Renault Zoe frågor

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av LarsL »

lator skrev:
LarsL skrev:
Så batteriet kostar alltså 1000kr/kWh... till kund. Det betyder att en fossilmotor och ett okej batteri kostar ungefär lika mycket för en bil i familjekombi storlek. Revolutionen är alltså här bara det att "vi" inte vet om det än. :)
Nja, du byter ju in 22 kWh så batteriet kan väl antas kosta lite mera dock är det svårt att räkna när man inte vet vad själva bytet kostar (för det ingår väl i de 40000?).
80000kr totalt men om du hyr batteriet så kostar bytet 40000kr. Då antar jag att själva bytet kostar 40000kr och därmed batteriet 40000kr.
Jag tror inte att man får något i pant för sitt 22kWh batteri. Om så är fallet är det hur som helst en väldigt liten peng, gissar jag.
Användarvisningsbild
Spexhult
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 sep 2016 18:39

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Spexhult »

Vi har precis gjort samma analys och började tanken med att köpa en beg Zoe i väntan på en Model3 som andrabil. Men när vi kollade mer noga och fick en offert på en helt ny Zoe Intens med stora batteriet för 185tkr efter supermiljöbilspremien så kändes begagnad inte längre intressant. Sagt o gjort så är den nu beställd. Najs att snart vara helt fossilfri hemma :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av vigge50 »

Spexhult skrev:
Vi har precis gjort samma analys och började tanken med att köpa en beg Zoe i väntan på en Model3 som andrabil. Men när vi kollade mer noga och fick en offert på en helt ny Zoe Intens med stora batteriet för 185tkr efter supermiljöbilspremien så kändes begagnad inte längre intressant. Sagt o gjort så är den nu beställd. Najs att snart vara helt fossilfri hemma :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
225k för en helt ny som egentligen kostar 340K? Det kallar jag en bra rabatt, inte ofta man ser de på elbilar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Jerker »

vigge50 skrev:
Spexhult skrev:
Vi har precis gjort samma analys och började tanken med att köpa en beg Zoe i väntan på en Model3 som andrabil. Men när vi kollade mer noga och fick en offert på en helt ny Zoe Intens med stora batteriet för 185tkr efter supermiljöbilspremien så kändes begagnad inte längre intressant. Sagt o gjort så är den nu beställd. Najs att snart vara helt fossilfri hemma :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
225k för en helt ny som egentligen kostar 340K? Det kallar jag en bra rabatt, inte ofta man ser de på elbilar.
Det måste vara med hyrbatteri.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Leo »

Listpriset med "hyrbatteri" är väl ca 220"?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Spexhult
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 sep 2016 18:39

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Spexhult »

Korrekt. Med hyrbatteri! Ska bara äga bilen i max 18mån (för då har vår Model3 kommit har jag lovat frugan) och då tror jag att vi vinner på hyrbatteri rent ekonomiskt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Jerker »

Spexhult skrev:
Korrekt. Med hyrbatteri! Ska bara äga bilen i max 18mån (för då har vår Model3 kommit har jag lovat frugan) och då tror jag att vi vinner på hyrbatteri rent ekonomiskt.
Ja, ska man bara ha bilen ett kort tag lönar det sig med hyrbatteri.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Zalman3 »

Nu kan man tydligen köpa loss batteriet från hyresavtalet.


The insured value of the Zoe’s battery is 7.000 € (VAT exclusive) when new and it’s reduced by 10 % each calendar year, it doesn’t matter if it’s the previous 22/23,3 kWh or current 41 kWh version. So let’s see what you have to pay if you really want to buy yourself out of the battery rental agreement.

During the first year: 7.000 €
During the second year: 7.000 € x 0,9 = 6.300 €
During the third year: 7.000 € x 0,9 x 0,9 = 5.670 €
During the fourth year: 7.000 € x 0,9 x 0,9 x 0,9 = 5.103 €
During the fifth year: 7.000 € x 0,9 x 0,9 x 0,9 x 0,9 = 4.592,7 €
And so on… remember to add the VAT rate of your country.
http://pushevs.com/2017/11/24/renault-n ... ery-lease/

Har sett Renault Kangoo express II Z.E. för under 50.000kr på blocket.
kanske vore ide att köpa en sån och köpa loss/uppgradera batteriet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av LarsL »

Behöver nog få bekräftat från Svenskbilskojare att det är okej att köpa loss batteriet och dessutom uppgradera. Uppgraderingen har ju tidigare kostat hutlöst med pengar.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av chpaulin »

Intressant vad som kommer ske med begagnatpriserna när nya 60000kr premien kommer i sommar. Då får man en sprillans ny Zoe R90 22kWh för 162800 efter premien (hyrbatteri). Begpriserna är mellan 120-150k idag. Har sett en för 99900 men den är nog undantaget som bekräftar regeln.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av nek0 »

chpaulin skrev:
Intressant vad som kommer ske med begagnatpriserna när nya 60000kr premien kommer i sommar. Då får man en sprillans ny Zoe R90 22kWh för 162800 efter premien (hyrbatteri). Begpriserna är mellan 120-150k idag. Har sett en för 99900 men den är nog undantaget som bekräftar regeln.
Då kanske Renault sätter upp ett nytt klistermärke på bilen och höjer priset :(
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av chpaulin »

Så blir det säkert... Vill ha en som andrabil
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av nek0 »

chpaulin skrev:
Så blir det säkert... Vill ha en som andrabil
Det kanske inte blir så men risken finns .
Får hoppas att Sono gör något åt priserna
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av lobbin »

Är själv på gång med en Zoe, tänkte mig en begagnad. Kommer köra cirka 1000 mil om året och tanken är väl att ha den till Model 3 börjar levereras.

Hur funkar det med laddningen, har man möjlighet att ställa laddnivå precis som man kan på Tesla? Har 3-fas 16A hemma, men brukar köra 10A, annars behöver man ta hänsyn till tvättmaskin och liknande.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Jerker »

lobbin skrev:
Är själv på gång med en Zoe, tänkte mig en begagnad. Kommer köra cirka 1000 mil om året och tanken är väl att ha den till Model 3 börjar levereras.

Hur funkar det med laddningen, har man möjlighet att ställa laddnivå precis som man kan på Tesla? Har 3-fas 16A hemma, men brukar köra 10A, annars behöver man ta hänsyn till tvättmaskin och liknande.
I en Zoe ställer du inte i bilen utan med hjälp av den laddsladd du har. Så har du en enkel mormorssladd så ger väl den bara 1-fas 10A och du kan inte ändra. Men det finns många andra på marknaden som ger 1- eller 3-fas och 6-16A.

Jag har en sån här:
https://evconnect.se/collections/portab ... 6-16a-11kw
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Henrik Torphammar »

Zoe jag lånade hade en chargeamps Halo(?!) men där startade inte laddningen under 12A och då såg det ut så här... (1fas)

2100watt ut från väggen och 1400watt in i batteriet. Fråga inte varför....

Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Skee »

Kan varmt rekommendera en nrg kick sladd ovan, köpte den på 32a och med den röda handsken och en adapter kan jag ladda precis överallt, jag överraskad hur väl det funkar.
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av lobbin »

Aha, då hänger jag med lite mer, tack!

Vad är det för sladdar som normalt sett följer med bilen?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Jerker »

lobbin skrev:
Aha, då hänger jag med lite mer, tack!

Vad är det för sladdar som normalt sett följer med bilen?
När jag leasade så följde en typ2-kabel med och sen fick man leasa en Renault original mormorskabel, vilken alltså endast är på 10A 1-fas. Men jag förhandlade om det så jag fick en bättre.

Men så hörde jag nyligen att de ändrat och lämnar med mormorskabeln med bilen och att man får skaffa typ2-kablen själv. Men det kanske varierar mellan olika ÅF.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av iAkita »

lobbin skrev:
Är själv på gång med en Zoe, tänkte mig en begagnad. Kommer köra cirka 1000 mil om året och tanken är väl att ha den till Model 3 börjar levereras.

Hur funkar det med laddningen, har man möjlighet att ställa laddnivå precis som man kan på Tesla? Har 3-fas 16A hemma, men brukar köra 10A, annars behöver man ta hänsyn till tvättmaskin och liknande.
Tänk bara på att du inte köper första generationens Zoe (Q210) om du vill ladda med 3x10A - laddningen kommer inte starta. På den uppdaterade R240 med 23.3 kWh batteriet funkar det däremot. Den har mycket bättre verkningsgrad vid laddning rent allmänt. Nackdelen är att den går att ladda med max 22 kW medan Q210 tar emot 43 kW.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av lobbin »

iAkita skrev:
Tänk bara på att du inte köper första generationens Zoe (Q210) om du vill ladda med 3x10A - laddningen kommer inte starta. På den uppdaterade R240 med 23.3 kWh batteriet funkar det däremot. Den har mycket bättre verkningsgrad vid laddning rent allmänt. Nackdelen är att den går att ladda med max 22 kW medan Q210 tar emot 43 kW.
När kom den uppdaterade versionen, och varför går den inte att ladda på 3x10A?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Jerker »

lobbin skrev:
iAkita skrev:
Tänk bara på att du inte köper första generationens Zoe (Q210) om du vill ladda med 3x10A - laddningen kommer inte starta. På den uppdaterade R240 med 23.3 kWh batteriet funkar det däremot. Den har mycket bättre verkningsgrad vid laddning rent allmänt. Nackdelen är att den går att ladda med max 22 kW medan Q210 tar emot 43 kW.
När kom den uppdaterade versionen, och varför går den inte att ladda på 3x10A?
Det där motsägs av ägare till den bilen. I Facebookgruppen Renault Zoe Sverige finns det de som har som enda hemmaladdning 1-fas 10A och det klarar de sig med. Visst, verkningsgraden är lägre än på r240, men det funkar uppenbarligen.
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av perkabolo »

Jerker skrev:
lobbin skrev:
iAkita skrev:
Tänk bara på att du inte köper första generationens Zoe (Q210) om du vill ladda med 3x10A - laddningen kommer inte starta. På den uppdaterade R240 med 23.3 kWh batteriet funkar det däremot. Den har mycket bättre verkningsgrad vid laddning rent allmänt. Nackdelen är att den går att ladda med max 22 kW medan Q210 tar emot 43 kW.
När kom den uppdaterade versionen, och varför går den inte att ladda på 3x10A?
Det där motsägs av ägare till den bilen. I Facebookgruppen Renault Zoe Sverige finns det de som har som enda hemmaladdning 1-fas 10A och det klarar de sig med. Visst, verkningsgraden är lägre än på r240, men det funkar uppenbarligen.
Har en q210, äldre varianten. Att ladda med 1-fas 10 går fint med medföljande "mormorskabel". 3-fas är värre. Det ryktas att om man kör igång laddningen med 3x13A så kan man sen sänka strömmen till 3x10A men har inte provat det själv. Den nyare R240 kom under 2015 men de har funnits (och finns) parallellt. Q motorn från continental kan ladda 43kW AC där det finns men är lite mindre effektiv. R motorn från Renault laddar max 22kW AC men är effektivare både vid laddning och vid körning. Sen 2016 säljs endast R-motorer i Sverige. För lite information om skillnader och hur man identifierar vilken motor man har -
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Jerker »

perkabolo skrev:
Jerker skrev:
lobbin skrev:
iAkita skrev:
Tänk bara på att du inte köper första generationens Zoe (Q210) om du vill ladda med 3x10A - laddningen kommer inte starta. På den uppdaterade R240 med 23.3 kWh batteriet funkar det däremot. Den har mycket bättre verkningsgrad vid laddning rent allmänt. Nackdelen är att den går att ladda med max 22 kW medan Q210 tar emot 43 kW.
När kom den uppdaterade versionen, och varför går den inte att ladda på 3x10A?
Det där motsägs av ägare till den bilen. I Facebookgruppen Renault Zoe Sverige finns det de som har som enda hemmaladdning 1-fas 10A och det klarar de sig med. Visst, verkningsgraden är lägre än på r240, men det funkar uppenbarligen.
Har en q210, äldre varianten. Att ladda med 1-fas 10 går fint med medföljande "mormorskabel". 3-fas är värre. Det ryktas att om man kör igång laddningen med 3x13A så kan man sen sänka strömmen till 3x10A men har inte provat det själv. Den nyare R240 kom under 2015 men de har funnits (och finns) parallellt. Q motorn från continental kan ladda 43kW AC där det finns men är lite mindre effektiv. R motorn från Renault laddar max 22kW AC men är effektivare både vid laddning och vid körning. Sen 2016 säljs endast R-motorer i Sverige. För lite information om skillnader och hur man identifierar vilken motor man har -
De slutade nog att sälja q-motorn här redan i mitten av 2015. När jag beställde min bil i september 2015 så var det aldrig tal om nån annan motorvariant. Men så visste inte ens försäljarna om att det var nån avgörande skillnad på den de sålde till mig och den de sålt tidigare; det var nåt som jag fick upplysa dem om när jag börjat lära mig ett och annat om Zoen.

Intressant att det funkar att ladda 1x10 men inte 3x10! Det hade jag inte hört förut. Men vilken laddsladd går det att ställa om strömmen på under pågående laddning? De som jag har kommit kontakt med måste man koppla ifrån bilen och dra ut ur väggkontakten för att få dem att starta om och sedan ställa strömmen på en annan nivå.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av iAkita »

Jerker skrev:
Intressant att det funkar att ladda 1x10 men inte 3x10! Det hade jag inte hört förut.
Det är ju exakt det jag har skrivit både här och i facebookgruppen...
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar