Elbilar från andra tillverkare

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Elbilar från andra tillverkare

Inlägg av Jerker »

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilar från andra tillverkare

Inlägg av mati »

Bra Jerker. :D
Förresten, är det bara jag som tycker att den där Honda ser ut som en Golf 1 från 1974?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Elbilar från andra tillverkare

Inlägg av ovelundkvist »

Men hur stora satsningar är det egentligen? "Koncept" verkar vara ledordet...
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Elbilar från andra tillverkare

Inlägg av Niklas Z »

ovelundkvist skrev:
Men hur stora satsningar är det egentligen? "Koncept" verkar vara ledordet...
Mycket koncept är det och det är lätt att drabbas av misstanken att det handlar mer om design än praktiskt användbara tekniska lösningar. Fast VW plan på 84 miljarder USD i investeringar bl a i batteriproduktionskapacitet är intressant.
Det kanske också är så att jättarna vill få potentiella köpare att tro att de snart har ett ordentligt utbud av elbilar, i hopp om att köparna inte ska rusa iväg och slå till på bilar från en uppstickare.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Elbilar från andra tillverkare

Inlägg av frippe »

Alla tillverkare av fossildrivna bilar är livsrädda för att verka vara efter, så att presentera koncept och planer verkar ligga högt på dagordningen. Vi får se när alla de lovade konceptbilarna verkligen finns att köra. Så långt tjänar de fortfarande väldigt mycket på sina traditionella bilar och dess eftermarknad. Så mitt tips är att det dröjer tills det finns intressanta konkurrenter till tesla ute på marknaden och inte bara som tänkt koncept.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elbilar från andra tillverkare

Inlägg av Bjelke »

Tyvärr så stämmer det nog oerhört bra Niklas och frippe skriver :(
Några enstaka modeller kanske dyker upp men mest handlar det nog om taktik helt enkelt...
Vad folk tror är i nuläget viktigare än vad företagen faktiskt gör (levererar)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Elbilar från andra tillverkare

Inlägg av Hok »

mati skrev:
Bra Jerker. :D
Förresten, är det bara jag som tycker att den där Honda ser ut som en Golf 1 från 1974?
Jag tycker att den mest påminner om Honda Civic från 70-talet. Även om det finns lite Golf över den också.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Elbilar från andra tillverkare

Inlägg av bonath »

Det är nu det händer... NU...
Robert Collin, du har fel!

– Hittills i år är runt fyra procent av alla nyköpta bilar eldrivna eller laddhybrider. Om tio år kanske det är 30 procent. Fortare än så går det inte, säger Robert Collin.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Elbilar från andra tillverkare

Inlägg av ovelundkvist »

+1
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Elbilar från andra tillverkare

Inlägg av Bod »

mati skrev:
Bra Jerker. :D
Förresten, är det bara jag som tycker att den där Honda ser ut som en Golf 1 från 1974?
Håller helt med dig. Var min första reaktion också.

Bra initiativ med tråden Jerker.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Elbilar från andra tillverkare

Inlägg av StefL »

Kan inte låta bli att avvika lite från ämnet och ta upp tråden gällande pajasen Robert Collin. Eftersom Aftonbladet numera sambor med mitt husorgan SvD händer det att Collin dyker upp som skribent även i Svenskans motorbilaga, där normalt den i mina ögon saklige och balanserade Jonas Fröberg huserar. Förra veckan hade Collin provkört Ferrari 812 Superfast och inledde artikeln med följande stycke (jag har klippt ur texten eftersom det är en betalartikel).
De smala bergsvägarna rätar ut sig, ersätts med lite större landsvägar, Strada Provinciale 3, ett par mil kvar. Kommer ikapp en bil som inte har lika bråttom. Omkörningsförbud på bron över Rio Tore, men bra sikt. Jag drar vänster växelpaddel mot mig, dubbelkopplingslådan växlar ner tre steg på mindre än en sekund. Gasen i botten, V12:an ylar när motorvarvet stiger mot rödmarkeringen vid 8  900 varv. Drar åt mig höger paddel. Förbi i en blink.

Nu är hastigheten nära två hundra. Från hundra kilometer i timmen till två hundra tar det under fem sekunder. Då ser jag två carabinieri vid vägkanten.

En pratar redan med en familjefar i en Fiat Tipo. Den andre tittar stint på mig och trummar med polisspaden mot vänster arm. Våra blickar möts.
Han kanske missade omkörningen. Men ylandet från V12:an har han inte missat. Eller den effektiva inbromsningen. Jag lyfter ena handen och hälsar. Han rör inte en min. Låter mig passera.

Ferrari går fort. Och får köra fort. Det tycker gamla tanter. Cyklister. Bönder i sina fyrhjulsdrivna Fiat Panda. Ferrari inte bara får köra fort. Ferrari ska köra fort. Och det ska yla om V12:an. Vad är det annars för mening för gubbarna i byn att sitta på en bänk och titta ut över trafiken?
Det är snart fem år sedan jag körde Ferrari F12 Berlinetta (läs testet på nätet). Men tiden går. Ersättaren är här och har fått modellnamnet 812 Superfast. Och 800 hästkrafter. Varför, frågar jag presschefen Joanne Marshall.

– För att vi kan. Och för att vi vill. Våra chassin klarar av det.
Ferrarirepresentantens svar på den avslutande frågan har jag inga synpunkter på, men Collins referat av turen på bergsvägarna där han låter som en 20-åring utan insikt i vad det innebär att vara trafikant imponerar inte på mig. Jag blev tvärtom snarast förbannad när jag läste artikeln - vilket iof inte är förvånande när det gäller den mannen...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Elbilar från andra tillverkare

Inlägg av zyax »

StefL skrev:
Kan inte låta bli att avvika lite från ämnet och ta upp tråden gällande pajasen Robert Collin. Eftersom Aftonbladet numera sambor med mitt husorgan SvD händer det att Collin dyker upp som skribent även i Svenskans motorbilaga, där normalt den i mina ögon saklige och balanserade Jonas Fröberg huserar. Förra veckan hade Collin provkört Ferrari 812 Superfast och inledde artikeln med följande stycke (jag har klippt ur texten eftersom det är en betalartikel).
De smala bergsvägarna rätar ut sig, ersätts med lite större landsvägar, Strada Provinciale 3, ett par mil kvar. Kommer ikapp en bil som inte har lika bråttom. Omkörningsförbud på bron över Rio Tore, men bra sikt. Jag drar vänster växelpaddel mot mig, dubbelkopplingslådan växlar ner tre steg på mindre än en sekund. Gasen i botten, V12:an ylar när motorvarvet stiger mot rödmarkeringen vid 8  900 varv. Drar åt mig höger paddel. Förbi i en blink.

Nu är hastigheten nära två hundra. Från hundra kilometer i timmen till två hundra tar det under fem sekunder. Då ser jag två carabinieri vid vägkanten.

En pratar redan med en familjefar i en Fiat Tipo. Den andre tittar stint på mig och trummar med polisspaden mot vänster arm. Våra blickar möts.
Han kanske missade omkörningen. Men ylandet från V12:an har han inte missat. Eller den effektiva inbromsningen. Jag lyfter ena handen och hälsar. Han rör inte en min. Låter mig passera.

Ferrari går fort. Och får köra fort. Det tycker gamla tanter. Cyklister. Bönder i sina fyrhjulsdrivna Fiat Panda. Ferrari inte bara får köra fort. Ferrari ska köra fort. Och det ska yla om V12:an. Vad är det annars för mening för gubbarna i byn att sitta på en bänk och titta ut över trafiken?
Det är snart fem år sedan jag körde Ferrari F12 Berlinetta (läs testet på nätet). Men tiden går. Ersättaren är här och har fått modellnamnet 812 Superfast. Och 800 hästkrafter. Varför, frågar jag presschefen Joanne Marshall.

– För att vi kan. Och för att vi vill. Våra chassin klarar av det.
Ferrarirepresentantens svar på den avslutande frågan har jag inga synpunkter på, men Collins referat av turen på bergsvägarna där han låter som en 20-åring utan insikt i vad det innebär att vara trafikant imponerar inte på mig. Jag blev tvärtom snarast förbannad när jag läste artikeln - vilket iof inte är förvånande när det gäller den mannen...
Sluta mata trollen, dvs, sluta läsa Aftonbladet något jag själv lyckades med redan för 13-14 år sedan och har inte öppnat den frivilligt sedan dess.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elbilar från andra tillverkare

Inlägg av Jerker »

StefL skrev:
Kan inte låta bli att avvika lite från ämnet och ta upp tråden gällande pajasen Robert Collin. Eftersom Aftonbladet numera sambor med mitt husorgan SvD händer det att Collin dyker upp som skribent även i Svenskans motorbilaga, där normalt den i mina ögon saklige och balanserade Jonas Fröberg huserar. Förra veckan hade Collin provkört Ferrari 812 Superfast och inledde artikeln med följande stycke (jag har klippt ur texten eftersom det är en betalartikel).
De smala bergsvägarna rätar ut sig, ersätts med lite större landsvägar, Strada Provinciale 3, ett par mil kvar. Kommer ikapp en bil som inte har lika bråttom. Omkörningsförbud på bron över Rio Tore, men bra sikt. Jag drar vänster växelpaddel mot mig, dubbelkopplingslådan växlar ner tre steg på mindre än en sekund. Gasen i botten, V12:an ylar när motorvarvet stiger mot rödmarkeringen vid 8  900 varv. Drar åt mig höger paddel. Förbi i en blink.

Nu är hastigheten nära två hundra. Från hundra kilometer i timmen till två hundra tar det under fem sekunder. Då ser jag två carabinieri vid vägkanten.

En pratar redan med en familjefar i en Fiat Tipo. Den andre tittar stint på mig och trummar med polisspaden mot vänster arm. Våra blickar möts.
Han kanske missade omkörningen. Men ylandet från V12:an har han inte missat. Eller den effektiva inbromsningen. Jag lyfter ena handen och hälsar. Han rör inte en min. Låter mig passera.

Ferrari går fort. Och får köra fort. Det tycker gamla tanter. Cyklister. Bönder i sina fyrhjulsdrivna Fiat Panda. Ferrari inte bara får köra fort. Ferrari ska köra fort. Och det ska yla om V12:an. Vad är det annars för mening för gubbarna i byn att sitta på en bänk och titta ut över trafiken?
Det är snart fem år sedan jag körde Ferrari F12 Berlinetta (läs testet på nätet). Men tiden går. Ersättaren är här och har fått modellnamnet 812 Superfast. Och 800 hästkrafter. Varför, frågar jag presschefen Joanne Marshall.

– För att vi kan. Och för att vi vill. Våra chassin klarar av det.
Ferrarirepresentantens svar på den avslutande frågan har jag inga synpunkter på, men Collins referat av turen på bergsvägarna där han låter som en 20-åring utan insikt i vad det innebär att vara trafikant imponerar inte på mig. Jag blev tvärtom snarast förbannad när jag läste artikeln - vilket iof inte är förvånande när det gäller den mannen...
Så otroligt pubertalt! Om jag vore chefredaktör på SvD skulle jag inte ha släppt igenom ett sånt haveri till artikel.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Elbilar från andra tillverkare

Inlägg av StefL »

zyax skrev:
Sluta mata trollen, dvs, sluta läsa Aftonbladet något jag själv lyckades med redan för 13-14 år sedan och har inte öppnat den frivilligt sedan dess.
Det gör jag mitt bästa för att undvika, jag lovar. Men nu hade ju fanskapet Collin nästlat sig in i Svenska Dagbladet som jag läser till frukost varje dag :(
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Elbilar från andra tillverkare

Inlägg av zyax »

StefL skrev:
zyax skrev:
Sluta mata trollen, dvs, sluta läsa Aftonbladet något jag själv lyckades med redan för 13-14 år sedan och har inte öppnat den frivilligt sedan dess.
Det gör jag mitt bästa för att undvika, jag lovar. Men nu hade ju fanskapet Collin nästlat sig in i Svenska Dagbladet som jag läser till frukost varje dag :(
Öppnade SVD som jag själv har, usch, nu vill jag avsluta min prenumeration.

Om vi lägger till att den fick 3 av 6 siffror i miljökategorin
Betyg: 3 av 6
Dyr att köpa. Dyr service, dyr försäkring, törstig när man trampar på gasen. Högt däckkonto. Men bra för en supersportbil. Har bilvärldens bästa andrahandsvärde. Den som tänker köra 3 000 mil om året kan ju framstå som en miljöbuse, men de flesta Ferrari körs betydligt kortare sträckor. Då är miljöpåverkan inte så stor.
Varför betalar man Collins lön?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Elbilar från andra tillverkare

Inlägg av Toja »

Jag blir så trött på gamla fosiltillverkare. Dom skjuter lanseringen av riktiga elbilar framför sig. Om dom inte skärper sig blir det bara Tesla och Kinesiska tillverkare kvar.
Det kommer bli många bilföretags konkurser inom 5 år tror jag


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Elbilar från andra tillverkare

Inlägg av StefL »

nek0 skrev:
zyax skrev:
Varför betalar man Collins lön?
För att SvD kan. Och för att SvD vill :)
Nja, nu ska vi inte dra SvD för mycket i smutsen här. Men faktum är som sagt att såväl Svenskan som Aftonbladet sedan flera år tillsammans ligger under Schibsteds gemensamma ägande - och dessutom delar kontorsbyggnad - så det är nog inte så konstigt om ett visst samarbete förekommer inom journalistiken, även om ledarredaktionerna har diametralt motsatta agendor.
Ämnet för artikeln - en Ferrari - passar förmodligen dessutom bättre för SvDs målgrupp om man ska vara lite fördomsfull. Synd bara att man inte berättade för Collin vilka som var de tänkta läsarna...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilar från andra tillverkare

Inlägg av mati »

Collin pratar som en gammal förstenad gubbe men han kör uppenbarligen bil med en hänsynslöshet och samma dåliga omdöme som en 16 åring. Och så har han dessutom mage att skryta med det i en tidning. Enligt min uppfattning borde den mannen inte ha körkort.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Elbilar från andra tillverkare

Inlägg av lator »

Och så tillbaka till tråden...

Den där Borgwarden ser ju kul ut, bara en fråga: Hur löser man upphängningen av dessa dörrar rent praktiskt? De ger ju väldigt smidig åtkomst till kupén men tråkigt om de ramlar av...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Elbilar från andra tillverkare

Inlägg av 12man »

allt är möjligt i tecknad film, tur för alla conceptframtagare att photshop och liknande är så bra
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Elbilar från andra tillverkare

Inlägg av Kirre »

Är så sjukt trött på alla fossilbilstillverkar-koncept, abstrakta planer på si och så antal miljarder och flytande årtalsplaner!
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Elbilar från andra tillverkare

Inlägg av ovelundkvist »

+100!
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Elbilar från andra tillverkare

Inlägg av bullen »

Tror stenhårt på Niklas Z teori tidigare
"Det kanske också är så att jättarna vill få potentiella köpare att tro att de snart har ett ordentligt utbud av elbilar, i hopp om att köparna inte ska rusa iväg och slå till på bilar från en uppstickare."
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Elbilar från andra tillverkare

Inlägg av Delta »

Här en länk på ett Audi koncept :
https://www.motor1.com/news/15784/audi- ... rio-debut/
Oj det var visst inte helt färskt - varför följdes det inte upp, så hade Tesla MS haft lite stimulerande konkurrens istället for denna nyhet:
http://www.hngn.com/articles/51073/2014 ... odel-s.htm
Det har bara gått 8år!
Skriv svar