Elbilar från andra tillverkare

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Elbilar från andra tillverkare

Inläggav Teslaägare Bod » 13 sep 2017 08:08

mati skrev:Bra Jerker. :D
Förresten, är det bara jag som tycker att den där Honda ser ut som en Golf 1 från 1974?

Håller helt med dig. Var min första reaktion också.

Bra initiativ med tråden Jerker.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
 
Inlägg: 1196
Blev medlem: 26 mar 2014 11:42
Ort: Täby

Re: Elbilar från andra tillverkare

Inläggav StefL » 13 sep 2017 09:25

Kan inte låta bli att avvika lite från ämnet och ta upp tråden gällande pajasen Robert Collin. Eftersom Aftonbladet numera sambor med mitt husorgan SvD händer det att Collin dyker upp som skribent även i Svenskans motorbilaga, där normalt den i mina ögon saklige och balanserade Jonas Fröberg huserar. Förra veckan hade Collin provkört Ferrari 812 Superfast och inledde artikeln med följande stycke (jag har klippt ur texten eftersom det är en betalartikel).

De smala bergsvägarna rätar ut sig, ersätts med lite större landsvägar, Strada Provinciale 3, ett par mil kvar. Kommer ikapp en bil som inte har lika bråttom. Omkörningsförbud på bron över Rio Tore, men bra sikt. Jag drar vänster växelpaddel mot mig, dubbelkopplingslådan växlar ner tre steg på mindre än en sekund. Gasen i botten, V12:an ylar när motorvarvet stiger mot rödmarkeringen vid 8  900 varv. Drar åt mig höger paddel. Förbi i en blink.

Nu är hastigheten nära två hundra. Från hundra kilometer i timmen till två hundra tar det under fem sekunder. Då ser jag två carabinieri vid vägkanten.

En pratar redan med en familjefar i en Fiat Tipo. Den andre tittar stint på mig och trummar med polisspaden mot vänster arm. Våra blickar möts.
Han kanske missade omkörningen. Men ylandet från V12:an har han inte missat. Eller den effektiva inbromsningen. Jag lyfter ena handen och hälsar. Han rör inte en min. Låter mig passera.

Ferrari går fort. Och får köra fort. Det tycker gamla tanter. Cyklister. Bönder i sina fyrhjulsdrivna Fiat Panda. Ferrari inte bara får köra fort. Ferrari ska köra fort. Och det ska yla om V12:an. Vad är det annars för mening för gubbarna i byn att sitta på en bänk och titta ut över trafiken?
Det är snart fem år sedan jag körde Ferrari F12 Berlinetta (läs testet på nätet). Men tiden går. Ersättaren är här och har fått modellnamnet 812 Superfast. Och 800 hästkrafter. Varför, frågar jag presschefen Joanne Marshall.

– För att vi kan. Och för att vi vill. Våra chassin klarar av det.


Ferrarirepresentantens svar på den avslutande frågan har jag inga synpunkter på, men Collins referat av turen på bergsvägarna där han låter som en 20-åring utan insikt i vad det innebär att vara trafikant imponerar inte på mig. Jag blev tvärtom snarast förbannad när jag läste artikeln - vilket iof inte är förvånande när det gäller den mannen...
Model 3 reserverad 2016-04-01. Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra tills den levereras (en torsdag 2019 är min gissning...)
Användarvisningsbild
StefL
 
Inlägg: 501
Blev medlem: 11 feb 2016 16:43
Ort: Solna

Re: Elbilar från andra tillverkare

Inläggav zyax » 13 sep 2017 09:27

StefL skrev:Kan inte låta bli att avvika lite från ämnet och ta upp tråden gällande pajasen Robert Collin. Eftersom Aftonbladet numera sambor med mitt husorgan SvD händer det att Collin dyker upp som skribent även i Svenskans motorbilaga, där normalt den i mina ögon saklige och balanserade Jonas Fröberg huserar. Förra veckan hade Collin provkört Ferrari 812 Superfast och inledde artikeln med följande stycke (jag har klippt ur texten eftersom det är en betalartikel).

De smala bergsvägarna rätar ut sig, ersätts med lite större landsvägar, Strada Provinciale 3, ett par mil kvar. Kommer ikapp en bil som inte har lika bråttom. Omkörningsförbud på bron över Rio Tore, men bra sikt. Jag drar vänster växelpaddel mot mig, dubbelkopplingslådan växlar ner tre steg på mindre än en sekund. Gasen i botten, V12:an ylar när motorvarvet stiger mot rödmarkeringen vid 8  900 varv. Drar åt mig höger paddel. Förbi i en blink.

Nu är hastigheten nära två hundra. Från hundra kilometer i timmen till två hundra tar det under fem sekunder. Då ser jag två carabinieri vid vägkanten.

En pratar redan med en familjefar i en Fiat Tipo. Den andre tittar stint på mig och trummar med polisspaden mot vänster arm. Våra blickar möts.
Han kanske missade omkörningen. Men ylandet från V12:an har han inte missat. Eller den effektiva inbromsningen. Jag lyfter ena handen och hälsar. Han rör inte en min. Låter mig passera.

Ferrari går fort. Och får köra fort. Det tycker gamla tanter. Cyklister. Bönder i sina fyrhjulsdrivna Fiat Panda. Ferrari inte bara får köra fort. Ferrari ska köra fort. Och det ska yla om V12:an. Vad är det annars för mening för gubbarna i byn att sitta på en bänk och titta ut över trafiken?
Det är snart fem år sedan jag körde Ferrari F12 Berlinetta (läs testet på nätet). Men tiden går. Ersättaren är här och har fått modellnamnet 812 Superfast. Och 800 hästkrafter. Varför, frågar jag presschefen Joanne Marshall.

– För att vi kan. Och för att vi vill. Våra chassin klarar av det.


Ferrarirepresentantens svar på den avslutande frågan har jag inga synpunkter på, men Collins referat av turen på bergsvägarna där han låter som en 20-åring utan insikt i vad det innebär att vara trafikant imponerar inte på mig. Jag blev tvärtom snarast förbannad när jag läste artikeln - vilket iof inte är förvånande när det gäller den mannen...


Sluta mata trollen, dvs, sluta läsa Aftonbladet något jag själv lyckades med redan för 13-14 år sedan och har inte öppnat den frivilligt sedan dess.
Dieselgatefossilbrännare (VW Touran) samt en Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel. Köar, sedan juni 2016, till en Model 3 och tror på leverans 2019.
zyax
 
Inlägg: 522
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Elbilar från andra tillverkare

Inläggav Jerker » 13 sep 2017 09:29

StefL skrev:Kan inte låta bli att avvika lite från ämnet och ta upp tråden gällande pajasen Robert Collin. Eftersom Aftonbladet numera sambor med mitt husorgan SvD händer det att Collin dyker upp som skribent även i Svenskans motorbilaga, där normalt den i mina ögon saklige och balanserade Jonas Fröberg huserar. Förra veckan hade Collin provkört Ferrari 812 Superfast och inledde artikeln med följande stycke (jag har klippt ur texten eftersom det är en betalartikel).

De smala bergsvägarna rätar ut sig, ersätts med lite större landsvägar, Strada Provinciale 3, ett par mil kvar. Kommer ikapp en bil som inte har lika bråttom. Omkörningsförbud på bron över Rio Tore, men bra sikt. Jag drar vänster växelpaddel mot mig, dubbelkopplingslådan växlar ner tre steg på mindre än en sekund. Gasen i botten, V12:an ylar när motorvarvet stiger mot rödmarkeringen vid 8  900 varv. Drar åt mig höger paddel. Förbi i en blink.

Nu är hastigheten nära två hundra. Från hundra kilometer i timmen till två hundra tar det under fem sekunder. Då ser jag två carabinieri vid vägkanten.

En pratar redan med en familjefar i en Fiat Tipo. Den andre tittar stint på mig och trummar med polisspaden mot vänster arm. Våra blickar möts.
Han kanske missade omkörningen. Men ylandet från V12:an har han inte missat. Eller den effektiva inbromsningen. Jag lyfter ena handen och hälsar. Han rör inte en min. Låter mig passera.

Ferrari går fort. Och får köra fort. Det tycker gamla tanter. Cyklister. Bönder i sina fyrhjulsdrivna Fiat Panda. Ferrari inte bara får köra fort. Ferrari ska köra fort. Och det ska yla om V12:an. Vad är det annars för mening för gubbarna i byn att sitta på en bänk och titta ut över trafiken?
Det är snart fem år sedan jag körde Ferrari F12 Berlinetta (läs testet på nätet). Men tiden går. Ersättaren är här och har fått modellnamnet 812 Superfast. Och 800 hästkrafter. Varför, frågar jag presschefen Joanne Marshall.

– För att vi kan. Och för att vi vill. Våra chassin klarar av det.


Ferrarirepresentantens svar på den avslutande frågan har jag inga synpunkter på, men Collins referat av turen på bergsvägarna där han låter som en 20-åring utan insikt i vad det innebär att vara trafikant imponerar inte på mig. Jag blev tvärtom snarast förbannad när jag läste artikeln - vilket iof inte är förvånande när det gäller den mannen...


Så otroligt pubertalt! Om jag vore chefredaktör på SvD skulle jag inte ha släppt igenom ett sånt haveri till artikel.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Ingen dragkrok, ingen Model 3
Behåller reservationen tills vidare, dock. Elon kan ju ändra sig igen...
Användarvisningsbild
Jerker
 
Inlägg: 3930
Blev medlem: 09 nov 2015 23:29
Ort: Nyköping

Re: Elbilar från andra tillverkare

Inläggav StefL » 13 sep 2017 09:46

zyax skrev:Sluta mata trollen, dvs, sluta läsa Aftonbladet något jag själv lyckades med redan för 13-14 år sedan och har inte öppnat den frivilligt sedan dess.


Det gör jag mitt bästa för att undvika, jag lovar. Men nu hade ju fanskapet Collin nästlat sig in i Svenska Dagbladet som jag läser till frukost varje dag :(
Model 3 reserverad 2016-04-01. Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra tills den levereras (en torsdag 2019 är min gissning...)
Användarvisningsbild
StefL
 
Inlägg: 501
Blev medlem: 11 feb 2016 16:43
Ort: Solna

Re: Elbilar från andra tillverkare

Inläggav zyax » 13 sep 2017 09:56

StefL skrev:
zyax skrev:Sluta mata trollen, dvs, sluta läsa Aftonbladet något jag själv lyckades med redan för 13-14 år sedan och har inte öppnat den frivilligt sedan dess.


Det gör jag mitt bästa för att undvika, jag lovar. Men nu hade ju fanskapet Collin nästlat sig in i Svenska Dagbladet som jag läser till frukost varje dag :(


Öppnade SVD som jag själv har, usch, nu vill jag avsluta min prenumeration.

Om vi lägger till att den fick 3 av 6 siffror i miljökategorin
Betyg: 3 av 6
Dyr att köpa. Dyr service, dyr försäkring, törstig när man trampar på gasen. Högt däckkonto. Men bra för en supersportbil. Har bilvärldens bästa andrahandsvärde. Den som tänker köra 3 000 mil om året kan ju framstå som en miljöbuse, men de flesta Ferrari körs betydligt kortare sträckor. Då är miljöpåverkan inte så stor.


Varför betalar man Collins lön?
Dieselgatefossilbrännare (VW Touran) samt en Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel. Köar, sedan juni 2016, till en Model 3 och tror på leverans 2019.
zyax
 
Inlägg: 522
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Elbilar från andra tillverkare

Inläggav Teslaägare Toja » 13 sep 2017 10:45

Jag blir så trött på gamla fosiltillverkare. Dom skjuter lanseringen av riktiga elbilar framför sig. Om dom inte skärper sig blir det bara Tesla och Kinesiska tillverkare kvar.
Det kommer bli många bilföretags konkurser inom 5 år tror jag


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
P85D röd | pano | nextgen | helsvart interiör | autopilot | luftfjädring | vinterpaket |
Referral: http://ts.la/tony1422
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
 
Inlägg: 563
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Elbilar från andra tillverkare

Inläggav StefL » 13 sep 2017 11:26

nek0 skrev:
zyax skrev:Varför betalar man Collins lön?

För att SvD kan. Och för att SvD vill :)


Nja, nu ska vi inte dra SvD för mycket i smutsen här. Men faktum är som sagt att såväl Svenskan som Aftonbladet sedan flera år tillsammans ligger under Schibsteds gemensamma ägande - och dessutom delar kontorsbyggnad - så det är nog inte så konstigt om ett visst samarbete förekommer inom journalistiken, även om ledarredaktionerna har diametralt motsatta agendor.
Ämnet för artikeln - en Ferrari - passar förmodligen dessutom bättre för SvDs målgrupp om man ska vara lite fördomsfull. Synd bara att man inte berättade för Collin vilka som var de tänkta läsarna...
Model 3 reserverad 2016-04-01. Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra tills den levereras (en torsdag 2019 är min gissning...)
Användarvisningsbild
StefL
 
Inlägg: 501
Blev medlem: 11 feb 2016 16:43
Ort: Solna

Re: Elbilar från andra tillverkare

Inläggav Teslaägare mati » 13 sep 2017 15:08

Collin pratar som en gammal förstenad gubbe men han kör uppenbarligen bil med en hänsynslöshet och samma dåliga omdöme som en 16 åring. Och så har han dessutom mage att skryta med det i en tidning. Enligt min uppfattning borde den mannen inte ha körkort.
Model S 90D | e-Golf beställd
Gratis och fossilfri energi för alltid med 14kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: Elbilar från andra tillverkare

Inläggav lator » 13 sep 2017 15:27

Och så tillbaka till tråden...

Den där Borgwarden ser ju kul ut, bara en fråga: Hur löser man upphängningen av dessa dörrar rent praktiskt? De ger ju väldigt smidig åtkomst till kupén men tråkigt om de ramlar av...
Användarvisningsbild
lator
 
Inlägg: 2527
Blev medlem: 05 mar 2014 23:37
Ort: Östersund

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: leiflodde, vigge50, Wir och 7 gäster