Renault Zoe frågor

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Renault Zoe frågor

Inläggav Teslaägare spacemoose » 12 sep 2017 21:23

Hejsan!

Är det någon som har erfarenhet av Renault Zoe och har lite koll på deras nya och gamla modell?

Sitter och funderar på inköp av en sådan som extrabil och sett att det finns begagnade utan utköpt batteri på blocket som ligger rätt bra i pris. Typ runt 150.000kr

Vet att det för en tid sedan kom en ny batteristorlek till Zoe:n på 41kwh och att man normalt hyr eller köper loss batteriet. Kan man hyra ett 41kwh batteri och sätta in i en begagnad Zoe (88hk versionen) som tidigare haft 22kwh batteriet eller är man tvungen att köpa den nyare modellen (92hk versionen) för att kunna hyra 41kwh batteriet?

Kan man ladda med trefas på både gamla och nya bilmodellen?

Kan man ladda med teslas wallconnector?

Känns ju som ett sjukt bra koncept att köpa en begagnad Zoe som andrabil, plugga in ett hyrt 41kwh batteri och köra billigt i väntan på en model 3. Men det finns säkert en hake... (?)

Är det ett spår som är värt att följa eller finns det bättre alternativ?




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S 90D
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
Ort: Lund

Re: Renault Zoe frågor

Inläggav Jerker » 12 sep 2017 21:30

Jag har kört Zoe i snart 2 år.

Renault har sagt att man ska kunna uppgradera 24 kWh till 41 kWh, men ännu har detta inte börjat ske.

Ja, man kan ladda med allt från 6A 1-fas till 32 A 3-fas på båda modellerna. Det beror på laddpunkten och den portabla laddsladd du använder. Det finns olika modeller.

Jag är inte säker, men tror att det går att ladda med Tesla Wallconector, för den följer väl typ2 mode 3 standarden?
Renault Zoe Intense 2015, levererad 15 januari 2016, leasad på 3 år |*| Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1 och reservationsnummer 366351
Stenåldern tog inte slut för att stenarna tog slut.
Användarvisningsbild
Jerker
 
Inlägg: 3699
Blev medlem: 09 nov 2015 23:29
Ort: Nyköping

Re: Renault Zoe frågor

Inläggav Jerker » 12 sep 2017 21:32

Det ska kosta 35000 att uppgradera batteriet.
Renault Zoe Intense 2015, levererad 15 januari 2016, leasad på 3 år |*| Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1 och reservationsnummer 366351
Stenåldern tog inte slut för att stenarna tog slut.
Användarvisningsbild
Jerker
 
Inlägg: 3699
Blev medlem: 09 nov 2015 23:29
Ort: Nyköping

Re: Renault Zoe frågor

Inläggav Teslaägare Simon » 12 sep 2017 21:46

Jerker skrev:Jag är inte säker, men tror att det går att ladda med Tesla Wallconector, för den följer väl typ2 mode 3 standarden?

Tesla kör med typ 2-kontakter, ja. (I Europa åtminstone.)
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 16 dec 2014 22:45

Re: Renault Zoe frågor

Inläggav Teslaägare spacemoose » 12 sep 2017 21:58

Fanken vad snabba svar. :lol: Tack!

Hur upplever du bilen? Antar att du har 22kwh varianten?
Funkar den att ta sig runt med eller hade du hellre valt en annan elbil (i samma prisklass) om du hade fått välja om? Tycker den verkar vara rätt avskalad intreiörmässigt, men jag har och andra sidan inte provkört någon ännu.

Leafen finns så klart som ett alternativ men då är man fast i 24kwh om det ska vara en billigare begagnad.
Model S 90D
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
Ort: Lund

Re: Renault Zoe frågor

Inläggav Jerker » 12 sep 2017 23:07

spacemoose skrev:Fanken vad snabba svar. :lol: Tack!

Hur upplever du bilen? Antar att du har 22kwh varianten?
Funkar den att ta sig runt med eller hade du hellre valt en annan elbil (i samma prisklass) om du hade fått välja om? Tycker den verkar vara rätt avskalad intreiörmässigt, men jag har och andra sidan inte provkört någon ännu.

Leafen finns så klart som ett alternativ men då är man fast i 24kwh om det ska vara en billigare begagnad.


Jag trivs med den. Visst, det är ingen premiumkänsla men det är inget som jag efterfrågar. Den är pigg och trevlig. Mitt normala körbeteende är jobbpendling och lite extrasvängar efter jobbet till stan. Det blir max 7-8 mil/dag och det är inga problem alls. Jag kör mest ensam i bilen.

Jag gör även en långresor. Åkte bl.a. t.o.r. Nyköping-Malmö förra sommaren. Har också gjort ett antal resor på 20-35 mil och den längsta är en resa t.o.r. Nyköping-Halmstad, c:a 80 mil, på en dag. Man får stanna och ladda lite längre eftersom den bara har 22 kW AC-laddning, men å andra sidan finns det många såna laddpunkter i småkommuner som är gratis, så man kan ofta göra långresor utan att betala nåt för elen. Där har den ett övertag över t.ex. Leafen som inte kan ladda snabbare än 6-7 kW AC. Då är man hänvisad till DC-laddare som oftast kostar pengar.

Jag köpte en EV-Connect 16A för hemmaladdning. Den är väldigt flexibel. Hemma har jag satt ett vanligt rött 3-fas 16 A som jag normalt laddar med. Fördelen med 3-fas är att man kan ladda på 8-10 A och ändå få bra effekt. Jag har bara 16 A huvudsäkring och vill helst slippa höja. Om jag behöver snabbladda hemma nån gång så kan jag slå av andra stora förbrukare som värmepump och varmvattenberedare och ladda på 13 eller 16 A och då får jag snabbt i mycket i batteriet. Det följer med en adapter så man kan ladda på 1-fas om det är det enda som står till buds och det har räddat mig ett par gånger. Om jag vet att jag ska åka långt efter jobbet och vill ha fulladdat så kan jag ladda på jobbet i ett 10 A motorvärmaruttag.

Om du ska köpa en begagnad så är det en sak du ska försöka kolla upp. Vissa bilar har problem med värmepumpen, att den inte startar varje gång, särskilt när det är kallt. Min har det problemet och Renault har inte lyckats lösa detta än för mig och nu börjar mitt tålamod ta slut. Men det är bara enstaka bilar som har detta problem och långt ifrån alla.
Renault Zoe Intense 2015, levererad 15 januari 2016, leasad på 3 år |*| Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1 och reservationsnummer 366351
Stenåldern tog inte slut för att stenarna tog slut.
Användarvisningsbild
Jerker
 
Inlägg: 3699
Blev medlem: 09 nov 2015 23:29
Ort: Nyköping

Re: Renault Zoe frågor

Inläggav Lurker » 13 sep 2017 08:35

Hej
Jag har haft min Zoe i drygt 3 år och kört 2700 problemfria mil. Mest kortare sträckor i stadstrafik och en och annan tur på upp till 20mil t.o.r.
Jag har haft mina funderingar på nästa bil och alternativen är att uppgradera till stora batteriet eller vänta på att Renault tar in den nya med stora
batteriet och 43Kw laddning. För mig är laddtiderna det enda problemet vid långkörning vare sig det sker i min hustrus Tesla S70 eller min Zoe, idealet
vore max 15 min laddtid för att komma upp i 80% av batterikapaciteten.
Kända problem på Zoe är främre krängningshämmare vilket byts på garanti och som Jerker skriver värmepumpen.
Annars är det nog den enda av dagens elbilar jag skulle köpa igen, med mina behov.


/Lasse
I väntan på en UNiTi
//Lurker (backer of Uniti)
Zoe Intence 2014 + hustruns Tesla 2015 S70
Lurker
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 aug 2016 14:07

Re: Renault Zoe frågor

Inläggav Teslaägare spacemoose » 13 sep 2017 22:34

Hade kontakt med Bilia idag och säljaren där kollade upp möjligheten till att sätta 41kwh batteriet i den gamla modellen. Han sa att det inte gick, så frågan är vad som egentligen gäller vid batteriuppgradering. Går det eller går det inte.
Ska höra med några andra åf också.
Model S 90D
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
Ort: Lund

Re: Renault Zoe frågor

Inläggav Jerker » 13 sep 2017 22:53

spacemoose skrev:Hade kontakt med Bilia idag och säljaren där kollade upp möjligheten till att sätta 41kwh batteriet i den gamla modellen. Han sa att det inte gick, så frågan är vad som egentligen gäller vid batteriuppgradering. Går det eller går det inte.
Ska höra med några andra åf också.


Att det inte skulle gå är helt ny information. Renault har ju själva gått ut med erbjudandet. Däremot dröjer det. Be säljaren uppdatera sig.
Renault Zoe Intense 2015, levererad 15 januari 2016, leasad på 3 år |*| Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1 och reservationsnummer 366351
Stenåldern tog inte slut för att stenarna tog slut.
Användarvisningsbild
Jerker
 
Inlägg: 3699
Blev medlem: 09 nov 2015 23:29
Ort: Nyköping

Re: Renault Zoe frågor

Inläggav nek0 » 13 sep 2017 23:14

Jerker skrev:
spacemoose skrev:Hade kontakt med Bilia idag och säljaren där kollade upp möjligheten till att sätta 41kwh batteriet i den gamla modellen. Han sa att det inte gick, så frågan är vad som egentligen gäller vid batteriuppgradering. Går det eller går det inte.
Ska höra med några andra åf också.


Att det inte skulle gå är helt ny information. Renault har ju själva gått ut med erbjudandet. Däremot dröjer det. Be säljaren uppdatera sig.

Som vanligt vet säljaren inte vad han pratar om.

http://www.mynewsdesk.com/se/renault/pr ... dd-1778358
nek0
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 24 aug 2017 17:04

Nästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Legato och 3 gäster