Renault Zoe frågor
Moderator: Redaktion
Re: Renault Zoe frågor
Fredrikr
Vad skulle du få ge i mellan om du köpte ditt batteri? Har du 21Kwh eller 41?
Eller någon annan som kollat?
Har själv en Zoe från 2014 med 21 Kwh batteri
Vad skulle du få ge i mellan om du köpte ditt batteri? Har du 21Kwh eller 41?
Eller någon annan som kollat?
Har själv en Zoe från 2014 med 21 Kwh batteri
Re: Renault Zoe frågor
Stod bredvid en Zoe igår och det tjöt nå förfärligt om den när den laddade. Gör alla de?!
Re: Renault Zoe frågor
Japp. Ju högre laddeffekt desto högre ljud.Stevvee skrev:Stod bredvid en Zoe igår och det tjöt nå förfärligt om den när den laddade. Gör alla de?!
Re: Renault Zoe frågor
Som Jerker svarade så låter de lite vid laddning.Stevvee skrev:Stod bredvid en Zoe igår och det tjöt nå förfärligt om den när den laddade. Gör alla de?!
Vi har 2 grannar som har Zoe, de laddar bara med mormorskabeln och när vi går förbi dem upplever jag att de inte låter och då de inte hittat säkring nr 11 och plockat bort den så låter bilarna värre när de kör...
Våran som laddas genom laddbox (inställd på 3*10 A) kan den ibland surra lite högre, dock inte så att det stör utan mer att den hörs när vi sitter på balkongen precis ovanför bilen.
Re: Renault Zoe frågor
Pratade med en kille som köpt en beg Renault Kangoo EV för 40.000kr som hade batterihyra.
Han såa att han köpt loss batteriet för ca 25.000kr.
Kan det stämma?
Finns det nån prislista vad det kostar att köpa loss batterier?
Han såa att han köpt loss batteriet för ca 25.000kr.
Kan det stämma?
Finns det nån prislista vad det kostar att köpa loss batterier?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Renault Zoe frågor
Vad är det som skapar fenomenet ? Har inte reagerat på någon annan elbil men det tjutet från Zoe var väldigt högt, men min sambo hörde inte det lika tydligt som jag.Erxon skrev:Som Jerker svarade så låter de lite vid laddning.Stevvee skrev:Stod bredvid en Zoe igår och det tjöt nå förfärligt om den när den laddade. Gör alla de?!
Vi har 2 grannar som har Zoe, de laddar bara med mormorskabeln och när vi går förbi dem upplever jag att de inte låter och då de inte hittat säkring nr 11 och plockat bort den så låter bilarna värre när de kör...
Våran som laddas genom laddbox (inställd på 3*10 A) kan den ibland surra lite högre, dock inte så att det stör utan mer att den hörs när vi sitter på balkongen precis ovanför bilen.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Renault Zoe frågor
Zoe laddar genom att driva motorn direkt med AC ström från väggen och inte en traditionell laddare, så det som hörs torde vara elmotorn som går.Stevvee skrev:Vad är det som skapar fenomenet ? Har inte reagerat på någon annan elbil men det tjutet från Zoe var väldigt högt, men min sambo hörde inte det lika tydligt som jag.Erxon skrev:Som Jerker svarade så låter de lite vid laddning.Stevvee skrev:Stod bredvid en Zoe igår och det tjöt nå förfärligt om den när den laddade. Gör alla de?!
Vi har 2 grannar som har Zoe, de laddar bara med mormorskabeln och när vi går förbi dem upplever jag att de inte låter och då de inte hittat säkring nr 11 och plockat bort den så låter bilarna värre när de kör...
Våran som laddas genom laddbox (inställd på 3*10 A) kan den ibland surra lite högre, dock inte så att det stör utan mer att den hörs när vi sitter på balkongen precis ovanför bilen.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Renault Zoe frågor
Nejdå, motorn går inte. De kopplar AC direkt till invertern för motorn och kör det baklänges in i batteriet, på samma sätt som med regenerering. Så samma ljud blir det väl när man regenererar vid körning, men då är det vägljud och annat som gör att en som står bredvid bilen inte uppfattar det vinande ljudet som nåt särskilt.Teslaspolen skrev:Zoe laddar genom att driva motorn direkt med AC ström från väggen och inte en traditionell laddare, så det som hörs torde vara elmotorn som går.
Re: Renault Zoe frågor
Renault återförsäljaren återkom aldrig till mig vilket han ju skulle göra.Peder58 skrev:Fredrikr
Vad skulle du få ge i mellan om du köpte ditt batteri? Har du 21Kwh eller 41?
Eller någon annan som kollat?
Har själv en Zoe från 2014 med 21 Kwh batteri
Märkligt att man inte vill tjäna pengar? För antar att en liten summa av de pengar det kostar att köpa loss batteriet borde gå till återförsäljaren?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Renault Zoe frågor
Mycket irriterande ljud och något som jag är helt säker på skulle skapa problem om man bor tätt. Jag har svårt att se att jag skulle välja en Zoe just pga detta ljudet. Jag har inte skadat mina öron så jag hör *tyvärr* ljudet alldeles utmärkt. Parkerad hemma vid laddning från vägguttaget finns det fortfarande ett markant ljud som hörs in i mitt sovrum. Laddning på stan med lite mer effekt gör att man på långt håll får ilningar i kroppen. Jag skäms de gånger jag kört Zoe och laddat den på stan på oljudet den skapar.Jerker skrev:Japp. Ju högre laddeffekt desto högre ljud.Stevvee skrev:Stod bredvid en Zoe igår och det tjöt nå förfärligt om den när den laddade. Gör alla de?!
Lite som att ha ett halvljus som bländar, vissa bryr sig inte andra väldigt mycket.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Renault Zoe frågor
Jag väntar också på pris på Zoe från Göingebil i Älmhult samt att handlaren i Ljungby skall höra av sig när de får in Ioniq.FredrikR skrev:Renault återförsäljaren återkom aldrig till mig vilket han ju skulle göra.Peder58 skrev:Fredrikr
Vad skulle du få ge i mellan om du köpte ditt batteri? Har du 21Kwh eller 41?
Eller någon annan som kollat?
Har själv en Zoe från 2014 med 21 Kwh batteri
Märkligt att man inte vill tjäna pengar? För antar att en liten summa av de pengar det kostar att köpa loss batteriet borde gå till återförsäljaren?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Renault Zoe frågor
Ah det var så det var.Jerker skrev:Nejdå, motorn går inte. De kopplar AC direkt till invertern för motorn och kör det baklänges in i batteriet, på samma sätt som med regenerering. Så samma ljud blir det väl när man regenererar vid körning, men då är det vägljud och annat som gör att en som står bredvid bilen inte uppfattar det vinande ljudet som nåt särskilt.Teslaspolen skrev:Zoe laddar genom att driva motorn direkt med AC ström från väggen och inte en traditionell laddare, så det som hörs torde vara elmotorn som går.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Renault Zoe frågor
Det går att ringa direkt till Renaults kundtjänst i Sverige och uppge regnummer så kan de ge dig ett pris på batteriköp direkt. Sedan får man vända sig till återförsäljare.
Så har jag fattat det.
Så har jag fattat det.
Multicoat Red Model X P100D
Re: Renault Zoe frågor
Mailade de ansvariga för batterihyran för ett drygt år sedan (kanske har laggt upp det tidigare i tråden?). Fick följande svar:Yxel skrev:Det går att ringa direkt till Renaults kundtjänst i Sverige och uppge regnummer så kan de ge dig ett pris på batteriköp direkt. Sedan får man vända sig till återförsäljare.
Så har jag fattat det.
Tack för ert mail.
Ja, det stämmer bra att det nu är möjligt att köpa loss batteriet från hyran. Dock så är det inget som vi gör lokalt på Sverigekontoret utan vi skickar över fordonsuppgifter till våra kollegor i Frankrike som räknar ut priset. Då det är relativt nytt att man kan köpa loss batteriet så har vi tyvärr inte fått ta del av detaljerna i själva uträkningen. Är det någon specifik bil som ni är intresserad av så får jag hänvisa er till en Renault återförsäljare som sedan skickar en prisförfrågan till oss. Anledningen till att en återförsäljare behöver kopplas in är för att de i slutändan kommer att fakturera batteriet och de behöver därför kopplas in direkt.
Återkom om du hr några fler frågor.
Ha en fortsatt trevlig dag.
För min del är det inte aktuellt med att leasa batteriet, men ifall jag kan köpa en Zoe för ett bra pris och köpa ut batteriet för en rimlig peng. Då kan det va en perfekt andrabil! Frågan är bara var man hittar en återförsäljare som är intresserade av att hjälpa en att köpa ut batteriet.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Renault Zoe frågor
Zalman3 skrev:Pratade med en kille som köpt en beg Renault Kangoo EV för 40.000kr som hade batterihyra.
Han såa att han köpt loss batteriet för ca 25.000kr.
Kan det stämma?
Finns det nån prislista vad det kostar att köpa loss batterier?
Har läst någon gång att priserna tycks ligga mellan 30-60 000 (vet inte om det var på Facebook eller elbilsforum24). Men det var säkert 1-2 år sedan. Så låter inte orimligt att det kan ligga på 25 000, för de lite äldre bilarna. Antar att priset baseras på hur långt bilen kört och vilken årsmodell.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Renault Zoe frågor
Du skrev ett inlägg själv i ämnet, i denna tråd, för ett tag sen.Zalman3 skrev:Pratade med en kille som köpt en beg Renault Kangoo EV för 40.000kr som hade batterihyra.
Han såa att han köpt loss batteriet för ca 25.000kr.
Kan det stämma?
Finns det nån prislista vad det kostar att köpa loss batterier?
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 89#p216189
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Renault Zoe frågor
Vet inte om Renault har ändrat sina priser men för ca 1 år sedan ville jag köpa loss batteriet på min Twizy den hade rullat 1000mil och var en 2015 och det gick på runt 27k ink moms att köpa loss det.
Helt sjukt summa i mina ögon för ett 6kwh batteri efter 4 år.
Helt sjukt summa i mina ögon för ett 6kwh batteri efter 4 år.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Renault Zoe frågor
Stämmer det att zoe är kräsen på låg laddström ? Att den "somnar" under 10A ?
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Renault Zoe frågor
Jayps skrev:Stämmer det att zoe är kräsen på låg laddström ? Att den "somnar" under 10A ?
http://10300rpm.blogspot.com/2018/07/pr ... 41kwh.html
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Renault Zoe frågor
Nej, det stämmer inte. Jag har flera gånger testat att ladda in egen Zoe på 6A enfas och det går alldeles utmärkt. Att jag har testat beror på att det om och om igen dyker upp påståendet att det inte går att ladda Zoen på så låga strömmar.Henrik Torphammar skrev:Jayps skrev:Stämmer det att zoe är kräsen på låg laddström ? Att den "somnar" under 10A ?
http://10300rpm.blogspot.com/2018/07/pr ... 41kwh.html
Re: Renault Zoe frågor
Här är en skärmbild från CanZE, appen som via en Bluetoothdongel läser av data från databussen. Det står att det finns 4,8 kW tillgängligt, men det är fel. Troligen tolkar den att den får lika mycket på alla faserna trots att den bara får på en, och det beror kanske på att det är en 3-fasladdsladdare som är ansluten via en schukoadapter.
Men hur som helst, det som betyder nåt är vad den får in i batteriet efter förluster och det är alltså 0,7 kW. Så förlusterna är stora procentuellt sett. Den får 1,6 kW från uttaget och mindre än hälften kommer batteriet till godo. Men laddar gör den alltså även på 6A.
Men hur som helst, det som betyder nåt är vad den får in i batteriet efter förluster och det är alltså 0,7 kW. Så förlusterna är stora procentuellt sett. Den får 1,6 kW från uttaget och mindre än hälften kommer batteriet till godo. Men laddar gör den alltså även på 6A.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Renault Zoe frågor
Jo det stämmer, provade själv och det gick inte. SåJerker skrev:Nej, det stämmer inte. Jag har flera gånger testat att ladda in egen Zoe på 6A enfas och det går alldeles utmärkt. Att jag har testat beror på att det om och om igen dyker upp påståendet att det inte går att ladda Zoen på så låga strömmar.Henrik Torphammar skrev:Jayps skrev:Stämmer det att zoe är kräsen på låg laddström ? Att den "somnar" under 10A ?
http://10300rpm.blogspot.com/2018/07/pr ... 41kwh.html
påståendet ovan att Zoe är kräsen stämmer absolut.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Renault Zoe frågor
Kanske beror på vilken laddare man har.Henrik Torphammar skrev:Jo det stämmer, provade själv och det gick inte. SåJerker skrev:Nej, det stämmer inte. Jag har flera gånger testat att ladda in egen Zoe på 6A enfas och det går alldeles utmärkt. Att jag har testat beror på att det om och om igen dyker upp påståendet att det inte går att ladda Zoen på så låga strömmar.Henrik Torphammar skrev:Jayps skrev:Stämmer det att zoe är kräsen på låg laddström ? Att den "somnar" under 10A ?
http://10300rpm.blogspot.com/2018/07/pr ... 41kwh.html
påståendet ovan att Zoe är kräsen stämmer absolut.
Re: Renault Zoe frågor
Jag har laddat både min förra 22 kWh Zoe och den nya 41 kWh med samma laddare på 6A.
Det sades ju om den första versionen med teknik från Continental att den inte tar emot laddning på 10 A enfas, men flera ägare i FB-gruppen säger att det visst går bra. Nån har alltid laddad sin med just 10A enfas och har aldrig haft problem med det.
Nu kan man köpa båda motoralternativen av Zoen. Fördelen med den första som kom var att den hade 43 kWh-laddning, men när Renault bytte till en egenutvecklad motor sänktes det till 22 kW. Sverige valde då att inte längre ta in Continental-versionen eftersom den hade sämre förutsättningar att ladda med låga laddströmmar i låga temperaturer, men som sagt finns det alltså ägare i Sverige som aldrig har haft några problem med detta.
Lite kräsen, eller kinkig kanske, men inte omöjligt.
Det sades ju om den första versionen med teknik från Continental att den inte tar emot laddning på 10 A enfas, men flera ägare i FB-gruppen säger att det visst går bra. Nån har alltid laddad sin med just 10A enfas och har aldrig haft problem med det.
Nu kan man köpa båda motoralternativen av Zoen. Fördelen med den första som kom var att den hade 43 kWh-laddning, men när Renault bytte till en egenutvecklad motor sänktes det till 22 kW. Sverige valde då att inte längre ta in Continental-versionen eftersom den hade sämre förutsättningar att ladda med låga laddströmmar i låga temperaturer, men som sagt finns det alltså ägare i Sverige som aldrig har haft några problem med detta.
Lite kräsen, eller kinkig kanske, men inte omöjligt.
Re: Renault Zoe frågor
I länken nedan finns info om verkningsgrad och vilka strömstyrkor som krävs för att laddningen överhuvud taget ska starta. Den gamla continentalmotorn/laddaren (Q-modeller) är sämre än Renaults egna (R-modeller). Det funkar inte att ladda Q-modeller med 6A 1-fas eller 10A 3-fas, det behövs högre strömstyrka än så. Däremot funkar det på R-modellerna, om än med låg verkningsgrad.
https://canze.fisch.lu/charging-and-cos ... sZYnsyVGHs
https://canze.fisch.lu/charging-and-cos ... sZYnsyVGHs
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)