Sida 1 av 5

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 14 sep 2017 20:40
av spacemoose
Nu har jag fått lite mer info kring batteribyte. Det visade sig att det är på gång men att man ännu inte beslutat att erbjuda tjänsten ännu.
Det kommer bara att vara vissa verkstäder som kommer kunna göra ett byte. I Skåne så kommer det att vara Bilia.

Har man en 22kwh batteri kommer man att kunna byta ut den till 41kwh batteri mot en kostnad.
Köper man loss batteriet så rör det sig om 80.000 kr. Vill man fortsätta hyra batteriet, så kommer bytet att kosta ca 40.000 kr + löpande batterihyra enl prislista.

Just nu har Renault även en kampanj, så om man köper en ny Renault ZOE, så får man 3 års fri service, vinterdäck, laddkabel och clever-laddare på köpet.
Känns rätt svårt att då få ekonomi i en begagnad ZOE, byta batteri till det större, köpa alla tillbehör etc mot att köpa en helt ny. Marginell skillnad känns det som.

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 14 sep 2017 21:24
av Jerker
spacemoose skrev:
Nu har jag fått lite mer info kring batteribyte. Det visade sig att det är på gång men att man ännu inte beslutat att erbjuda tjänsten ännu.
Det kommer bara att vara vissa verkstäder som kommer kunna göra ett byte. I Skåne så kommer det att vara Bilia.

Har man en 22kwh batteri kommer man att kunna byta ut den till 41kwh batteri mot en kostnad.
Köper man loss batteriet så rör det sig om 80.000 kr. Vill man fortsätta hyra batteriet, så kommer bytet att kosta ca 40.000 kr + löpande batterihyra enl prislista.

Just nu har Renault även en kampanj, så om man köper en ny Renault ZOE, så får man 3 års fri service, vinterdäck, laddkabel och clever-laddare på köpet.
Känns rätt svårt att då få ekonomi i en begagnad ZOE, byta batteri till det större, köpa alla tillbehör etc mot att köpa en helt ny. Marginell skillnad känns det som.
Jaså, har de höjt det till 40000 nu...

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 18 sep 2017 09:02
av Baretta
Vi köpte precis en superfin Zoe Intens 22kwh 2016 för 120k och sen betalar vi 599:- i månaden för batterihyra.
Tanken är att ha den som smidig andrabil för att använda till småärenden (handla, återvinna, träning, skjutsa barn etc.) vid sidan av vår MX landsvägskryssare.
Känns toppen att, så fort vi sålt vår gamla BMW X3, ha gått över till 100% el :D

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 18 sep 2017 09:20
av Bjelke
Baretta skrev:
Vi köpte precis en superfin Zoe Intens 22kwh 2016 för 120k och sen betalar vi 599:- i månaden för batterihyra.
Tanken är att ha den som smidig andrabil för att använda till småärenden (handla, återvinna, träning, skjutsa barn etc.) vid sidan av vår MX landsvägskryssare.
Känns toppen att, så fort vi sålt vår gamla BMW X3, ha gått över till 100% el :D
Ja det är en mycket speciell känsla att ha 100% elbilar på gården :)

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 18 sep 2017 14:37
av Henrik Torphammar
Enda saken jag inte gillar är att den låter som ett ställverk vid laddning även vid låga effekter. Jag hade blivit galen om en granne haft en sådan ståendes och ladda på nätterna. Alla har olika förutsättningar för var och hur man laddar, men bra att veta om iaf.

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 18 sep 2017 21:14
av mati
Henrik Torphammar skrev:
Enda saken jag inte gillar är att den låter som ett ställverk vid laddning även vid låga effekter. Jag hade blivit galen om en granne haft en sådan ståendes och ladda på nätterna. Alla har olika förutsättningar för var och hur man laddar, men bra att veta om iaf.
Japp, vi har haft en Zoe till låns två gånger och den väsnades nåt så in i norden vid laddning. Inte så att jag kunde höra den inomhus, men så fort jag öppnade dörren så hörde jag det där högfrekventa ljudet. Trots att bilen stod inne i garaget och laddade. Jag tyckte att det var kanske inte en dealbreaker, men ändå ett jättestort minus. Sambon hörde ingenting.
Min Tesla avger också ett högfrekvent ljud, framförallt vid mycket långsam laddning, men det är inte så påtagligt.

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 19 sep 2017 07:02
av LarsL
Så batteriet kostar alltså 1000kr/kWh... till kund. Det betyder att en fossilmotor och ett okej batteri kostar ungefär lika mycket för en bil i familjekombi storlek. Revolutionen är alltså här bara det att "vi" inte vet om det än. :)

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 19 sep 2017 10:25
av lator
LarsL skrev:
Så batteriet kostar alltså 1000kr/kWh... till kund. Det betyder att en fossilmotor och ett okej batteri kostar ungefär lika mycket för en bil i familjekombi storlek. Revolutionen är alltså här bara det att "vi" inte vet om det än. :)
Nja, du byter ju in 22 kWh så batteriet kan väl antas kosta lite mera dock är det svårt att räkna när man inte vet vad själva bytet kostar (för det ingår väl i de 40000?).

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 19 sep 2017 16:46
av Jerker
Alla kostnader i samband med batteribytet ingår. Frakt, arbete, återvinning osv.

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 19 sep 2017 19:50
av spacemoose
lator skrev:
LarsL skrev:
Så batteriet kostar alltså 1000kr/kWh... till kund. Det betyder att en fossilmotor och ett okej batteri kostar ungefär lika mycket för en bil i familjekombi storlek. Revolutionen är alltså här bara det att "vi" inte vet om det än. :)
Nja, du byter ju in 22 kWh så batteriet kan väl antas kosta lite mera dock är det svårt att räkna när man inte vet vad själva bytet kostar (för det ingår väl i de 40000?).

40.000 kr är för själva batteribytet. Dvs man får inte behålla det gamla batteriet. Därefter behöver man ändå betala varje månad för "prenumerationen".

Om man däremot köper en ny zoe med 41kwh batteri och köper loss batteriet istället för att hyra, så kostar batteriet 80.000 kr.

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 19 sep 2017 19:55
av LarsL
lator skrev:
LarsL skrev:
Så batteriet kostar alltså 1000kr/kWh... till kund. Det betyder att en fossilmotor och ett okej batteri kostar ungefär lika mycket för en bil i familjekombi storlek. Revolutionen är alltså här bara det att "vi" inte vet om det än. :)
Nja, du byter ju in 22 kWh så batteriet kan väl antas kosta lite mera dock är det svårt att räkna när man inte vet vad själva bytet kostar (för det ingår väl i de 40000?).
80000kr totalt men om du hyr batteriet så kostar bytet 40000kr. Då antar jag att själva bytet kostar 40000kr och därmed batteriet 40000kr.
Jag tror inte att man får något i pant för sitt 22kWh batteri. Om så är fallet är det hur som helst en väldigt liten peng, gissar jag.

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 21 sep 2017 22:55
av Spexhult
Vi har precis gjort samma analys och började tanken med att köpa en beg Zoe i väntan på en Model3 som andrabil. Men när vi kollade mer noga och fick en offert på en helt ny Zoe Intens med stora batteriet för 185tkr efter supermiljöbilspremien så kändes begagnad inte längre intressant. Sagt o gjort så är den nu beställd. Najs att snart vara helt fossilfri hemma :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 21 sep 2017 23:03
av vigge50
Spexhult skrev:
Vi har precis gjort samma analys och började tanken med att köpa en beg Zoe i väntan på en Model3 som andrabil. Men när vi kollade mer noga och fick en offert på en helt ny Zoe Intens med stora batteriet för 185tkr efter supermiljöbilspremien så kändes begagnad inte längre intressant. Sagt o gjort så är den nu beställd. Najs att snart vara helt fossilfri hemma :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
225k för en helt ny som egentligen kostar 340K? Det kallar jag en bra rabatt, inte ofta man ser de på elbilar.

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 21 sep 2017 23:49
av Jerker
vigge50 skrev:
Spexhult skrev:
Vi har precis gjort samma analys och började tanken med att köpa en beg Zoe i väntan på en Model3 som andrabil. Men när vi kollade mer noga och fick en offert på en helt ny Zoe Intens med stora batteriet för 185tkr efter supermiljöbilspremien så kändes begagnad inte längre intressant. Sagt o gjort så är den nu beställd. Najs att snart vara helt fossilfri hemma :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
225k för en helt ny som egentligen kostar 340K? Det kallar jag en bra rabatt, inte ofta man ser de på elbilar.
Det måste vara med hyrbatteri.

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 22 sep 2017 07:26
av Leo
Listpriset med "hyrbatteri" är väl ca 220"?

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 22 sep 2017 08:11
av Spexhult
Korrekt. Med hyrbatteri! Ska bara äga bilen i max 18mån (för då har vår Model3 kommit har jag lovat frugan) och då tror jag att vi vinner på hyrbatteri rent ekonomiskt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 22 sep 2017 10:01
av Jerker
Spexhult skrev:
Korrekt. Med hyrbatteri! Ska bara äga bilen i max 18mån (för då har vår Model3 kommit har jag lovat frugan) och då tror jag att vi vinner på hyrbatteri rent ekonomiskt.
Ja, ska man bara ha bilen ett kort tag lönar det sig med hyrbatteri.

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 10 dec 2017 00:31
av Zalman3
Nu kan man tydligen köpa loss batteriet från hyresavtalet.


The insured value of the Zoe’s battery is 7.000 € (VAT exclusive) when new and it’s reduced by 10 % each calendar year, it doesn’t matter if it’s the previous 22/23,3 kWh or current 41 kWh version. So let’s see what you have to pay if you really want to buy yourself out of the battery rental agreement.

During the first year: 7.000 €
During the second year: 7.000 € x 0,9 = 6.300 €
During the third year: 7.000 € x 0,9 x 0,9 = 5.670 €
During the fourth year: 7.000 € x 0,9 x 0,9 x 0,9 = 5.103 €
During the fifth year: 7.000 € x 0,9 x 0,9 x 0,9 x 0,9 = 4.592,7 €
And so on… remember to add the VAT rate of your country.
http://pushevs.com/2017/11/24/renault-n ... ery-lease/

Har sett Renault Kangoo express II Z.E. för under 50.000kr på blocket.
kanske vore ide att köpa en sån och köpa loss/uppgradera batteriet.

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 10 dec 2017 08:53
av LarsL
Behöver nog få bekräftat från Svenskbilskojare att det är okej att köpa loss batteriet och dessutom uppgradera. Uppgraderingen har ju tidigare kostat hutlöst med pengar.

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 10 dec 2017 12:16
av chpaulin
Intressant vad som kommer ske med begagnatpriserna när nya 60000kr premien kommer i sommar. Då får man en sprillans ny Zoe R90 22kWh för 162800 efter premien (hyrbatteri). Begpriserna är mellan 120-150k idag. Har sett en för 99900 men den är nog undantaget som bekräftar regeln.

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 10 dec 2017 12:39
av nek0
chpaulin skrev:
Intressant vad som kommer ske med begagnatpriserna när nya 60000kr premien kommer i sommar. Då får man en sprillans ny Zoe R90 22kWh för 162800 efter premien (hyrbatteri). Begpriserna är mellan 120-150k idag. Har sett en för 99900 men den är nog undantaget som bekräftar regeln.
Då kanske Renault sätter upp ett nytt klistermärke på bilen och höjer priset :(

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 10 dec 2017 12:41
av chpaulin
Så blir det säkert... Vill ha en som andrabil

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 10 dec 2017 12:44
av nek0
chpaulin skrev:
Så blir det säkert... Vill ha en som andrabil
Det kanske inte blir så men risken finns .
Får hoppas att Sono gör något åt priserna

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 20 aug 2018 11:15
av lobbin
Är själv på gång med en Zoe, tänkte mig en begagnad. Kommer köra cirka 1000 mil om året och tanken är väl att ha den till Model 3 börjar levereras.

Hur funkar det med laddningen, har man möjlighet att ställa laddnivå precis som man kan på Tesla? Har 3-fas 16A hemma, men brukar köra 10A, annars behöver man ta hänsyn till tvättmaskin och liknande.

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 20 aug 2018 11:53
av Jerker
lobbin skrev:
Är själv på gång med en Zoe, tänkte mig en begagnad. Kommer köra cirka 1000 mil om året och tanken är väl att ha den till Model 3 börjar levereras.

Hur funkar det med laddningen, har man möjlighet att ställa laddnivå precis som man kan på Tesla? Har 3-fas 16A hemma, men brukar köra 10A, annars behöver man ta hänsyn till tvättmaskin och liknande.
I en Zoe ställer du inte i bilen utan med hjälp av den laddsladd du har. Så har du en enkel mormorssladd så ger väl den bara 1-fas 10A och du kan inte ändra. Men det finns många andra på marknaden som ger 1- eller 3-fas och 6-16A.

Jag har en sån här:
https://evconnect.se/collections/portab ... 6-16a-11kw