Honda Urban EV Concept

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10258
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Legato »

Bästa delen är ju att även Honda verkar inse så smått att bränslecellen är död :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Bjelke »

Bränslecellen levde aldrig ens, den föddes direkt som ett vårdpaket och hålls vid liv med livsuppehållande teknik, i bästa fall kan man se
det som att den föddes rejält för tidigt och precis som med prematurbarn så kanske den överlever i något enstaka fall efter tiden i inkubatorn,
och det är inte billigt heller...
Men med tiden kommer vi se andra områden där tekniken funkar... (som nödladdare i ute i ödemarken typ som finns redan)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Yxel »

Stora fartyg måste väl vara optimala för brändlecell?
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Jerker »

nek0 skrev:
Legato skrev:
Bästa delen är ju att även Honda verkar inse så smått att bränslecellen är död :D
Bränslecellen är inte död

https://www.nyteknik.se/innovation/sa-k ... aign=mail4
Funkar bättre med den här länken:

https://www.nyteknik.se/innovation/sa-k ... ga-6870153

Jodå, den är visst död, de vet bara inte om det!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Svenssons »

Yxel skrev:
Stora fartyg måste väl vara optimala för brändlecell?
Jag misstänker att man på stora fartyg hellre vill ha volymen till last eller passagerarutrymme. Vikt spelar inte lika stor roll på sjön så batterier borde passa bättre även ifall batterier inte väger mycket mer än bränslecellssystem och inom några få år kanske väger mindre till och med. Nu har dock Honda inte helt gett upp bränslecellstanken:
Honda66percent.PNG
nek0 skrev:
Bränslecellen är inte död
Även ifall själva bränslecellen vore helt gratis att tillverka så är ju drift på bränslecell ca 3 gånger så dyr jämfört med el. Bränslecellen är död för personfordon.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Hur kan du veta det?
Har du pratat med Gud?
Ingen vet vad vi har för bränsle om 10 år. Det kan bli el,vätgas,HVO , etanol eller vad som helst
Vätgas och HVO är och kommer alltid vara mindre effektivt än el. Det finns inte ingen energikälla med vätgas, HVO eller etanol som man kan tanka bilar med utan dessa måste produceras och för att producera dessa krävs det att man pumpar in energi. Just för fossilfri produktion av tex vätgas så tappar man ca 30% av energin (elenergin) i framställningen och än mer för lagring och transport vilket gör det effektivare att använda elen direkt till att transportera dit behov finns och ladda batterier.

Om 10 år är det i princip garanterat att vi inte har stor andel av vätgasbilar. Enda möjligheten till detta vore om politikerna investerade miljarder i ny elprodukt för att kunna framställa vätgas, ytterligare miljarder till infrastruktur, förbjöd import och försäljning av vätgasbilar samt skrotade mer än 90% av vår befintliga bilpark. Det skulle nämligen inte finnas särskilt många vätgasbilar att köpa. Toyota är en av de som främst drivit på för bränslecellsbilar. De har på 3 år lyckats "sälja" hela 3 000 bilar i världen. De flesta av dessa har gått till myndigheter och Toyota själva. Med "sälja" menar jag leasa eftersom de inte sålt en endaste.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:

Hur många MS/MX är privat köpta i Sverige? Att man inte säljer massa bilar idag betyder inte mycket. Många diesel bilar var miljöbilar, det är dom inte idag. Etanol var räddning för klimatet finns inte idag .... Vad vi har om 10 år vet ingen .Spekulera och önska kan vi men ingen vet vad våra politiker bestämmer.
Jag själv vill ha elbil. Bilen skall klara minst 50 mil vid -20C, laddas på max 15min, kosta och vara lika stor som min Superb.
Det finns väl i princip lika många Model S/X totalt i Sverige som Toyota Mirai i världen. Ingen av Mirai-bilarna är sålda eftersom Toyota inte vill sälja bilen.

Det går inte bortse från de fysiska egenskaperna på el jämfört med egentligen vilken annan typ av energi. Det går alltid att jobba med sannolikheter. Bränsleceller är inte sannolikt utifrån några aspekter alls, inget talar för bränsleceller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Hur kan du veta det?
Har du pratat med Gud?
Ingen vet vad vi har för bränsle om 10 år. Det kan bli el,vätgas,HVO , etanol eller vad som helst
Vätgas och HVO är och kommer alltid vara mindre effektivt än el. Det finns inte ingen energikälla med vätgas, HVO eller etanol som man kan tanka bilar med utan dessa måste produceras och för att producera dessa krävs det att man pumpar in energi. Just för fossilfri produktion av tex vätgas så tappar man ca 30% av energin (elenergin) i framställningen och än mer för lagring och transport vilket gör det effektivare att använda elen direkt till att transportera dit behov finns och ladda batterier.

Om 10 år är det i princip garanterat att vi inte har stor andel av vätgasbilar. Enda möjligheten till detta vore om politikerna investerade miljarder i ny elprodukt för att kunna framställa vätgas, ytterligare miljarder till infrastruktur, förbjöd import och försäljning av vätgasbilar samt skrotade mer än 90% av vår befintliga bilpark. Det skulle nämligen inte finnas särskilt många vätgasbilar att köpa. Toyota är en av de som främst drivit på för bränslecellsbilar. De har på 3 år lyckats "sälja" hela 3 000 bilar i världen. De flesta av dessa har gått till myndigheter och Toyota själva. Med "sälja" menar jag leasa eftersom de inte sålt en endaste.
Hur många MS/MX är privat köpta i Sverige? Att man inte säljer massa bilar idag betyder inte mycket. Många diesel bilar var miljöbilar, det är dom inte idag. Etanol var räddning för klimatet finns inte idag .... Vad vi har om 10 år vet ingen .Spekulera och önska kan vi men ingen vet vad våra politiker bestämmer.
Jag själv vill ha elbil. Bilen skall klara minst 50 mil vid -20C, laddas på max 15min, kosta och vara lika stor som min Superb.

Nån särskild anledning till just de kraven? Antar att du ofta kör 50 mil i stark kyla under tidspressade former? Var bor du? Varför kan du inte stanna och ladda en gång vilket tar 30-40 min? Ta en kaffe, äta lunch, gå på muggen... Ett SuC-stopp går fortare än man tror.

Är tyvärr väldigt trött på folk som stirrar sig blinda på en sak och vägrar kompromissa kring det alls.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av lator »

Verdi skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Hur kan du veta det?
Har du pratat med Gud?
Ingen vet vad vi har för bränsle om 10 år. Det kan bli el,vätgas,HVO , etanol eller vad som helst
Vätgas och HVO är och kommer alltid vara mindre effektivt än el. Det finns inte ingen energikälla med vätgas, HVO eller etanol som man kan tanka bilar med utan dessa måste produceras och för att producera dessa krävs det att man pumpar in energi. Just för fossilfri produktion av tex vätgas så tappar man ca 30% av energin (elenergin) i framställningen och än mer för lagring och transport vilket gör det effektivare att använda elen direkt till att transportera dit behov finns och ladda batterier.

Om 10 år är det i princip garanterat att vi inte har stor andel av vätgasbilar. Enda möjligheten till detta vore om politikerna investerade miljarder i ny elprodukt för att kunna framställa vätgas, ytterligare miljarder till infrastruktur, förbjöd import och försäljning av vätgasbilar samt skrotade mer än 90% av vår befintliga bilpark. Det skulle nämligen inte finnas särskilt många vätgasbilar att köpa. Toyota är en av de som främst drivit på för bränslecellsbilar. De har på 3 år lyckats "sälja" hela 3 000 bilar i världen. De flesta av dessa har gått till myndigheter och Toyota själva. Med "sälja" menar jag leasa eftersom de inte sålt en endaste.
Hur många MS/MX är privat köpta i Sverige? Att man inte säljer massa bilar idag betyder inte mycket. Många diesel bilar var miljöbilar, det är dom inte idag. Etanol var räddning för klimatet finns inte idag .... Vad vi har om 10 år vet ingen .Spekulera och önska kan vi men ingen vet vad våra politiker bestämmer.
Jag själv vill ha elbil. Bilen skall klara minst 50 mil vid -20C, laddas på max 15min, kosta och vara lika stor som min Superb.

Nån särskild anledning till just de kraven? Antar att du ofta kör 50 mil i stark kyla under tidspressade former? Var bor du? Varför kan du inte stanna och ladda en gång vilket tar 30-40 min? Ta en kaffe, äta lunch, gå på muggen... Ett SuC-stopp går fortare än man tror.

Är tyvärr väldigt trött på folk som stirrar sig blinda på en sak och vägrar kompromissa kring det alls.
Det märks att du kört Tesla ett tag nu... ;-) Förvandlingen går snabbt och omärkligt. :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av lator »

nek0 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:

Nån särskild anledning till just de kraven? Antar att du ofta kör 50 mil i stark kyla under tidspressade former? Var bor du? Varför kan du inte stanna och ladda en gång vilket tar 30-40 min? Ta en kaffe, äta lunch, gå på muggen... Ett SuC-stopp går fortare än man tror.

Är tyvärr väldigt trött på folk som stirrar sig blinda på en sak och vägrar kompromissa kring det alls.
När Sverige byter ut 4 300 000 fossilare mot 4 300 000 elbilar blir det inga 30-40 min laddningar. Var och när köper jag en Tesla kombi lika stor som superben för 320 000kr?
Kan inte ladda hemma och i Huskvarna har vi 3 laddare ingen SuC :(
Innan du och alla andra har bytt till elbil så finns det garanterat flera laddare att välja på och eventuellt finns det också flera lösningar för energitransport... ;-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:

När Sverige byter ut 4 300 000 fossilare mot 4 300 000 elbilar blir det inga 30-40 min laddningar. Var och när köper jag en Tesla kombi lika stor som superben för 320 000kr?
Kan inte ladda hemma och i Huskvarna har vi 3 laddare ingen SuC :(
Du har rätt att när Sverige har enbart elbilar så kommer det inte ta 30-40 minuter att ladda (det tar det normalt sätt inte idag heller...) Det kommer att gå snabbare. Troligen kommer du bara behöva ladda i 15 minuter då.

Du behöver ju aldrig ladda mer än till nästa laddare och långt före det är 100% elbilar kommer alla parkeringsplatser ha laddare. I närhet av Huskvarna finns det ju redan nu 3 snabbladdare, ytterligare en strax söder om Jönköping, dessa är främst till för långresor. Det finns ytterligare ett stort antal destinationsladdplatser och långsamladdplatser.

Jag skulle inte bli förvånad om en ytterst liten del av framtidens elbilar har räckvidd på 500 km eller mer. I framtiden kommer det ju finnas bra många fler laddstolpar så vad är vitsen att släpa runt på ett batteri vars kapacitet som man dagligen enbart nyttjar till mindre än 10% och du alltid har möjlighet att ladda upp bilen?

Håller också med om att det är mycket svårare att motivera elbil om du inte har möjlighet att ladda bilen antingen där du parkerar den när du är hemma eller när du är på jobbet. Detta gäller idag och det kommer gälla i framtiden också. Bor du i villa är det inga problem och allt fler garage för lägenheter får laddmöjlighet så detta problem håller på att bli mindre. Dock ser det mörkare ut för parkering längs med gatan.

Jag tror inte det kommer dröja så lång tid innan vi ser begagnade Teslor för runt 350kkr. Model S har sedan större lastutrymme än Skoda Superb (745l+150l jämfört med 633l, med fällda säten blir det dock nästan samma 1645+150 för Model S mot 1865l för Skoda) och Model X har än större lastutrymme nu med fällbar andrarad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av 12man »

ser ju onekligen bättre ut för elbilar idag än för fossilbilar för c:a 100 år sedan, nåt säger mej att det går fortare denna gången

"Bränslet distribuerades till mindre ombud som skötte handeln, vilket innebar att lanthandlare, apotekare och färghandlare försåg bilisten med bensin. Under de första två decennierna på 1900-talet var lysfotogen fortfarande den dominerande varan för oljebolagens handel, men i takt med ökad elektrifiering och förbränningsmotorns utveckling fick bensinen allt större betydelse. Efter första världskriget fick bilen en bredare användning. Ett utökat vägnät och bilbestånd gjorde det lönsamt för större bensinbolag att på egen hand sköta försäljningen. Ett av de första bolagen att etablera sig i Sverige var amerikanska Standard Oil. Varunamnet har sin förankring i den rationella tidsandan där industriella standarder och gemensamma måttstockar möjliggjorde lönsam och effektiv masstillverkning. Standard Oil garanterade att deras olja och bensin motsvarade dessa exakta krav. En tidig aktör var också Shell, eller Svenskengelska Mineralolje AB som man kallade sig då, vars bolag grundades redan 1912. Ett tredje bensinbolag var BP som etablerade sig 1923. Några år senare uppfördes deras första renodlade bensinstationer på strategiskt valda platser i Sverige. De påminde om antika tempel och hade en öppen gavel vänd mot vägen. Pelare bar upp ett utdraget takparti som skyddade tankande bilförare från nederbörd och erbjöd skugga på ett sätt som påminner om en indisk bungalow. Den svalt vita exteriören signalerade hygien och utgjorde en neutral bakgrund till de tekniska aktiviteterna.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av ovelundkvist »

Det är nog inte de exakta siffrorna som avgör, utan mer om man är tillräckligt motiverad för att gå över till de elbilar som finns på marknaden.

Om man är det så räcker lastrummet i Model S till med god marginal, och laddning på 30-40 minuter på långresor är inget som helst problem.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10258
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
ovelundkvist skrev:
Det är nog inte de exakta siffrorna som avgör, utan mer om man är tillräckligt motiverad för att gå över till de elbilar som finns på marknaden.

Om man är det så räcker lastrummet i Model S till med god marginal, och laddning på 30-40 minuter på långresor är inget som helst problem.
Jag är mer än motiverad men mina 320 000 kr köper ingen ny Tesla :( . Ups inte ens någon begagnad Tesla
Jag hoppas du håller med om att det är helt ointressant att titta på inköpspriset. Det är ju din totala kostnaden som är intressant. En Tesla blir såklart dyrare än en Skoda ändå, men skillnaden är ju långt ifrån den som inköpspriset antyder.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av bylund »

Varför så konfrontativ? Legato skrev ju bara att det är totalkostnaden som är relevant, inte bara inköpspriset, och att Teslan ändå skulle vara dyrare. Varför skulle man inte tro på det?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10258
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Legato »

bylund skrev:
Varför så konfrontativ? Legato skrev ju bara att det är totalkostnaden som är relevant, inte bara inköpspriset, och att Teslan ändå skulle vara dyrare. Varför skulle man inte tro på det?
Lol, ja det var verkligen ett utbrott över något jag trodde var självklart för de allra flesta :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10258
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
bylund skrev:
Varför så konfrontativ? Legato skrev ju bara att det är totalkostnaden som är relevant, inte bara inköpspriset, och att Teslan ändå skulle vara dyrare. Varför skulle man inte tro på det?
Legato skrev "Jag hoppas du håller med om att det är helt ointressant att titta på inköpspriset"
Hur kan man tro på detta? Inköpspriset är orsaken att det inte blir många privatköpta MS. Har jag fattat rätt?
Jag byter bil efter 3-4 år eller 10 000 mil. Hur mycket blir totalkostnaden på en MS efter 3-4 år. Hur många klarar detta privat?
"Tro på"? Det är inget att tro på eller inte tro på, det är ju fakta att det är totalkostnaden (där inköpskostnaden är en komponent) inte enbart inköpskostnaden som är det intressanta.

Jag skrev också att totalkostnaden blir högre på Model S än Skodan. Jag la inga värderingar i detta utan konstaterade bara fakta. Varför fakta får dig att gå bananas vet inte jag.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
"Jag tror inte det kommer dröja så lång tid innan vi ser begagnade Teslor för runt 350kkr".
Jag byter bil efter 3 år bryr mig inte om 8 år gammal Tesla (degraderade batterier och allt slitet i den )

"Model S har sedan större lastutrymme än Skoda Superb (745l+150l)"
Tesla MS Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 296, längd 498, bredd 196, höjd 145, spårvidd f/b 166/170. Markfrigång 12-16. Tjänstevikt 2 339, maxlast 381. Bagagevolym (VDA-liter) bak 750-1 645 liter, fram 84 liter.

"jämfört med 633l,"
Skoda superb kombi Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 284, längd 486, bredd 186, höjd 148, spårvidd f/b 158/157. Markfrigång 15. Tjänstevikt 1 635, maxlast 640, max släpvagnsvikt 2 200. Tank 66 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 660-1 950 liter.

Man kan vinkla saker hur man vill men jag tycker att det är bättre ta det som det är .
Jag tog det som det är också. Volymen för Model S som jag nämnde gäller äldre modell vilket det var som jag nämnde i början. Det är därför det är den större frunken på 150 liter. Måttet för Skoda Superb tog jag från deras hemsida som anger 633 liter:
Combi-versionen har ett lastutrymme på hela 633 liter eller 1 865 liter med nedfällt baksäte.
http://www.skoda.se/models/hotspotdetai ... 34c8dcc7c2

Det var alltså ingen vinkling alls utan "som det är". Model S har större bagagevolym än Superb när man inte har fällt sätena och Superb har lite större efter att man fält sätena.

Visst är Tesla dyrare men sedan är det en bil i en helt annan klass än Skodan.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Niklas Z »

nek0 skrev:
bylund skrev:
Varför så konfrontativ? Legato skrev ju bara att det är totalkostnaden som är relevant, inte bara inköpspriset, och att Teslan ändå skulle vara dyrare. Varför skulle man inte tro på det?
Legato skrev "Jag hoppas du håller med om att det är helt ointressant att titta på inköpspriset"
Hur kan man tro på detta? Inköpspriset är orsaken att det inte blir många privatköpta MS. Har jag fattat rätt?
Jag byter bil efter 3-4 år eller 10 000 mil. Hur mycket blir totalkostnaden på en MS efter 3-4 år. Hur många klarar detta privat?
Eftersom Model S har haft ett väldigt starkt andrahandsvärde så blir kostnaden inte så jätteblodig, men som privatköpare så måste man givetvis kunna binda det kapital som inköpspriset kräver.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:

Skoda superb kombi MY2018 tdi 150 DSG har 660 liter och 640 kg maxlast
Jag vet att Tesla är i en helt annan klass
Jag vet att Elon tar extra pengar för att bygga SuC.
Jag vet också att det inte är fler än 10% privatägda Teslor i Sverige.
Ni som påstår att inköpspriset är oviktig varför köper ni inte privat sina Teslor?
Jag tycker att alla kostnader räknas och jag kan inte räkna hem en MS fast jag önskar jag kunde..
Vi som inte har egna företag måste vänta tills priserna kommit ned till lite humanare nivåer.
Jag använde Skodas egna uppgifter från deras hemsida. Uppgifter som de upprepar på flera sidor som t.ex. även denna:
http://www.skoda.se/models/superb/utrymme
Superb.png
Det är väl ingen som anser att inköpspriset är oviktigt? Tvärt om har ju alla här tagit upp det.

Själv har jag köpt min Model X helt privat med privata pengar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Jag använder mitt registreringsbevis :)
Legato skrev "Jag hoppas du håller med om att det är helt ointressant att titta på inköpspriset"
Grattis till en fin bil . Jag skrev aldrig att ingen köper en ny Tesla privat.
Du tillhör minoriteten. Eller hur?

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/PLJ806
Jag kan ju inte veta vad du har för regnummer utan får gå på vad som står på Skodas hemsida. Räknas detta då som att jag vinklar uppgifterna? Eftersom jag hänvisade till begagnad Model S så använde jag naturligtvis bagageutrymme för denna modell.

Du tar ju det som Legato skrev ur sitt sammanhang. Detta är vad Legato skrev:
Legato skrev:
Jag hoppas du håller med om att det är helt ointressant att titta på inköpspriset. Det är ju din totala kostnaden som är intressant. En Tesla blir såklart dyrare än en Skoda ändå, men skillnaden är ju långt ifrån den som inköpspriset antyder.
Med tanke på att han direkt efter skrev "Det är ju din totala kostnaden som är intressant." så är det ju rätt självklart att han menar "enbart inköpspriset" i första meningen, dvs "Jag hoppas du håller med om att det är helt ointressant att titta på _enbart_ inköpspriset.". I totalkostnaden ingår ju inköpspriset men även driftskostnader.

Vet inte om jag är i minoritet men antagligen just nu. Det blir dock fler begagnade som kommer ut på marknaden vilka antagligen inte köps via företag. Vad jag vet är att jag är en Svenssons!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Jerker »

nek0 skrev:
Jerker skrev:
Jodå, den är visst död, de vet bara inte om det!
Hur kan du veta det?
Har du pratat med Gud?
Nej, men Elon har talat till mig på Twitter. ;)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av bylund »

Det är ju ingen som försöker hävda att Model S är en billig bil, och särskilt inte för oss som äger privat, då vi inte får nytta av rabatten på förmånsvärdet. Den vinner inte en match på ren kostnad mot en Skoda.

Värdeminskningen torde bli större med en Model S. Den är rätt lurig, då den har hållits uppe av stigande dollar (då stigande dollar gör att nypriserna gått upp), men då dollarn är på väg ner borde begagnatpriserna också sjunka.
Drivmedel ligger på runt 2-3 kr/mil om man laddar hemma.
Service beror lite på vad man vill lägga på service. Inget krav för garantier, men det kan ju hålla värdet uppe att serva den. Då är det runt 6000 kr/år.
Försäkring varierar, men 5000-15000 kr/år för de flesta.
Skattebefriad de första fem åren, sedan 360 kr/år.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Tack bylund raka ärliga svar, uppskattas verkligen.
Problemet är just det att vissa här påstår att det är billigare med en MS än en Volvo V70, Att det är snabbare ladda MS batteri än tanka en diesel eller bensin bil och så vidare.
Elbilar har många fina egenskaper varför kan vi inte prata om dem istället för att ljuga och hitta på
Jämförelsen med en Volvo V70 gäller väl Norge där elbilar favoriseras, där kan en V70 vara dyrare eller jämförbar med en Model S vid inköpet vad jag uppfattar det som.

När det gäller jämförelsen med att tanka så är det ju inte en tankningen jämfört med en laddning utan tiden man själv lägger ned på tankning jämfört med laddning under t.ex. ett år. Att sätta i och ta ur laddkabeln hemma där man parkerar bilen tar inte många sekunder per dag. Att en gång i veckan behöva åka förbi macken och sedan betala och vänta på att bilen blir tankad tar flera minuter. Laddningen går alltså snabbare än tankningen sett från detta perspektiv. Vid långresor så är man visserligen tvingad att stanna och ladda och där kan denna tid ta längre än med tankningen men dels kan det ändå gå snabbare med laddning sett över ett år och sedan är frågan om man ändå kanske skulle stanna. Jag har t.ex. barn och varje stopp tar lite tid oavsett om det är laddning eller ej.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:

Som sagt det är inga problem att vrida på allt. Vi är många som inte kan ladda hemma och vad gör man då?

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... %A4n+tanka

Vid långresor måste man köra via bestämda ruter och inte som man vill.Har man en annan elbil än Tesla då blir det ännu jobbigare.
Skit samma elbilar är framtiden det är vi överens om :)
Menar du fortfarande att jag vred på sanningen när jag refererade till siffror om Superbs lastutrymme när jag tog dessa uppgifter från Skodas hemsida?

Vad gäller laddning hemma/på jobbet så är detta det sätt som 90-95% av laddningen görs för de flesta med elbil. Denna laddning tar i princip ingen tid för föraren.
Vad gäller laddning hemma så tog jag ju upp detta tidigare i denna tråd som ett svar till dig:
Svenssons skrev:
Håller också med om att det är mycket svårare att motivera elbil om du inte har möjlighet att ladda bilen antingen där du parkerar den när du är hemma eller när du är på jobbet. Detta gäller idag och det kommer gälla i framtiden också. Bor du i villa är det inga problem och allt fler garage för lägenheter får laddmöjlighet så detta problem håller på att bli mindre. Dock ser det mörkare ut för parkering längs med gatan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar