Renault Zoe frågor

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Yxel »

Aha! Ska testa runt lite :)
Multicoat Red Model X P100D
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av filippb »

Antog lite snabbt att 2016 fungerar som 2018 som jag har, men får hoppas att jag inte ljuger för dig :)

Grattis till en fin pendlarbil förresten!

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Yxel »

Aha du hade en nyare.
Ok, har sagt till frugan att det finns en knapp att trycka på, får se vad hon säger.

Hon rapporterar att kartorna försvunnit, vad kan det bero på?
Multicoat Red Model X P100D
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av filippb »

Det ska sitta ett minne i kortläsaren framför växelspaken som innehåller kartor till TomTom - be henne kolla så den sitter i och inte råkat komma ut.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Yxel »

Så var det :) Och byta ”interface” lyckades vi med också. Tack
Multicoat Red Model X P100D
Peder58
elbilist
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 maj 2019 12:51

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Peder58 »

Fredrikr
Vad skulle du få ge i mellan om du köpte ditt batteri? Har du 21Kwh eller 41?
Eller någon annan som kollat?
Har själv en Zoe från 2014 med 21 Kwh batteri
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Stevvee »

Stod bredvid en Zoe igår och det tjöt nå förfärligt om den när den laddade. Gör alla de?!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Jerker »

Stevvee skrev:
Stod bredvid en Zoe igår och det tjöt nå förfärligt om den när den laddade. Gör alla de?!
Japp. Ju högre laddeffekt desto högre ljud.
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Erxon »

Stevvee skrev:
Stod bredvid en Zoe igår och det tjöt nå förfärligt om den när den laddade. Gör alla de?!
Som Jerker svarade så låter de lite vid laddning.
Vi har 2 grannar som har Zoe, de laddar bara med mormorskabeln och när vi går förbi dem upplever jag att de inte låter och då de inte hittat säkring nr 11 och plockat bort den så låter bilarna värre när de kör...

Våran som laddas genom laddbox (inställd på 3*10 A) kan den ibland surra lite högre, dock inte så att det stör utan mer att den hörs när vi sitter på balkongen precis ovanför bilen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Zalman3 »

Pratade med en kille som köpt en beg Renault Kangoo EV för 40.000kr som hade batterihyra.

Han såa att han köpt loss batteriet för ca 25.000kr.

Kan det stämma?

Finns det nån prislista vad det kostar att köpa loss batterier?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Stevvee »

Erxon skrev:
Stevvee skrev:
Stod bredvid en Zoe igår och det tjöt nå förfärligt om den när den laddade. Gör alla de?!
Som Jerker svarade så låter de lite vid laddning.
Vi har 2 grannar som har Zoe, de laddar bara med mormorskabeln och när vi går förbi dem upplever jag att de inte låter och då de inte hittat säkring nr 11 och plockat bort den så låter bilarna värre när de kör...

Våran som laddas genom laddbox (inställd på 3*10 A) kan den ibland surra lite högre, dock inte så att det stör utan mer att den hörs när vi sitter på balkongen precis ovanför bilen.
Vad är det som skapar fenomenet ? Har inte reagerat på någon annan elbil men det tjutet från Zoe var väldigt högt, men min sambo hörde inte det lika tydligt som jag.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Teslaspolen »

Stevvee skrev:
Erxon skrev:
Stevvee skrev:
Stod bredvid en Zoe igår och det tjöt nå förfärligt om den när den laddade. Gör alla de?!
Som Jerker svarade så låter de lite vid laddning.
Vi har 2 grannar som har Zoe, de laddar bara med mormorskabeln och när vi går förbi dem upplever jag att de inte låter och då de inte hittat säkring nr 11 och plockat bort den så låter bilarna värre när de kör...

Våran som laddas genom laddbox (inställd på 3*10 A) kan den ibland surra lite högre, dock inte så att det stör utan mer att den hörs när vi sitter på balkongen precis ovanför bilen.
Vad är det som skapar fenomenet ? Har inte reagerat på någon annan elbil men det tjutet från Zoe var väldigt högt, men min sambo hörde inte det lika tydligt som jag.
Zoe laddar genom att driva motorn direkt med AC ström från väggen och inte en traditionell laddare, så det som hörs torde vara elmotorn som går.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Jerker »

Teslaspolen skrev:
Zoe laddar genom att driva motorn direkt med AC ström från väggen och inte en traditionell laddare, så det som hörs torde vara elmotorn som går.
Nejdå, motorn går inte. De kopplar AC direkt till invertern för motorn och kör det baklänges in i batteriet, på samma sätt som med regenerering. Så samma ljud blir det väl när man regenererar vid körning, men då är det vägljud och annat som gör att en som står bredvid bilen inte uppfattar det vinande ljudet som nåt särskilt.
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av FredrikR »

Peder58 skrev:
Fredrikr
Vad skulle du få ge i mellan om du köpte ditt batteri? Har du 21Kwh eller 41?
Eller någon annan som kollat?
Har själv en Zoe från 2014 med 21 Kwh batteri
Renault återförsäljaren återkom aldrig till mig vilket han ju skulle göra.

Märkligt att man inte vill tjäna pengar? För antar att en liten summa av de pengar det kostar att köpa loss batteriet borde gå till återförsäljaren?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jerker skrev:
Stevvee skrev:
Stod bredvid en Zoe igår och det tjöt nå förfärligt om den när den laddade. Gör alla de?!
Japp. Ju högre laddeffekt desto högre ljud.
Mycket irriterande ljud och något som jag är helt säker på skulle skapa problem om man bor tätt. Jag har svårt att se att jag skulle välja en Zoe just pga detta ljudet. Jag har inte skadat mina öron så jag hör *tyvärr* ljudet alldeles utmärkt. Parkerad hemma vid laddning från vägguttaget finns det fortfarande ett markant ljud som hörs in i mitt sovrum. Laddning på stan med lite mer effekt gör att man på långt håll får ilningar i kroppen. Jag skäms de gånger jag kört Zoe och laddat den på stan på oljudet den skapar.

Lite som att ha ett halvljus som bländar, vissa bryr sig inte andra väldigt mycket.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Henrik Torphammar »

FredrikR skrev:
Peder58 skrev:
Fredrikr
Vad skulle du få ge i mellan om du köpte ditt batteri? Har du 21Kwh eller 41?
Eller någon annan som kollat?
Har själv en Zoe från 2014 med 21 Kwh batteri
Renault återförsäljaren återkom aldrig till mig vilket han ju skulle göra.

Märkligt att man inte vill tjäna pengar? För antar att en liten summa av de pengar det kostar att köpa loss batteriet borde gå till återförsäljaren?
Jag väntar också på pris på Zoe från Göingebil i Älmhult samt att handlaren i Ljungby skall höra av sig när de får in Ioniq. :lol: :lol: :lol:
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Teslaspolen »

Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
Zoe laddar genom att driva motorn direkt med AC ström från väggen och inte en traditionell laddare, så det som hörs torde vara elmotorn som går.
Nejdå, motorn går inte. De kopplar AC direkt till invertern för motorn och kör det baklänges in i batteriet, på samma sätt som med regenerering. Så samma ljud blir det väl när man regenererar vid körning, men då är det vägljud och annat som gör att en som står bredvid bilen inte uppfattar det vinande ljudet som nåt särskilt.
Ah det var så det var. :)
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Yxel »

Det går att ringa direkt till Renaults kundtjänst i Sverige och uppge regnummer så kan de ge dig ett pris på batteriköp direkt. Sedan får man vända sig till återförsäljare.
Så har jag fattat det.
Multicoat Red Model X P100D
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av FredrikR »

Yxel skrev:
Det går att ringa direkt till Renaults kundtjänst i Sverige och uppge regnummer så kan de ge dig ett pris på batteriköp direkt. Sedan får man vända sig till återförsäljare.
Så har jag fattat det.
Mailade de ansvariga för batterihyran för ett drygt år sedan (kanske har laggt upp det tidigare i tråden?). Fick följande svar:
Tack för ert mail.

Ja, det stämmer bra att det nu är möjligt att köpa loss batteriet från hyran. Dock så är det inget som vi gör lokalt på Sverigekontoret utan vi skickar över fordonsuppgifter till våra kollegor i Frankrike som räknar ut priset. Då det är relativt nytt att man kan köpa loss batteriet så har vi tyvärr inte fått ta del av detaljerna i själva uträkningen. Är det någon specifik bil som ni är intresserad av så får jag hänvisa er till en Renault återförsäljare som sedan skickar en prisförfrågan till oss. Anledningen till att en återförsäljare behöver kopplas in är för att de i slutändan kommer att fakturera batteriet och de behöver därför kopplas in direkt.

Återkom om du hr några fler frågor.

Ha en fortsatt trevlig dag.

För min del är det inte aktuellt med att leasa batteriet, men ifall jag kan köpa en Zoe för ett bra pris och köpa ut batteriet för en rimlig peng. Då kan det va en perfekt andrabil! Frågan är bara var man hittar en återförsäljare som är intresserade av att hjälpa en att köpa ut batteriet.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av FredrikR »

Zalman3 skrev:
Pratade med en kille som köpt en beg Renault Kangoo EV för 40.000kr som hade batterihyra.

Han såa att han köpt loss batteriet för ca 25.000kr.

Kan det stämma?

Finns det nån prislista vad det kostar att köpa loss batterier?

Har läst någon gång att priserna tycks ligga mellan 30-60 000 (vet inte om det var på Facebook eller elbilsforum24). Men det var säkert 1-2 år sedan. Så låter inte orimligt att det kan ligga på 25 000, för de lite äldre bilarna. Antar att priset baseras på hur långt bilen kört och vilken årsmodell.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Surfaren »

Zalman3 skrev:
Pratade med en kille som köpt en beg Renault Kangoo EV för 40.000kr som hade batterihyra.

Han såa att han köpt loss batteriet för ca 25.000kr.

Kan det stämma?

Finns det nån prislista vad det kostar att köpa loss batterier?
Du skrev ett inlägg själv i ämnet, i denna tråd, för ett tag sen. ;)
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 89#p216189
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av LasseTM »

Vet inte om Renault har ändrat sina priser men för ca 1 år sedan ville jag köpa loss batteriet på min Twizy den hade rullat 1000mil och var en 2015 och det gick på runt 27k ink moms att köpa loss det.
Helt sjukt summa i mina ögon för ett 6kwh batteri efter 4 år.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av yps »

Stämmer det att zoe är kräsen på låg laddström ? Att den "somnar" under 10A ?
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Henrik Torphammar »

yps skrev:
Stämmer det att zoe är kräsen på låg laddström ? Att den "somnar" under 10A ?
Ja

http://10300rpm.blogspot.com/2018/07/pr ... 41kwh.html
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Jerker »

Henrik Torphammar skrev:
yps skrev:
Stämmer det att zoe är kräsen på låg laddström ? Att den "somnar" under 10A ?
Ja

http://10300rpm.blogspot.com/2018/07/pr ... 41kwh.html
Nej, det stämmer inte. Jag har flera gånger testat att ladda in egen Zoe på 6A enfas och det går alldeles utmärkt. Att jag har testat beror på att det om och om igen dyker upp påståendet att det inte går att ladda Zoen på så låga strömmar.
Skriv svar