Honda Urban EV Concept

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Honda Urban EV Concept

Inläggav nek0 » 13 sep 2017 22:07

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Skoda superb kombi MY2018 tdi 150 DSG har 660 liter och 640 kg maxlast
Jag vet att Tesla är i en helt annan klass
Jag vet att Elon tar extra pengar för att bygga SuC.
Jag vet också att det inte är fler än 10% privatägda Teslor i Sverige.
Ni som påstår att inköpspriset är oviktig varför köper ni inte privat sina Teslor?
Jag tycker att alla kostnader räknas och jag kan inte räkna hem en MS fast jag önskar jag kunde..
Vi som inte har egna företag måste vänta tills priserna kommit ned till lite humanare nivåer.

Jag använde Skodas egna uppgifter från deras hemsida. Uppgifter som de upprepar på flera sidor som t.ex. även denna:
http://www.skoda.se/models/superb/utrymme
Superb.png

Det är väl ingen som anser att inköpspriset är oviktigt? Tvärt om har ju alla här tagit upp det.

Själv har jag köpt min Model X helt privat med privata pengar.

Jag använder mitt registreringsbevis :)
Legato skrev "Jag hoppas du håller med om att det är helt ointressant att titta på inköpspriset"
Grattis till en fin bil . Jag skrev aldrig att ingen köper en ny Tesla privat.
Du tillhör minoriteten. Eller hur?

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/PLJ806
nek0

Inläggav Teslaägare Svenssons » 13 sep 2017 22:19

nek0 skrev:Jag använder mitt registreringsbevis :)
Legato skrev "Jag hoppas du håller med om att det är helt ointressant att titta på inköpspriset"

Jag kan ju inte veta vad du har för regnummer utan får gå på vad som står på Skodas hemsida. Räknas detta då som att jag vinklar uppgifterna? Eftersom jag hänvisade till begagnad Model S så använde jag naturligtvis bagageutrymme för denna modell.

Du tar ju det som Legato skrev ur sitt sammanhang. Detta är vad Legato skrev:

Legato skrev:Jag hoppas du håller med om att det är helt ointressant att titta på inköpspriset. Det är ju din totala kostnaden som är intressant. En Tesla blir såklart dyrare än en Skoda ändå, men skillnaden är ju långt ifrån den som inköpspriset antyder.

Med tanke på att han direkt efter skrev "Det är ju din totala kostnaden som är intressant." så är det ju rätt självklart att han menar "enbart inköpspriset" i första meningen, dvs "Jag hoppas du håller med om att det är helt ointressant att titta på _enbart_ inköpspriset.". I totalkostnaden ingår ju inköpspriset men även driftskostnader.

Vet inte om jag är i minoritet men antagligen just nu. Det blir dock fler begagnade som kommer ut på marknaden vilka antagligen inte köps via företag. Vad jag vet är att jag är en Svenssons!
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav nek0 » 13 sep 2017 22:37

Svenssons skrev:
nek0 skrev:Jag använder mitt registreringsbevis :)

Jag kan ju inte veta vad du har för regnummer utan får gå på vad som står på Skodas hemsida. Räknas detta då som att jag vinklar uppgifterna? Eftersom jag hänvisade till begagnad Model S så använde jag naturligtvis bagageutrymme för denna modell.

Du tar ju det som Legato skrev ur sitt sammanhang. Detta är vad Legato skrev:

Legato skrev:Jag hoppas du håller med om att det är helt ointressant att titta på inköpspriset. Det är ju din totala kostnaden som är intressant. En Tesla blir såklart dyrare än en Skoda ändå, men skillnaden är ju långt ifrån den som inköpspriset antyder.

Med tanke på att han direkt efter skrev "Det är ju din totala kostnaden som är intressant." så är det ju rätt självklart att han menar "enbart inköpspriset" i första meningen, dvs "Jag hoppas du håller med om att det är helt ointressant att titta på _enbart_ inköpspriset.". I totalkostnaden ingår ju inköpspriset men även driftskostnader.

Vet inte om jag är i minoritet men antagligen just nu. Det blir dock fler begagnade som kommer ut på marknaden vilka antagligen inte köps via företag. Vad jag vet är att jag är en Svenssons!

Driftskostnader ok.
Vad ingår i driftskostnader.
Jag frågade vad man får för en MS 3-4 år gammal med 10000mil på mätaren. Ingen ville svara på frågan. Jag tror inte man som privatköpare kan räkna hem skillnaden.
Bytte min 3,5 år gammal superb mot en ny i juni i år
60 000km
värdeminskningen 120 000kr
diesel 60 000kr
service 7 000kr
försäkringen 16 000kr
skatt 9 000kr
däck 6 000kr
Kan någon visa kalkyl på en likvärdig MS affär
Jag kanske räknar fel. Kanske blir det billigare med MS vet verkligen inte. OBS! ingen ironi
nek0

Inläggav Jerker » 13 sep 2017 22:49

nek0 skrev:
Jerker skrev:Jodå, den är visst död, de vet bara inte om det!

Hur kan du veta det?
Har du pratat med Gud?

Nej, men Elon har talat till mig på Twitter. ;)
Renault Zoe Intense 2015, levererad 15 januari 2016, leasad på 3 år |*| Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1 och reservationsnummer 366351
Stenåldern tog inte slut för att stenarna tog slut.
Användarvisningsbild
Jerker

Inläggav Teslaägare bylund » 13 sep 2017 22:49

Det är ju ingen som försöker hävda att Model S är en billig bil, och särskilt inte för oss som äger privat, då vi inte får nytta av rabatten på förmånsvärdet. Den vinner inte en match på ren kostnad mot en Skoda.

Värdeminskningen torde bli större med en Model S. Den är rätt lurig, då den har hållits uppe av stigande dollar (då stigande dollar gör att nypriserna gått upp), men då dollarn är på väg ner borde begagnatpriserna också sjunka.
Drivmedel ligger på runt 2-3 kr/mil om man laddar hemma.
Service beror lite på vad man vill lägga på service. Inget krav för garantier, men det kan ju hålla värdet uppe att serva den. Då är det runt 6000 kr/år.
Försäkring varierar, men 5000-15000 kr/år för de flesta.
Skattebefriad de första fem åren, sedan 360 kr/år.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inläggav nek0 » 13 sep 2017 23:00

bylund skrev:Det är ju ingen som försöker hävda att Model S är en billig bil, och särskilt inte för oss som äger privat, då vi inte får nytta av rabatten på förmånsvärdet. Den vinner inte en match på ren kostnad mot en Skoda.

Värdeminskningen torde bli större med en Model S. Den är rätt lurig, då den har hållits uppe av stigande dollar (då stigande dollar gör att nypriserna gått upp), men då dollarn är på väg ner borde begagnatpriserna också sjunka.
Drivmedel ligger på runt 2-3 kr/mil om man laddar hemma.
Service beror lite på vad man vill lägga på service. Inget krav för garantier, men det kan ju hålla värdet uppe att serva den. Då är det runt 6000 kr/år.
Försäkring varierar, men 5000-15000 kr/år för de flesta.
Skattebefriad de första fem åren, sedan 360 kr/år.

Tack bylund raka ärliga svar, uppskattas verkligen.
Problemet är just det att vissa här påstår att det är billigare med en MS än en Volvo V70, Att det är snabbare ladda MS batteri än tanka en diesel eller bensin bil och så vidare.
Elbilar har många fina egenskaper varför kan vi inte prata om dem istället för att ljuga och hitta på
nek0

Inläggav nek0 » 13 sep 2017 23:03

Jerker skrev:
nek0 skrev:
Jerker skrev:Jodå, den är visst död, de vet bara inte om det!

Hur kan du veta det?
Har du pratat med Gud?

Nej, men Elon har talat till mig på Twitter. ;)

Elon och vätgasbilar hmm skumt :shock:
nek0

Inläggav Teslaägare Svenssons » 13 sep 2017 23:31

nek0 skrev:Tack bylund raka ärliga svar, uppskattas verkligen.
Problemet är just det att vissa här påstår att det är billigare med en MS än en Volvo V70, Att det är snabbare ladda MS batteri än tanka en diesel eller bensin bil och så vidare.
Elbilar har många fina egenskaper varför kan vi inte prata om dem istället för att ljuga och hitta på

Jämförelsen med en Volvo V70 gäller väl Norge där elbilar favoriseras, där kan en V70 vara dyrare eller jämförbar med en Model S vid inköpet vad jag uppfattar det som.

När det gäller jämförelsen med att tanka så är det ju inte en tankningen jämfört med en laddning utan tiden man själv lägger ned på tankning jämfört med laddning under t.ex. ett år. Att sätta i och ta ur laddkabeln hemma där man parkerar bilen tar inte många sekunder per dag. Att en gång i veckan behöva åka förbi macken och sedan betala och vänta på att bilen blir tankad tar flera minuter. Laddningen går alltså snabbare än tankningen sett från detta perspektiv. Vid långresor så är man visserligen tvingad att stanna och ladda och där kan denna tid ta längre än med tankningen men dels kan det ändå gå snabbare med laddning sett över ett år och sedan är frågan om man ändå kanske skulle stanna. Jag har t.ex. barn och varje stopp tar lite tid oavsett om det är laddning eller ej.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav nek0 » 14 sep 2017 00:03

Svenssons skrev:
nek0 skrev:Tack bylund raka ärliga svar, uppskattas verkligen.

Jämförelsen med en Volvo V70 gäller väl Norge där elbilar favoriseras, där kan en V70 vara dyrare eller jämförbar med en Model S vid inköpet vad jag uppfattar det som.

När det gäller jämförelsen med att tanka så är det ju inte en tankningen jämfört med en laddning utan tiden man själv lägger ned på tankning jämfört med laddning under t.ex. ett år. Att sätta i och ta ur laddkabeln hemma där man parkerar bilen tar inte många sekunder per dag. Att en gång i veckan behöva åka förbi macken och sedan betala och vänta på att bilen blir tankad tar flera minuter. Laddningen går alltså snabbare än tankningen sett från detta perspektiv. Vid långresor så är man visserligen tvingad att stanna och ladda och där kan denna tid ta längre än med tankningen men dels kan det ändå gå snabbare med laddning sett över ett år och sedan är frågan om man ändå kanske skulle stanna. Jag har t.ex. barn och varje stopp tar lite tid oavsett om det är laddning eller ej.

Som sagt det är inga problem att vrida på allt. Vi är många som inte kan ladda hemma och vad gör man då?

viewtopic.php?f=10&t=8392&hilit=snabbare+ladda+%C3%A4n+tanka

Vid långresor måste man köra via bestämda ruter och inte som man vill.Har man en annan elbil än Tesla då blir det ännu jobbigare.
Skit samma elbilar är framtiden det är vi överens om :)
nek0

Inläggav Teslaägare Svenssons » 14 sep 2017 00:29

nek0 skrev:
Som sagt det är inga problem att vrida på allt. Vi är många som inte kan ladda hemma och vad gör man då?

viewtopic.php?f=10&t=8392&hilit=snabbare+ladda+%C3%A4n+tanka

Vid långresor måste man köra via bestämda ruter och inte som man vill.Har man en annan elbil än Tesla då blir det ännu jobbigare.
Skit samma elbilar är framtiden det är vi överens om :)

Menar du fortfarande att jag vred på sanningen när jag refererade till siffror om Superbs lastutrymme när jag tog dessa uppgifter från Skodas hemsida?

Vad gäller laddning hemma/på jobbet så är detta det sätt som 90-95% av laddningen görs för de flesta med elbil. Denna laddning tar i princip ingen tid för föraren.
Vad gäller laddning hemma så tog jag ju upp detta tidigare i denna tråd som ett svar till dig:
Svenssons skrev:Håller också med om att det är mycket svårare att motivera elbil om du inte har möjlighet att ladda bilen antingen där du parkerar den när du är hemma eller när du är på jobbet. Detta gäller idag och det kommer gälla i framtiden också. Bor du i villa är det inga problem och allt fler garage för lägenheter får laddmöjlighet så detta problem håller på att bli mindre. Dock ser det mörkare ut för parkering längs med gatan.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon