Renault Zoe frågor

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Renault Zoe frågor

Inläggav perkabolo » 14 sep 2017 08:18

perkabolo

Inläggav Teslaägare spacemoose » 14 sep 2017 20:40

Nu har jag fått lite mer info kring batteribyte. Det visade sig att det är på gång men att man ännu inte beslutat att erbjuda tjänsten ännu.
Det kommer bara att vara vissa verkstäder som kommer kunna göra ett byte. I Skåne så kommer det att vara Bilia.

Har man en 22kwh batteri kommer man att kunna byta ut den till 41kwh batteri mot en kostnad.
Köper man loss batteriet så rör det sig om 80.000 kr. Vill man fortsätta hyra batteriet, så kommer bytet att kosta ca 40.000 kr + löpande batterihyra enl prislista.

Just nu har Renault även en kampanj, så om man köper en ny Renault ZOE, så får man 3 års fri service, vinterdäck, laddkabel och clever-laddare på köpet.
Känns rätt svårt att då få ekonomi i en begagnad ZOE, byta batteri till det större, köpa alla tillbehör etc mot att köpa en helt ny. Marginell skillnad känns det som.
Model S 90D
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare

Inläggav Jerker » 14 sep 2017 21:24

spacemoose skrev:Nu har jag fått lite mer info kring batteribyte. Det visade sig att det är på gång men att man ännu inte beslutat att erbjuda tjänsten ännu.
Det kommer bara att vara vissa verkstäder som kommer kunna göra ett byte. I Skåne så kommer det att vara Bilia.

Har man en 22kwh batteri kommer man att kunna byta ut den till 41kwh batteri mot en kostnad.
Köper man loss batteriet så rör det sig om 80.000 kr. Vill man fortsätta hyra batteriet, så kommer bytet att kosta ca 40.000 kr + löpande batterihyra enl prislista.

Just nu har Renault även en kampanj, så om man köper en ny Renault ZOE, så får man 3 års fri service, vinterdäck, laddkabel och clever-laddare på köpet.
Känns rätt svårt att då få ekonomi i en begagnad ZOE, byta batteri till det större, köpa alla tillbehör etc mot att köpa en helt ny. Marginell skillnad känns det som.

Jaså, har de höjt det till 40000 nu...
Renault Zoe Intense 2015, levererad 15 januari 2016, leasad på 3 år |*| Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1 och reservationsnummer 366351
Stenåldern tog inte slut för att stenarna tog slut.
Användarvisningsbild
Jerker

Inläggav Teslaägare Baretta » 18 sep 2017 09:02

Vi köpte precis en superfin Zoe Intens 22kwh 2016 för 120k och sen betalar vi 599:- i månaden för batterihyra.
Tanken är att ha den som smidig andrabil för att använda till småärenden (handla, återvinna, träning, skjutsa barn etc.) vid sidan av vår MX landsvägskryssare.
Känns toppen att, så fort vi sålt vår gamla BMW X3, ha gått över till 100% el :D
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 18 sep 2017 09:20

Baretta skrev:Vi köpte precis en superfin Zoe Intens 22kwh 2016 för 120k och sen betalar vi 599:- i månaden för batterihyra.
Tanken är att ha den som smidig andrabil för att använda till småärenden (handla, återvinna, träning, skjutsa barn etc.) vid sidan av vår MX landsvägskryssare.
Känns toppen att, så fort vi sålt vår gamla BMW X3, ha gått över till 100% el :D

Ja det är en mycket speciell känsla att ha 100% elbilar på gården :)
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få 9000kr i rabatt, fri Supercharging och en mini-SuC! :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inläggav Henrik Torphammar » 18 sep 2017 14:37

Enda saken jag inte gillar är att den låter som ett ställverk vid laddning även vid låga effekter. Jag hade blivit galen om en granne haft en sådan ståendes och ladda på nätterna. Alla har olika förutsättningar för var och hur man laddar, men bra att veta om iaf.
Henrik Torphammar

Inläggav Teslaägare mati » 18 sep 2017 21:14

Henrik Torphammar skrev:Enda saken jag inte gillar är att den låter som ett ställverk vid laddning även vid låga effekter. Jag hade blivit galen om en granne haft en sådan ståendes och ladda på nätterna. Alla har olika förutsättningar för var och hur man laddar, men bra att veta om iaf.

Japp, vi har haft en Zoe till låns två gånger och den väsnades nåt så in i norden vid laddning. Inte så att jag kunde höra den inomhus, men så fort jag öppnade dörren så hörde jag det där högfrekventa ljudet. Trots att bilen stod inne i garaget och laddade. Jag tyckte att det var kanske inte en dealbreaker, men ändå ett jättestort minus. Sambon hörde ingenting.
Min Tesla avger också ett högfrekvent ljud, framförallt vid mycket långsam laddning, men det är inte så påtagligt.
Model S P85 (såld)
Model S 90D | lev 2017-03-27 | Deep Blue Metallic
Gratis och fossilfri energi för alltid med 14kWp solceller
Skicka PM om du vill ha 9000kr i rabatt och fri SuC
Användarvisningsbild
mati
Teslaägare

Inläggav LarsL » 19 sep 2017 07:02

Så batteriet kostar alltså 1000kr/kWh... till kund. Det betyder att en fossilmotor och ett okej batteri kostar ungefär lika mycket för en bil i familjekombi storlek. Revolutionen är alltså här bara det att "vi" inte vet om det än. :)
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Och en: "Mer information om din Model 3 kommer snart"
Användarvisningsbild
LarsL

Inläggav lator » 19 sep 2017 10:25

LarsL skrev:Så batteriet kostar alltså 1000kr/kWh... till kund. Det betyder att en fossilmotor och ett okej batteri kostar ungefär lika mycket för en bil i familjekombi storlek. Revolutionen är alltså här bara det att "vi" inte vet om det än. :)

Nja, du byter ju in 22 kWh så batteriet kan väl antas kosta lite mera dock är det svårt att räkna när man inte vet vad själva bytet kostar (för det ingår väl i de 40000?).
Användarvisningsbild
lator

Inläggav Jerker » 19 sep 2017 16:46

Alla kostnader i samband med batteribytet ingår. Frakt, arbete, återvinning osv.
Renault Zoe Intense 2015, levererad 15 januari 2016, leasad på 3 år |*| Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1 och reservationsnummer 366351
Stenåldern tog inte slut för att stenarna tog slut.
Användarvisningsbild
Jerker

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon