Renault Zoe frågor

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av nek0 »

chpaulin skrev:
Intressant vad som kommer ske med begagnatpriserna när nya 60000kr premien kommer i sommar. Då får man en sprillans ny Zoe R90 22kWh för 162800 efter premien (hyrbatteri). Begpriserna är mellan 120-150k idag. Har sett en för 99900 men den är nog undantaget som bekräftar regeln.
Då kanske Renault sätter upp ett nytt klistermärke på bilen och höjer priset :(
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av chpaulin »

Så blir det säkert... Vill ha en som andrabil
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av nek0 »

chpaulin skrev:
Så blir det säkert... Vill ha en som andrabil
Det kanske inte blir så men risken finns .
Får hoppas att Sono gör något åt priserna
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av lobbin »

Är själv på gång med en Zoe, tänkte mig en begagnad. Kommer köra cirka 1000 mil om året och tanken är väl att ha den till Model 3 börjar levereras.

Hur funkar det med laddningen, har man möjlighet att ställa laddnivå precis som man kan på Tesla? Har 3-fas 16A hemma, men brukar köra 10A, annars behöver man ta hänsyn till tvättmaskin och liknande.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Jerker »

lobbin skrev:
Är själv på gång med en Zoe, tänkte mig en begagnad. Kommer köra cirka 1000 mil om året och tanken är väl att ha den till Model 3 börjar levereras.

Hur funkar det med laddningen, har man möjlighet att ställa laddnivå precis som man kan på Tesla? Har 3-fas 16A hemma, men brukar köra 10A, annars behöver man ta hänsyn till tvättmaskin och liknande.
I en Zoe ställer du inte i bilen utan med hjälp av den laddsladd du har. Så har du en enkel mormorssladd så ger väl den bara 1-fas 10A och du kan inte ändra. Men det finns många andra på marknaden som ger 1- eller 3-fas och 6-16A.

Jag har en sån här:
https://evconnect.se/collections/portab ... 6-16a-11kw
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Henrik Torphammar »

Zoe jag lånade hade en chargeamps Halo(?!) men där startade inte laddningen under 12A och då såg det ut så här... (1fas)

2100watt ut från väggen och 1400watt in i batteriet. Fråga inte varför....

Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Skee »

Kan varmt rekommendera en nrg kick sladd ovan, köpte den på 32a och med den röda handsken och en adapter kan jag ladda precis överallt, jag överraskad hur väl det funkar.
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av lobbin »

Aha, då hänger jag med lite mer, tack!

Vad är det för sladdar som normalt sett följer med bilen?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Jerker »

lobbin skrev:
Aha, då hänger jag med lite mer, tack!

Vad är det för sladdar som normalt sett följer med bilen?
När jag leasade så följde en typ2-kabel med och sen fick man leasa en Renault original mormorskabel, vilken alltså endast är på 10A 1-fas. Men jag förhandlade om det så jag fick en bättre.

Men så hörde jag nyligen att de ändrat och lämnar med mormorskabeln med bilen och att man får skaffa typ2-kablen själv. Men det kanske varierar mellan olika ÅF.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av iAkita »

lobbin skrev:
Är själv på gång med en Zoe, tänkte mig en begagnad. Kommer köra cirka 1000 mil om året och tanken är väl att ha den till Model 3 börjar levereras.

Hur funkar det med laddningen, har man möjlighet att ställa laddnivå precis som man kan på Tesla? Har 3-fas 16A hemma, men brukar köra 10A, annars behöver man ta hänsyn till tvättmaskin och liknande.
Tänk bara på att du inte köper första generationens Zoe (Q210) om du vill ladda med 3x10A - laddningen kommer inte starta. På den uppdaterade R240 med 23.3 kWh batteriet funkar det däremot. Den har mycket bättre verkningsgrad vid laddning rent allmänt. Nackdelen är att den går att ladda med max 22 kW medan Q210 tar emot 43 kW.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av lobbin »

iAkita skrev:
Tänk bara på att du inte köper första generationens Zoe (Q210) om du vill ladda med 3x10A - laddningen kommer inte starta. På den uppdaterade R240 med 23.3 kWh batteriet funkar det däremot. Den har mycket bättre verkningsgrad vid laddning rent allmänt. Nackdelen är att den går att ladda med max 22 kW medan Q210 tar emot 43 kW.
När kom den uppdaterade versionen, och varför går den inte att ladda på 3x10A?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Jerker »

lobbin skrev:
iAkita skrev:
Tänk bara på att du inte köper första generationens Zoe (Q210) om du vill ladda med 3x10A - laddningen kommer inte starta. På den uppdaterade R240 med 23.3 kWh batteriet funkar det däremot. Den har mycket bättre verkningsgrad vid laddning rent allmänt. Nackdelen är att den går att ladda med max 22 kW medan Q210 tar emot 43 kW.
När kom den uppdaterade versionen, och varför går den inte att ladda på 3x10A?
Det där motsägs av ägare till den bilen. I Facebookgruppen Renault Zoe Sverige finns det de som har som enda hemmaladdning 1-fas 10A och det klarar de sig med. Visst, verkningsgraden är lägre än på r240, men det funkar uppenbarligen.
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av perkabolo »

Jerker skrev:
lobbin skrev:
iAkita skrev:
Tänk bara på att du inte köper första generationens Zoe (Q210) om du vill ladda med 3x10A - laddningen kommer inte starta. På den uppdaterade R240 med 23.3 kWh batteriet funkar det däremot. Den har mycket bättre verkningsgrad vid laddning rent allmänt. Nackdelen är att den går att ladda med max 22 kW medan Q210 tar emot 43 kW.
När kom den uppdaterade versionen, och varför går den inte att ladda på 3x10A?
Det där motsägs av ägare till den bilen. I Facebookgruppen Renault Zoe Sverige finns det de som har som enda hemmaladdning 1-fas 10A och det klarar de sig med. Visst, verkningsgraden är lägre än på r240, men det funkar uppenbarligen.
Har en q210, äldre varianten. Att ladda med 1-fas 10 går fint med medföljande "mormorskabel". 3-fas är värre. Det ryktas att om man kör igång laddningen med 3x13A så kan man sen sänka strömmen till 3x10A men har inte provat det själv. Den nyare R240 kom under 2015 men de har funnits (och finns) parallellt. Q motorn från continental kan ladda 43kW AC där det finns men är lite mindre effektiv. R motorn från Renault laddar max 22kW AC men är effektivare både vid laddning och vid körning. Sen 2016 säljs endast R-motorer i Sverige. För lite information om skillnader och hur man identifierar vilken motor man har -
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Jerker »

perkabolo skrev:
Jerker skrev:
lobbin skrev:
iAkita skrev:
Tänk bara på att du inte köper första generationens Zoe (Q210) om du vill ladda med 3x10A - laddningen kommer inte starta. På den uppdaterade R240 med 23.3 kWh batteriet funkar det däremot. Den har mycket bättre verkningsgrad vid laddning rent allmänt. Nackdelen är att den går att ladda med max 22 kW medan Q210 tar emot 43 kW.
När kom den uppdaterade versionen, och varför går den inte att ladda på 3x10A?
Det där motsägs av ägare till den bilen. I Facebookgruppen Renault Zoe Sverige finns det de som har som enda hemmaladdning 1-fas 10A och det klarar de sig med. Visst, verkningsgraden är lägre än på r240, men det funkar uppenbarligen.
Har en q210, äldre varianten. Att ladda med 1-fas 10 går fint med medföljande "mormorskabel". 3-fas är värre. Det ryktas att om man kör igång laddningen med 3x13A så kan man sen sänka strömmen till 3x10A men har inte provat det själv. Den nyare R240 kom under 2015 men de har funnits (och finns) parallellt. Q motorn från continental kan ladda 43kW AC där det finns men är lite mindre effektiv. R motorn från Renault laddar max 22kW AC men är effektivare både vid laddning och vid körning. Sen 2016 säljs endast R-motorer i Sverige. För lite information om skillnader och hur man identifierar vilken motor man har -
De slutade nog att sälja q-motorn här redan i mitten av 2015. När jag beställde min bil i september 2015 så var det aldrig tal om nån annan motorvariant. Men så visste inte ens försäljarna om att det var nån avgörande skillnad på den de sålde till mig och den de sålt tidigare; det var nåt som jag fick upplysa dem om när jag börjat lära mig ett och annat om Zoen.

Intressant att det funkar att ladda 1x10 men inte 3x10! Det hade jag inte hört förut. Men vilken laddsladd går det att ställa om strömmen på under pågående laddning? De som jag har kommit kontakt med måste man koppla ifrån bilen och dra ut ur väggkontakten för att få dem att starta om och sedan ställa strömmen på en annan nivå.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av iAkita »

Jerker skrev:
Intressant att det funkar att ladda 1x10 men inte 3x10! Det hade jag inte hört förut.
Det är ju exakt det jag har skrivit både här och i facebookgruppen...
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Jerker »

iAkita skrev:
Jerker skrev:
Intressant att det funkar att ladda 1x10 men inte 3x10! Det hade jag inte hört förut.
Det är ju exakt det jag har skrivit både här och i facebookgruppen...
OK, slarvigt av mig. :oops:
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av lobbin »

Menar ni även att 3x10A skulle vara ett problem via en Tesla WC?
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av kler »

Jag fyller på i den här tråden :)

Jag går i tankarna att skaffa en Zoe som andrabil, var och provkörde idag.
Har några frågor som någon kanske har svar på.:)

- Går det att starta kupévärmen från appen både med laddsladd inkopplad och urkopplad?

- Vilken laddutrustning följer med? Säljaren kunde inte riktigt svara på det... Som jag förstår det, en typ 2-kabel och en "UMC", men bara till schuko, inte CEE. Har den ställbar uteffekt?

- Visst kan Zoe ladda trefas?

- Jag vill ha möjlighet att ställa laddeffekt, men jag förstår att bilen inte klarar det, utan att man får outsourca det till laddaren. Någon som kan rekommendera en WC som klarar av detta? Att kunna styra via app vore inte fel.

- Vi har en MX och helst skulle jag vilja, a) lastbalansera, eller b) ladda bilarna omlott. Bilarna kommer att stå parkerade en bra bit ifrån varandra, Teslan i garage och Zoe utomhus, så jag tror att det blir svårt att lastbalansera - speciellt som vi redan har en Tesla WC. Så alternativ b är nog mest realistiskt. Okunnig på området...
En sidonotering är att jag funderar på om jag skulle ge mig på att köpa en till Tesla WC och hacka in en Raspberry pi zero w i värsta laddare och bygga en applikation som kan styra uteffekten, jag såg en tidigare tråd som postade ett opensource-projekt som gjorde liknande. Men jag tror att det blir lite vatten över huvudet för mig just nu. Men vore sjukt kul förstås.

- Är det dumt läge att köpa Zoe, med tanke på att CCS är runt hörnet? När kan de med CCS tänkas finnas tillgängliga i Sverige? Någon som törs gissa prisbild? Liknande nu? Är sugen att slå till, Bilia har 20k rabatt, 3 års fri service och vinterhjul. Men är som sagt kanske dumt att inte invänta CCS? Nog för att vi klarar oss utan CCS, men andrahandsvärdet kanske försämras avsevärt för de utan den möjligheten.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Jerker »

kler skrev:
Jag fyller på i den här tråden :)

Jag går i tankarna att skaffa en Zoe som andrabil, var och provkörde idag.
Har några frågor som någon kanske har svar på.:)

- Går det att starta kupévärmen från appen både med laddsladd inkopplad och urkopplad?

Bara när den är inkopplad. Man kan starta och få 10 min från nyckelkortet.

- Vilken laddutrustning följer med? Säljaren kunde inte riktigt svara på det... Som jag förstår det, en typ 2-kabel och en "UMC", men bara till schuko, inte CEE. Har den ställbar uteffekt?

Det har varierat över tid. Sist jag hörde så följde mormorskabel med, alltså enbart 230V 10A. Går inte att ställa.

- Visst kan Zoe ladda trefas?

Ja, max 22 kW

- Jag vill ha möjlighet att ställa laddeffekt, men jag förstår att bilen inte klarar det, utan att man får outsourca det till laddaren. Någon som kan rekommendera en WC som klarar av detta? Att kunna styra via app vore inte fel.

Det finns många olika att välja mellan. Jag har en laddsladd som man kopplar in antingen på en 3-fashandske eller med adapter på en Schuko. Den går att ställa mellan 6-8-10-13 och 16 A, 1-fas eller 3-fas. Fördelen med den är att man tar med sig den och aldrig blir strandsatt.

- Vi har en MX och helst skulle jag vilja, a) lastbalansera, eller b) ladda bilarna omlott. Bilarna kommer att stå parkerade en bra bit ifrån varandra, Teslan i garage och Zoe utomhus, så jag tror att det blir svårt att lastbalansera - speciellt som vi redan har en Tesla WC. Så alternativ b är nog mest realistiskt. Okunnig på området...
En sidonotering är att jag funderar på om jag skulle ge mig på att köpa en till Tesla WC och hacka in en Raspberry pi zero w i värsta laddare och bygga en applikation som kan styra uteffekten, jag såg en tidigare tråd som postade ett opensource-projekt som gjorde liknande. Men jag tror att det blir lite vatten över huvudet för mig just nu. Men vore sjukt kul förstås.

- Är det dumt läge att köpa Zoe, med tanke på att CCS är runt hörnet? När kan de med CCS tänkas finnas tillgängliga i Sverige? Någon som törs gissa prisbild? Liknande nu? Är sugen att slå till, Bilia har 20k rabatt, 3 års fri service och vinterhjul. Men är som sagt kanske dumt att inte invänta CCS? Nog för att vi klarar oss utan CCS, men andrahandsvärdet kanske försämras avsevärt för de utan den möjligheten.

Jag skulle invänta den nya modellen. Förutom CCS ska den bli lite längre och få ett plant golv i bagaget och delbart bakre ryggstöd. Men det beror ju på hur man tänker använda bilen.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av kler »

Tack Jerker!

Kan du förtydliga det där med värmen och nyckelkortet, jag hänger inte med :'(

Angående nya modellen så är jag inte superintresserad av de nya funktionerna eftersom detta blir vår andrabil. Jag kommer antagligen bara i princip att ladda hemma. Jag är mer orolig att andrahandsvärdet sjunker avsevärt eftersom det är sjukt stor skillnad på bilar som man kan åka långt i (på ett enklare sätt).
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Jerker »

kler skrev:
Tack Jerker!

Kan du förtydliga det där med värmen och nyckelkortet, jag hänger inte med :'(

Angående nya modellen så är jag inte superintresserad av de nya funktionerna eftersom detta blir vår andrabil. Jag kommer antagligen bara i princip att ladda hemma. Jag är mer orolig att andrahandsvärdet sjunker avsevärt eftersom det är sjukt stor skillnad på bilar som man kan åka långt i (på ett enklare sätt).
Jo, det finns 3 sätt att sätta på förvärmning:

1. I appen så kan man ställa en starttid som en timer. Eftersom bilen enbart kommunicerar med omvärlden via SMS var 20:e minut så måste man alltså ställa in detta i god tid med appen för att det ska hinna kommuniceras till bilen.

2. Man kan ställa starttiden på skärmen i bilen, men bara med starttid varje hel kvart. Den går då 30 minuter.

3. Om bilen inte är inkopplad funkar inte 1 eller 2 och då kan man istället starta förvärmningen med en knapp på nyckelkortet. Då måste man vara inom räckhåll för bilen. Den startar omedelbart och går 10 min. Vid behov kan man köra upprepade 10-minuterspass efter varandra.

Jag använder nästan bara detta eftersom jag oftast inte kan förutsäga exakt när jag kommer iväg. Om det inte är väldigt kallt så räcker oftast dessa 10 minuter.

Edit: Ett stort plus är att reglaget för sätesvärmen är fysiskt och inte nollställs när man slår av bilen. När man startar förvärmning värms också sätena upp om man lämnade det på!
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av kler »

Tack för utförlig beskrivning! Då är jag med 110% :)

Har du någon koll på när nya kan tänkas komma till försäljning i Sverige?
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Jerker »

Jag tror att andrahandsvärdet på elbilar kommer att vara högt inom överskådlig framtid. Alla varianter kommer att gå att sälja.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Jerker »

kler skrev:
Tack för utförlig beskrivning! Då är jag med 110% :)

Har du någon koll på när nya kan tänkas komma till försäljning i Sverige?
Nja... det jag har sett är att den ska presenteras under våren. Renault verkar ha bra framförhållning, så när de presenterar så kan man börja lägga beställningar men deras normala Zoe-väntetid.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av kler »

Ok, stort tack för input!
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Skriv svar