Sida 1 av 5

Renault Zoe frågor

Postat: 12 sep 2017 21:23
av spacemoose
Hejsan!

Är det någon som har erfarenhet av Renault Zoe och har lite koll på deras nya och gamla modell?

Sitter och funderar på inköp av en sådan som extrabil och sett att det finns begagnade utan utköpt batteri på blocket som ligger rätt bra i pris. Typ runt 150.000kr

Vet att det för en tid sedan kom en ny batteristorlek till Zoe:n på 41kwh och att man normalt hyr eller köper loss batteriet. Kan man hyra ett 41kwh batteri och sätta in i en begagnad Zoe (88hk versionen) som tidigare haft 22kwh batteriet eller är man tvungen att köpa den nyare modellen (92hk versionen) för att kunna hyra 41kwh batteriet?

Kan man ladda med trefas på både gamla och nya bilmodellen?

Kan man ladda med teslas wallconnector?

Känns ju som ett sjukt bra koncept att köpa en begagnad Zoe som andrabil, plugga in ett hyrt 41kwh batteri och köra billigt i väntan på en model 3. Men det finns säkert en hake... (?)

Är det ett spår som är värt att följa eller finns det bättre alternativ?




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 12 sep 2017 21:30
av Jerker
Jag har kört Zoe i snart 2 år.

Renault har sagt att man ska kunna uppgradera 24 kWh till 41 kWh, men ännu har detta inte börjat ske.

Ja, man kan ladda med allt från 6A 1-fas till 32 A 3-fas på båda modellerna. Det beror på laddpunkten och den portabla laddsladd du använder. Det finns olika modeller.

Jag är inte säker, men tror att det går att ladda med Tesla Wallconector, för den följer väl typ2 mode 3 standarden?

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 12 sep 2017 21:32
av Jerker
Det ska kosta 35000 att uppgradera batteriet.

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 12 sep 2017 21:46
av Simon
Jerker skrev:
Jag är inte säker, men tror att det går att ladda med Tesla Wallconector, för den följer väl typ2 mode 3 standarden?
Tesla kör med typ 2-kontakter, ja. (I Europa åtminstone.)

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 12 sep 2017 21:58
av spacemoose
Fanken vad snabba svar. :lol: Tack!

Hur upplever du bilen? Antar att du har 22kwh varianten?
Funkar den att ta sig runt med eller hade du hellre valt en annan elbil (i samma prisklass) om du hade fått välja om? Tycker den verkar vara rätt avskalad intreiörmässigt, men jag har och andra sidan inte provkört någon ännu.

Leafen finns så klart som ett alternativ men då är man fast i 24kwh om det ska vara en billigare begagnad.

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 12 sep 2017 23:07
av Jerker
spacemoose skrev:
Fanken vad snabba svar. :lol: Tack!

Hur upplever du bilen? Antar att du har 22kwh varianten?
Funkar den att ta sig runt med eller hade du hellre valt en annan elbil (i samma prisklass) om du hade fått välja om? Tycker den verkar vara rätt avskalad intreiörmässigt, men jag har och andra sidan inte provkört någon ännu.

Leafen finns så klart som ett alternativ men då är man fast i 24kwh om det ska vara en billigare begagnad.
Jag trivs med den. Visst, det är ingen premiumkänsla men det är inget som jag efterfrågar. Den är pigg och trevlig. Mitt normala körbeteende är jobbpendling och lite extrasvängar efter jobbet till stan. Det blir max 7-8 mil/dag och det är inga problem alls. Jag kör mest ensam i bilen.

Jag gör även en långresor. Åkte bl.a. t.o.r. Nyköping-Malmö förra sommaren. Har också gjort ett antal resor på 20-35 mil och den längsta är en resa t.o.r. Nyköping-Halmstad, c:a 80 mil, på en dag. Man får stanna och ladda lite längre eftersom den bara har 22 kW AC-laddning, men å andra sidan finns det många såna laddpunkter i småkommuner som är gratis, så man kan ofta göra långresor utan att betala nåt för elen. Där har den ett övertag över t.ex. Leafen som inte kan ladda snabbare än 6-7 kW AC. Då är man hänvisad till DC-laddare som oftast kostar pengar.

Jag köpte en EV-Connect 16A för hemmaladdning. Den är väldigt flexibel. Hemma har jag satt ett vanligt rött 3-fas 16 A som jag normalt laddar med. Fördelen med 3-fas är att man kan ladda på 8-10 A och ändå få bra effekt. Jag har bara 16 A huvudsäkring och vill helst slippa höja. Om jag behöver snabbladda hemma nån gång så kan jag slå av andra stora förbrukare som värmepump och varmvattenberedare och ladda på 13 eller 16 A och då får jag snabbt i mycket i batteriet. Det följer med en adapter så man kan ladda på 1-fas om det är det enda som står till buds och det har räddat mig ett par gånger. Om jag vet att jag ska åka långt efter jobbet och vill ha fulladdat så kan jag ladda på jobbet i ett 10 A motorvärmaruttag.

Om du ska köpa en begagnad så är det en sak du ska försöka kolla upp. Vissa bilar har problem med värmepumpen, att den inte startar varje gång, särskilt när det är kallt. Min har det problemet och Renault har inte lyckats lösa detta än för mig och nu börjar mitt tålamod ta slut. Men det är bara enstaka bilar som har detta problem och långt ifrån alla.

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 13 sep 2017 08:35
av Lurker
Hej
Jag har haft min Zoe i drygt 3 år och kört 2700 problemfria mil. Mest kortare sträckor i stadstrafik och en och annan tur på upp till 20mil t.o.r.
Jag har haft mina funderingar på nästa bil och alternativen är att uppgradera till stora batteriet eller vänta på att Renault tar in den nya med stora
batteriet och 43Kw laddning. För mig är laddtiderna det enda problemet vid långkörning vare sig det sker i min hustrus Tesla S70 eller min Zoe, idealet
vore max 15 min laddtid för att komma upp i 80% av batterikapaciteten.
Kända problem på Zoe är främre krängningshämmare vilket byts på garanti och som Jerker skriver värmepumpen.
Annars är det nog den enda av dagens elbilar jag skulle köpa igen, med mina behov.


/Lasse
I väntan på en UNiTi

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 13 sep 2017 22:34
av spacemoose
Hade kontakt med Bilia idag och säljaren där kollade upp möjligheten till att sätta 41kwh batteriet i den gamla modellen. Han sa att det inte gick, så frågan är vad som egentligen gäller vid batteriuppgradering. Går det eller går det inte.
Ska höra med några andra åf också.

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 13 sep 2017 22:53
av Jerker
spacemoose skrev:
Hade kontakt med Bilia idag och säljaren där kollade upp möjligheten till att sätta 41kwh batteriet i den gamla modellen. Han sa att det inte gick, så frågan är vad som egentligen gäller vid batteriuppgradering. Går det eller går det inte.
Ska höra med några andra åf också.
Att det inte skulle gå är helt ny information. Renault har ju själva gått ut med erbjudandet. Däremot dröjer det. Be säljaren uppdatera sig.

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 14 sep 2017 08:18
av perkabolo

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 14 sep 2017 20:40
av spacemoose
Nu har jag fått lite mer info kring batteribyte. Det visade sig att det är på gång men att man ännu inte beslutat att erbjuda tjänsten ännu.
Det kommer bara att vara vissa verkstäder som kommer kunna göra ett byte. I Skåne så kommer det att vara Bilia.

Har man en 22kwh batteri kommer man att kunna byta ut den till 41kwh batteri mot en kostnad.
Köper man loss batteriet så rör det sig om 80.000 kr. Vill man fortsätta hyra batteriet, så kommer bytet att kosta ca 40.000 kr + löpande batterihyra enl prislista.

Just nu har Renault även en kampanj, så om man köper en ny Renault ZOE, så får man 3 års fri service, vinterdäck, laddkabel och clever-laddare på köpet.
Känns rätt svårt att då få ekonomi i en begagnad ZOE, byta batteri till det större, köpa alla tillbehör etc mot att köpa en helt ny. Marginell skillnad känns det som.

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 14 sep 2017 21:24
av Jerker
spacemoose skrev:
Nu har jag fått lite mer info kring batteribyte. Det visade sig att det är på gång men att man ännu inte beslutat att erbjuda tjänsten ännu.
Det kommer bara att vara vissa verkstäder som kommer kunna göra ett byte. I Skåne så kommer det att vara Bilia.

Har man en 22kwh batteri kommer man att kunna byta ut den till 41kwh batteri mot en kostnad.
Köper man loss batteriet så rör det sig om 80.000 kr. Vill man fortsätta hyra batteriet, så kommer bytet att kosta ca 40.000 kr + löpande batterihyra enl prislista.

Just nu har Renault även en kampanj, så om man köper en ny Renault ZOE, så får man 3 års fri service, vinterdäck, laddkabel och clever-laddare på köpet.
Känns rätt svårt att då få ekonomi i en begagnad ZOE, byta batteri till det större, köpa alla tillbehör etc mot att köpa en helt ny. Marginell skillnad känns det som.
Jaså, har de höjt det till 40000 nu...

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 18 sep 2017 09:02
av Baretta
Vi köpte precis en superfin Zoe Intens 22kwh 2016 för 120k och sen betalar vi 599:- i månaden för batterihyra.
Tanken är att ha den som smidig andrabil för att använda till småärenden (handla, återvinna, träning, skjutsa barn etc.) vid sidan av vår MX landsvägskryssare.
Känns toppen att, så fort vi sålt vår gamla BMW X3, ha gått över till 100% el :D

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 18 sep 2017 09:20
av Bjelke
Baretta skrev:
Vi köpte precis en superfin Zoe Intens 22kwh 2016 för 120k och sen betalar vi 599:- i månaden för batterihyra.
Tanken är att ha den som smidig andrabil för att använda till småärenden (handla, återvinna, träning, skjutsa barn etc.) vid sidan av vår MX landsvägskryssare.
Känns toppen att, så fort vi sålt vår gamla BMW X3, ha gått över till 100% el :D
Ja det är en mycket speciell känsla att ha 100% elbilar på gården :)

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 18 sep 2017 14:37
av Henrik Torphammar
Enda saken jag inte gillar är att den låter som ett ställverk vid laddning även vid låga effekter. Jag hade blivit galen om en granne haft en sådan ståendes och ladda på nätterna. Alla har olika förutsättningar för var och hur man laddar, men bra att veta om iaf.

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 18 sep 2017 21:14
av mati
Henrik Torphammar skrev:
Enda saken jag inte gillar är att den låter som ett ställverk vid laddning även vid låga effekter. Jag hade blivit galen om en granne haft en sådan ståendes och ladda på nätterna. Alla har olika förutsättningar för var och hur man laddar, men bra att veta om iaf.
Japp, vi har haft en Zoe till låns två gånger och den väsnades nåt så in i norden vid laddning. Inte så att jag kunde höra den inomhus, men så fort jag öppnade dörren så hörde jag det där högfrekventa ljudet. Trots att bilen stod inne i garaget och laddade. Jag tyckte att det var kanske inte en dealbreaker, men ändå ett jättestort minus. Sambon hörde ingenting.
Min Tesla avger också ett högfrekvent ljud, framförallt vid mycket långsam laddning, men det är inte så påtagligt.

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 19 sep 2017 07:02
av LarsL
Så batteriet kostar alltså 1000kr/kWh... till kund. Det betyder att en fossilmotor och ett okej batteri kostar ungefär lika mycket för en bil i familjekombi storlek. Revolutionen är alltså här bara det att "vi" inte vet om det än. :)

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 19 sep 2017 10:25
av lator
LarsL skrev:
Så batteriet kostar alltså 1000kr/kWh... till kund. Det betyder att en fossilmotor och ett okej batteri kostar ungefär lika mycket för en bil i familjekombi storlek. Revolutionen är alltså här bara det att "vi" inte vet om det än. :)
Nja, du byter ju in 22 kWh så batteriet kan väl antas kosta lite mera dock är det svårt att räkna när man inte vet vad själva bytet kostar (för det ingår väl i de 40000?).

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 19 sep 2017 16:46
av Jerker
Alla kostnader i samband med batteribytet ingår. Frakt, arbete, återvinning osv.

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 19 sep 2017 19:50
av spacemoose
lator skrev:
LarsL skrev:
Så batteriet kostar alltså 1000kr/kWh... till kund. Det betyder att en fossilmotor och ett okej batteri kostar ungefär lika mycket för en bil i familjekombi storlek. Revolutionen är alltså här bara det att "vi" inte vet om det än. :)
Nja, du byter ju in 22 kWh så batteriet kan väl antas kosta lite mera dock är det svårt att räkna när man inte vet vad själva bytet kostar (för det ingår väl i de 40000?).

40.000 kr är för själva batteribytet. Dvs man får inte behålla det gamla batteriet. Därefter behöver man ändå betala varje månad för "prenumerationen".

Om man däremot köper en ny zoe med 41kwh batteri och köper loss batteriet istället för att hyra, så kostar batteriet 80.000 kr.

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 19 sep 2017 19:55
av LarsL
lator skrev:
LarsL skrev:
Så batteriet kostar alltså 1000kr/kWh... till kund. Det betyder att en fossilmotor och ett okej batteri kostar ungefär lika mycket för en bil i familjekombi storlek. Revolutionen är alltså här bara det att "vi" inte vet om det än. :)
Nja, du byter ju in 22 kWh så batteriet kan väl antas kosta lite mera dock är det svårt att räkna när man inte vet vad själva bytet kostar (för det ingår väl i de 40000?).
80000kr totalt men om du hyr batteriet så kostar bytet 40000kr. Då antar jag att själva bytet kostar 40000kr och därmed batteriet 40000kr.
Jag tror inte att man får något i pant för sitt 22kWh batteri. Om så är fallet är det hur som helst en väldigt liten peng, gissar jag.

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 21 sep 2017 22:55
av Spexhult
Vi har precis gjort samma analys och började tanken med att köpa en beg Zoe i väntan på en Model3 som andrabil. Men när vi kollade mer noga och fick en offert på en helt ny Zoe Intens med stora batteriet för 185tkr efter supermiljöbilspremien så kändes begagnad inte längre intressant. Sagt o gjort så är den nu beställd. Najs att snart vara helt fossilfri hemma :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 21 sep 2017 23:03
av vigge50
Spexhult skrev:
Vi har precis gjort samma analys och började tanken med att köpa en beg Zoe i väntan på en Model3 som andrabil. Men när vi kollade mer noga och fick en offert på en helt ny Zoe Intens med stora batteriet för 185tkr efter supermiljöbilspremien så kändes begagnad inte längre intressant. Sagt o gjort så är den nu beställd. Najs att snart vara helt fossilfri hemma :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
225k för en helt ny som egentligen kostar 340K? Det kallar jag en bra rabatt, inte ofta man ser de på elbilar.

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 21 sep 2017 23:49
av Jerker
vigge50 skrev:
Spexhult skrev:
Vi har precis gjort samma analys och började tanken med att köpa en beg Zoe i väntan på en Model3 som andrabil. Men när vi kollade mer noga och fick en offert på en helt ny Zoe Intens med stora batteriet för 185tkr efter supermiljöbilspremien så kändes begagnad inte längre intressant. Sagt o gjort så är den nu beställd. Najs att snart vara helt fossilfri hemma :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
225k för en helt ny som egentligen kostar 340K? Det kallar jag en bra rabatt, inte ofta man ser de på elbilar.
Det måste vara med hyrbatteri.

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 22 sep 2017 07:26
av Leo
Listpriset med "hyrbatteri" är väl ca 220"?