Biltillverkare vill sänka kraven i USA

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Biltillverkare vill sänka kraven i USA

Inlägg av Bjelke »

X-Model skrev:
Denna artikel har legat i topp på SVD i flera dagar i veckan men endast för prenumeranter.


Bilindustrins skamlösa brev till Trump

Obehaget skär genom kroppen, som kallt taggigt stål. Det tog inte ens en dag efter valet innan den amerikanska bilindustrilobbyn, Alliance of Automotive Manufacturers, vädrade morgonluft och lämnade in en kravlista till Donald Trump

http://www.svd.se/bilindustrins-skamlos ... -president
Well ok, dom har ju visat vart dom står nu så......... Som sagts tidigare, då vet man ju vilka man inte ska köpa av framöver iaf.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Biltillverkare vill sänka kraven i USA

Inlägg av vigge50 »

X-Model skrev:
Denna artikel har legat i topp på SVD i flera dagar i veckan men endast för prenumeranter.


Bilindustrins skamlösa brev till Trump

Obehaget skär genom kroppen, som kallt taggigt stål. Det tog inte ens en dag efter valet innan den amerikanska bilindustrilobbyn, Alliance of Automotive Manufacturers, vädrade morgonluft och lämnade in en kravlista till Donald Trump

http://www.svd.se/bilindustrins-skamlos ... -president
Utnyttjade gratismånaderna bara för att läsa den. Det som irriterar mig när jag läser den är att han "glömde" att nämna att även Volvo är med där och står bakom brevet, är det för att skydda svensk industri?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Biltillverkare vill sänka kraven i USA

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
X-Model skrev:
Denna artikel har legat i topp på SVD i flera dagar i veckan men endast för prenumeranter.


Bilindustrins skamlösa brev till Trump

Obehaget skär genom kroppen, som kallt taggigt stål. Det tog inte ens en dag efter valet innan den amerikanska bilindustrilobbyn, Alliance of Automotive Manufacturers, vädrade morgonluft och lämnade in en kravlista till Donald Trump

http://www.svd.se/bilindustrins-skamlos ... -president
Utnyttjade gratismånaderna bara för att läsa den. Det som irriterar mig när jag läser den är att han "glömde" att nämna att även Volvo är med där och står bakom brevet, är det för att skydda svensk industri?
Riktigt osnyggt ju isf :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Biltillverkare vill sänka kraven i USA

Inlägg av vigge50 »

Nu försvarar sig Fords VD med att efterfrågan inte kommer finns för elbilar.

http://insideevs.com/ford-ceo-fields-we ... tion-regs/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Biltillverkare vill sänka kraven i USA

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
Nu försvarar sig Fords VD med att efterfrågan inte kommer finns för elbilar.

http://insideevs.com/ford-ceo-fields-we ... tion-regs/
:lol: ytterligare en knäppgök med "spåkula", varför ljuga hela tiden? Jösses...
Eller jo, vi vet ju svaret på frågan varför, men ändå...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Biltillverkare vill sänka kraven i USA

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
vigge50 skrev:
Nu försvarar sig Fords VD med att efterfrågan inte kommer finns för elbilar.

http://insideevs.com/ford-ceo-fields-we ... tion-regs/
:lol: ytterligare en knäppgök med "spåkula", varför ljuga hela tiden? Jösses...
Eller jo, vi vet ju svaret på frågan varför, men ändå...
Ja, verkligen. När jag ser sådana korkade uttalanden hoppas jag nästan att hela den etablerade bilindustrin går åt helvete så fort som möjligt. Då gör de plats för fräscha, nytänkande och innovativa företag. Visst kommer det att röra om i ekonomin för väldigt många, men det är kanske det som krävs?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Biltillverkare vill sänka kraven i USA

Inlägg av Foluke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
vigge50 skrev:
Nu försvarar sig Fords VD med att efterfrågan inte kommer finns för elbilar.

http://insideevs.com/ford-ceo-fields-we ... tion-regs/
:lol: ytterligare en knäppgök med "spåkula", varför ljuga hela tiden? Jösses...
Eller jo, vi vet ju svaret på frågan varför, men ändå...
Ja, verkligen. När jag ser sådana korkade uttalanden hoppas jag nästan att hela den etablerade bilindustrin går åt helvete så fort som möjligt. Då gör de plats för fräscha, nytänkande och innovativa företag. Visst kommer det att röra om i ekonomin för väldigt många, men det är kanske det som krävs?
Det är lite konstigt med så tvärsäkra uttalanden från bilindustrin. Det mitt sinne uppfattar är att flera länder tänker förbjuda försäljning av fossilbilar " inom kort", att flera storstäder är på gång att förbjuda dieselmotorer i deras stadstrafik mm mm. Det är signaler jag tycker borde påverka industriledare....Det påverkar i alla fall mig som investerare...
Model S P85D,
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Biltillverkare vill sänka kraven i USA

Inlägg av mati »

Foluke skrev:
Det är lite konstigt med så tvärsäkra uttalanden från bilindustrin. Det mitt sinne uppfattar är att flera länder tänker förbjuda försäljning av fossilbilar " inom kort", att flera storstäder är på gång att förbjuda dieselmotorer i deras stadstrafik mm mm. Det är signaler jag tycker borde påverka industriledare....Det påverkar i alla fall mig som investerare...
Men det verkar vara tvärtom, att industrin tror att de kan påverka omvärlden när de sänder ut signaler på detta vis. Eller så vill de lugna ner investerare, genom att säga "våra kunder vill ändå inte ha sånt där trams, ni kan lugnt fortsätta med att investera era pengar".
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Biltillverkare vill sänka kraven i USA

Inlägg av Foluke »

mati skrev:
Foluke skrev:
Det är lite konstigt med så tvärsäkra uttalanden från bilindustrin. Det mitt sinne uppfattar är att flera länder tänker förbjuda försäljning av fossilbilar " inom kort", att flera storstäder är på gång att förbjuda dieselmotorer i deras stadstrafik mm mm. Det är signaler jag tycker borde påverka industriledare....Det påverkar i alla fall mig som investerare...
Men det verkar vara tvärtom, att industrin tror att de kan påverka omvärlden när de sänder ut signaler på detta vis. Eller så vill de lugna ner investerare, genom att säga "våra kunder vill ändå inte ha sånt där trams, ni kan lugnt fortsätta med att investera era pengar".
Tja, så kan det vara? Andra signaler jag får är att när folk åkt i eller kört min Tesla så säger de till varandra att de nog inte köper någon fossildriven bil nästa gång....
GM gick ju i konkurs för inte så länge sedan. Staten (USA) räddade ju företagets fortsatta drift. Orsaken till konkursen var en total felbedömning av marknaden. (De andra två, hade stora svårigheter och endast Ford klarade sig på egen hand men med ett nödrop.)
Företagsledningen, orsaken till kraschen, fick gå men nytt folk trädde till och verksamheten tog en annorlunda vändning. Med andra ord, det har hänt förut att företagsledningar fattat ödesdigra beslut. Är man tillräckligt stor tillåts man dock inte att upphöra. Det gäller såväl banker som gigantiska industriföretag.
Vi får väl se. Jag fortsätter nöjd med min elbil!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Biltillverkare vill sänka kraven i USA

Inlägg av mati »

Foluke skrev:
Tja, så kan det vara? Andra signaler jag får är att när folk åkt i eller kört min Tesla så säger de till varandra att de nog inte köper någon fossildriven bil nästa gång....
Visst är det så. Jag kan inte minnas att någon någonsin har sagt att de inte kan tänka sig köpa en elbil efter att de åkt eller provkört i min Tesla. Alla reagerar likadant, efter att herrejävlar-skrikandet har lagt sig vill säga. ;) Alla brukar säga nånting i stil med "det här är framtiden, självklart ska alla ha elbil så småningom" osv. Även om ingen i min närhet kan tänka sig skaffa elbil idag, pga priset, så är det ju inte så att de inte vill. Och självklart har inte alla råd med en bil som kostar en bra bit över en halv miljon. Då är det extra fult att bilindustrin påstår att efterfrågan inte finns.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Biltillverkare vill sänka kraven i USA

Inlägg av chaffis75 »

Jo efterfrågan på elbil finns helt klart problemet är dock fortfarande att få en bil stor nog med bra batteri till ett bra pris...
Hade gärna köpe en modell s om jag hade råd. Har reserverat en modell 3 vilket jag tror är den första bil som uppfyller mina krav och som jag har råd till, tja jag håller på att bli galen av att vänta... (har ändå inte ens vågat prova en tesls)

Jo verkligen synd att inte fler satsar på samma sätt som tesla för jag hade gärna sett fler alternativ.
De finns ju många som säger de satsar på elbilar nu och jag hoppas de kan ge tesla en match men jag tvekar med tanke på deras inställning men hoppas jag har fel.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Biltillverkare vill sänka kraven i USA

Inlägg av mickeisol »

Alla jag känner och även många fler vill ha elbil.
Rådet jag ger till alla (ifall inte en tesla s eller x passar) är att inte köpa en ny fossilbil utan ha kvar den dom har eller köp bara begagnat tills en lämplig elbil är tillgänglig (till pris och funktion), men köp gärna en begagnad kortmilselbil som pendlarkälke ifall priset är rätt.
Väntan blir i allafall bara 2-4 år innan det finns en elbil som dom vill ha.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Biltillverkare vill sänka kraven i USA

Inlägg av chaffis75 »

mickeisol skrev:
Alla jag känner och även många fler vill ha elbil.
Rådet jag ger till alla (ifall inte en tesla s eller x passar) är att inte köpa en ny fossilbil utan ha kvar den dom har eller köp bara begagnat tills en lämplig elbil är tillgänglig (till pris och funktion), men köp gärna en begagnad kortmilselbil som pendlarkälke ifall priset är rätt.
Väntan blir i allafall bara 2-4 år innan det finns en elbil som dom vill ha.
Håller med... Typ så jag själv resonerar. Egentligen dags att byta bil men försöker behålla denna tills en passande elbil (modell 3) dyker upp.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Biltillverkare vill sänka kraven i USA

Inlägg av vigge50 »

Nu har även "The Global Automakers" sagt att de tycker EPA skyndar på det för mycket och de bör lägga till en period på 30 dagar för att få allt färdigt, ironiskt nog hinner Trump bli president vid den tiden. Företagen som är med i den alliansen är: Aston Martin, Ferrari, Honda, Hyundai, Isuzu, Kia, Masarati, Mclaren, Nissan, Subaru, Suzuki och Toyota. Lägger vi till de tillverkarna som redan har klagat GM, Ford, BMW, Mercedes, VW, Mazda, FCA(Fiat), Volvo, Jaguar/Landrover, Mitsubishi och Toyota så är det inte många andra än Tesla som man kan välja på om man vill visa med plånboken att man inte stödjer detta.

http://insideevs.com/rest-of-automakers ... standards/
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Biltillverkare vill sänka kraven i USA

Inlägg av mati »

vigge50 skrev:
Nu har även "The Global Automakers" sagt att de tycker EPA skyndar på det för mycket och de bör lägga till en period på 30 dagar för att få allt färdigt, ironiskt nog hinner Trump bli president vid den tiden. Företagen som är med i den alliansen är: Aston Martin, Ferrari, Honda, Hyundai, Isuzu, Kia, Masarati, Mclaren, Nissan, Subaru, Suzuki och Toyota. Lägger vi till de tillverkarna som redan har klagat GM, Ford, BMW, Mercedes, VW, Mazda, FCA(Fiat), Volvo, Jaguar/Landrover, Mitsubishi och Toyota så är det inte många andra än Tesla som man kan välja på om man vill visa med plånboken att man inte stödjer detta.

http://insideevs.com/rest-of-automakers ... standards/
Ja, det där är för jävligt. Det känns ju som att hela bilindustrin har bara suttit och hoppats på att Trump skulle bli vald till president. En fossildriven knäppskalle som inte ger intrycket av att begripa så hemskt mycket. Det är rena rama våta drömmen för fossilmaffian.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Biltillverkare vill sänka kraven i USA

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
vigge50 skrev:
Nu har även "The Global Automakers" sagt att de tycker EPA skyndar på det för mycket och de bör lägga till en period på 30 dagar för att få allt färdigt, ironiskt nog hinner Trump bli president vid den tiden. Företagen som är med i den alliansen är: Aston Martin, Ferrari, Honda, Hyundai, Isuzu, Kia, Masarati, Mclaren, Nissan, Subaru, Suzuki och Toyota. Lägger vi till de tillverkarna som redan har klagat GM, Ford, BMW, Mercedes, VW, Mazda, FCA(Fiat), Volvo, Jaguar/Landrover, Mitsubishi och Toyota så är det inte många andra än Tesla som man kan välja på om man vill visa med plånboken att man inte stödjer detta.

http://insideevs.com/rest-of-automakers ... standards/
Ja, det där är för jävligt. Det känns ju som att hela bilindustrin har bara suttit och hoppats på att Trump skulle bli vald till president. En fossildriven knäppskalle som inte ger intrycket av att begripa så hemskt mycket. Det är rena rama våta drömmen för fossilmaffian.
De skjuter sig själva i foten bara om de tror att de inte behöver ställa om. Trump backade lite rätt kvickt efter att han blev vald men det bådar inte gott för USAs del med tanke på vilka personer som han omger sig med. Kol och olja är ingen tillväxtindustri. Visst kan man tillfälligt ta ut dessa resurser och tjäna pengar på dem men som land skulle USA antagligen i det långa loppet tjäna mer på att mer långsamt plocka upp resurserna och istället satsa på utveckling av förnybart. Värdet av olja och kol i backen kommer ju inte sjunka utan öka med tiden samtidigt som man skulle kunna göra vinst på att producera och sälja solceller eller vindkraft likt Kina.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Biltillverkare vill sänka kraven i USA

Inlägg av vigge50 »

En sak som jag funderade lite på var hur man ska reagera mot dessa tillverkare. Visst skulle man kunna bojkotta alla dessa företag och på så sätt visa företagen att de borde satsa på elbilar men man skulle kanske även kunna välja att köpa deras elbilar för att visa att det finns en efterfråga. För snart två månader sedan delade jag en artikel här att under september så stod elbilar och plug-in hybrider för mer än 3,5% av BMWs försäljning, är det de eller ökad försäljning för Tesla som kommer ge mest glöd hos dem att öka satsningarna på elbilar tror ni?

http://insideevs.com/bmw-tops-40000-plu ... ber-alone/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Biltillverkare vill sänka kraven i USA

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
En sak som jag funderade lite på var hur man ska reagera mot dessa tillverkare. Visst skulle man kunna bojkotta alla dessa företag och på så sätt visa företagen att de borde satsa på elbilar men man skulle kanske även kunna välja att köpa deras elbilar för att visa att det finns en efterfråga. För snart två månader sedan delade jag en artikel här att under september så stod elbilar och plug-in hybrider för mer än 3,5% av BMWs försäljning, är det de eller ökad försäljning för Tesla som kommer ge mest glöd hos dem att öka satsningarna på elbilar tror ni?

http://insideevs.com/bmw-tops-40000-plu ... ber-alone/
Det är nog betydligt mer avancerat än så vad som styr deras inriktning som bolag, dom har ju massvis med folk som analyserar marknaden/lagar/förordningar/omvärlden osv samt några som
lägger ihop allt detta tillsammans med visioner och spekulationer om framtiden och sedan sitter det ett gäng som tar övergripande beslut baserat på alltsammans...

Uttalanden som "våra kunder vill inte ha detta" eller "våra kunder behöver inte..." blir sedan en av alla signaler som vi kan försöka tolka men inte helt säkert kan veta om det är bolagets verkliga
åsikt eller om det ligger helt andra saker bakom (lura konkurrenter/myndigheter tex), men personligen tolkar jag det iaf som att dom inte satsar helhjärtat om dom går ut med sådant tex.

Hur som haver, som svar på din fråga så tror jag att jag skulle vilja svara "varken eller", men att om jag måste välja mellan dom så är det nog den egna försäljningen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Biltillverkare vill sänka kraven i USA

Inlägg av Foluke »

På något sätt känns det som att sitta på parkett och se vad som kan hända. Inget är beständigt över tiden.
Romarriket gick under, Brittiska imperiet likaså och många andra på liknande sätt. Strömningar i mänskligt beteende åstadkom detta.
Kan det vara så att vi ser ett liknande skifte i historien där fossilbilstillverkarna, som ju totalt dominerar sedan ett sekel, vägrar att se att deras dagar är räknade om de inte snabbt lägger om inriktningen? Någon skrev att ångloken aldrig varit så bra som just innan de slogs ut av el och diesel. Samma med fossilbilar?
Jag sitter i alla fall väldigt nöjd i min Tesla och iakttar käbblet. Planeten oroar jag mig för dock!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Biltillverkare vill sänka kraven i USA

Inlägg av Bjelke »

Foluke skrev:
På något sätt känns det som att sitta på parkett och se vad som kan hända. Inget är beständigt över tiden.
Romarriket gick under, Brittiska imperiet likaså och många andra på liknande sätt. Strömningar i mänskligt beteende åstadkom detta.
Kan det vara så att vi ser ett liknande skifte i historien där fossilbilstillverkarna, som ju totalt dominerar sedan ett sekel, vägrar att se att deras dagar är räknade om de inte snabbt lägger om inriktningen? Någon skrev att ångloken aldrig varit så bra som just innan de slogs ut av el och diesel. Samma med fossilbilar?
Jag sitter i alla fall väldigt nöjd i min Tesla och iakttar käbblet. Planeten oroar jag mig för dock!
Att det är ett liknande skifte på gång är jag helt övertygad om, och om några år kommer vi att använda ordet paradigmskifte om detta.
Vi har bara elbilar hemma sedan 1,5 år nu och jag känner oxo att jag sitter på läktaren och tittar på :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Biltillverkare vill sänka kraven i USA

Inlägg av joel80 »

Hm.. Utrikesministern som Trump verkar välja är ju katastrof för allt vad omställning heter.. Exxons VD.. Rex Tillerson.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Biltillverkare vill sänka kraven i USA

Inlägg av mati »

joel80 skrev:
Hm.. Utrikesministern som Trump verkar välja är ju katastrof för allt vad omställning heter.. Exxons VD.. Rex Tillerson.
Oh no... :o :shock:
Precis när man trodde att det inte kunde bli värre.
(Förresten namnet på denna fossila människa, är det ett skämt? T Rex?)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Biltillverkare vill sänka kraven i USA

Inlägg av pegs »

mati skrev:
joel80 skrev:
Hm.. Utrikesministern som Trump verkar välja är ju katastrof för allt vad omställning heter.. Exxons VD.. Rex Tillerson.
Oh no... :o :shock:
Precis när man trodde att det inte kunde bli värre.
(Förresten namnet på denna fossila människa, är det ett skämt? T Rex?)
Don´t panic! Jag skulle säga att det är ett gott tecken att just dom är så sugna på nya jobb ;-)


Skickat från min iPad med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Biltillverkare vill sänka kraven i USA

Inlägg av joel80 »

T. Rex... Ja.. Hahahaha.. Sanslöst.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar