Sida 34 av 38

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 11 jan 2019 23:44
av HenrikC
Men oj vad dyr den blev. Leaf har ju sålt på pris och tillgänglighet. Den ursprungliga 24 kWh var en bra affär eftersom man privatleasade den snorbilligt - sen blev 40 kWh mycket dyrare och nu ska alltså 62 kWh vara ännu mycket dyrare? Jag har en 40 kWh Leaf, men det känns svårt att motivera ännu mer pengar för en Nissan. Men de där nya battericellerna imponerar: Om jag räknat rätt så är energidensiteten 280 Wh/kg för cellerna i sig. Och en laddartillverkare (EVTEC) twittrade bilder redan i somras på nya Leafen när den laddade 100+ kW.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 12 jan 2019 07:55
av jeppe_sthlm
Finns det någon operatör som bygger 100kW Chademo i Europa? Annars blir den ju rätt kall

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 12 jan 2019 08:00
av Bjelke
Näe inte vad jag vet, kanske någon enstaka isf...
Nissan målar in sig i ett allt trängre hörn tyvärr, jag skulle gärna haft den nya om den hade "rätt" spec...

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 12 jan 2019 08:32
av Henrik Torphammar
jeppe_sthlm skrev:
Finns det någon operatör som bygger 100kW Chademo i Europa? Annars blir den ju rätt kall
Nja, bra malle med 50kW är helt okej också för en Leaf. Men för en prislapp långt över konkurrenterna så blir det ju trist med sämre specs. Men då vill det ju till att någon bygger CHAdeMO alls.... och det kanske dom slutar med nu? Då är det ju hyfsat kallt ja.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 12 jan 2019 08:40
av HenrikC
Grejen är att Chademo-kontakten redan från början konstruerades för 200A och det är bara kabelns tvärsnitt och programvaran som begränsar den, om laddaren i sig klarar högre effekt. Finns sådana Chademo-laddare ute i fält sedan ett par år, vilket demonstrerats med Kia Soul EV som klarar högre laddeffekt än 50 kW. Man behöver ju inte ens uppgradera laddarna hela vägen till Leafens toppeffekt eftersom de sista kilowatten inte lär ha så stor påverkan på laddtiden. 200A vid 400V = 80 kW räcker nog för att kunderna ska vara nöjda. Tror nog att vi får se uppgraderade Chademo-laddare snart.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 12 jan 2019 09:26
av Bjelke
Intressant, måste kolla på dom laddare som finns härikring :)

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 12 jan 2019 10:21
av 12man
Alla publika laddare som sätts upp måste ha CCS enligt någon EU förordning, som Sverige inte antagit än eller? jag är inte säker men har ju varit segt med Supercharger i Tyskland med förment denna orsak,, Varför inte samma krav på alla nya bilar som säljs? Med nån övergångsregel såklart, typ helt nya modeller.
Nissan verkar ju ha svårt att komma till insikt på egen hand??
Fortfarande aktuell:
http://teslaclubsweden.se/ar-chademo-s-timme-slagen/

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 14 jan 2019 07:19
av Zalman3
Är de 5000 bil som kommer till Europa bara dessa 3.Zero 62kWh?
När dessa är sålda så kan man köpa vanliga 62kWh Leaf Acenta för en billigare peng?

Vissa spekulerar i att Leaf får CCS I Europa.

"As expected the longer range and faster model is currently aimed for the USA and will probably outsell the basic model. While in Europe we only get a limited edition (5.000 units) for now. However, I do expect that in late 2019 Nissan will say that the e-Plus far exceeded expectations in Europe and the limited edition will be replaced by a mainstream model more adapted to the European market (with CCS and 3-phase charging), just in time to compete with the Volkswagen Neo. Want to bet?"
https://pushevs.com/2019/01/09/nissan-a ... ro-e-plus/

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 15 jan 2019 18:38
av Grimlos
Jag finner räckvidden på 40 kWh vara fullt tillräcklig. Det jag hade föredragit är snabbare laddning DC och förmodligen Ccs. Uppgraderar Nissan 40 kWh med det och gärna lite bättre batteritempreglering blir Leaf en höjdare.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 15 jan 2019 18:51
av Henrik Torphammar
Grimlos skrev:
Jag finner räckvidden på 40 kWh vara fullt tillräcklig. Det jag hade föredragit är snabbare laddning DC och förmodligen Ccs. Uppgraderar Nissan 40 kWh med det och gärna lite bättre batteritempreglering blir Leaf en höjdare.
Leaf finns faktiskt som sedan också, visste ni det? Tänk en sådan med 40kWh av modernare snitt som väger mindre, CCS 100kW, 3fas, sänkningssats på -70mm och prislapp på 249.900kr före rabatter eller bonusar. Då hade vi haft en helt okej motsvarighet till Ioniq fast bättre på många punkter. Rent av en Model 3 utmanare faktiskt.

Bild

Nya Nissan Leaf

Postat: 16 jan 2019 05:31
av taliz
Henrik Torphammar skrev:
Grimlos skrev:
Jag finner räckvidden på 40 kWh vara fullt tillräcklig. Det jag hade föredragit är snabbare laddning DC och förmodligen Ccs. Uppgraderar Nissan 40 kWh med det och gärna lite bättre batteritempreglering blir Leaf en höjdare.
Leaf finns faktiskt som sedan också, visste ni det? Tänk en sådan med 40kWh av modernare snitt som väger mindre, CCS 100kW, 3fas, sänkningssats på -70mm och prislapp på 249.900kr före rabatter eller bonusar. Då hade vi haft en helt okej motsvarighet till Ioniq fast bättre på många punkter. Rent av en Model 3 utmanare faktiskt.

Bild
Visst, "tänk om". Men vad säger att Leaf skulle vara möjlig att bygga/sälja billigare än andra? Vad jag vet har de inga ess i rockärmen.
CCS med 100kw lär dessutom vara svårt/omöjligt med ett litet, "billigt", luftkylt 40kwh paket. Även med 62kwh lär det bli svårt mer än extremt korta perioder vid precis rätt förutsättningar(temp, laddnivå, osv).

Med det sagt kommer det såklart att komma en bil som klarar att ladda med 100kw, med ca 40kwh batteri, för runt 250k.
Men kommer det vara en Leaf som är först? Jag tror inte det. Tror mer på tex VW ID i så fall.
De har ju sagt att den ska kosta från 25k euro, den kommer ha CCS med hög kapacitet, och minsta modellen ryktas ha runt just 40kwh. Men, time will tell...

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 16 jan 2019 07:16
av Henrik Torphammar
taliz skrev:
Visst, "tänk om". Men vad säger att Leaf skulle vara möjlig att bygga/sälja billigare än andra? Vad jag vet har de inga ess i rockärmen.
CCS med 100kw lär dessutom vara svårt/omöjligt med ett litet, "billigt", luftkylt 40kwh paket. Även med 62kwh lär det bli svårt mer än extremt korta perioder vid precis rätt förutsättningar(temp, laddnivå, osv).

Med det sagt kommer det såklart att komma en bil som klarar att ladda med 100kw, med ca 40kwh batteri, för runt 250k.
Men kommer det vara en Leaf som är först? Jag tror inte det. Tror mer på tex VW ID i så fall.
De har ju sagt att den ska kosta från 25k euro, den kommer ha CCS med hög kapacitet, och minsta modellen ryktas ha runt just 40kwh. Men, time will tell...
Jag tror faktiskt Tesla kommer ta hem 250k ronden också *tyvärr*. Tyvärr för att det kommer ta tid, antagligen 5år. ID kommer likt model 3 kosta för mycket i början. Innan ID har fått Skoda-kläder och instegspris under 250k så tror jag det runnit mycket vatten under Teslas broar. ...och (dagens)Leaf kommer givetvis inte vara en av dom, men Nissan hade absolut sin chans.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 16 jan 2019 07:27
av Gustafsson
Tror på modell Y som en kommande prisvärd storsäljare. Gissar att den kommer på marknaden fortare än vi anat. Erfarenheterna från M3 tillverkningen lär skynda på produktionsstarten avsevärt.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 16 jan 2019 09:00
av taliz
Henrik Torphammar skrev:
Jag tror faktiskt Tesla kommer ta hem 250k ronden också *tyvärr*. Tyvärr för att det kommer ta tid, antagligen 5år. ID kommer likt model 3 kosta för mycket i början. Innan ID har fått Skoda-kläder och instegspris under 250k så tror jag det runnit mycket vatten under Teslas broar. ...och (dagens)Leaf kommer givetvis inte vara en av dom, men Nissan hade absolut sin chans.
Visst, ”billig” ID kommer kanske inte först, men dom har ju kommit rätt långt med utvecklingen. Den ska ju gå in produktion inom ett år. Tesla har inte ens ett koncept på någon mindre modell än, och vi vet ju hur länge det tar från koncept till produktion för Tesla.
VW lär dessutom inte ha samma krav på marginaler som Tesla från start, de kan sälja den med väldigt låg marginal ett bra tag om det skulle krävas.
Det ligger mycket prestige i projektet.

Jag tippar på 1-2 år för VW, 3-4 för Tesla.
Gustafsson skrev:
Tror på modell Y som en kommande prisvärd storsäljare. Gissar att den kommer på marknaden fortare än vi anat. Erfarenheterna från M3 tillverkningen lär skynda på produktionsstarten avsevärt.
Model Y lär knappast bli billigare än Model 3. Den är ju större och en SUV/CUV. Blir gissningsvis ungefär som Model S vs Model X procentuellt.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 16 jan 2019 09:00
av Zalman3
Vet dom som lyckades få ut en Nissan Leaf Visio 40kWh i juli 2018 för 233.000kr efter rabatt och stöd.
När kan man köpa en Nissan Leaf för dom pengarna igen?

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 16 jan 2019 11:29
av Grimlos
Zalman3 skrev:
Vet dom som lyckades få ut en Nissan Leaf Visio 40kWh i juli 2018 för 233.000kr efter rabatt och stöd.
När kan man köpa en Nissan Leaf för dom pengarna igen?
Det kommer nog dröja så länge efterfrågan finns. Norge torde kunna sluka hela LEAF-produktionen för 2019 med tanke på att Kona/Niro inte går att köpa.

Nissan har egentligen all möjlighet att bredda programmet med "sedan-LEAFen" som finns för kinesiska marknaden, och att fixa till LEAFens brister med navi/infotainment, temperaturregleringen av batteri/laddning. OM de vill. Men de verkar ha begränsat med motivation... trist!

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 16 jan 2019 12:31
av joel80
Ca 40kWh och laddhastighet upp mot 100kW får mig att tänka nya Ioniq... Det kan faktiskt bli en sån bil.. Bara dom fixar en app!!

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 16 jan 2019 13:05
av Henrik Torphammar
joel80 skrev:
Ca 40kWh och laddhastighet upp mot 100kW får mig att tänka nya Ioniq... Det kan faktiskt bli en sån bil.. Bara dom fixar en app!!
Och halverar priset typ. Det är fortfarande en 150k bil, den är inte värd över 400k oavsett vad som för den framåt.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 17 jan 2019 05:14
av Henrik Torphammar
Nu äntligen verkar rätt info med hyggliga källor komma fram.

AESC gör batteriet som är passivt kylt precis som alla andra Leaf också.



Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 17 jan 2019 13:51
av Henrik Torphammar
Backar upp med lite jämförande bilder. Titta på bilderna på batteriet så syns det tydligt. Dom har fyllt på utrymmet med celler, finns inte plats!! (Jämför mot bilder på NV-200 batteriet tex)

På ENV-200 sitter anslutningen till vänster om den orangea vinklade kontakten. en svart oval/avlång anslutning med två hål.

Bild

Här syns insidan och slangarna in till en liten värmeväxlare och en fläkt.
Bild

Leaf 62kWh batteriet
Bild

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 19 jan 2019 13:01
av Tellus
Redan rea på privatleasing Leaf 62kWh

https://www.blocket.se/ostergotland/Nis ... 351735.htm

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 19 jan 2019 15:31
av Zalman3
Tellus skrev:
Redan rea på privatleasing Leaf 62kWh

https://www.blocket.se/ostergotland/Nis ... 351735.htm
Löjligt billigt!
En VW Golf på 115hk kostar mera per mil.
Nissan Leaf e+ 62kWh är på 215hk.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 19 jan 2019 15:38
av taliz
Tellus skrev:
Redan rea på privatleasing Leaf 62kWh

https://www.blocket.se/ostergotland/Nis ... 351735.htm
... ganska tydligt vad de har som affärsplan...

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 19 jan 2019 16:15
av LarsL
Hur trodde ”lätt och lagom regeringen” att en fördröjning av 60000kr utbetalningen skulle hindra eller ens påverka Norge exporten?

Vore betydligt bättre med pengarna direkt vid köp och sedan export avgift de första 3 - 6 åren.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 19 jan 2019 20:38
av Zalman3
Varför ska avgasbilar vara så billiga i Sverige?

Volvo V90:
Sverige, 339.900SEK
Norge, 542.624NOK=570.000SEK
Finland, 50.285€=515.924SEK
Danmark, 609.850dkr=835.494SEK