort en ny version av sina celler med högre energitäthet och fortsatt utan kylning.

Det är alltså samma recept som vi hitintills sett att 24kWh blir 30kWh med värme som resultat. 30kWh blir 40kWh med för mycket värme som resultat. 40kWh blir 62kWh på samma sätt. Det kommer ju ge ännu mera värme. Man kan inte bara räkna C-tal alltså belastning per kWh batteri utan måste se till batteriets egenskaper där ett 62kWh på samma yta som ett 24kWh alltid har det tuffare. Nu går ju utvecklingen framåt men man kan inte trolla. Det är ju klart uppenbart om man tittar på värmeproblemen med 40kWh Leaf.

https://www.forbes.com/sites/samabuelsa ... 0610966ece

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 10 jan 2019 07:41
av joel80
Går det att förhandla rabatt med Nissan vid företagsleasing eller köp? Får man typ 7% kommer man ändå u det 400k med rabatt och premie. Det vore rätt okej för en 62kWh elbil...

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 10 jan 2019 09:19
av Bjelke
Skulle jag köpa en Leaf igen så skulle jag kräva sjukt tydliga krav på batteri-garanti och laddförmåga, även om det är den överlägset
mest driftssäkra bil jag någonsin ägt...
Jag lånade ju hem en 40-bil över en hel helg och testade den verkligen ordentligt och var nära att beställa en, men pruttig enfas-laddning och
allt för mesig väghållning blev för mycket så jag la ner det spåret. (väghållningen är skön när man kör lugnt men inte trevlig om man pressar den lite).

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 11 jan 2019 01:28
av joel80
Tycker väghållningen är överraskande bra! Vet inte vad du hade för fälgar och däck om det kan haft betydelse.. Men även när man kör lite utmanande (sjukt svårt att låta bli när man vet att man inte behöver snåla för räckvidd.. Alltså dom vanliga dagarna då man ändå inte gör mer än några mil. Då kvittar det att man förbrukar lite extra. Bild
Min förbrukning mellan långresorna ligger på nära 25kWh/100km. :D
Längre resor har jag klarat på 17-19kWh/100km.. Och då snålar jag inte med värme eller så och gillar inte att köra saktare än skyltad hastighet.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 11 jan 2019 07:24
av Henrik Torphammar
joel80 skrev:
Tycker väghållningen är överraskande bra!
Allt beror ju på vad man jämför med. Sänkningssats och 18" hade den mått bra av tror jag. Dock har jag aldrig ägt en själv och därför inte velat modifiera den. Det hade gått att trolla bort minst 70mm i höjd från original.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 11 jan 2019 08:57
av Tellus
Leaf 62kWh mot konkurrenterna, av Bjørn Nyland


Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 11 jan 2019 11:48
av TeslaTissel
Tellus skrev:
Leaf 62kWh mot konkurrenterna, av Bjørn Nyland


Den där är mycket bra. Heja Nyland.

Och de är ju just de intressantaste konkurrenterna han tar upp?

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 11 jan 2019 21:50
av Tellus
[/yt]

Går inge bra med yt tipset för mig :-/

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 11 jan 2019 21:56
av Teslaspolen
Tellus skrev:
[/yt]

Går inge bra med yt tipset för mig :-/
Klistra in endast "QpgBGXUI4KE" biten så går det bättre! :)


Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 11 jan 2019 23:44
av HenrikC
Men oj vad dyr den blev. Leaf har ju sålt på pris och tillgänglighet. Den ursprungliga 24 kWh var en bra affär eftersom man privatleasade den snorbilligt - sen blev 40 kWh mycket dyrare och nu ska alltså 62 kWh vara ännu mycket dyrare? Jag har en 40 kWh Leaf, men det känns svårt att motivera ännu mer pengar för en Nissan. Men de där nya battericellerna imponerar: Om jag räknat rätt så är energidensiteten 280 Wh/kg för cellerna i sig. Och en laddartillverkare (EVTEC) twittrade bilder redan i somras på nya Leafen när den laddade 100+ kW.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 12 jan 2019 07:55
av jeppe_sthlm
Finns det någon operatör som bygger 100kW Chademo i Europa? Annars blir den ju rätt kall

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 12 jan 2019 08:00
av Bjelke
Näe inte vad jag vet, kanske någon enstaka isf...
Nissan målar in sig i ett allt trängre hörn tyvärr, jag skulle gärna haft den nya om den hade "rätt" spec...

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 12 jan 2019 08:32
av Henrik Torphammar
jeppe_sthlm skrev:
Finns det någon operatör som bygger 100kW Chademo i Europa? Annars blir den ju rätt kall
Nja, bra malle med 50kW är helt okej också för en Leaf. Men för en prislapp långt över konkurrenterna så blir det ju trist med sämre specs. Men då vill det ju till att någon bygger CHAdeMO alls.... och det kanske dom slutar med nu? Då är det ju hyfsat kallt ja.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 12 jan 2019 08:40
av HenrikC
Grejen är att Chademo-kontakten redan från början konstruerades för 200A och det är bara kabelns tvärsnitt och programvaran som begränsar den, om laddaren i sig klarar högre effekt. Finns sådana Chademo-laddare ute i fält sedan ett par år, vilket demonstrerats med Kia Soul EV som klarar högre laddeffekt än 50 kW. Man behöver ju inte ens uppgradera laddarna hela vägen till Leafens toppeffekt eftersom de sista kilowatten inte lär ha så stor påverkan på laddtiden. 200A vid 400V = 80 kW räcker nog för att kunderna ska vara nöjda. Tror nog att vi får se uppgraderade Chademo-laddare snart.