Håller helt med dig. Var min första reaktion också.mati skrev:Bra Jerker.
Förresten, är det bara jag som tycker att den där Honda ser ut som en Golf 1 från 1974?
Bra initiativ med tråden Jerker.
Moderator: Redaktion
Håller helt med dig. Var min första reaktion också.mati skrev:Bra Jerker.
Förresten, är det bara jag som tycker att den där Honda ser ut som en Golf 1 från 1974?
Ferrarirepresentantens svar på den avslutande frågan har jag inga synpunkter på, men Collins referat av turen på bergsvägarna där han låter som en 20-åring utan insikt i vad det innebär att vara trafikant imponerar inte på mig. Jag blev tvärtom snarast förbannad när jag läste artikeln - vilket iof inte är förvånande när det gäller den mannen...De smala bergsvägarna rätar ut sig, ersätts med lite större landsvägar, Strada Provinciale 3, ett par mil kvar. Kommer ikapp en bil som inte har lika bråttom. Omkörningsförbud på bron över Rio Tore, men bra sikt. Jag drar vänster växelpaddel mot mig, dubbelkopplingslådan växlar ner tre steg på mindre än en sekund. Gasen i botten, V12:an ylar när motorvarvet stiger mot rödmarkeringen vid 8 900 varv. Drar åt mig höger paddel. Förbi i en blink.
Nu är hastigheten nära två hundra. Från hundra kilometer i timmen till två hundra tar det under fem sekunder. Då ser jag två carabinieri vid vägkanten.
En pratar redan med en familjefar i en Fiat Tipo. Den andre tittar stint på mig och trummar med polisspaden mot vänster arm. Våra blickar möts.
Han kanske missade omkörningen. Men ylandet från V12:an har han inte missat. Eller den effektiva inbromsningen. Jag lyfter ena handen och hälsar. Han rör inte en min. Låter mig passera.
Ferrari går fort. Och får köra fort. Det tycker gamla tanter. Cyklister. Bönder i sina fyrhjulsdrivna Fiat Panda. Ferrari inte bara får köra fort. Ferrari ska köra fort. Och det ska yla om V12:an. Vad är det annars för mening för gubbarna i byn att sitta på en bänk och titta ut över trafiken?
Det är snart fem år sedan jag körde Ferrari F12 Berlinetta (läs testet på nätet). Men tiden går. Ersättaren är här och har fått modellnamnet 812 Superfast. Och 800 hästkrafter. Varför, frågar jag presschefen Joanne Marshall.
– För att vi kan. Och för att vi vill. Våra chassin klarar av det.
Sluta mata trollen, dvs, sluta läsa Aftonbladet något jag själv lyckades med redan för 13-14 år sedan och har inte öppnat den frivilligt sedan dess.StefL skrev:Kan inte låta bli att avvika lite från ämnet och ta upp tråden gällande pajasen Robert Collin. Eftersom Aftonbladet numera sambor med mitt husorgan SvD händer det att Collin dyker upp som skribent även i Svenskans motorbilaga, där normalt den i mina ögon saklige och balanserade Jonas Fröberg huserar. Förra veckan hade Collin provkört Ferrari 812 Superfast och inledde artikeln med följande stycke (jag har klippt ur texten eftersom det är en betalartikel).
Ferrarirepresentantens svar på den avslutande frågan har jag inga synpunkter på, men Collins referat av turen på bergsvägarna där han låter som en 20-åring utan insikt i vad det innebär att vara trafikant imponerar inte på mig. Jag blev tvärtom snarast förbannad när jag läste artikeln - vilket iof inte är förvånande när det gäller den mannen...De smala bergsvägarna rätar ut sig, ersätts med lite större landsvägar, Strada Provinciale 3, ett par mil kvar. Kommer ikapp en bil som inte har lika bråttom. Omkörningsförbud på bron över Rio Tore, men bra sikt. Jag drar vänster växelpaddel mot mig, dubbelkopplingslådan växlar ner tre steg på mindre än en sekund. Gasen i botten, V12:an ylar när motorvarvet stiger mot rödmarkeringen vid 8 900 varv. Drar åt mig höger paddel. Förbi i en blink.
Nu är hastigheten nära två hundra. Från hundra kilometer i timmen till två hundra tar det under fem sekunder. Då ser jag två carabinieri vid vägkanten.
En pratar redan med en familjefar i en Fiat Tipo. Den andre tittar stint på mig och trummar med polisspaden mot vänster arm. Våra blickar möts.
Han kanske missade omkörningen. Men ylandet från V12:an har han inte missat. Eller den effektiva inbromsningen. Jag lyfter ena handen och hälsar. Han rör inte en min. Låter mig passera.
Ferrari går fort. Och får köra fort. Det tycker gamla tanter. Cyklister. Bönder i sina fyrhjulsdrivna Fiat Panda. Ferrari inte bara får köra fort. Ferrari ska köra fort. Och det ska yla om V12:an. Vad är det annars för mening för gubbarna i byn att sitta på en bänk och titta ut över trafiken?
Det är snart fem år sedan jag körde Ferrari F12 Berlinetta (läs testet på nätet). Men tiden går. Ersättaren är här och har fått modellnamnet 812 Superfast. Och 800 hästkrafter. Varför, frågar jag presschefen Joanne Marshall.
– För att vi kan. Och för att vi vill. Våra chassin klarar av det.
Så otroligt pubertalt! Om jag vore chefredaktör på SvD skulle jag inte ha släppt igenom ett sånt haveri till artikel.StefL skrev:Kan inte låta bli att avvika lite från ämnet och ta upp tråden gällande pajasen Robert Collin. Eftersom Aftonbladet numera sambor med mitt husorgan SvD händer det att Collin dyker upp som skribent även i Svenskans motorbilaga, där normalt den i mina ögon saklige och balanserade Jonas Fröberg huserar. Förra veckan hade Collin provkört Ferrari 812 Superfast och inledde artikeln med följande stycke (jag har klippt ur texten eftersom det är en betalartikel).
Ferrarirepresentantens svar på den avslutande frågan har jag inga synpunkter på, men Collins referat av turen på bergsvägarna där han låter som en 20-åring utan insikt i vad det innebär att vara trafikant imponerar inte på mig. Jag blev tvärtom snarast förbannad när jag läste artikeln - vilket iof inte är förvånande när det gäller den mannen...De smala bergsvägarna rätar ut sig, ersätts med lite större landsvägar, Strada Provinciale 3, ett par mil kvar. Kommer ikapp en bil som inte har lika bråttom. Omkörningsförbud på bron över Rio Tore, men bra sikt. Jag drar vänster växelpaddel mot mig, dubbelkopplingslådan växlar ner tre steg på mindre än en sekund. Gasen i botten, V12:an ylar när motorvarvet stiger mot rödmarkeringen vid 8 900 varv. Drar åt mig höger paddel. Förbi i en blink.
Nu är hastigheten nära två hundra. Från hundra kilometer i timmen till två hundra tar det under fem sekunder. Då ser jag två carabinieri vid vägkanten.
En pratar redan med en familjefar i en Fiat Tipo. Den andre tittar stint på mig och trummar med polisspaden mot vänster arm. Våra blickar möts.
Han kanske missade omkörningen. Men ylandet från V12:an har han inte missat. Eller den effektiva inbromsningen. Jag lyfter ena handen och hälsar. Han rör inte en min. Låter mig passera.
Ferrari går fort. Och får köra fort. Det tycker gamla tanter. Cyklister. Bönder i sina fyrhjulsdrivna Fiat Panda. Ferrari inte bara får köra fort. Ferrari ska köra fort. Och det ska yla om V12:an. Vad är det annars för mening för gubbarna i byn att sitta på en bänk och titta ut över trafiken?
Det är snart fem år sedan jag körde Ferrari F12 Berlinetta (läs testet på nätet). Men tiden går. Ersättaren är här och har fått modellnamnet 812 Superfast. Och 800 hästkrafter. Varför, frågar jag presschefen Joanne Marshall.
– För att vi kan. Och för att vi vill. Våra chassin klarar av det.
Det gör jag mitt bästa för att undvika, jag lovar. Men nu hade ju fanskapet Collin nästlat sig in i Svenska Dagbladet som jag läser till frukost varje dagzyax skrev:Sluta mata trollen, dvs, sluta läsa Aftonbladet något jag själv lyckades med redan för 13-14 år sedan och har inte öppnat den frivilligt sedan dess.
Öppnade SVD som jag själv har, usch, nu vill jag avsluta min prenumeration.StefL skrev:Det gör jag mitt bästa för att undvika, jag lovar. Men nu hade ju fanskapet Collin nästlat sig in i Svenska Dagbladet som jag läser till frukost varje dagzyax skrev:Sluta mata trollen, dvs, sluta läsa Aftonbladet något jag själv lyckades med redan för 13-14 år sedan och har inte öppnat den frivilligt sedan dess.
Varför betalar man Collins lön?Betyg: 3 av 6
Dyr att köpa. Dyr service, dyr försäkring, törstig när man trampar på gasen. Högt däckkonto. Men bra för en supersportbil. Har bilvärldens bästa andrahandsvärde. Den som tänker köra 3 000 mil om året kan ju framstå som en miljöbuse, men de flesta Ferrari körs betydligt kortare sträckor. Då är miljöpåverkan inte så stor.
Nja, nu ska vi inte dra SvD för mycket i smutsen här. Men faktum är som sagt att såväl Svenskan som Aftonbladet sedan flera år tillsammans ligger under Schibsteds gemensamma ägande - och dessutom delar kontorsbyggnad - så det är nog inte så konstigt om ett visst samarbete förekommer inom journalistiken, även om ledarredaktionerna har diametralt motsatta agendor.nek0 skrev:För att SvD kan. Och för att SvD villzyax skrev:Varför betalar man Collins lön?
Audi R8 etron följdes upp och såldes men du kunde inte beställa den hos en återförsäljare utan var tvungen att ta det direkt med Audis huvudkontor och den kostade runt nio miljoner kronor. Jag tror det var förra året som de lade ner tillverkningen och då hade det sålt färre än 100 stycken.Delta skrev:Här en länk på ett Audi koncept :
https://www.motor1.com/news/15784/audi- ... rio-debut/
Oj det var visst inte helt färskt - varför följdes det inte upp, så hade Tesla MS haft lite stimulerande konkurrens istället for denna nyhet:
http://www.hngn.com/articles/51073/2014 ... odel-s.htm
Det har bara gått 8år!
Självklart är det så! Tyvärr har ju även Tesla bidragit till detta med Model 3 och nu senast Model Y. Fantastiska bilar du inte kan köpa nu, men som kommer snart, snart... skillnaden är att Tesla förmodligen kommer lyckas att leverera.bullen skrev:Tror stenhårt på Niklas Z teori tidigare
"Det kanske också är så att jättarna vill få potentiella köpare att tro att de snart har ett ordentligt utbud av elbilar, i hopp om att köparna inte ska rusa iväg och slå till på bilar från en uppstickare."
Tycker vad Tesla gjort är en helt annan sak, vi fick se bilar vi fick beställa och sen väääänta på leveransLarsL skrev:Självklart är det så! Tyvärr har ju även Tesla bidragit till detta med Model 3 och nu senast Model Y. Fantastiska bilar du inte kan köpa nu, men som kommer snart, snart... skillnaden är att Tesla förmodligen kommer lyckas att leverera.bullen skrev:Tror stenhårt på Niklas Z teori tidigare
"Det kanske också är så att jättarna vill få potentiella köpare att tro att de snart har ett ordentligt utbud av elbilar, i hopp om att köparna inte ska rusa iväg och slå till på bilar från en uppstickare."
Men de bidrar till samma effekt, nämligen köp inte nu utan vänta!Smutt skrev:Tycker vad Tesla gjort är en helt annan sak, vi fick se bilar vi fick beställa och sen väääänta på leveransLarsL skrev:Självklart är det så! Tyvärr har ju även Tesla bidragit till detta med Model 3 och nu senast Model Y. Fantastiska bilar du inte kan köpa nu, men som kommer snart, snart... skillnaden är att Tesla förmodligen kommer lyckas att leverera.bullen skrev:Tror stenhårt på Niklas Z teori tidigare
"Det kanske också är så att jättarna vill få potentiella köpare att tro att de snart har ett ordentligt utbud av elbilar, i hopp om att köparna inte ska rusa iväg och slå till på bilar från en uppstickare."