Renault Zoe frågor

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av kler »

Ok, tackar
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av iAkita »

kler skrev:
Ok, tackar
Vill bara flika in att det går utmärkt att förvärma bilen med appen även om den inte är inkopplad. Det funkar dock bara så länge batteriet är laddat till minst 40% har jag för mig. Möjligt att det krävs lägre SOC för att det ska funka med nya batteriet.

Tror inte du behöver bekymra dig för lastbalansering. Kombinationen av ett ganska litet batteri, trefasladdning och möjlighet till schemaläggning bör vara nog för att du ska kunna ladda vad du behöver när inte Teslan laddar. Annars tror jag det funkar att ändra laddeffekten med hjälp av app med Halo-laddboxen, men vågar inte svära på det.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av iAkita »

Jerker skrev:
Såg du min uppdatering om värmesätena ovan?
Det har jag inte ens tänkt på att det skulle kunna funka så. Tack för dagens tips!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av kler »

Zoe beställd idag.
En till oss och en till mina föräldrar :)

Ungefär hur många km/h får man med medföljande 1x10 A?
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Jerker »

kler skrev:
Zoe beställd idag.
En till oss och en till mina föräldrar :)

Ungefär hur många km/h får man med medföljande 1x10 A?
Gå in på Renaults hemsida. Där ser man:
https://www.renault.se/bilar/personbila ... ssimulator

De har också en mycket bra räckviddskalkylator som stämmer med mina erfarenheter:
https://www.renault.se/bilar/personbila ... kvidd.html
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av kler »

Jerker skrev:
kler skrev:
Zoe beställd idag.
En till oss och en till mina föräldrar :)

Ungefär hur många km/h får man med medföljande 1x10 A?
Gå in på Renaults hemsida. Där ser man:
https://www.renault.se/bilar/personbila ... ssimulator

De har också en mycket bra räckviddskalkylator som stämmer med mina erfarenheter:
https://www.renault.se/bilar/personbila ... kvidd.html
Ah grymt Jerker, du är en klippa!
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av FredrikR »

Är det någon här på formuet som köpt loss batterierna på en begagnad Zoe? Eller känner till någon som gjort det?

Har tidigare haft kontakt med de ansvariga för batterihyran och fått svar på hur man ska gå till väga. Utköpet var tvunget att skötas via en Renault återförsäljare. Åkte idag in och pratade med en säljare på Renault som var helt övertygad om att det inte gick trots att jag förklarade att jag pratat med Renault centralt och de hänvisat till att det tvunget skulle skötas av en återförsäljare. Det var först när jag visade mailsvaret som han gick med på att det kanske kunde gå. Men han skulle höra sig för och ta reda på om det gick :shock: Snurrigt värre tycker jag.

Inget ont om just den här säljaren som ju ska försöka hjälpa mig. Men känns lite märkligt att de inte har koll på dessa saker och blankt hävdar att det inte går även om kunden påstår att den hört annat från Renault. Informerar inte Renault sina återförsäljare om ganska relevant information om en av deras bäst säljande bilar? Eller är Renault bara väldigt osugna på att sälja batterierna och förlora hyran?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
McMagnus
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 27 jul 2019 11:58

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av McMagnus »

Killgissar lite, men jag tror att Renaults interna skäl är att ha en abonnemangsmodell för åtminstone en del av bilen, det är ju väldigt modernt i alla affärsmodeller numera att man vill knyta kunden närmare till sig och hellre ha återkommande betalningar än en kund som bara köper en pryl och sen inte kommer tillbaka förrän kunden själv bestämmer. Jag fick samma skäl när jag frågade Clever/Bee om varför deras kontantkort är rätt mycket dyrare än om man är abonnent. Om dom har en abonnemangsform kan dom köra en massa olika kampanjer mot en bred kundbas vilket man inte kan annars.

Sen anger dom väl externt att dom vill erbjuda ett sätt att ta bort kundens ångest över batteridegradering, och det kanske funkar på rätt många.
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Yxel »

Hej, blivit ägare till en Zoe Intense ifrån 2016.
Perfekt pendlarbil och 3 hundar får lätt plats i bagaget en kortare sträcka :)
Jag undrar över blinkersljudet, går det ändra? Nu är det något märkligt ljud som inte låter som en blinkers.

Annars nöjd med bilen efter 2 dagar. Funkar klockrent att ladda på Teslas wallcharger hemma.
Multicoat Red Model X P100D
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av filippb »

Det gör du genom att trycka på knappen som sitter höger om förardisplayen, den ändrar dock även utseendet på skärmen samtidigt.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Yxel »

Aha! Ska testa runt lite :)
Multicoat Red Model X P100D
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av filippb »

Antog lite snabbt att 2016 fungerar som 2018 som jag har, men får hoppas att jag inte ljuger för dig :)

Grattis till en fin pendlarbil förresten!

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Yxel »

Aha du hade en nyare.
Ok, har sagt till frugan att det finns en knapp att trycka på, får se vad hon säger.

Hon rapporterar att kartorna försvunnit, vad kan det bero på?
Multicoat Red Model X P100D
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av filippb »

Det ska sitta ett minne i kortläsaren framför växelspaken som innehåller kartor till TomTom - be henne kolla så den sitter i och inte råkat komma ut.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Yxel »

Så var det :) Och byta ”interface” lyckades vi med också. Tack
Multicoat Red Model X P100D
Peder58
elbilist
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 maj 2019 12:51

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Peder58 »

Fredrikr
Vad skulle du få ge i mellan om du köpte ditt batteri? Har du 21Kwh eller 41?
Eller någon annan som kollat?
Har själv en Zoe från 2014 med 21 Kwh batteri
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Stevvee »

Stod bredvid en Zoe igår och det tjöt nå förfärligt om den när den laddade. Gör alla de?!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Jerker »

Stevvee skrev:
Stod bredvid en Zoe igår och det tjöt nå förfärligt om den när den laddade. Gör alla de?!
Japp. Ju högre laddeffekt desto högre ljud.
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Erxon »

Stevvee skrev:
Stod bredvid en Zoe igår och det tjöt nå förfärligt om den när den laddade. Gör alla de?!
Som Jerker svarade så låter de lite vid laddning.
Vi har 2 grannar som har Zoe, de laddar bara med mormorskabeln och när vi går förbi dem upplever jag att de inte låter och då de inte hittat säkring nr 11 och plockat bort den så låter bilarna värre när de kör...

Våran som laddas genom laddbox (inställd på 3*10 A) kan den ibland surra lite högre, dock inte så att det stör utan mer att den hörs när vi sitter på balkongen precis ovanför bilen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Zalman3 »

Pratade med en kille som köpt en beg Renault Kangoo EV för 40.000kr som hade batterihyra.

Han såa att han köpt loss batteriet för ca 25.000kr.

Kan det stämma?

Finns det nån prislista vad det kostar att köpa loss batterier?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Stevvee »

Erxon skrev:
Stevvee skrev:
Stod bredvid en Zoe igår och det tjöt nå förfärligt om den när den laddade. Gör alla de?!
Som Jerker svarade så låter de lite vid laddning.
Vi har 2 grannar som har Zoe, de laddar bara med mormorskabeln och när vi går förbi dem upplever jag att de inte låter och då de inte hittat säkring nr 11 och plockat bort den så låter bilarna värre när de kör...

Våran som laddas genom laddbox (inställd på 3*10 A) kan den ibland surra lite högre, dock inte så att det stör utan mer att den hörs när vi sitter på balkongen precis ovanför bilen.
Vad är det som skapar fenomenet ? Har inte reagerat på någon annan elbil men det tjutet från Zoe var väldigt högt, men min sambo hörde inte det lika tydligt som jag.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Teslaspolen »

Stevvee skrev:
Erxon skrev:
Stevvee skrev:
Stod bredvid en Zoe igår och det tjöt nå förfärligt om den när den laddade. Gör alla de?!
Som Jerker svarade så låter de lite vid laddning.
Vi har 2 grannar som har Zoe, de laddar bara med mormorskabeln och när vi går förbi dem upplever jag att de inte låter och då de inte hittat säkring nr 11 och plockat bort den så låter bilarna värre när de kör...

Våran som laddas genom laddbox (inställd på 3*10 A) kan den ibland surra lite högre, dock inte så att det stör utan mer att den hörs när vi sitter på balkongen precis ovanför bilen.
Vad är det som skapar fenomenet ? Har inte reagerat på någon annan elbil men det tjutet från Zoe var väldigt högt, men min sambo hörde inte det lika tydligt som jag.
Zoe laddar genom att driva motorn direkt med AC ström från väggen och inte en traditionell laddare, så det som hörs torde vara elmotorn som går.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Jerker »

Teslaspolen skrev:
Zoe laddar genom att driva motorn direkt med AC ström från väggen och inte en traditionell laddare, så det som hörs torde vara elmotorn som går.
Nejdå, motorn går inte. De kopplar AC direkt till invertern för motorn och kör det baklänges in i batteriet, på samma sätt som med regenerering. Så samma ljud blir det väl när man regenererar vid körning, men då är det vägljud och annat som gör att en som står bredvid bilen inte uppfattar det vinande ljudet som nåt särskilt.
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av FredrikR »

Peder58 skrev:
Fredrikr
Vad skulle du få ge i mellan om du köpte ditt batteri? Har du 21Kwh eller 41?
Eller någon annan som kollat?
Har själv en Zoe från 2014 med 21 Kwh batteri
Renault återförsäljaren återkom aldrig till mig vilket han ju skulle göra.

Märkligt att man inte vill tjäna pengar? För antar att en liten summa av de pengar det kostar att köpa loss batteriet borde gå till återförsäljaren?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jerker skrev:
Stevvee skrev:
Stod bredvid en Zoe igår och det tjöt nå förfärligt om den när den laddade. Gör alla de?!
Japp. Ju högre laddeffekt desto högre ljud.
Mycket irriterande ljud och något som jag är helt säker på skulle skapa problem om man bor tätt. Jag har svårt att se att jag skulle välja en Zoe just pga detta ljudet. Jag har inte skadat mina öron så jag hör *tyvärr* ljudet alldeles utmärkt. Parkerad hemma vid laddning från vägguttaget finns det fortfarande ett markant ljud som hörs in i mitt sovrum. Laddning på stan med lite mer effekt gör att man på långt håll får ilningar i kroppen. Jag skäms de gånger jag kört Zoe och laddat den på stan på oljudet den skapar.

Lite som att ha ett halvljus som bländar, vissa bryr sig inte andra väldigt mycket.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar