Honda Urban EV Concept

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Honda Urban EV Concept

Inläggav Teslaägare Legato » 13 sep 2017 19:52

nek0 skrev:
ovelundkvist skrev:Det är nog inte de exakta siffrorna som avgör, utan mer om man är tillräckligt motiverad för att gå över till de elbilar som finns på marknaden.

Om man är det så räcker lastrummet i Model S till med god marginal, och laddning på 30-40 minuter på långresor är inget som helst problem.

Jag är mer än motiverad men mina 320 000 kr köper ingen ny Tesla :( . Ups inte ens någon begagnad Tesla

Jag hoppas du håller med om att det är helt ointressant att titta på inköpspriset. Det är ju din totala kostnaden som är intressant. En Tesla blir såklart dyrare än en Skoda ändå, men skillnaden är ju långt ifrån den som inköpspriset antyder.
Röd sub miljonen X, blå semifossil andrabil och en vit sommarfossil-cab.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav nek0 » 13 sep 2017 20:18

Legato skrev:
nek0 skrev:
ovelundkvist skrev:Det är nog inte de exakta siffrorna som avgör, utan mer om man är tillräckligt motiverad för att gå över till de elbilar som finns på marknaden.

Om man är det så räcker lastrummet i Model S till med god marginal, och laddning på 30-40 minuter på långresor är inget som helst problem.

Jag är mer än motiverad men mina 320 000 kr köper ingen ny Tesla :( . Ups inte ens någon begagnad Tesla

Jag hoppas du håller med om att det är helt ointressant att titta på inköpspriset. Det är ju din totala kostnaden som är intressant. En Tesla blir såklart dyrare än en Skoda ändå, men skillnaden är ju långt ifrån den som inköpspriset antyder.

Tror du själv på det du skriver?
För dig är minst 600 000 kr ointressant? Det är minst 600 000 km inklusive service, däck, skatt. Bara försäkringen på Tesla MS för 600 000 km är mer en Skodans inköpspris.
Tycker att vridningen av verkligheten inte bidrar till att övertyga någon att köpa en Tesla.
Du måste fatta att alla inte har råd med en MS. Det är inte många privatköpta MS i Sverige. Varför??
nek0

Inläggav Teslaägare bylund » 13 sep 2017 20:23

Varför så konfrontativ? Legato skrev ju bara att det är totalkostnaden som är relevant, inte bara inköpspriset, och att Teslan ändå skulle vara dyrare. Varför skulle man inte tro på det?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Legato » 13 sep 2017 20:34

bylund skrev:Varför så konfrontativ? Legato skrev ju bara att det är totalkostnaden som är relevant, inte bara inköpspriset, och att Teslan ändå skulle vara dyrare. Varför skulle man inte tro på det?

Lol, ja det var verkligen ett utbrott över något jag trodde var självklart för de allra flesta :D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav nek0 » 13 sep 2017 20:50

bylund skrev:Varför så konfrontativ? Legato skrev ju bara att det är totalkostnaden som är relevant, inte bara inköpspriset, och att Teslan ändå skulle vara dyrare. Varför skulle man inte tro på det?

Legato skrev "Jag hoppas du håller med om att det är helt ointressant att titta på inköpspriset"
Hur kan man tro på detta? Inköpspriset är orsaken att det inte blir många privatköpta MS. Har jag fattat rätt?
Jag byter bil efter 3-4 år eller 10 000 mil. Hur mycket blir totalkostnaden på en MS efter 3-4 år. Hur många klarar detta privat?
nek0

Inläggav Teslaägare Legato » 13 sep 2017 20:55

nek0 skrev:

Legato skrev "Jag hoppas du håller med om att det är helt ointressant att titta på inköpspriset"
Hur kan man tro på detta? Inköpspriset är orsaken att det inte blir många privatköpta MS. Har jag fattat rätt?
Jag byter bil efter 3-4 år eller 10 000 mil. Hur mycket blir totalkostnaden på en MS efter 3-4 år. Hur många klarar detta privat?

"Tro på"? Det är inget att tro på eller inte tro på, det är ju fakta att det är totalkostnaden (där inköpskostnaden är en komponent) inte enbart inköpskostnaden som är det intressanta.

Jag skrev också att totalkostnaden blir högre på Model S än Skodan. Jag la inga värderingar i detta utan konstaterade bara fakta. Varför fakta får dig att gå bananas vet inte jag.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Svenssons » 13 sep 2017 20:58

nek0 skrev:"Jag tror inte det kommer dröja så lång tid innan vi ser begagnade Teslor för runt 350kkr".
Jag byter bil efter 3 år bryr mig inte om 8 år gammal Tesla (degraderade batterier och allt slitet i den )

"Model S har sedan större lastutrymme än Skoda Superb (745l+150l)"
Tesla MS Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 296, längd 498, bredd 196, höjd 145, spårvidd f/b 166/170. Markfrigång 12-16. Tjänstevikt 2 339, maxlast 381. Bagagevolym (VDA-liter) bak 750-1 645 liter, fram 84 liter.

"jämfört med 633l,"
Skoda superb kombi Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 284, längd 486, bredd 186, höjd 148, spårvidd f/b 158/157. Markfrigång 15. Tjänstevikt 1 635, maxlast 640, max släpvagnsvikt 2 200. Tank 66 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 660-1 950 liter.

Man kan vinkla saker hur man vill men jag tycker att det är bättre ta det som det är .

Jag tog det som det är också. Volymen för Model S som jag nämnde gäller äldre modell vilket det var som jag nämnde i början. Det är därför det är den större frunken på 150 liter. Måttet för Skoda Superb tog jag från deras hemsida som anger 633 liter:

Combi-versionen har ett lastutrymme på hela 633 liter eller 1 865 liter med nedfällt baksäte.

http://www.skoda.se/models/hotspotdetai ... 34c8dcc7c2

Det var alltså ingen vinkling alls utan "som det är". Model S har större bagagevolym än Superb när man inte har fällt sätena och Superb har lite större efter att man fält sätena.

Visst är Tesla dyrare men sedan är det en bil i en helt annan klass än Skodan.
Senast redigerad av Svenssons 13 sep 2017 21:00, redigerad totalt 1 gång.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav Niklas Z » 13 sep 2017 20:59

nek0 skrev:

Eftersom Model S har haft ett väldigt starkt andrahandsvärde så blir kostnaden inte så jätteblodig, men som privatköpare så måste man givetvis kunna binda det kapital som inköpspriset kräver.
Niklas Z

Inläggav nek0 » 13 sep 2017 21:53

Svenssons skrev:
nek0 skrev:"Jag tror inte det kommer dröja så lång tid innan vi ser begagnade Teslor för runt 350kkr".
Jag byter bil efter 3 år bryr mig inte om 8 år gammal Tesla (degraderade batterier och allt slitet i den )

"Model S har sedan större lastutrymme än Skoda Superb (745l+150l)"
Tesla MS Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 296, längd 498, bredd 196, höjd 145, spårvidd f/b 166/170. Markfrigång 12-16. Tjänstevikt 2 339, maxlast 381. Bagagevolym (VDA-liter) bak 750-1 645 liter, fram 84 liter.

"jämfört med 633l,"
Skoda superb kombi Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 284, längd 486, bredd 186, höjd 148, spårvidd f/b 158/157. Markfrigång 15. Tjänstevikt 1 635, maxlast 640, max släpvagnsvikt 2 200. Tank 66 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 660-1 950 liter.

Man kan vinkla saker hur man vill men jag tycker att det är bättre ta det som det är .

Jag tog det som det är också. Volymen för Model S som jag nämnde gäller äldre modell vilket det var som jag nämnde i början. Det är därför det är den större frunken på 150 liter. Måttet för Skoda Superb tog jag från deras hemsida som anger 633 liter:

Combi-versionen har ett lastutrymme på hela 633 liter eller 1 865 liter med nedfällt baksäte.

http://www.skoda.se/models/hotspotdetai ... 34c8dcc7c2

Det var alltså ingen vinkling alls utan "som det är". Model S har större bagagevolym än Superb när man inte har fällt sätena och Superb har lite större efter att man fält sätena.

Visst är Tesla dyrare men sedan är det en bil i en helt annan klass än Skodan.

Skoda superb kombi MY2018 tdi 150 DSG har 660 liter och 640 kg maxlast
Jag vet att Tesla är i en helt annan klass
Jag vet att Elon tar extra pengar för att bygga SuC.
Jag vet också att det inte är fler än 10% privatägda Teslor i Sverige.
Ni som påstår att inköpspriset är oviktig varför köper ni inte privat sina Teslor?
Jag tycker att alla kostnader räknas och jag kan inte räkna hem en MS fast jag önskar jag kunde..
Vi som inte har egna företag måste vänta tills priserna kommit ned till lite humanare nivåer.
nek0

Inläggav Teslaägare Svenssons » 13 sep 2017 22:01

nek0 skrev:
Skoda superb kombi MY2018 tdi 150 DSG har 660 liter och 640 kg maxlast
Jag vet att Tesla är i en helt annan klass
Jag vet att Elon tar extra pengar för att bygga SuC.
Jag vet också att det inte är fler än 10% privatägda Teslor i Sverige.
Ni som påstår att inköpspriset är oviktig varför köper ni inte privat sina Teslor?
Jag tycker att alla kostnader räknas och jag kan inte räkna hem en MS fast jag önskar jag kunde..
Vi som inte har egna företag måste vänta tills priserna kommit ned till lite humanare nivåer.

Jag använde Skodas egna uppgifter från deras hemsida. Uppgifter som de upprepar på flera sidor som t.ex. även denna:
http://www.skoda.se/models/superb/utrymme
Superb.png

Det är väl ingen som anser att inköpspriset är oviktigt? Tvärt om har ju alla här tagit upp det.

Själv har jag köpt min Model X helt privat med privata pengar.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon