Honda Urban EV Concept
Postat: 12 sep 2017 18:43
Det här verkar iofs vara ett koncept med ett datum satt för produktion.ovelundkvist skrev:Åh, äntligen ett koncept till! Och vem vill inte ha en skärmbreddad Renault Clio från 90-talet...
“This is not some vision of the distant future; a production version of this car will be here in Europe in 2019,”
IOM att min skärm är spräckt så läste jag att det stod: "Det behövs inte fler koncept, det behövs fler tillverkade lettiska bilar!"ovelundkvist skrev:Känns inte som man förbinder sig till någonting när man använder ett ord som "concept".
Det behövs inte fler koncept, det behövs fler tillverkade elektriska bilar!
Funkar bättre med den här länken:nek0 skrev:Bränslecellen är inte dödLegato skrev:Bästa delen är ju att även Honda verkar inse så smått att bränslecellen är död
https://www.nyteknik.se/innovation/sa-k ... aign=mail4
Jag misstänker att man på stora fartyg hellre vill ha volymen till last eller passagerarutrymme. Vikt spelar inte lika stor roll på sjön så batterier borde passa bättre även ifall batterier inte väger mycket mer än bränslecellssystem och inom några få år kanske väger mindre till och med. Nu har dock Honda inte helt gett upp bränslecellstanken:Yxel skrev:Stora fartyg måste väl vara optimala för brändlecell?
Även ifall själva bränslecellen vore helt gratis att tillverka så är ju drift på bränslecell ca 3 gånger så dyr jämfört med el. Bränslecellen är död för personfordon.nek0 skrev:Bränslecellen är inte död
Vätgas och HVO är och kommer alltid vara mindre effektivt än el. Det finns inte ingen energikälla med vätgas, HVO eller etanol som man kan tanka bilar med utan dessa måste produceras och för att producera dessa krävs det att man pumpar in energi. Just för fossilfri produktion av tex vätgas så tappar man ca 30% av energin (elenergin) i framställningen och än mer för lagring och transport vilket gör det effektivare att använda elen direkt till att transportera dit behov finns och ladda batterier.nek0 skrev:Hur kan du veta det?
Har du pratat med Gud?
Ingen vet vad vi har för bränsle om 10 år. Det kan bli el,vätgas,HVO , etanol eller vad som helst
Det finns väl i princip lika många Model S/X totalt i Sverige som Toyota Mirai i världen. Ingen av Mirai-bilarna är sålda eftersom Toyota inte vill sälja bilen.nek0 skrev:
Hur många MS/MX är privat köpta i Sverige? Att man inte säljer massa bilar idag betyder inte mycket. Många diesel bilar var miljöbilar, det är dom inte idag. Etanol var räddning för klimatet finns inte idag .... Vad vi har om 10 år vet ingen .Spekulera och önska kan vi men ingen vet vad våra politiker bestämmer.
Jag själv vill ha elbil. Bilen skall klara minst 50 mil vid -20C, laddas på max 15min, kosta och vara lika stor som min Superb.
nek0 skrev:Hur många MS/MX är privat köpta i Sverige? Att man inte säljer massa bilar idag betyder inte mycket. Många diesel bilar var miljöbilar, det är dom inte idag. Etanol var räddning för klimatet finns inte idag .... Vad vi har om 10 år vet ingen .Spekulera och önska kan vi men ingen vet vad våra politiker bestämmer.Svenssons skrev:Vätgas och HVO är och kommer alltid vara mindre effektivt än el. Det finns inte ingen energikälla med vätgas, HVO eller etanol som man kan tanka bilar med utan dessa måste produceras och för att producera dessa krävs det att man pumpar in energi. Just för fossilfri produktion av tex vätgas så tappar man ca 30% av energin (elenergin) i framställningen och än mer för lagring och transport vilket gör det effektivare att använda elen direkt till att transportera dit behov finns och ladda batterier.nek0 skrev:Hur kan du veta det?
Har du pratat med Gud?
Ingen vet vad vi har för bränsle om 10 år. Det kan bli el,vätgas,HVO , etanol eller vad som helst
Om 10 år är det i princip garanterat att vi inte har stor andel av vätgasbilar. Enda möjligheten till detta vore om politikerna investerade miljarder i ny elprodukt för att kunna framställa vätgas, ytterligare miljarder till infrastruktur, förbjöd import och försäljning av vätgasbilar samt skrotade mer än 90% av vår befintliga bilpark. Det skulle nämligen inte finnas särskilt många vätgasbilar att köpa. Toyota är en av de som främst drivit på för bränslecellsbilar. De har på 3 år lyckats "sälja" hela 3 000 bilar i världen. De flesta av dessa har gått till myndigheter och Toyota själva. Med "sälja" menar jag leasa eftersom de inte sålt en endaste.
Jag själv vill ha elbil. Bilen skall klara minst 50 mil vid -20C, laddas på max 15min, kosta och vara lika stor som min Superb.
Det märks att du kört Tesla ett tag nu... Förvandlingen går snabbt och omärkligt.Verdi skrev:nek0 skrev:Hur många MS/MX är privat köpta i Sverige? Att man inte säljer massa bilar idag betyder inte mycket. Många diesel bilar var miljöbilar, det är dom inte idag. Etanol var räddning för klimatet finns inte idag .... Vad vi har om 10 år vet ingen .Spekulera och önska kan vi men ingen vet vad våra politiker bestämmer.Svenssons skrev:Vätgas och HVO är och kommer alltid vara mindre effektivt än el. Det finns inte ingen energikälla med vätgas, HVO eller etanol som man kan tanka bilar med utan dessa måste produceras och för att producera dessa krävs det att man pumpar in energi. Just för fossilfri produktion av tex vätgas så tappar man ca 30% av energin (elenergin) i framställningen och än mer för lagring och transport vilket gör det effektivare att använda elen direkt till att transportera dit behov finns och ladda batterier.nek0 skrev:Hur kan du veta det?
Har du pratat med Gud?
Ingen vet vad vi har för bränsle om 10 år. Det kan bli el,vätgas,HVO , etanol eller vad som helst
Om 10 år är det i princip garanterat att vi inte har stor andel av vätgasbilar. Enda möjligheten till detta vore om politikerna investerade miljarder i ny elprodukt för att kunna framställa vätgas, ytterligare miljarder till infrastruktur, förbjöd import och försäljning av vätgasbilar samt skrotade mer än 90% av vår befintliga bilpark. Det skulle nämligen inte finnas särskilt många vätgasbilar att köpa. Toyota är en av de som främst drivit på för bränslecellsbilar. De har på 3 år lyckats "sälja" hela 3 000 bilar i världen. De flesta av dessa har gått till myndigheter och Toyota själva. Med "sälja" menar jag leasa eftersom de inte sålt en endaste.
Jag själv vill ha elbil. Bilen skall klara minst 50 mil vid -20C, laddas på max 15min, kosta och vara lika stor som min Superb.
Nån särskild anledning till just de kraven? Antar att du ofta kör 50 mil i stark kyla under tidspressade former? Var bor du? Varför kan du inte stanna och ladda en gång vilket tar 30-40 min? Ta en kaffe, äta lunch, gå på muggen... Ett SuC-stopp går fortare än man tror.
Är tyvärr väldigt trött på folk som stirrar sig blinda på en sak och vägrar kompromissa kring det alls.
Innan du och alla andra har bytt till elbil så finns det garanterat flera laddare att välja på och eventuellt finns det också flera lösningar för energitransport...nek0 skrev:När Sverige byter ut 4 300 000 fossilare mot 4 300 000 elbilar blir det inga 30-40 min laddningar. Var och när köper jag en Tesla kombi lika stor som superben för 320 000kr?Verdi skrev:nek0 skrev:Svenssons skrev:nek0 skrev:
Nån särskild anledning till just de kraven? Antar att du ofta kör 50 mil i stark kyla under tidspressade former? Var bor du? Varför kan du inte stanna och ladda en gång vilket tar 30-40 min? Ta en kaffe, äta lunch, gå på muggen... Ett SuC-stopp går fortare än man tror.
Är tyvärr väldigt trött på folk som stirrar sig blinda på en sak och vägrar kompromissa kring det alls.
Kan inte ladda hemma och i Huskvarna har vi 3 laddare ingen SuC
Du har rätt att när Sverige har enbart elbilar så kommer det inte ta 30-40 minuter att ladda (det tar det normalt sätt inte idag heller...) Det kommer att gå snabbare. Troligen kommer du bara behöva ladda i 15 minuter då.nek0 skrev:
När Sverige byter ut 4 300 000 fossilare mot 4 300 000 elbilar blir det inga 30-40 min laddningar. Var och när köper jag en Tesla kombi lika stor som superben för 320 000kr?
Kan inte ladda hemma och i Huskvarna har vi 3 laddare ingen SuC
Jag hoppas du håller med om att det är helt ointressant att titta på inköpspriset. Det är ju din totala kostnaden som är intressant. En Tesla blir såklart dyrare än en Skoda ändå, men skillnaden är ju långt ifrån den som inköpspriset antyder.nek0 skrev:Jag är mer än motiverad men mina 320 000 kr köper ingen ny Tesla . Ups inte ens någon begagnad Teslaovelundkvist skrev:Det är nog inte de exakta siffrorna som avgör, utan mer om man är tillräckligt motiverad för att gå över till de elbilar som finns på marknaden.
Om man är det så räcker lastrummet i Model S till med god marginal, och laddning på 30-40 minuter på långresor är inget som helst problem.